Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Forlig eller ?
Fra : AM

Dato : 12-02-03 09:49

Jeg har noget gæld til Den Danske Bank som jeg ikke har betalt af på siden
1/5-98
Nu har jeg bedt om en afdragsordning med banken og har fået et brev fra en
advokat.

Brevet i hovedtræk:

Hovedstol 16.000
Renter (5 år) 13.000 (13.25 %)
Incassoomkostninger 1.800
Rente TIL d. 1/5-98 1.200

Jeg synes at det er lige i overkanten at jeg skal betale næsten det dobbelte
tilbage ?
Hvad siger i ?

Eller skal jeg bare underskrive, afdrage og se glad ud ?

Allan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-02-03 10:43

AM wrote:

> Jeg synes at det er lige i overkanten at jeg skal betale næsten det dobbelte
> tilbage ?

Reelt set skal du betale hele beløbet. Men derfor kan du jo alligevel
godt prøve, om du kan få forhandlet beløbet ned. Prøv at spørge, om
banken er villig til at se bort fra renterne (de 13.000 kroner), mod at
du indgår en aftale om betaling af resten af gælden. Prøv først med alle
renterne, og derefter med for eksempel 50 procent af dem. Samtidig bør
du bede om en fastfrysning af rentetilskrivningen, så der ikke ryger
yderligere renter på.

Du kan eventuelt skrive (det bør være skriftligt), at du gerne vil ud af
gælden, men at det er udsigtsløst med din økonomi og med konstant
tilskrivning af renter.

Til din fordel taler, at gælden er gammel (banken vil gerne have den ud
af verden). Problemet kan være, at gælden ikke er særlig stor (så banken
kan mene, at du sagtens kan betale hele beløbet).

Hvis banken går med til en ordning, skal du være meget opmærksom på at
betale alle afdrag til tiden, ellers falder aftalen på gulvet, og du
skylder hele beløbet igen (inklusiv renter siden aftalens indgåelse).
Lad derfor være med at love mere, end du kan holde, med hensyn til
afdragenes størrelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-02-03 11:41

In <3e4a0a96$0$1742$d40e179e@nntp03.dk.telia.net> "AM" <a@a.aa> writes:

> [...]
>1/5-98
>Nu har jeg bedt om en afdragsordning med banken og har fået et brev fra en

Det var meget hoeje renter paa 13.25%. Min overtraeks-rente er omkring 10% og
jeg har et boligloen paa 6.5% hos Danske Bank.

Renterne der er mere end 5 aar gamle er muligvis foraeldret.

/Martin

Fra : bamsefar

Dato : 13-02-03 20:36

du skal slet ik bekymre dig om din gæld!

som skyldner har du fat i den lange ende...så udstik
betingelserne og fortæl hvad du kan/gider betale.

de vil sikkert true dig med inkasso, RKI og foged m.m

men det skal du ikke være bange for. det korte af det lange er at er man
skaldet er der ingen hår at plukke..

i sidste ende vil banken tage imod dit tilbud med kyshånd..

Fra : AM

Dato : 13-02-03 21:04

> du skal slet ik bekymre dig om din gæld!

Der kan man bare se !

> men det skal du ikke være bange for. det korte af det lange er at er man
> skaldet er der ingen hår at plukke..

Problemet er at jeg har "lidt" hår tilbage.

> i sidste ende vil banken tage imod dit tilbud med kyshånd..

Ok men nu er det mig selv som er interesseret i at komme af med gælden.

Mvh. Allan

Fra : Henning

Dato : 13-02-03 21:04

Hej.
Jeg syntes at bare at du skal se at få betalt hvad du skylder !! Du har jo
selv bedt om lånet og de dertil hørende omkostninger.
Prøv at se det fra den anden side. Hvis du havde lånt noget ud på nogle
bestemte betingelser og så at låneren ikke ville overholde betingelserne.
De penge som du forsøger at slippe for, er der jo bare ngle andre som skal
betale.
Det er jo også væsentligt nemmere at låne senere igen, hvis man overholder
aftalerne.

Hilsen
Henning.

Og nej, jeg har ikke noget at gøre med den Danske Bank

Fra : AM

Dato : 13-02-03 23:50

> De penge som du forsøger at slippe for, er der jo bare ngle andre som skal
> betale.

Hvem ? Som jeg ser det tjener banken bare mindre i år. (Sikkert ikke
synligt)
Men for at vende tilbage til det hele handler om så vil jeg bare vide om jeg
er ved at
betale for meget i renter.

Mvh. Allan