Ny PC
Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 13-02-03 11:25

Hej NG
Jeg overvejer at købe en ny PC. Og når man ser reklamer for computeren er
der en liste, hvor man kan se hvad den pågældende computer kan, f.eks intel
pentium 4 processor 2,0 GHz. Hvad betyder det?
Hvad skal man ellers se efter? Jeg går efter meget plads og hurtighed.
Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Thomas Bowers

Dato : 13-02-03 13:45

"Bjarne Schmidt" <ellehus@schmidt.mail.dk> wrote in message
> [...]
> pentium 4 processor 2,0 GHz. Hvad betyder det?
> Hvad skal man ellers se efter? Jeg går efter meget plads og hurtighed.

Først og fremmest skal du fortælle hvad du har tænkt dig at bruge computeren
til.

Hvis det f.eks kun er til internet, office o.lign er en af de små AMD
XP1700+ med et standard grafikkort mere end rigeligt. Skal der mere
performance på bordet (hvis du har tænkt at bruge mere seriøse programmer og
spil) så er P4 2,4 ghz NW2 eller XP2200+ nok de bedste til prisen i
øjeblikket.
Samt at du er nød til at kigge efter et godt grafikkort (til 3D-spillene)

Mht. plads er bedste køb p.t 80 gb diskene fra Maxtor og Seagate

Et godt system til prisen kunne f.eks være følgende:

AMD XP2200+ (cpu) 950 kr
Silent Viking cpu-køler 250 kr
Asus a7v333 (bundkort) 850 kr
512 mb DDRram pc2700 800 kr
Maxtor 80 gb harddisk 7200rpm 800kr
Geforce4mx440 (grafikkort) 550 kr

Dertil kommer så 300W kabinet, diskdrev, cd-rom, brænder(?), tastatur/mus og
monitor

Hvis du så ønsker bedre performance i spil, bør du købe et Geforce 4
ti4200-ti4600 til 1200-3000 kr
A7V333 bundkortet er baseret på et af de lidt ældre chipsæt og måske skal
man overveje at smide lidt mere for et Nforce2 chipsæt, men det er småtings
afdelingen mht. bedre performance.

En ting er sikkert -> jeg ville smutte ned til den lokale computerforretning
og få dem til at lave et system til dig og IKKE smutte ned i
fona/el-giganten o.lign kæder pga. en reklame. Deres computere er generelt
alt for dyre i forhold til hvad man får for pengene !!!

Mvh. Thomas

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-02-03 20:47

In article <3e4b721c$0$180$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Bjarne Schmidt wrote:
> [...]
> der en liste, hvor man kan se hvad den pågældende computer kan, f.eks intel
> pentium 4 processor 2,0 GHz. Hvad betyder det?

Det er hastigheden af den enhed der behandler alle data.
Problemet er, at man har fokuseret meget på denne, og de
2,0 GHz = 2000 MHz skal tale med omverdenen med 100, 133
eller 150 MHz, denne omverden taler så med harddisken og
dine andre enheder med 33MHz, og harddisken kan selv kun
skrive data med under den halve hastighed.

Krævende beregninger der det eneste der skalerer jævnt, i
det daglige mærker man ikke meget forskel på 1200-1500MHz
og 2000 MHz = 2,0 GHz.

3D grafikspil og flysimulator stiller krav til processor,
og her vil forskellen mellem de 1500 MHz og 2,0 GHz kunne
betyde en mærkbar forskel.

> Hvad skal man ellers se efter? Jeg går efter meget plads og hurtighed.

Hvad skal du med plads ? Du kan altid købe større harddisk til
porno, musik og piratkopier. Maskiner i dag har som hovedregel
rigeligt plads til normalt brug.

Og hastigheden er primært relevant til spil og store talknuser
opgaver. Og ved spil skal man have det nyeste og dyste for at
kunne spille de nyeste smarteste spil i optimal hastighed.