trekantbrændemærkning
Fra : dorthe jensen

Dato : 13-02-03 12:15

Hej Alle sammen

Jeg håber at i kan hjælpe mig, jeg leder efter en begynderpony til en pige
på 7 år, men de koster jo en halv arm.
Den skal ikke bruges så meget og derfor vil vi heller ikke give så
megetderfor har jeg også overvejet at købe en pony som er blevet taget af
forsikringen. Problemet er bare at jeg ikke ved hvordan man finder sådanne
ponyer, jeg tænker på de ponyer som er blevet brændemærket med en trekant.
Skal man henvende sig til forsikringsselskaberne?, det kan jo godt være at
man kan få lov til at købe en hest der skulle have været aflivet, men som
godt kan gå som tulle pony nogle år endnu.
Jeg er af den opfattelse at når forsikringen er indblandet så er det tit
pengene der bestemmer hestens skæbne.

venlig hilsen Dorthe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 12:26

"dorthe jensen" <dorthejensen30@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> godt kan gå som tulle pony nogle år endnu.
> Jeg er af den opfattelse at når forsikringen er indblandet så er det tit

Det med "trekantsbrændemærkning" må du forklare lidt nærmere, i hvert fald
til mig.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 12:30

En hest der har været en forsikringssag og som har fået udbetalt præmie
fordi den f.eks ikke kan bruges som ridehest mere har ejeren så muligvis
fået halv erstatning for. Når ejeren så kun har fået halv erstatning er det
fordi ejeren har valgt at lade ponyen leve fordi den godt kan gå på fold og
være smertefri. Når et dyr beholdes i live får man kun halv erstatning. Når
sådan en hest er blandet ind i sagen så trekant mærker man dyret for at den
ikke igen kan forsikres på lige fod med raske heste.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 12:31

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
> [...]
den
> ikke igen kan forsikres på lige fod med raske heste.

Mange tak.

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 12:31

Jeg ved ikke hvor i landet du bor???? men jeg kender flere der har fået
billige ponyer til deres børn som var helt i orden. Er måske lidt ris til
egen rumpe at købe en trekantmærket pony.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 13:14

> [...]
> billige ponyer til deres børn som var helt i orden. Er måske lidt ris til
> egen rumpe at købe en trekantmærket pony.....

Hvorfor det ?

Hvis alternativet er at den bliver solgt til Palle Ellehammer eller
Låsby-Svandsen....øhh..Låsby-Svendsen.

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 13:33

En syg pony eller en pony med skavanker kan man hurtigt nok få sig. Hvis man
køber en trekantmærket pony så opsøger man det ligesom lidt selv. Det kan
godt blive dyrt i dyrlægeregninger... Og når man spørger sælgeren så af
ponyen så kan de sagtens og ingen problemer men hvad så når hverdagen
kommer?

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 13:39

En for billig pony kan hurtigt godt blive en meget dyr pony i længden. Og
man bliver jo så glad for dem og så står man der med dyrlægeregninger i op
til halsen inden man får set sig om.
Køb hellere en 15-20 årig gammel pony for den vil være rolig og den vil I
hygge jer med og når din datter vokser fra den så er måske andre
børnefamilier der er fornuftige nok til at købe den frem for en ung pony.
Jeg har set mange der har købt et shetterføl til deres barn på 4 år.....så
stiller jeg mig selv det spørgsmål : hvad skal et barn på 4 år med et
føl??????? Børnene er for store til den når den kan rides og en ung hest er
ikke rolig og rar ved en lille pige som går og strigler sammen med mor. Et
føl kan være en fræk lille sag som skal have opdragelse og som skal
lære.....

Nåh, bare en strøtanke...herfra.....Min egen datter startede med at ride på
en frederiksborghoppe på 1,60 i stang der var 10 år. Pigen var 8 år dengang.
Hesten var sød og pigen var glad.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-02-03 14:34

> [...]
> ikke rolig og rar ved en lille pige som går og strigler sammen med mor. Et
> føl kan være en fræk lille sag som skal have opdragelse og som skal

OK, så langt havde jeg ikke tænkt. Man kan vel få af vide hvorfor
forsikringen er blevet udbetalt ?

Fra : john lundsgaard

Dato : 13-02-03 14:49

Helt enig

Uerfaren rytter kræver erfaren hest.
Uerfaren hest kræver erfaren rytter.

Og så skal hest og rytter passe i temperament.

Og prisen thjaa, hvis det koster 1000 kr/pr. måned at have krikken
opstaldet, og der dertil kommer saddel, hovedtøj, smed, dyrlæge osv. så er
hesten tit den mindste del af udgifterne set over en årrække, og det er jo
da heldigvis normalt en langsigtet anskaffelse

Mit råd er, find en god "brugt" pony som er sund og rask, som er til at
omgås, som er rimelig velredet og til at gå til, men spring op og fald ned
på stamtavle.

Og brug så hvad der svarer til 1 års omkostninger på at indkøbe dyret.

Held og lykke med det

Hilsen John

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 15:14

Ja, jeg ser på det sådan at man skal have tid til at finde den rette pony.
En god pony/hest har ingen farve før man skal købe. Man kan stå foran en
broget og så er den bare det rette i sind selv om man havde forestillet sig
at den skulle være brun. En aflagt pony hvor børnene er vokset fra den og
selv om ponyen måske er 19 år kan være et genialt køb. Tit tænker folk at
have pony/hesten hjemme som jeg har og så koster det jo ikke så dyrt som at
have den opstaldet som ude på ridecenter. Men brug tid til at finde den
rette pony og find hellere en gammel pony og have så glæde af den i måske
kun 3 år men det kan blive de bedste 3 år for en lille pige.
Ja, enkelte trekantmærkede heste kan være gode nok hvis nu f.eks de ikke
kan tåle at springe mere, tåle at gå hård dressur men godt kan gå ture osv.
Ja, spørg dig for og spørg alle du kender der har hest. Tit finder man det
helt rigtige og mund til mund metoden er tit det bedste.

Vi manglede for en del år siden en stor hest til min søster som var
springrytter, jeg dressurrytter og min mor skovtursrytter. Vores smed sagde
at han vidste hvor der stod en rar og billig hest. 10 kroner kiloet dengang
blev til 6000 kroner. I løbet af ikke engang et år gik hesten La dressur, la
spring og min mor havde verdens skønneste skovturshest i ca. 12 år. Det var
den dejligste hest man kan tænke sig. De andre på ridecentret grinede da de
så ham. Stor (oldenborg/hannoveraner), fed, uden muskler og lignede en pony
i stor format. Men dem der ler sidst ler jo som bekendt bedst. Til sidst
måtte vi desværre aflive ham pga. epeleptiske anfald da han var 25 år
gammel. Han var lige så pæn den dag som en hest på 12 år. Han var redet 6
dage om ugen og i de sidste 5 år mest i skoven. Og så hed han Tjavs.....men
det passede bare til ham for han var den mest elskelige hest på jorden.

Held og lykke. Lad os høre herinde hvad I finder af pony.

--
Hilsen
Annette

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-03 15:37

In article <3e4ba23e$1@news.wineasy.se>, john lundsgaard wrote:

[klip[

> [...]
> hesten tit den mindste del af udgifterne set over en årrække, og det er jo
> da heldigvis normalt en langsigtet anskaffelse

Det synes jeg er en meget vigtig pointe, og jeg vil selv have påpeget
det. I omegnen af Kbh, kunne du meget vel risikere at skulle betale
op imod 3000 om måneden, og så er anskaffelses prisen på en pony altså
minimal. Køb noget ordentlig til at starte med, det er du bedst tjent
med i længden.

JonB

Fra : dorthe jensen

Dato : 13-02-03 17:40

Hej alle sammen

jeg kan godt følge jer i det i siger med at skulle købe en gammel pony der
kan noget og stod det til mig skulle hun have en gammel a eller b pony, som
har prøvet lidt af hvert.
Men vi har pt en pony på cirka 120 som er cirka 6 år gammel den er de blevet
tilbudt at købe for cirka 4000, og så et det svært at forklare dem at det
vil være bedre at købe en pony til 30000, for hun kan jo godt få en tur på
ponyen i en longe.
Grunden til at jeg spurgte på trekant hestene er at jeg har kendt en som fik
en gammel a pony til 6000 den kunne godt holde til at gå nogle ture i skoven
og lidt dressur men ingen springning, den ville jo være ideel til vores
brug.
Jeg vil tro at hun maks kommmer til at ride 2-3 gange om ugen og da den står
hjemme hos os vil den ikke blive brugt ret meget om vinteren, så det koster
jo næsten ingenting for os at have den.

venlig hilsen dorthe

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnb4nbc5.c41.bendtsen@brok.diku.dk...

ip[

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-03 17:58

In article <3e4bca12$0$147$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, dorthe jensen wrote:

[klip]

> [...]
> vil være bedre at købe en pony til 30000, for hun kan jo godt få en tur på

Der er ingen der siger du skal give 30000 for en pony. En ældre pony
lige under 20 burde slet ikke koste så meget. Afstamning er du jo
formodentlig lige glad med, med mindre du vil avle, og der kan jeg
måske se fordelen ved at købe en trekants pony. Altså hvis det er en
hoppe.

> [...]
> og lidt dressur men ingen springning, den ville jo være ideel til vores

Du kan også risikere at købe katten i sækken.

JonB

Fra : Anet

Dato : 13-02-03 18:00

Hej Dorthe

Jeg tror du misforstod mit indlæg. En gammel pony mente jeg som ingenting
kan men som bare er sød og rar og vil gå efter din datter i en snor. Sådan
en pony kan du få for 4-7.000 kroner. Jeg mente slet ikke a eller b ponyer
overhovedet. Bare den er sød og rar. Om den har et stor hoved, mærkelig
bygget eller noget betyder intet bare den er rolig og sød.

--
Hilsen
Annette

Fra : mus

Dato : 13-02-03 18:26

Ja jeg tror da også det vil være muligt at finde en sød og rar pony uden
papirer, som ikke kan det store ud over at være en god kammerat, til omkring
6000 kr. Den behøver vist ikke være trekantsbrændemærket for at komme ned i
den pris. Se evt på www.hestenettet.dk. Her er et eksempel på en pony fra
hestenettet.

islænder bladnings hoppe, hun er en dejlig rød nusse pony på ca 120 STG.og 5
år gammel. hun er trieler og trafik vant og blev redet af 4 årie pige i
sommers

hun er passet med smed, vcc og ormekur.

pris 6500,00 dkr

mvh
Laila

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-02-03 23:33

In article <3e4bda20$0$180$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, mus wrote:

[klip]

> islænder bladnings hoppe, hun er en dejlig rød nusse pony på ca 120 STG.og 5
> år gammel.

den er så bare lige for ung til at jeg vil anbefale den til en
nybegynder. Ligeledes det at det er en islænder, der jo har ret
meget "vilje", mener jeg er mindre godt til en nybegynder.

JonB

Fra : Mus

Dato : 14-02-03 00:15

Jeg ved ikke om denne pony vil være noget for dem, det skal jeg ikke afgøre.
Det var bare et eksempel på at det kan lade sig gøre i den prisklasse.

Det med at islænder ikke er en begynderhest håber jeg ikke du har ret i. Har
indtryk af at de sagtens kan være det. Er selv nervøs rytter og nybegynder.
Har fået anbefalet islænderen.

Laila

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrnb4o78p.n2e.bendtsen@brok.diku.dk...

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-02-03 00:47

In article <3e4c2457$0$135$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Mus wrote:
> Jeg ved ikke om denne pony vil være noget for dem, det skal jeg ikke afgøre.
> Det var bare et eksempel på at det kan lade sig gøre i den prisklasse.

ja, det ved jeg godt, meeen mindre god, hesten er lidt for ung.

> Det med at islænder ikke er en begynderhest håber jeg ikke du har ret i. Har
> indtryk af at de sagtens kan være det. Er selv nervøs rytter og nybegynder.
> Har fået anbefalet islænderen.

Tja, der er da forskel på heste, også på islændere. Jeg har bare hørt at
islændere skulle have "vilje" ellers var de kedelige og ikke rigtige
islændere, så det er nok ikke lige den heste race jeg ville starte på
hvis jeg var nybegynder og nervøs.

JonB

Fra : Mus

Dato : 14-02-03 01:21

> [...]
> islændere skulle have "vilje" ellers var de kedelige og ikke rigtige
> islændere, så det er nok ikke lige den heste race jeg ville starte på

Når man er lidt nervøs gør det skam ikke noget de er lidt kedelige (og ikke
for store) *GG*

Hvad ville du anbefale?

Laila

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 14-02-03 10:49

In article <3e4c33d1$0$227$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Mus wrote:

> Når man er lidt nervøs gør det skam ikke noget de er lidt kedelige (og ikke
> for store) *GG*
>
> Hvad ville du anbefale?

en nordbakke ? I det hele taget vil jeg anbefale en erfaren hest/pony,
evt. en rideskole, omend de er kedeligere.

JonB

Fra : mus

Dato : 14-02-03 13:26

Hmmm det er min sparsomme erfaring at nordbakker er lige så forskellige som
islændere. Nogle er ivrige og har meget vilje og nogen er stædige og dovne
og nogle er noget helt tredje. Men ja nordbakker har også været i mine
tanker, ligesom haflingeren og tinkeren. Tinkeren er jeg nok faldet ret
meget for men dem er der ikke så mange af. Til gengæld har araber og DV
aldrig været i mine tanker, selv om man sikkert også kunne finde nogle
rolige af denne race(man skal måske bare lede lidt længere).

Ja det er sikkert typisk lidt ældre heste jeg skal ride på, selv om der også
her er afvigelser. Har ikke tænkt mig at købe en hest før jeg selv har det
bare lidt bedre med min nervøsitet. At slippe helt af med nervøsiteten gør
jeg nok aldrig. så må jeg finde en løsning der passer mig for ride det vil
jeg. Er ikke så nervøs i omgandgen med heste men det er oppe på ryggen det
går galt.

Laila

Fra : Marlene

Dato : 14-02-03 14:05

mus <spoi@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4ce561$0$253$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
Snip

> [...]
> jeg. Er ikke så nervøs i omgandgen med heste men det er oppe på ryggen det

Jeg har det faktisk på samme måde........ Har nu på Hestenettet efterlyst
rigtig god undervisning, så jeg kan slippe for at være anspændt, når jeg
rider (har redet før, men kalder mig selv for nybegynder......). Jeg _vil_
bare lære at ride rigtigt på hestens præmisser, lære at slappe fuldstændigt
af på en hesteryg og ikke blive bange, hvis hesten pludselig skulle bukke
(jeg hader, når de bukker!!!).

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 14-02-03 14:06

Fra : mus

Dato : 14-02-03 13:46

Hvor er det bare dejligt at høre at jeg ikke er den eneste.

Laila

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 14-02-03 03:20

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3e4c2457$0$135$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Mus wrote:

[snip]

> [...]
> islændere skulle have "vilje" ellers var de kedelige og ikke rigtige
> islændere, så det er nok ikke lige den heste race jeg ville starte på

Nu er der jo også stor forskel på folk. Men hvis ikke man selv er meget
viljestærk, vil jeg heller ikke anbefale en islænder - ung som gammel - til
en nybegynder. Jeg har selv haft problemer med at ride flere islændere fordi
jeg ikke har markeret mig stærkt nok overfor dem.

Jeg skal så også påpege, at jeg praktisk talt udelukkende har redet
islænder - har kun prøvet at sidde på noget andet to gange* - så hvad ved
jeg!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

* Den ene var min venindes DV-hoppe (blev brugt til springning), den anden
en norsk turist-fjordhest, som kun ville skridte.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-02-03 08:21

Mus wrote:
> [...]
> indtryk af at de sagtens kan være det. Er selv nervøs rytter og nybegynder.

Det ville jeg også klart anbefale.

Men nu har jeg også kun redet islandshest, så jeg kan jo af gode grunde
ikke anbefale andet ;)

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-02-03 08:20

Jon Bendtsen wrote:
> In article <3e4bda20$0$180$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, mus wrote:
>
> [klip]

> den er så bare lige for ung til at jeg vil anbefale den til en
> nybegynder.

Vores aller-roligste hest er en 5-års hoppe. Hun er reddet meget få
gange. Siden da har vi haft et par unger (ca. 4 og 2 år) på hende
(trækture).

Unge heste er ikke nødvendigvis ustyrlige. Jeg ville langt hellere have
en lidt kvik unghest, end f.eks. en 12-årig hest der er reddet forkert,
har nøkker eller sådan noget.

> Ligeledes det at det er en islænder, der jo har ret
> meget "vilje", mener jeg er mindre godt til en nybegynder.

Ovenstående hest er forøvrigt islænder. Det er rigtigt at islandsheste
ofte avles efter meget vilje og fremdrift. Men det betyder ikke, at de
allesammen bare løber som gale.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 20-02-03 16:06

Var lige inde og kigge på dba.dk i går aftes og jeg syntes at der var flere
ponyer til rimelig penge der skulle være gode til børn. Der var også flere
til meget rimelige priser syntes jeg.

--
Hilsen
Annette