Idræt ud af skolen
Fra : Per Rønne

Dato : 15-02-03 11:04

I forbindelse med det nye gymnasieskoleforlig, spiller Ulla Tørnæs nu ud
med at idræt skal fjernes fra skolen.

Man må virkelig sige at hun har skudt kaninen. Hendes forslag vil ikke
alene forværre folkesundheden. Den vil også give eleverne et dårligere
resultat af den øvrige undervisning, da det jo netop vides at en god
form også holder indlæringsevnen oppe.

Mon ikke vi snart kan se et tilsvarende forslag for grundskolens
vedkommende? Så slipper vi jo også for debatter om muslimske pigers
bedeforhæng og lange frakker, fordi de andre piger ikke må se for meget
af dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : news.sunsite.dk

Dato : 15-02-03 12:07

> [...]
> vedkommende? Så slipper vi jo også for debatter om muslimske pigers
> bedeforhæng og lange frakker, fordi de andre piger ikke må se for meget

Det er da også grotesk med alle de bedeforhæng! Man skulle tro det var nok
med bedetæpper, men næh nej!

Mvh Thomas

Fra : Kristen Thiesen

Dato : 16-02-03 15:22

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse
> I forbindelse med det nye gymnasieskoleforlig, spiller Ulla Tørnæs nu ud
> med at idræt skal fjernes fra skolen.

Hej Per

Nu skriver du skolen, jeg er af den opfattelse at det er gymnasiet, og vist
er det da også en skole.

Der er dog ifølge min overbevisning stor forskel på om der er tale om
folkeskoleelever, der skal have et skema med idræt for at få noget motion og
gymnasieelever, der bliver behandlet som voksne og dermed må kunne forventes
selv at træffe dispositioner vedrørende egen helse, herunder hvilken form
for motion vedkommende ønsker at dyrke samt i hvilket omfang.

Derfor kan jeg ikke deltage i din harme vedrørende et indspil fra Ulla
Tørnæs, som ønsker at sikre den bedste uddannelse indenfor den økonomiske
ramme der er tilskikket hende som minister for undervisningen.

Venlig hilsen
Kristen Thiesen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-02-03 16:04

Kristen Thiesen <ktjunk1@mail.dk.removespamfilter> wrote:

> "Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu skriver du skolen, jeg er af den opfattelse at det er gymnasiet, og vist
> er det da også en skole.

Naturligvis er det en skole, men som jeg nu også gør opmærksom på, ville
det samme forslag vel også kunne føres igennem når det drejer sig om i
hvert fald de store klasser i grundskolen.

> [...]
> selv at træffe dispositioner vedrørende egen helse, herunder hvilken form
> for motion vedkommende ønsker at dyrke samt i hvilket omfang.

Personligt mener jeg at det er overordentligt skadeligt for
gymnasieelever, hvis man vælger at betragte dem som voksne mennesker. I
gymnasieskolen bliver de da netop også som regel behandlet som det de
er: store børn.

> Derfor kan jeg ikke deltage i din harme vedrørende et indspil fra Ulla
> Tørnæs, som ønsker at sikre den bedste uddannelse indenfor den økonomiske
> ramme der er tilskikket hende som minister for undervisningen.

Jeg tror ikke på at der lige /her/ er tale om økonomi.
--
Per Erik Rønne