Friskole-mobnings-moral
Fra : Bo Warming

Dato : 13-02-03 16:24

Friskole-mobnings-moral

Hvis Saddam Hussein bare havde været dansk biltyv, og havde fået valget "
Ingen Jylland, ingen bistand", og flinkt Toyota-personale havde vist ham
tillid, så var han kommet ind i gode cirkler og havde udviklet selvtillid og
social adfærd.

Men ikke alle steder går jysk-japansk pligtopfyldenhed-perfektionisme op i
en højere enhed.

Ikke alle steder har venlige tvangsaktiverings-damer den mulighed at henvise
til lærlingeplads på et sted med god værkstedshumor.

Jeg mindes min spejderdygtige søns ankomst til jysk spejderfriskole. Han er
ingen sexet ledertype, men sikrer sig mod mobning ved ballast af dygtighed,
og jeg åndede lettet op, da jeg hørte, at det ikke var ham, men en anden af
de ny, der var blevet mobbet ud og bortvist fra skolen af lærerne.

"Hvad gjorde han galt", spurgte jeg interesseret.

Han var bare irriterende. Og delte værelse med den populære leder. Som slog
den upopulære. Og da tingene skal glide, havde lærerne bortvist
mobningsofferet.

"Behøvede man slå?" spurgte flinkeskolede medlidenheds-opdragne mig.

Med kropssprog gjorde min søn mig forståeligt, at irritationen var helt
uudholdelig.

Med kropssprog (og alt for mange ord) gjorde jeg forståelig, at hans
arrogante dømmesyge far fandt udstødningen uacceptabel.

Men så tænkte jeg på min milde japanske kone, som jeg bad forklare mig "
kikukosjujo", som jeg havde læst en bog om, dvs japanske læreres aversion
mod sprogdygtige elever, der fx har været på ambassade i udlandet et år, og
derfor taler engelsk bedre end læreren.

Det giver nederlag for læreren, som typisk beder inspektøren om at få
overført denne problem-elev til en anden klasse, og ofte opnår dette.

"Jamen er det ikke uretfærdigt" spurgte dømmesyge mig.

"Det er da såre menneskeligt, at visse lærere ikke magter sådanne nederlag"
overraskede hun mig.

Siden har jeg indset, at japanerne lever efter den utopiske fremtids-etik
som Goethe, Nietzsche og Oscar Wilde mm. har teoretiseret om. Hvor man ikke
har ambitioner om paradis nu, men lader godhed komme indefra.

Jeg har også læst om tyskerpiger, der fik klippet håret af, for piger ejede
ikke deres krop selv, dengang. Hvor er det nemt at gøre sig til dommer over
de nationalsindede, der mobbede "feltmadrasserne" (eller hadede de
østprøjsiske flygtninge , som vi fik hertil inden befrielsen).
Heldigvis var der mange piger, der fulgte deres hjerte og ikke blev
straffet, fordi deres omgangskreds havde tolerance.

Hvor kommer tolerance fra? Jeg tror ikke den kan trykkes ned over hovedet på
børn eller voksne , ved, at man bebrejder de intolerante deres mobning.
Moral skal komme indefra.

Hvordan vil du tackle, hvis dit barn har været med til at hetze en afviger
ud af fællesskabet, og ikke føler dårlig samvittighed derved?

"Ikke medlidenhed, men fælles glæde, skaber venskab". Nietzsche

"To show pity is felt as a sign of contempt, because one has clearly ceased
to be an object of fear, as soon as one is pitied." Nietzsche

"Harmen over de andres ulykke, er den mandlige bror til medlidenheden. "
Nietzsche

"Ved de fleste velgerninger, der udvises mod ulykkelige, ligger der noget
oprørende i den intellektuelle letfærdighed, hvormed den medlidende spiller
skæbne; han ved intet om hele den indre følgerække, som hedder ulykke for
mig og for dig". Nietzsche

"Det som bør være resultatet af veludført arbejde, gør vi som
fest, og bedrager os til at tro, at lykken kan opnåes ved sådant snyderi."
Goethe(fest-stemning skal komme indefra, centraliseret planlægning gir
dårlig fest)

" En af de mange grunde, hvorfor unge mennesker gerne bliver
tilhængere af et nyt system i sandheden rige, er sikkert den, at
resultaterne af det gamle bibringes dem i en alder, da de endnu ej føler
åndelig trang dertil." Poul Martin Møller

"De bedste ting bliver uappetitlige, når de bliver en
påtvunget." Madame de Sévigné

"Jeg elsker sandheden lidt mere, når det er mig selv, der finder den, end
hvis det er en anden, som påpeger den over for mig". Voltaire

"Everything must come to one out of one's own nature".
Oscar Wilde

"Det er stort at sejre over sit hjerte, og jeg ærer den tapre, det gør det;
men den, der sejrer gennem sit hjerte, ham sætter jeg højere endnu. "
Goethe

"To make a vow for life, is to make oneself a slave."Voltaire

" Er du i stand til at give dine medmennesker gaver, er det dig,
der bør sige tak. Soya

" Du har mig alt for grusomme øjne, og kigger lystent efter lidende. Måske
din vellyst har forklædt sig som medlidenhed?Nietzsche

"Ingen kan tvinge mig til at blive lykkelig på hans måde.
Immanuel Kant

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46