Gedeboller
Fra : Jørn Møller

Dato : 12-02-03 13:35

I gamle dage var der gedeboller i Sorø sø.
Er de uddøde?

Mvh. Jørn Møller

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 12-02-03 14:33

Jørn Møller wrote:
> I gamle dage var der gedeboller i Sorø sø.
> Er de uddøde?

Ikke ifølge SDE (2001):
Vandhår (Cladophora sauteri) vokser i Sorø Sø og
danner 2-10 cm store, ofte løstliggende kugler.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- måske er det i dk.natur vi

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 12-02-03 23:03

"Herluf Holdt, 3140" skrev i en meddelelse

> Ikke ifølge SDE (2001):
> Vandhår (Cladophora sauteri) vokser i Sorø Sø og
> danner 2-10 cm store, ofte løstliggende kugler.

> [...]

Muligvis også i havegruppen. Mads Lie jensen ved næsten alt om
planter. Nu er jeg også nysgerrig - dem I taler om her sidder de på
enden af en ret tynd stilk, som dog virker ret stærk?

Med venlig hilsen Ruth

---

Fra : Jørn Møller

Dato : 13-02-03 00:51

"Ruth Nielsen" <elena@io.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> planter. Nu er jeg også nysgerrig - dem I taler om her sidder de på
> enden af en ret tynd stilk, som dog virker ret stærk?

Nej, de er runde og grønne og kan blive store som tennisbolde. Det er en
vandplante, som dukkede op fra søbunden om efteråret og kunne ligge som
brede bremmer langs søbredden. Det fascinerende var, at de var fuldstændig
kuglerunde.
Der er en uklarhed om navnene: Det latinske navn, Holt nævner og som kommer
fra Encyklopædien er det danske navn vandhår, mens det, jeg har fundet frem
til skulle henvise til krølhårstang, som ikke er tang men en stor alge
ligesom vandhår.

Men jeg har i øvrigt fulgt Holts råd om også at efterlyse geddebollerne på
dk.natur. Se derfor dette.
mvh Jørn M.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-02-03 00:58

Ruth Nielsen skrev:
> "Herluf Holdt, 3140" skrev:
[om gedeboller/grønalger, citat fra SDE]:

> [...] Nu er jeg også nysgerrig - dem I taler om her sidder de
> på enden af en ret tynd stilk, som dog virker ret stærk?

Det er muligt. Jeg kan ikke finde billeder af lige netop den art.
Og for at komplicere det yderligere, så kalder Gyldendals
leksikon denne slægt af grønalger for "Aega'gropila". Den
vokser på bunden af søer, hvor den danner store, ofte hule
kugler. Disse stiger op til overfladen om foråret og kan drive
i land.

Flere steder nævnes det at den vokser i den næringsrige Sorø
Sø. Det kunne tyde på at "gedeboller" er sjældne i andre søer.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Så har Sorø altså en seværdighed mere - foruden

Fra : Christensen

Dato : 16-02-03 22:50

Herluf Holdt, 3140 <herluf@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Flere steder nævnes det at den vokser i den næringsrige Sorø
> Sø. Det kunne tyde på at "gedeboller" er sjældne i andre søer.

Det er noget skidt med alt det søukrudt - det er ikke rart at få i
skruen - specielt ikke når det er en modelbåd på 1,40 m.
En hilsen fra søens folk - Kell