Hjælp mig med...
Fra : Martin Harregaard

Dato : 13-02-03 22:53

.... at banke rusten af.

Nu er det efterhånden lang tid siden, jeg har lavet noget i Flash.
Nu vil skæbnen, at jeg skal til at pille ved det igen... og jeg kan huske
det meste, men lige det med at lave et fast felt med tekst der kan scrolles,
er simpelthen forsvundet. Efter flere forgæves forsøg på at finde det på
nettet, spørger jeg nu jer!

Håber min forklaring var nok.

Martin

Fra : Peo

Dato : 13-02-03 23:56

Det gøres let med scrollBar componenten i flash MX.

1. Lav et dynamisk tekstfelt, giv det et instance-navn (eks. myField) or et variabelnavn
(eks. myVar)
2. træk scrollBar componenten fra Components-paletten ud på scenen, og i dennes parametre
indtaster du instance-navnet på dit teksfelt under "Target TextField".

Voilá - du har nu et teksfelt med tilhørende scrollbar!

/peo

Fra : Sinkbæk

Dato : 14-02-03 10:30

Peo skrev:
> Det gøres let med scrollBar componenten i flash MX.

Hej Peo

Jeg har netop været ved at eksperimentere med denne komponent.
Det virker rigtigt godt - det eneste problem er blot at filstørrelsen på
swf-filen blev over 50k og det eneste filen indeholder er altså en rund grå
baggrund, tekstfeltet og scrollbaren. Størrelsen er 320x240.

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Peo

Dato : 14-02-03 12:20

Ja, det er desværre fylder disse komponenter en del, men der er ikke så meget at gøre ved
det.
Der er i denne sammenhæng også en anden lille hurdle du skal tænke på. Alle flash's
komponenter bliver eksporteret i den første frame af filmen. Det bevirker at en evt.
preloader du laver først begynder "at virke" måle hvor meget der er loaded efter den
første frame. Dvs. at preloaderen i dit eks. her vil starte på 50 kb.
Problemet kan omgåes ved at lave en helt ny tom film der kun indeholder preloaderen og en
placeholder til selve filmen. Så loader du selve filmen ind i denne placeholder. På denne
måde loades preloaderen før filmen hvori componenten ligger i frame 1.

/peo

Fra : Jesper og Sabine

Dato : 16-02-03 15:12

Er det de almindelige "grå" som i snakker om?
Er det også noget man kan lave i flash 5? Jeg har også haft brug for en
scroller, men det eneste jeg fandt frem til var at lave en lave med et
tekstfelt og så to slags knapper, hvor man skal køre musen hen over.

Fra : Peo

Dato : 18-02-03 00:15

Disse omtalte komponenter er en FlashMX -ting.
I Flash 5 må du ty til den gamle metode _scroll, _maxscroll etc.

/peo