Erfaring
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 13-02-03 17:15

John Lundsgaard skrev i en anden tråd:

Uerfaren rytter kræver erfaren hest.
Uerfaren hest kræver erfaren rytter.

- men hvornår er man en erfaren rytter?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 18:04

Man er en erfaren rytter når man kender sin egen kunne til den hest og sin
kunnen til den hest. Når man kan ride de fleste heste og når man ved f.eks
hvordan man skal behandle unge heste og problemheste. Man er erfaren når man
ved at man skal søge hjælp til sin hest og inden problemerne kommer.
Erfaring har intet med hvor mange år man har redet. Selvfølgelig er man ikke
erfaren når man har redet i 3 år men om man har redet 15 eller 25 år betyder
intet. Erfaren er en der har prøvet en masse forskelligt med heste og en
person der sætter sig ind i tingene.

--
Hilsen
Annette

Fra : john lundsgaard

Dato : 13-02-03 22:15

Hej Trond og alle i andre.

Jeg ved sørme ikke hvad jeg skal sige *SS*

Det jeg mente med bemærkningen var, at hvis hesten ikke er ordentlig
tilredet og trænet og rytteren samtidig er nybegynder, så er det dømt til at
gå galt, både for hest og rytter.

Hvis derimod det er en gammel erfaren hest, så kan man som nybegynder lære
ufattelig meget af hesten.

Det var såmænd den dybere filosofi i den bemærkning )

Og hvornår er man så erfaren??

Thjaaaa her er Anet inde på noget af det jeg også mener, men med min
sædvanlige hang til filosofiske bemærkninger, så er man vel erfaren:
den dag hvor man på trods af at man har har prøvet lidt af hvert erkender,
at man i samspillet med heste vil lære nyt hver dag, hvis man gider lytte.

Det er sikkert noget vrøvl., men det lyder da filosofisk *SS*

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 22:35

Tja, erfaring ....det er jo et stort emne

--
Hilsen
Annette

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-02-03 08:26

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> John Lundsgaard skrev i en anden tråd:
>
> Uerfaren rytter kræver erfaren hest.
> Uerfaren hest kræver erfaren rytter.
>
> - men hvornår er man en erfaren rytter?

Nu vi er filosofiske:

"Man er erfaren, når men ved hvad man ikke kan".

(Er det ikke Poul Krebs der synger "Man er klog, når man ved hvad man
ikke ved noget om").

-dennis

Fra : Berit Nielsen

Dato : 14-02-03 20:50

Godt spørgsmål.
Aldrig.. eller indimellem.
Erfaring er noget underligt noget da det ikke kan måles.
En erfaren rytter en en der kender sin egen begrænsning, og ved hvornår ens
erfaring ikke rækker.

Jeg har en erfaren hest, han kan gå MB Dressur,
men kræver absolut en erfaren rytter.
Jeg har også en mindre erfaren hest som allerede da hun blev ryttervant,
kunne gå skovtur med en uerfaren rytter.
Så heldigvis, er vores heste lige så forskellige som vi mennesker.

Som rytter bliver man aldrig færdig udlært,
om man kan altid lære mere og blive endnu bedre.
En uerfaren, følsom rytter er mange gange bedre en en hård og erfaren
rytter.

Vi er her vel alle for at dele vores erfaring *S*
Og netop det at vi er villige til at lytte gør os til mere erfarne
mennesker.

God weekend til alle.
Hilsen Berit N
http://www.arabiskrideklub.dk