Claserne i København.
Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 13-02-03 20:37

Kære NG.

Er der nogen som ved hvad Claserne er/var i København? Og hvor det
lå/ligger?
Min mormor taler om at hendes mormor havde en søster som boede i Claserne i
København.
Det skulle være nogle grå huse som kun bestod af stuen og 1. sal.

P.S. Min mormor fortalte at hendes mormors søster havde sukkersyge og at
hendes mand var sømand med creoler øreringe i begge øre. - Ud fra disse få
oplysninger går jeg ud fra at man ikke ligefrem var velhavende hvis man
boede i Claserne.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@stofanet.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-02-03 22:20

Thu, 13 Feb 2003 20:36:31 +0100, skrev Wendy Stæhr Rasmussen:

> [...]
>København.
>Det skulle være nogle grå huse som kun bestod af stuen og 1. sal.

Claserne er nævnt et par gange i Lovises Livshistorie:
http://www.olmutz.com/lovises.htm
men desværre uden at præcisere hvor de lå.

venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-02-03 02:30

Kurt Hansen wrote:
> Claserne er nævnt et par gange i Lovises Livshistorie:
> http://www.olmutz.com/lovises.htm
> men desværre uden at præcisere hvor de lå.
Passer ikke - det er De Clasenske boliger på Frederiksberg der er tale om -
fremgår det af teksten.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-02-03 07:47

Fri, 14 Feb 2003 02:29:56 +0100, skrev Poul Erik Jensen:

>Passer ikke - det er De Clasenske boliger på Frederiksberg der er tale om -
>fremgår det af teksten.

Øw for pøwker, ja det har man for sin dovenskab. Jeg fandt stikordene
og læste et par linier frem og et par linier tilbage og mente ikke jeg
kunne se det, men godt at du kunne

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 19-02-03 17:32

Der findes faktisk også en bog om de Classenske boliger:
Kjeld de Fine Licht:
En arbejderkoloni på Frederiksberg.
1977 (116 s.)

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 20-02-03 18:19

"Peter Kristiansen" <cbear@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes faktisk også en bog om de Classenske boliger:
> Kjeld de Fine Licht:
> En arbejderkoloni på Frederiksberg.
> 1977 (116 s.)
>
> m.v.h. Peter Kristiansen

Jeg må her lige korrigere. Omtalte bog drejer sig ikke om de Classenske
boliger, men derimod om Frederiksberg Gasværks Arbejderes Byggeforenings
boliger på Frihed-, Ligheds og Broderskabsvej m. fl. også kaldet "den hvide
by". Disse bygninger eksisterer stadig.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-02-03 09:46

Kurt Hansen skrev:
Wendy Stæhr Rasmussen skrev:

> Claserne er nævnt et par gange i Lovises Livshistorie:
> http://www.olmutz.com/lovises.htm
> men desværre uden at præcisere hvor de lå.

"De Classenske Boliger" lå på Frederiksberg. Jeg gætter på at "Claserne"
er en folkelig benævnelse. Faktisk har jeg boet i 17 år på stedet, hvor
disse boliger lå. I dag hedder stedet Aksel Møllers Have. (ved Godthåbs-
vej). Loviser nævner også at der havde ligget en kirke i bebyggelsen:

[...] Lang sort kjole i den nu nedrevne kirke i de Clasenske boliger,
og det var en skøn dag [...]

Navnet "De Classenske Boliger" stammer fra industrimanden J.F. Classen.
(Det var ham der støbte kanoner m.m. i Frederiksværk).

Bebyggelsen med kirken i midten kan ses på Trap Danmarks indlagte kort
over København fra 1906, (nordre del).
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 14-02-03 20:23

Kære alle.

1000 tak for de gode svar jeg fik fra både Kurt, Poul Erik og Herluf, samt
for det personlige svar jeg fik.
I det personlige svar jeg fik var der et super godt link:
http://www.godthaabskirken.dk/indholdssider/kirkenshistorie/historie_kirke.h
tml
som beskriver ganske godt hvordan man efter koleraepidimien i 1853 tog
debatten op omkring boligstandarden i hovedstaden.
For at gøre noget ved sagen besluttede Det Classenske Fideikommis at opføre
en række ’sunde arbejderboliger’.
Man opførte 24 langhuse med lejligheder til 378 familier for ”at hjælpe og
lindre fattigdom og elendighed”.
Det er faktisk et rigtig godt link som for mit vedkommende satte mig i stand
til at forstå hvordan en fattig familie har måtte klare sig dengang.
Lovises historie har jeg printet ud for det drejede sig om 17 sider ialt.
Denne historie glæder jeg mig til at bruge som dagens godnatlæsning.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@stofanet.dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-02-03 00:50

"Wendy Stæhr Rasmussen" <wma@stofanet.dk> wrote in message news:3e4d40d9$0$2584$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> [...]
> Lovises historie har jeg printet ud for det drejede sig om 17 sider ialt.
> Denne historie glæder jeg mig til at bruge som dagens godnatlæsning.

er det kun Brumleby at har overlivede af det slags bolig ?

Hugh W

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 18-02-03 22:19

Hej Hugh.

Jeg ved faktisk ikke om det kun er Brumleby som har overlevet den type
boliger.
Måske er der andre i NG som er klogere end os, der kan svare på dit
spørgsmål??!!

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@stofanet.dk