Nordbaggen vil hjem
Fra : JeNyLa

Dato : 14-02-03 01:39

Mit barnebarn har en dejlig nordbagge, som hun elsker højt. Den er opstaldet
på en gård, og den går på fold sammen med to andre heste. Når mit barnebarn
er ude at ride tur på den, og der ikke er andre heste med, så ender det
oftest med at den vil tilbage til folden, den vender simpelthen om og går
hjem. De har haft den i lidt over et år, den er 5 år og har været
rideskolehest, det var der hun forelskede sig i den. Kan det være fordi den
er vant til at ride i række med andre heste, at den for de nykker. Er der
nogen der har samme erfaringer? For første gang i dag, er det lykkedes for
pigen at få hesten til at gå derhen hvor hun ville have den, så prøvede hun
at ride samme vej igen, og da de nåede til samme sted gentog det hele sig.
Men pigen var selvfølgelig glad for at hun havde klaret at få den til at gå
den tur hun villle..
Jette

Fra : Anet

Dato : 14-02-03 09:10

Joh, jeg har da prøvet sådan noget også med min tidligere hest. Den nægtede
at gå fra vores køer. Så når vi var ude af indkørslen stoppe hun op og
nægtede at gå videre og så vendte hun rundt og ville ind igen. Hvis jeg så
vendte hende for at ride videre så stejlede hun først lidt og så helt op.
Jeg må ærligt tilstå at hun var for fræk og jeg tog pisken og gav hende et
par rap. Så gik det i slingrerskridt ned af vejen hvor hun var sur. Så fik
jeg jaget hende i trav og jagede hende yderligere fremad. Hun med ørerne ned
af nakken og jeg med et lille smil på læben over at jeg vandt. Sådan gik det
vel en månedstid men det blev nemmere og nemmere for hver gang. Da den måned
var gået red vi ud af indkørslen for lange tøjler og jeg havde fået mig en
dejlig skovturshest der pænt gik hjemmefra og pænt gik hjem igen men først
når jeg bad den om det.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 12:42

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dejlig skovturshest der pænt gik hjemmefra og pænt gik hjem igen men først

Øh, her er der tale om et "barnebarn" -altså formentlig en meget ung pige,
der måske selv har brug for mere "opdragelse" end hesten. Synes du virkelig,
at pisken som udgangspunkt er en løsning her?

mvh
pjm

Fra : dorthe jensen

Dato : 14-02-03 18:05

Hej

Jeg kan godt se hvor du vil hen, og det er jo helt sikkert at det er fordi
den ikke vil hjemmefra. Jeg tror at man skal passe på med at få en ung pige
til at slå på hesten, det kan jo være at den bliver vild og løber løbsk
hjem.
Jeg tror at hun er nødt til at fortsætte som hun er startet, og så få en
erfaren rytter til at hjælpe sig, ved at gå med på turen.
Jeg har prøvet det samme som Anet, men jeg skal hilse at sige at da jeg slog
så fik jeg godtnok noget at se til, hesten løb fuldstændig ukontrolleret
afsted jeg kunne værken stoppe, dreje eller på nogen måde kontrollere den.
meget ubehageligt.
Det vil jeg ikke ret gerne skulle ske for en ung og uerfaren rytter, der må
kunne findes en bedre måde.
Hvad med Gitte Naldal, der er så mange der snakker om hende, kunne hun ikke
have et godt bud på problemet.

venlig hilsen dorthe

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b2ikmu$6ar$1@sunsite.dk...

Fra : Marlene

Dato : 14-02-03 18:27

dorthe jensen <dorthejensen30@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4d2191$0$171$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
pige
> til at slå på hesten, det kan jo være at den bliver vild og løber løbsk

Nu skriver du slå/slog to steder - man slår vel heller ikke på hesten?????
Er det ikke nok, at den lige får pisken at se og så bare "ae" den med
pisken? Slå lyder så voldsomt.

Vh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 14-02-03 19:37

Tja, hende her skulle altså have et slag af en pisk da hun ikke syntes at
menneskerne skulle bestemme. Nogle heste er det bare ikke nok altid at aee
med en pisk.

Der blev spurgt om nogen af os havde prøvet noget lignende og ja, det
svarede jeg så på.

Af løsning er der jo mange på problemet. Men det egentlige problem er jo nok
at hesten ikke respekterer sin ejer/rytter og så må den unge pige nok
arbejde der fra .....

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-02-03 20:31

On Fri, 14 Feb 2003 18:26:43 +0100, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Nu skriver du slå/slog to steder - man slår vel heller ikke på hesten?????
>Er det ikke nok, at den lige får pisken at se og så bare "ae" den med
>pisken? Slå lyder så voldsomt.

   Hvis en unghest er flabet over for en ældre hest så kan jeg
love dig for at den ældre hest ikke bare lige "aer" den med et bagben
eller tænderne - Den får en huskekage den husker i mere end ½ sekund.
Og hvis man vil holde hest på hestens præmisser må man altså huske at
hesten osse skal sættes på plads indimellem lissom den blir det af
andre heste der er over den i hierakiet.
   Naturligvis er der stor forskel på at give hesten et slag med
pisken og så på at gennemtæve den. Det går jeg under ingen
omstændigheder ind for. Samtidig skal man osse lige tage lidt hensyn
til at hesten kan have en dårlig dag/være træt eller andet inden man
slår på den. Det handler om at tiltage sig den plads man skal have og
give hesten den plads den behøver - både i fysisk og psykisk forstand.

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anet

Dato : 14-02-03 20:37

> [...]
> slår på den. Det handler om at tiltage sig den plads man skal have og
> give hesten den plads den behøver - både i fysisk og psykisk forstand.

(klip)
Denne her hest skal lige siges havde altid været vant til at være uartig før
jeg fik hende så fik hun sin vilje og ja, så må man som ejer/rytter ligesom
en gammel sur hoppe i flokken markere sig og give et rap med pisken. Nu er
heste jo også store dyr og vi må huske på at hvis en hest har magten så kan
den blive direkte farlig. Jeg syntes at det er ok at give sin hest et slag
med pisken hvis den virkelig er uartig og sætte den på plads sådan. Ikke
alle heste kan sættes på plads med at nusse dem og tale sødt til dem. Der er
forskel på hvordan man bruger en pisk og om den bruges til en irettesættelse
eller om man bruger den f.eks konstant fordi man ikke ved bedre.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 20:46

> [...]
irettesættelse
> eller om man bruger den f.eks konstant fordi man ikke ved bedre.

Vi er vist ikke så uenige endda. Dejligt, at man sammen med kæresten kun
omgås et par dejlige islændere, der glade reagerer på ethvert signal, der
ikke er større end det, vi sender med et lille vip med lillefingeren, et let
tryk med benene eller et klik med tungen . Ingen brug for pisk eller
sporer her.

mvh
pjm

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 20:39

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 14 Feb 2003 18:26:43 +0100, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

> Naturligvis er der stor forskel på at give hesten et slag med
> pisken og så på at gennemtæve den.

Der er også forskel på at straffe/sætte hesten på plads fordi den gør noget
forkert -og så at slå den fordi den ikke gør det, man vil have den til. Alt
for mange gange ser man hidsige småpiger tæve løs på hesten, selv om det er
dem selv, der ikke forstår at sende de rigtige signaler til hesten. Det er
med den slags i tankerne, jeg sendte mit oprindelige svar til Anet.

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-02-03 20:46

On Fri, 14 Feb 2003 20:38:43 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dem selv, der ikke forstår at sende de rigtige signaler til hesten. Det er
>med den slags i tankerne, jeg sendte mit oprindelige svar til Anet.

   Bemærk hvorledes jeg netop skriver at jeg _ikke_ er tilhænger
af bare at slå på hesten. Jeg protesterer blot mod dette
sødsuppehelvede hvor man aldrig må slå sin hest fordi det jo er synd
og mishandling og hvad ved jeg. I øvrigt mener jeg at en hest der ikke
gør en øvelse den kan er uopdragen hvis den ikke gør det selv om den
får signaler til det. Hvis jeg forlanger at hesten skal gøre en eller
anden øvelse skal der være gode grunde til at den ikke gør det hvis
den elles kan den pågældende øvelse.

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 20:54

> On Fri, 14 Feb 2003 20:38:43 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> Bemærk hvorledes jeg netop skriver at jeg _ikke_ er tilhænger
> af bare at slå på hesten.

Det har jeg bemærket.

> Jeg protesterer blot mod dette
> sødsuppehelvede hvor man aldrig må slå sin hest fordi det jo er synd
> og mishandling og hvad ved jeg.

Nogle har svært ved at kende grænsen, siger min erfaring mig desværre.

> [...]
> får signaler til det. Hvis jeg forlanger at hesten skal gøre en eller
> anden øvelse skal der være gode grunde til at den ikke gør det hvis

I dette tilfælde kan der jo netop være flere gode grunde til at hesten ikke
vil ride ud. Se mit svar til Jette.

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 10:23

On Fri, 14 Feb 2003 20:53:56 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Nogle har svært ved at kende grænsen, siger min erfaring mig desværre.

   Det er lisså farligt _ikke_ at turde sætte sig hest på plads
med det samme. Vi har en hest gående ude på vores rideskole der var
slagtningstruet da hun kom - ene og alene fordi ingen hade turdet
sætte sig i respekt over for hende. Så hun havde fået lov til at gå
på fold og fise den af - hun var jo farlig. Hendes mor og bror som kom
samme sted fra _er_ blevet aflivet fordi de var så farlige at man ikke
kunne håndtere dem.....

>I dette tilfælde kan der jo netop være flere gode grunde til at hesten ikke
>vil ride ud. Se mit svar til Jette.

   Det kan der så absolut. Men så må man jo fx. som jeg har gjort
trække hesten den tur man nu vil. Og da det lykkedes uden noget videre
ja så ved jeg osse at hesten helt sikkert kan gå den tur. Og så mener
jeg at hesten er ulydig hvis den nægter at gå samme tur med samme
person - blot på sin ryg - dagen efter.

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 10:33

Hvis man har redet i en del år og haft egen hest i flere år så ved man helt
sikkert når man sidder på ryggen af en uartigt/uopdragen hest som er vant
til at få sin vilje og så ved man også hvis der er noget galt for disse to
ting kan man skille ad ved at føle sig frem. Jeg har tit følelesen med det
samme jeg ser en hest om den får lov til at opføre sig som den vil eller om
det er en hest der er opdraget og som har respekt for sine mennesker.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 15-02-03 17:55

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:tngq4vkok4lqfm483h7vi1ofrb2fc4khk1@4ax.com...

> [...]
> hesten osse skal sættes på plads indimellem lissom den blir det af
> andre heste der er over den i hierakiet.

Pudsigt nok har jeg idag lige siddet og læst i Gitte Naldals bog om
horsemanship, og hun skriver netop, at hestene jo behandler hinanden, som du
nævner, men at det jo naturligvis ikke betyder, at mennesket skal gøre det
samme. Det er et spørgsmål om at vinde tillid til hesten - genopbygge den,
lad den blive din samarbejdspartner. Og så tænker jeg lidt på Oles hest
(hvor er du henne i denne diskussion?), som ingen kunne komme i nærheden af,
men efter en uge blev en rar hest ved brug af horsemanship.

Men det er vel også et spørgsmål om temperament, og hvor perfektionistisk
man er. Jeg er nok selv perfektionistisk; jeg siger, at jeg er nybegynder,
men kan egentlig godt ride nogenlunde, falder sjældent at hesten, selvom det
er fuld galop (7-9-13!), og det samme har jeg det med opdragelse af hesten;
det ville for mig være en falliterklæring, hvis jeg skulle "slå" hesten med
en pisk i stedet for at genopbygge tilliden til hesten, lave øvelser med den
osv. Det ville helt klart være en tilfredsstillelse for mig, hvis min hest
rettede sig efter mig med de mindste vink, fordi jeg havde brugt
horsemanship - og ikke pisken.

Fortsat god weekend.

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 18:14

On Sat, 15 Feb 2003 17:55:14 +0100, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

> [...]
>samme. Det er et spørgsmål om at vinde tillid til hesten - genopbygge den,

   Og jeg mener så som allerede nævnt at det er lidt naivt at tro
at man altid kan komme igennem til en hest uden at benytte sig af
hestens naturlige opdragelsesmetoder.
   Fx. har jeg oplevet noget bedre resultater ved at lappe hesten
én end jeg har ved at bruge stemmen. "Min" prusser blir mere nervøs af
at jeg hæver stemmen end han gør af at jeg langer ham en hvis han fx.
forsøger at bide mig. (Jeg bør her nævne at han er rideskolehest og
derfor kan jeg ikke forvente at han husker de ting vi indøvede sidst
vi sås).

Fra : Marlene

Dato : 15-02-03 18:27

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:n4ts4v025s0oqisv3c3j6rhkmgg9qqpvrv@4ax.com...
> [...]
> forsøger at bide mig. (Jeg bør her nævne at han er rideskolehest og
> derfor kan jeg ikke forvente at han husker de ting vi indøvede sidst

Min fjordhest er ikke så meget for at løfte forhovene, og hun kan godt finde
på at nappe mig i enden (bider aldrig!), men jeg siger straks nej, skubber
hende væk og vender ryggen til hende. Sådan bliver jeg stående i et par
minutter. Det kan vi godt gøre et par gange. Jeg vender mig så om mod hende
og kalder hende hen til mig, og hun kommer brummende hen, og jeg kan få lov
til at løfte hendes ben. Så er jeg bare _så_ glad, for vi taler om en hest,
der ikke er blevet opdraget på i ca. 12 år.

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 18:48

On Sat, 15 Feb 2003 18:26:43 +0100, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

> [...]
>til at løfte hendes ben. Så er jeg bare _så_ glad, for vi taler om en hest,
>der ikke er blevet opdraget på i ca. 12 år.

   Jeg siger jo heller kke at det ikke kan lade sig gøre :) Men
det er frygteligt individuelt hvad der virker.

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 18:47

> [...]
af,
> men efter en uge blev en rar hest ved brug af horsemanship.

Jeg har jo en hest der startede lige som Ole´s frederiksborg og det kan lade
sig gøre at komme langt med sådan en hest. Men det kræver meget af ejeren og
man må tænke anderledes i visse situationer. Jeg har selv i dag en vildt
lydig hest i stalden, meget meget kærlig, jeg vil sige at et 5 års barn kan
trække rundt med hende i grime og tov på trods af at hun er 165 cm i stang.
Min datter på 13 år rider også på hende og hun er vildt lærenem hvis jeg
leger tingene ind i hende. Hun er ikke en begynderhest for hun har rygrad
som en elefant og man skal være meget bestemt men også meget kærlig over for
hende. Tit er det nok med et NEJ så ved hun godt at det ikke går. Jeg er
ikke nybegynder og ved af årelang erfaring at ikke alt er lige rosenrødt men
at heste er forskellige og det der er rigtigt med den ene hest slet ikke
duer med den anden hest. Når jeg svarer her i gruppen så tænker jeg tit på
at det jeg gør måske ikke er det rigtige for dig eller dig eller dig men
måske kan man bruge noget og så selv finde en god metode der virker.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 14-02-03 19:44

> [...]
virkelig,
> at pisken som udgangspunkt er en løsning her?

Der blev spurgt om nogen havde samme erfaringer og det er det jeg svarede
på.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 19:44

> virkelig,

> Der blev spurgt om nogen havde samme erfaringer og det er det jeg svarede
> på.

Jaja -men derfor er det jo ikke sikkert, at din løsning er den rigtige i det
pågældende tilfælde.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 14-02-03 20:05

> Jaja -men derfor er det jo ikke sikkert, at din løsning er den rigtige i
det
> pågældende tilfælde.
>
> mvh
> pjm

(klip)

Næh, men det var det i mit tilfælde men jeg har også redet på mange ungheste
og hende her var bare stædig og ville bestemme selv og det virkede.

Måske andre har forslag til hvad de vil gøre

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 20:13

> Næh, men det var det i mit tilfælde men jeg har også redet på mange
ungheste
> og hende her var bare stædig og ville bestemme selv og det virkede.
>
> Måske andre har forslag til hvad de vil gøre

Se mit svar til Jette. Netop hvis der er tale om en meget ung pige, mener
jeg ikke at pisken skal bruges som den første løsning på et problem, der
måske ikke ligger i stædighed fra hestens side.

mvh
pjm

Fra : PJM

Dato : 14-02-03 18:45

"JeNyLa" <jenyla@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Mit barnebarn har en dejlig nordbagge, som hun elsker højt.

Hvordan går det, hvis der er selskab med på turen? Enten begge de andre
heste -eller evt kun den ene? Eller måske en helt fremmed hest? Jeg ville da
være fristet til at eksperimentere lidt. Husk på, at heste er flokdyr og at
den, der går alene eller løber bagest, bliver spist af ulvene. Især en
gammel rideskolehest kunne man jo forestille sig har problemer med ikke at
føle trygheden imellem andre heste. Jeg håber, dit barnebarn er moden nok
til at håndtere situationen -og ikke, som andre foreslår, bare tager pisken
frem.

mvh
pjm

Fra : JeNyLa

Dato : 15-02-03 01:32

> [...]
opstaldet
> på en gård, og den går på fold sammen med to andre heste.

Der er mange, som har svaret på dette indlæg, og der er også blevet en
diskussion om pisk eller ej.
Min mening var jo at få nogen svar på, om det var helt almindeligt eller
måske fordi den har været på en rideskole.
Som svar til PMJ kan jeg sige, at der er ikke noget som helst i vejen, når
bare en af de andre heste er med. Det er derfor vi tænkte om det kan være
p.g.a. rideskolevaner eller om det er meget almindeligt - også for heste,
der aldrig har gået på en rideskole.
Jeg forstår ikke helt hvorfor det bliver til en større diskussion om pisk
eller ej - jeg opfattede det første indlæg som et venligt svar, og jeg fik
da ikke indtryk af, at hun havde hverken tævet eller pisket sin hest.
Pigen er ganske rigtigt ikke så gammel, men har da redet i en del år, hun
var ikke ret gammel da hun startede. Hun vil selvfølgelig gerne kunne ride
en tur alene på sin hest - uden der nødvendigvis skal andre med - ikke fordi
hun har spor imod at ride flere sammen, men fordi det er rart at kunne ride
en tur for sig selv.

Tak for svarene - selv om de fleste jo ikke var til mig, men meninger til
det første indlæg.
Jette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 10:25

On Sat, 15 Feb 2003 01:31:44 +0100, "JeNyLa" <jenyla@privat.dk> wrote:

> [...]
>hun har spor imod at ride flere sammen, men fordi det er rart at kunne ride

   Hun kan evt. prøve at gå den samme tur med hesten - trense på
dyret og så bare derud af på egne gåben. Hvis hun kan det så bør
hesten osse kunne gå den samme tur med hende på ryggen. Ellers kan det
chekkes ved at få en større rytter til at forsøge det samme. Så kan
man sammenligne om hesten er uartig over for vedkommende osse eller
ej. Hvis ej ja så er det fordi hesten ikke har respekt nok over for
sin lille rytter og så må man jo se at få lært hesten at en lille
rytter _osse_ bestemmer hvor man skal hen :)

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 10:30

> [...]

> sin lille rytter og så må man jo se at få lært hesten at en lille
> rytter _osse_ bestemmer hvor man skal hen :)

Jeg går ud fra at respekt også dækker tillid?

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 10:36

On Sat, 15 Feb 2003 10:30:23 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

>Jeg går ud fra at respekt også dækker tillid?

   Tilliden og respekten bør komme nogenlunde samtidig. Hesten
skal vide hvor den har dig - derfor bør en straf komme med det samme
og altid for samme unode. Ligesom man selvfølgelig skal rose hesten
når den gør det man forlanger af den. Hvis du sætter dine faste
grænser med det samme så ved hesten hvor den har dig meget hurtigt.
Det er for mig at se noget af det vigtigeste i et forhold mellem hest
og rytter. Bortset fra det bør man naturligvis osse respektere sin
hests grænser - der kan være ting den ikke kan. Eller den kan have en
dårlig dag lige som alle andre. Og hesten kan jo osse sige fra. I
nogen situationer skal den have lov til det.

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 10:47

> Tilliden og respekten bør komme nogenlunde samtidig.

Ja. Og dermed er vi jo tilbage til Jettes oprindelige indlæg og mit svar til
Anet. Til en ganske ung pige er pisken som udgangspunkt ikke en ansvarlig
løsning -hesten skal både have respekt og tillid til rytteren. Men den skal
IKKE blive bange for hende. Og du er jo selv fremkommet med et glimrende
forslag, som jeg faktisk havde "på læberne". Skal vi ikke håbe, at der
kommer både et glad barnebarn og en glad hest ud af det hele?

mvh
pjm

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 13:26

On Sat, 15 Feb 2003 10:47:29 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>forslag, som jeg faktisk havde "på læberne". Skal vi ikke håbe, at der
>kommer både et glad barnebarn og en glad hest ud af det hele?

   Joda, men igen - lad os nu ikke blive alt for bange for at
give det råd til en yngre rytter at man altså godt indimellem kan give
hesten et irettesættende klap bagi. Naturligvis skal man jo coache
yngre ryttere - de hverken kan eller må være overladt til sig selv. :)

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 13:37

> [...]
> hesten et irettesættende klap bagi. Naturligvis skal man jo coache
> yngre ryttere - de hverken kan eller må være overladt til sig selv. :)

Helt enig -et skræmmeeksempel er derimod hende Tina (tror jeg, hun hed), der
for et par år siden vandt pony-kategorien i Hubertusjagten i Dyrehaven ved
at gennemprygle sin trætte pony -hvorefter reglerne heldigvis blev lavet om.
Det var bla med tanke på at undgå sådan noget, jeg reagerede så stærkt, da
Anet kom med sin historie om at bruge pisk, hvor det i trådstarten
øjensynligt drejede sig om en ung pige, der ikke får sin vilje.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 14:00

> [...]
> Anet kom med sin historie om at bruge pisk, hvor det i trådstarten
> øjensynligt drejede sig om en ung pige, der ikke får sin vilje.

Jeg syntes heller ikke at det ligner noget at en tøs på en Hubertusjagt
pisker en træt pony. Helt enig.

Men i det første spørgsmål som denne tråd startede med læste jeg ikke om en
ung pige der ikke fik sin vilje men derimod om en nordbakke der ikke fik sin
vilje. Det er sjovt som man kan opfatte ting skrevne som sagte helt
forskelligt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 17:28

On Sat, 15 Feb 2003 13:36:39 +0100, "PJM" <doink@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Anet kom med sin historie om at bruge pisk, hvor det i trådstarten
>øjensynligt drejede sig om en ung pige, der ikke får sin vilje.

   Jeg må indrømme at jeg fik et mindre knæk i forhold til min
træner her sidst da hesten træt som han var valgte at refusere og
derfor slog sig en del (Han er bestemt ikke kold i benene!) - og
træneren mente så at jeg bare sku gi ham en mindre røvfuld da han så
refuserede igen. :( Han skulle have sat springet helt ned (30 cm eller
sådan) så vi kunne hoppe det og slutte med en god oplevelse - men det
gjorde han så ikke .... jeg skal ha fundet mig en anden at træne
spring med tror jeg.

Fra : Marlene

Dato : 15-02-03 17:57

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ogqs4vs1snf0d77qkv56ns8gnbj33ibrtt@4ax.com...
> [...]
> sådan) så vi kunne hoppe det og slutte med en god oplevelse - men det
> gjorde han så ikke .... jeg skal ha fundet mig en anden at træne

Ja, det lyder da vist sådan - sikke en psykopat.

Mvh. Marlene.

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-02-03 18:16

On Sat, 15 Feb 2003 17:56:36 +0100, "Marlene" <tunne@heaven.dk> wrote:

>Ja, det lyder da vist sådan - sikke en psykopat.

   Det vil jeg ikke kalde ham. Han er helt sikkert dygtig - men
han er fra en tid hvor det at slå hesten var fuldkommen i orden. Han
har virkelig lært mig mange ting - men det her var lige en af de ting
jeg ikke kan bruge til en hujende fis. Jeg kunne mærke hvor træt
hesten var - noget han ikke umiddelbart vil kunne se som
udefrakommende træner der ser hesten en gang om ugen. Især da det er
første gang han har set hesten springe har han ikke en dyt at
sammenligne med.

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 19:00

Så er det jo dybest set også rytterens fejl da du kunne mærke at din hest
var træt. Det var da ok at du valgte at sige at din hest var træt når du
kunne mærke det. Så tog du jo selv ansvaret for det ved at sige fra og det
er vel flere sådanne beslutninger som horsemannshippen får frem i folk. Fint
nok.

--
Hilsen
Annette

Fra : Pia J

Dato : 15-02-03 14:15

"PJM" <doink@hotmail.com> wrote in message news:b2l2ce$o4m$1@sunsite.dk...

> Ja. Og dermed er vi jo tilbage til Jettes oprindelige indlæg og mit svar
til
> Anet. Til en ganske ung pige er pisken som udgangspunkt ikke en ansvarlig

Jeg har nu aldrig som barn haft problemer med at give en stædig hest et rap
i måsen - men jeg red naturligvis heller ikke på nervøse, uligevægtige
heste, som kunne gå amok ved det.

:Pia

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 10:50

Respekt, tillid der er mange ord. Men det som alt drejer sig om er hesten
ved hvor den har sin plads og den ved hvor den har dig og du ved hvor du har
den. Når man føler sig godt tilpas med sin hest og den føler sig godt tilpas
med dig. Men alt dette her kan man ikke finde frem til hvis hesten ikke
først lærer at det er mennesket der er øverst i hirakiet. Vi mennesker skal
være øverst i hirakiet for ellers går det grueligt galt. Der er så flere
måder at opnå denne status på og det er noget der er værd at diskutere for
her kan man forarges og blive vred eller glad når man hører alle de metoder
der bliver brugt. Nogle racer har bare nemmere ved at indordne sig og andre
har rygrad som en elefant. Fjordheste kan ligesom opdeles i to grupper.
1:der er stærke og fremadbrusende som tromler afsted og som ikke vil gå fra
f.eks stalden og så er der 2: søde, fredelige og går gerne rundt med børn på
ryggen og hygger. Hvis man har en fjordhest der hører mest til gruppe 1 så
kan det godt være lidt svært for pige at fortælle en stærk fjordhest at det
er hende der bestemmer hvilken vej de skal gå. Men joh, jeg er skam også til
hesteviskeri og har selv haft brug for det, og det virker vil jeg sige.
Dette er ikke et angreb på fjordheste overhovedet men nu var det lige sådan
en af racen det drejede sig om her....

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 10:37

Det begreb som både din datter og jeg har oplevet er lidt det som man kalder
for en "staldklæber". De vil nødig afsted fra andre heste, stalden eller
folden. Nogle heste har det sådan hele livet men langt de fleste heste kan
vænnes af med det. Har du prøvet at gå med hesten ved siden af? Er der så
problemer? Har du prøvet at cykle med ved siden af? Disse to ting kan gøre
at hesten lærer at gå alene og så når det er gået godt nogle gange så
trækker du ca. 100 meter ned af vejen så hesten ser dig og følges ad derfra.
Hvis det går godt så står du ca. 150 meter nede af vejen næste gang
osv...... lidt besværligt men nogle gange må man tænke lidt kreativt for at
få det hele til at virke *smiler*

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 10:51

> Tak for svarene - selv om de fleste jo ikke var til mig, men meninger til
> det første indlæg.

Tjah -sådan går det jo af og til . Men jeg synes, i skulle prøve Trines
ide -lidt psykologisk krigsførelse var nok på sin plads her.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 11:05

Den hest som jeg fortalte om som ikke ville gå hjemmefra i det første svar
på indlægget var en hest som min datter på 8 år, min søn på 6 år og min mand
også lærte at ride på dengang (alderen dengang). Når min datter der kun var
8 år på en hest på 1.60 cm i stang (normalt meget rolig og sød ved børn) red
tur cyklede jeg altid ved siden af. Efterhånden travede og galoperede hun
også på hesten. Dog ville hesten ikke gå stærkere end jeg cyklede. Og ja, så
kan I nok forestille Jer hvad det blev til!!!! Joh, joh jeg knoklede afsted
på cykel med hesten galoperende med mulen lige ud for mit lår. Joh, hvad gør
man dog ikke for ungdommen i dag *GGGGG*. Min datter syntes det var ganske
hyggeligt og hesten ligeså. Folk heromkring grinede når moren kom cyklende i
fuld fart og hesten og pigen lige i hælene. Men jeg kan nu godt tåle at
blive lidt til grin når bare det gik fint med barn og hest sammen.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 11:16

> Den hest som jeg fortalte om som ikke ville gå hjemmefra i det første svar
> på indlægget.....

Umiddelbart synes jeg nu ikke, der er nogen sammenhæng mellem de to
historier -men du har jo selv foreslået Jette det samme, så lad os håbe, at
det virker til glæde for både pige og hest. Og så lader vi pisken ligge
lidt -ikke ?

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 11:25

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> det virker til glæde for både pige og hest. Og så lader vi pisken ligge

Næh, den sidste historie var der ingen sammenhæng med den først historie ud
over at det var samme hest og at det virkede fint det med cyklen og senere
red hun selv tur afsted på hesten og der var ingen problemer.....

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 12:43

> [...]

> over at det var samme hest og at det virkede fint det med cyklen og senere
> red hun selv tur afsted på hesten og der var ingen problemer.....

Hmmm -det gør mig ikke mindre forvirret over at det skulle være nødvendigt
for dig at slå den. Men nu vil jeg skære et par gulerødder i stykker, iklæde
mig slidte cowboybukser og køre ud for at møde min dejlige brogede islænder,
min kæreste med rygsækken fuld af varm kakao og hendes kvikke og glade lille
hingst, der forhåbentlig snart begynder at gøre forberedelser til at blive
far .

mvh
pjm

Fra : Heidi Falch

Dato : 15-02-03 11:33

PJM <doink@hotmail.com> skrev:

> [...]
>nogen sammenhæng mellem de to
>historier -men du har jo selv
>foreslået Jette det samme, så lad os håbe, at

Jeg synes altså du bliver *ved* med at fokusere på den pisk, også
EFTER Anet har forklaret sig. ;o(

Det er endnu engang sådan at der findes så stædige heste, at
pisken er den eneste udvej, når alle andre metoder er prøvet. Jeg
har selv redet på en islænderhoppe, der var så stædig at selv
flokinstintet var "slået fra" og hun var dermed fløjtende ligeglad
med om hun endte med at stå alene tilbage på en tur i skoven, bare
hun fik lov at stå. Jeg kom rigtig langt med det "gode" på hende,
men nogen gange var hun altså nødt til at få et ordentligt smæk i
rø*** for at hun fattede, at det STADIG var mig, der skulle
bestemme, hvor, hvornår og hvordan vi skulle gå. Hendes stædighed
kom i øvrigt både til udtryk på skovtur og på banen. (Hun var i
øvrigt blevet checket for om der var noget galt i ryggen, med
sadlen mv. - hun var født stædig (som hendes mor, der præsterede i
bar stædighed at gå hele banen rundt *baglæns* til et DM)

Jeg bryder mig ikke om at skulle slå en hest (eller et andet dyr)
men jeg ved også, at hvis ikke jeg får sat mig i respekt og bliver
en leder, dyret har tillid til, så tager dyret magten, og så kan
jeg *slet* ikke klare mig, da der er noget mere vægt og pondus bag
en 350 kg hest end en ca. 70 kg pige Og nu er det jo heller
ikke sådan, at fordi man slår dyret en gang eller to med pisken,
så bliver den gennemtævet, når man ikke lige ved, hvad man ellers
skal gøre. Pisken er - i lighed med alle andre hjælpemidler - et
middel som kan misbruges, men som også kan gøre godt i de rigtige
situationer. Faktisk kan bidet jo også misbruges, når en
nybegynder sidder med hænderne for højt, og dermed rykker i
tøjlerne for hvert skridt, men det betyder jo ikke, at vi alle
sammen gør det.

Nårh - det blev endnu et indlæg, der ikke havde noget som helst
med Jettes at gøre

--
Knus,

Trolden

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 14:01

Det kunne da være dejligt at høre om I får løst problemet og hvordan det er
gået.

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 23:09

> Det kunne da være dejligt at høre om I får løst problemet og hvordan det
er
> gået.

Enig -når man beder om gode råd, vil det jo komme os alle sammen til gavn,
hvis vi også hører lidt om, hvordan det går bagefter.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 23:15

> [...]
> >
> Enig -når man beder om gode råd, vil det jo komme os alle sammen til gavn,
> hvis vi også hører lidt om, hvordan det går bagefter.

måske vi andre kunne få gode ideer om hvordan man skal gøre eller ikke...

--
Hilsen
Annette

Fra : PJM

Dato : 15-02-03 23:18

> måske vi andre kunne få gode ideer om hvordan man skal gøre eller ikke...

Ja, lad os håbe, at Jette kigger ind med nyt i sagen

mvh
pjm

Fra : kamilla

Dato : 15-02-03 23:19

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message news:<3e4e39fe$0$219$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> Det kunne da være dejligt at høre om I får løst problemet og hvordan det er
> gået.

Hejsa. jeg er moren til pigen med nordbaggeproblemet.først skal det
lige siges at min datter aldrig er alene ved hesten. Den er opstaldet
privat og der er altid nogen til at hjælpe hvis der skulle være brug
for det. Hun har også altid sin mobil med hvis hun forsøger at ride
tur alene, og samtidigt er der nogle som ved hvor hun er redet hen og
hvor lang tid turen tager. Hesten laver kun ballade hvis den rider
helt alene, er der andre med på cykel eller hest er der ingenting
galt, men er de alene vender han om og vil hjem. Hun har prøvet med et
lille rap bagi men han var ligeglad. Vi øver os med ganske små ture og
¨håber det hjælper, for foruden hans ide med ikke vil ride alene er
han en vidunderlig hest. Faktisk kan hun sagtens ride alene med ham på
ridebanen, der går han meget fint. Desuden har vi en større pige til
at ride ham engang imellem og han laver det samme med hende, men dog
har hun mere erfaring og styrke til at få ham på plads. Tak for alle
de svar og råd der er kommet.

Fra : Anet

Dato : 15-02-03 23:27

hejsa moren til pigen *smiler*

ja, det lyder jo som at det er en flink hest på trods af den lille ide´ om
ikke at ville gå alene. Jeg har selv hestene hjemme og min datter rider også
og har sin helt egen hest. Jeg går også for det meste med i stalden og hun
får da lov til at ride ture alene på sin lille hest men det er så fastsatte
ruter. Hun er faktisk godt ridende og jeg syntes at det er ok at give store
piger frihed under ansvar og så kigge lidt med fra sidelinien af.

Jeg håber da at I fortsat vil være med herinde om stort og småt. Det er jo
altid dejligt når der kommer nye mennesker her som kan bidrage med lidt nyt
om det er småt eller stort.

--
Hilsen
Annette

Fra : JeNyLa

Dato : 15-02-03 23:22

Hej
Hold da op, hvor er der kommet mange svar... det er dejligt.
Jo, det går lidt bedre - for de øver sig - jeg tror det gælder både hest og
rytter. Rytteren fast besluttet på (med hjælp og gode råd fra hendes mor, og
den unge pige på stedet) at få sin hest til at gå hen, hvor hun vil have den
til at gå. De sidste par gange er det også gået bedre, og nu har hun jo fået
det råd med at trække den ud af vejen, hvis den skulle blive stædig. Så jeg
tror, det bare er et spørgsmål og træning og træning for dem begge. Hun går
forøvrigt til undervisning hver uge på den rideskole, hvor de købte hesten.
Vi har jo hele tiden vidst, at det var et spørgsmål om at lære den at skulle
ride tur alene, for der er jo intet i vejen, hvis der er en anden hest med.
Mit indgangsspørgsmål var jo også om det måske var fordi den havde gået på
en rideskole, eller om det var noget ret almindeligt, som andre heste også
finder på.

Jette