Erfaring
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-02-03 17:15

John Lundsgaard skrev i en anden tråd:

Uerfaren rytter kræver erfaren hest.
Uerfaren hest kræver erfaren rytter.

- men hvornår er man en erfaren rytter?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene

Dato : 16-02-03 13:05

"Trond Øyvind Hermansen" skrev:
> John Lundsgaard skrev i en anden tråd:
>
> Uerfaren rytter kræver erfaren hest.
> Uerfaren hest kræver erfaren rytter.
>
> - men hvornår er man en erfaren rytter?

Hej Trond,
min gamle far sagde cirka som følger:
En erfaren rytter, kan få alle heste til at gå lige godt indenfor kort
tid. Han kender desuden sin begrænsning og går aldrig på kompromis med
sikkerheden, hverken sin egen, andres eller dyrenes.
En erfaren rytter kalder sig aldrig erfaren, han spekulere ikke i
betegnelser, men sætter sig op og rider.

Det er jo nok lidt diffust, hvad en virkelig erfaren rytter er, så jeg
håber du kan bruge disse gamle " visdomsord " til lidt.

Nogen af de dårligste " erfarne " ryttere jeg har set, er
dressurryttere. Begrundelse: Tag deres dressurhest fra dem, luk dem ud
i naturen, og få et billigt grin! De bliver helt konfuse når hesten
pludselig går frem af egen drift, uden at skulle drives hele tiden.
Jeg har set adskillige eksempler på at deres drivning med schenklerne
er blevet så indædt en vane, at de næsten ikke kan lade være. Kommer
sådan en karl op på en fuldblod som er vant til at flytte sig, så får
de altså bare ridetur for alle pengene *g*
Min mands niece ville ud og starte distance på en af vores heste som
ikke var kommet i fol det år. Aftalen var at vi skulle ride sammen,
meeeen så var der lige det her med at holde schenklerne i ro..... Vi
havde det allersidste startnummer den dag, og turen gik fint selv om
Song lagde sig mere og mere i bidet. Min mand niece spurgte flere
gange, hvad hun skulle gøre for at holde den, og jeg blev ved med at
sige at hun skulle holde op med at drive med benene. Joan selv mente
jo så, at sådan havde hun altid lært at ride og at hun ikke kunne
holde op med det nu. Sådan gik det en 3 - 4 kilometer, til vi nåede
fri af et stakit som gemte på en flok frilandsgrise, her lavede gamle
Song en Burnoutstart så skoene slog gnister og græsset lugtede brændt.
Derefter lavede de en kraftpræstation som kun kan aftvinge respekt: Jo
an og Song var første ekvipage af alle i dyrlægekontrol og også
hurtigste igennem for hun blæste nærmest bare ind i den ene ende og ud
af den anden + hun var første ekvipage i mål. De blev jo selvfølgelig
disket fra klassen, men jeg gav hende så efterfølgende en graveret
medalje med indskriptionen : Hurtigste diskvalificerede rytter på
37km i hele Danmarks historie. *lol*

Mvh. Lene

Fra : john lundsgaard

Dato : 16-02-03 21:14

Hej Lene

Du er altid god for et godt og læseværdigt indlæg

Tak for det

John

Fra : Berit Nielsen

Dato : 18-02-03 10:50

> [...]
> Min mands niece ville ud og starte distance på en af vores heste som
> ikke var kommet i fol det år. Aftalen var at vi skulle ride sammen,

Nu kan jeg ikke undgå at blive enormt harm.
Hvad er det da for en indstilling at have.
Det eneste man kan konkludere ud fra dit indlæg er at din mands niece ikke
kan ride.
Hvad har det til sammenligning med Dressurryttere ?
Jeg vil vove at påstå at en (undskyld ordet) "rigtig" dressurrytter, kan
ride en hvilken som helst hest, hvor som helst og når som helst.
Desværre er der kun ganske få der rigtigt kan ride, da det man lære på de
fleste rideskoler ikke har ret meget med ridning at gøre.
Nok mere "hold/ sid fast på hesten", men langt fra ridning.

Her er det så at jeg finder harmen til dit indlæg.
Hvis du siger at du er erfaren hestemenneske, med flere år på bagen,
så ved du også at en hvilken som helst kan kalde sig hvad som helst uden at
behøve være bare noget der ligner.
Jeg kan kalde mig travtræner, jockey, eller springrytter, men behøver langt
fra at være det.
Den erfaring burde du have med i bagagen, med dine mange år i hestesporten.
Og netop derfor generer det mig kraftigt at du sætter Dressurryttere over en
kam.
Jeg er dressurrytter til fingrespidserne, og min hest kan gå en Middel svær
klasse,
men sjovt nok er der ikke andre end mig der kan få ham til at gå perfekt.
Gør det mig til en dårlig rytter, eller ham til en dårlig hest ? Nej, måske
har vi bare en matchende kemi.
Måske er han sværd at ride, måske har jeg indlært ham tingene på anden måde
end andre ville have gjort.
Gør hestens temperament den mindre egnet til noget, nej.
En god rytter kan få en hvilken som helst hest til hvad som helst.
Gør mange resultater, pokaler, og medaljer en til en bedre rytter.
Nej det er føling, for netop hver enkelt hest, der gør det.

Dressur ryttere forsøger som regel, men kan ikke gøre andet end de har lært.
Og undskyld, men du lyder som en "ældre" person, som jeg selv, og da vi
lærte at ride var det på en måde,
som desværre ligger langt fra det de lærer i dag.
Jeg har ofte diskuteret med min datters ridelære, om netop det emne.

Det enest jeg vil give dig ret i er at alt for mange rider med alt for meget
tøjle, alt for meget ben og alt for lidt sæde.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 19-02-03 21:42

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvad har det til sammenligning med Dressurryttere ?

Gæt to gange )

>Jeg vil vove at påstå at en (undskyld ordet) "rigtig" dressurrytter, kan
>ride en hvilken som helst hest, hvor som helst og når som helst.

Jeg kender mindst een hest som kunne tage pippet fra mange
dressurryttere og også har gjort det. Til stor morskab for både hesten
og mig )))

( Undskyld, men jeg ka' altså ik' la' vær' mæ' a' drille )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 22-02-03 00:07

> Desværre er der kun ganske få der rigtigt kan ride, da det man lære på de
> fleste rideskoler ikke har ret meget med ridning at gøre.
> Nok mere "hold/ sid fast på hesten", men langt fra ridning.

(klip)

Jeg har undervist mange børn, unge og voksne på rideskolehold og i
privatundervisning. Jeg er jo en af de der dressurryttere men jeg har også
altid redet meget ungheste så jeg har nok prøvet lidt mere af alt. Jeg tog
altid i mine undervisningstimer med at de skulle indeholde lidt
gymnastik/afspænding siddende på hesteryg. Det var som regel noget som
rytterne også så frem til og syntes var sjovt og så lærte de at slappe bedre
af også samtidig og give lidt slip på hestens hoved. Det er jo vigtigt også
at give en rytter indtryk af at hesten ikke løber af h....til bare man
slipper tøjlerne. Det er noget af det allerførste som mange mennesker af sig
selv gør er at de hænger i de to tøjler. En stor fejl.....
Nu har jeg aldrig været den helt store spingrytter men springe det har jeg
altid gjort alligevel. Især har jeg sprunget meget på min første pony en
skøn og efter andres mening en skør connemarepony. Vi havde en berider der
mente at rytterne skulle kunne drive hesten frem og styre uden brug af
tøjler, bøjler og pisk og sporer. Han hev det hele af og så blev vores
tøjler spændt op i kæberemmen.....øøøhhhh så var det bare at ride og det
lykkes faktisk over alt forventning. Vi havde så to spring. Et på hver
langside. Efterhånden lærte vi jo at drive godt mod springet og modsat kunne
vi også få vores heste til at tage tempo af ved at klemme med knæene. Nu er
det ikke for at prale men jeg sprang 1,40 på min pony og hun var kun selv
1,45 cm i stang. Det flyttede nogle grænser sig jeg bare.....og der var
nogen på tilskuerrækkerne der kiggede noget. Min søster som var en desideret
springrytter kunne slet ikke få min pony til at springe....hun havde bare
ikke en bestemt vilje nok så jeg hang jo selv på det der med at springe på
min pony. Normalt så red jeg hestene i dressur, min søster i spring og min
mor i skoven. Vi har så en efternøler også men hun var kun til
skovture.....sjovt så forskellige man kan være....men alle ryttere finder jo
deres rette element og det er godt....man er ikke en bedre rytter fordi man
er dressur, spring, skovturs, western eller islænderrytter. Vi har alle gode
og dårlige ting i vores form for ridning som de andre grupper ikke syntes så
godt om....sådan vil det nok bare altid være tror jeg......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 22-02-03 01:32

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message

[klippeklip]

> sjovt så forskellige man kan være

Ja, min søster er til det fineste og højeste dressur, man kan finde. Og jeg
selv, ja, I kender mig jo efterhånden, gør i ikke!? *G*

> man er ikke en bedre rytter fordi man
> er dressur, spring, skovturs, western eller islænderrytter.

Det kan jeg kun give dig ret i. Og man *kan* rent faktisk også lære noget af
hinanden.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene

Dato : 23-02-03 14:10

"Berit Nielsen" skrev:> Nu kan jeg ikke undgå at blive enormt harm.
> [...]
for meget
> tøjle, alt for meget ben og alt for lidt sæde.

Hej Berit, jeg har ikke brug for at smykke mig med titler - så jeg
forstår ikke helt, hvor det er du gerne vil hen?
Min mands niece rider S-klasser med rimelige resultater, og anskaffede
sig faktisk en pensioneret traver, efter hendes
over-stok-og-sten-ridt, fordi det gik op for hende, at hun havde et
seriøst problem i hendes ridning.
Nu fortalte jeg så lige om hende, fordi historien i sig selv var sjov.
Men jeg har da set mange andre...... Det sker nemlig af og til at jeg
får henvendelser fra dressurryttere der gerne vil lære noget om at
bygge form på en hest, bla. ved intervalarbejde. Og flere af dem har
altså også måttet sande, at deres drivning med benene var blevet en
vane som de ikke bare lige kunne lægge fra sig igen.
Det er vel en ærlig sag at opdage, at man har et problem i sin
ridning, som man ikke var opmærksom på før man kom på en hest der
flytter sig uden at blive drevet hele tiden.

Hvis du selv mener, at du ikke har et lignende problem, så er det vel
godt. Ellers har jeg da en lille forsigtig flyvemaskine du gerne må
prøve dine færdigheder af på?

Jeg synes personlig, at en virkelig erfaren rytter kendetegnes ved en
evne til at få forskelligartede heste til at gå lige godt i løbet af
kort tid - og så er jeg ligeglad med hvor mange pokaler, de har eller
ikke har på deres reol.

Jeg er knap 37år gammel, men føler mig ung *g*

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 00:16

> Hvis du selv mener, at du ikke har et lignende problem, så er det vel
> godt. Ellers har jeg da en lille forsigtig flyvemaskine du gerne må
> prøve dine færdigheder af på?

Hejsa.
Jeg ved at jeg ikke har et lignende problem, men takker alligevel pænt nej
til tilbudet.
Og stiller gerne min hest tilrådighed for de der vil se hvor "let" det er at
ride en hest der går dressur klasser på et pænt nivau.

....Studser lidt over at dinmands niece rider S klasser,
men ikke kan ride en travhest, på et distanceridt ??
En rytter på S nivau burde kunne ride på selv flodhesten Brutalis, hvis
vedkommende ellers kan ride.
Det er jo ikke bare hestene der er opdelt i L - M- & S Klasser.
Det skulle jo også gerne klassificere rytteren.

Hilsen Berit Nielen

Fra : Lene

Dato : 24-02-03 13:37

"Berit Nielsen" skrev:
> [...]
> Det er jo ikke bare hestene der er opdelt i L - M- & S Klasser.
> Det skulle jo også gerne klassificere rytteren.

Tjah, det viser så bare at " dygtige " ryttere kan have nogle
problemer som først viser sig, når de hives på en hest som er knap så
meget Flod og lidt mere Blod ved * driller helt vildt * Igennem årene
har her vel været en 5 - 10 dressurryttere som har måttet gribe sig
selv i brystet efter et ridt på en hest som virkelig kan flytte
sandalerne uden at man driver hele tiden.

Mvh. Lene

Fra : Liz B.

Dato : 25-02-03 21:30

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
En rytter på S nivau burde kunne ride på selv flodhesten Brutalis, hvis
> vedkommende ellers kan ride.

Brutalis var vist en næsehorn!!!

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 22:46

> En rytter på S nivau burde kunne ride på selv flodhesten Brutalis, hvis
>
> Brutalis var vist en næsehorn!!!

(klip)

ja, men den skulle vel også kunne rides på mon ikke? *SSS*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 10:27

Mit kendskab til travhest/galopheste er vel begrænset til ca. en tredive
stykker. Men fælles for dem alle har jeg en fællesnævner igennem årene og
det er at de er sådan lidt varme og løbende i det hele tiden. Jeg er ærligt
ikke til at ride på dem for jeg syntes, at de er direkte ubehagelige at ride
på. De er smalle at sidde på med en lang tynd hals, de går i en fra side til
side måde og så løber de som om fanden er i hælene på dem. Jeg forstår ikke
hvorfor rideskoler køber og bruger dem for de er ikke særlig velegnede til
rideskolebrug da de jo er så underlige at ride på i forhold til almindelige
hest. Joh, rideskolerne køber dem jo fordi de er billige i indkøb, men en
travhest skal jo have fart på for at kan gå en ordentlig trav og den fart er
jo ikke altid optimal på et ridehold med f.eks børn. Det kan jo være at din
niece har haft det på samme måde hvis hun er vant til at ride på almindelige
store heste. Islændere er jo også en anden ridemåde end de store heste og
det er f.eks western heste jo også.
Hvis en dressurrytter sidder og driver med benene hele tiden så bliver
hesten jo schenkeldøv og emun og så kan den jo ikke bruges til at ride
dressur på for den vil så ikke svare sin rytter. Og at en rytter sidder og
driver meget med sædet skulle jo i og for sig selv bare gøre at hesten
samler sin bagpart ind under sig. At drive med sædet er noget som jeg
efterspørger lidt for det glemmer mange ryttere. De rider tit hesten for
hånd og ben istedet for at kombinere også med sæde og vægt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Berit Nielsen

Dato : 20-02-03 11:01

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> efterspørger lidt for det glemmer mange ryttere. De rider tit hesten for
> hånd og ben istedet for at kombinere også med sæde og vægt.

Hej Anet
Du har ganske ret i at Travhesten er en smule anderledes at ride.
Men jeg syntes kun at det er galopheste man ligesom mærker at de er lidt
hede i hovederne,
hvor jeg syntes traveren er meget afbalanceret, men selvfølgelig med fart i.
Så som "udefrakommende" opfattes de måske sådan som jeg opfatter
galophesten.
Det har jeg slat ikke tænkt over, men du har nok ganske ret.
Det gode ved travhesten er lidt som med en Schæfer.. de er lette at arbejde
med og meget lydhøre.
Nu har jeg jo redet på en del igennem årene, da jeg arbejdede på
væddeløbsbanen i Århus.
Og jeg har da redet på heste som har vundet ganske pæne summe,
men under rytter syntes jeg da var meget harmoniske, og samarbejdsvillige.
Netop fordi at de er vant til at være i hånd og blive arbejdet med fra
ganske unge.
Det tror jeg at rideskolerne tager med i deres indkøb.
At det er lette og meget arbejdsvillige heste.
At de så har en meget speciel gangart, og en endnu mere speciel galop..
tja...
Men man har da set travheste vinde både spring og dressurklasser.
Så de er ihvertfald gode begynderheste, og så kan eleverne jo avancere til
de lidt merer egnede heste senere.
Jeg har haft redet på DV heste som jeg bestemt ikke har budt mig om
bygningen af.
Nogle det føltes som om man faldt forover når man sad i sadlen.
Og bare mine egne 2 heste, har vidt forskellige sadellejer, og giver
rytteren vidt forskellige oplevelser i sadlen.
Men erfaringen, burde her komme rytteren til gode *S*

Til sidst vil jeg give dig absolut ret i at alt for mange rider på tøjle, og
ben og glemmer sædet.

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 11:10

Det sidste møde med en travhest var bestemt ikke særlig positivt. Den for
afsted og vi tre andre ryttere opgav at følges med den. Den styrtede afsted
i trav og galop og jeg tænkte bare at godt det ikke var min hest....sikke en
tur det blev til.....har aldrig fulges igen med den rytter og hest.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 11:11

ja, at travheste er gode til spring har jeg set. De er jo meget sikre i
deres spring og de refuserer heller ikke bare sådan. De er nok gode som
begynderspringheste vil jeg tro......

--
Hilsen
Annette

Fra : Tine Gade

Dato : 20-02-03 11:45

Fra : Lene

Dato : 23-02-03 14:18

"Anet" skrev. Jeg forstår ikke
> [...]
fart er
> jo ikke altid optimal på et ridehold med f.eks børn.

Hej Annette,
jeg kan heller ikke forstå, hvorfor de køber dem - selv om de sikkert
er købt billige.
Jeg synes det er direkte unfair overfor eleverne at de skal lære
dressurens mysterier på en hest, der ikke er egnet til det, ikke er
bygget til det, og som ikke har talent for det ( pga. gangen ).

Mvh. Lene