2 nedture og 1 optur vedr køling!
Fra : Albert

Dato : 12-03-01 17:54

Fik idag fra studiedata :
1 tube sølv pasta
1 stk papst køler
1 stk kobberplade

Nå lad os så se hvad vi kan gøre ved temperaturen. Udgangspunktet er 55
grader i tomgang på en Duron 850 (kører 876/133)

Køler - rundet 65 i løbet af 10 sekunder, og så turde jeg ikke mere
(studiedata - husk jeg ar 14 dages returret

Pasta - faldt til 52-53 grader. Nå jah - lidt har da også noget at sige.
Det skal siges at den i første omgang steg til 58, men da jeg puttede et
tykkere lag på, faldt den. Jeg havde ellers hørt at det skulle man ikke...

Kobberplade. Spørg ikke hvorfor - ihvertilfælde ikke hvad jeg havde
forventet - den blev blot købt for at skåne processeren. Temp : 41 grader
!!!!!!!!!!

Vi hæver til (966/138) - 45 grader (stadig ved 1,66vcore). Se DET er sgu
da en sommerhistorie - og den koster jo nærmest ingenting sådan en dims

mvh Albert

Fra : N/A

Dato : 12-03-01 18:33

Fra : Søren Nielsen

Dato : 12-03-01 18:33

Det skulle vel ikke være en cubbershime vel ?
For så har dit problem tidligere været at køleren har siddet skævt på....
Normalt er et tyndere lag af kølepasta nemlig langt bedre end et tykt ...

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 12-03-01 21:17

> [...]
>
> Kobberpladen fordeler CPU'ens varme til en større flade, og herfra
> er det lettere for alu-profilen at 'aftage' varmen.

Du har til dels ret! men den omtalte coppershime ligger rundt om core på den
ceramic der er heromkring. Derfor er den ikke en del af varmekanalen som går
fra coren i midten (der ligger på hovedet og stikker ud af ceramicen), og op
til den meget hårdt opspændte køler der sider direkte ovenpå coren.
Coppershime pladen har således utroligt ringe forhold til at lede varmen
videre til køleren, og jeg tvivler på at den kan ha den påståede effekt. Jeg
tror der er nogle skjulte fejlkilder i de nævnte forsøg. Det kunne være fedt
hvis der var flere der ville efterprøve det, for på den måde at eliminere de
usynlige fejlkilder, hvis de er til stede.

mvh.
Thomas

Fra : Carsten Keller

Dato : 13-03-01 07:55

"Albert" <toma@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Køler - rundet 65 i løbet af 10 sekunder, og så turde jeg ikke mere
> (studiedata - husk jeg ar 14 dages returret

Hvilket bundkort bruger du?
Keller

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-03-01 12:14

On Mon, 12 Mar 2001 17:54:01 +0100, Albert wrote:

> [...]
>
>Vi hæver til (966/138) - 45 grader (stadig ved 1,66vcore). Se DET er sgu
>da en sommerhistorie - og den koster jo nærmest ingenting sådan en dims

Jeg synes alle de eksperimentelle data -- specielt at mere pasta var bedre
end lidt pasta -- taler for at din køler sad skævt og at "dimsen" fik rettet
op på det.

Venlig hilsen
Henrik Dissing