Hvor meget væske skal man drikke ?
Fra : Carsten Thomsen

Dato : 12-02-03 08:56

Vi er blevet meget opmærksomme på, at vore datter får nok at drikke!

Er der nogle "tommelfinger-regler" for hvor meget man skal drikke pr. kg
legemsvægt ???

--
Mange hilsner fra

Carsten
cajuth@hotmail.com

Fra : Iben Holst

Dato : 12-02-03 10:33

> Vi er blevet meget opmærksomme på, at vore datter får nok at drikke!
>
> Er der nogle "tommelfinger-regler" for hvor meget man skal drikke pr. kg
> legemsvægt ???

Så vidt jeg er orienteret skal man drikke mindst 1 liter pr. 25 kg
legemsvægt.
Men børn som vejer under 25 kg, mener jeg skal have mindst 1 liter; vist
helst 1 1/2, men jeg synes det er svært at få så meget i dem.
Når jeg ikke kan få mere vand i min søn, kommer jeg en lille smule saft
eller juice i - ikke mere end det lige kan ses og smages, men det giver som
regel lyst til at par glas mere.

Iben

Fra : arc@na

Dato : 19-02-03 20:23

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in

> Men b›rn som vejer under 25 kg, mener jeg skal have mindst 1 liter;
> vist helst 1 1/2, men jeg synes det er sv‘rt at f† s† meget i dem.
> N†r jeg ikke kan f† mere vand i min s›n, kommer jeg en lille smule
> saft eller juice i - ikke mere end det lige kan ses og smages, men det
> giver som regel lyst til at par glas mere.

Kan man ikke bare give det som drop?

arc@na

Fra : maz

Dato : 12-02-03 13:29

"Carsten Thomsen" wrote in message
> Er der nogle "tommelfinger-regler" for hvor meget man skal drikke pr. kg
> legemsvægt ???

Jep, det er der. Den regel man ofte bruger inden for sundhedsvæsenet er min.
40 ml væske pr. kg legemsvægt.

Det forudsætter selvfølgelig 'normal' aktivitet og dagligdag (indkøb,
arbejde, lettere rengøring og andre daglidagsaktiviteter).
Dvs, vejer man 30 kg, skal man indtage min. 1,2 liter væske i løbet af 24
timer ( 0,4 x 30).

Væsken skal helst være i 'ren' form - dvs. vand, juice, mælk osv.... men ved
f.eks. syge patienter medregner man også nogen gange væske, der optages
gennem kosten. (patienter, der ikke får IV-drop).

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-02-03 18:30

"maz" <mackSLET@DETTEmail.dk> skrev

> [...]
> arbejde, lettere rengøring og andre daglidagsaktiviteter).
> Dvs, vejer man 30 kg, skal man indtage min. 1,2 liter væske i løbet af 24

Tjeck lige dine tal igen, jeg kan ikke rigtigt få det til at passe.

Mvh.

Fra : Frederiksen

Dato : 12-02-03 18:45

> min.
>
> Tjeck lige dine tal igen, jeg kan ikke rigtigt få det til at passe.

40 ml * 30 = 1200 ml = = 1,2 liter

Mvh Maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-02-03 19:23

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

> 40 ml * 30 = 1200 ml = = 1,2 liter

Jojo beregningen er da god nok, det var udgangspunktet jeg synes var højt, 5
liter vædske i døgnet, er da godt nok meget på sådan en vinterdag.

Mvh.

Fra : maz

Dato : 12-02-03 22:23

"Uffe Ravn" wrote in message
> Jojo beregningen er da god nok, det var udgangspunktet jeg synes var højt,
5
> liter vædske i døgnet, er da godt nok meget på sådan en vinterdag.

Hehe..nu ved jeg jo ikke hvad du vejer, men hvis du vejer 125 kg, så¨skal du
have 5 liter væske pr. dag. Man kan dog sagtens 'nøjes' med mindre væske en
enkelt dag eller 2, men det kan så forårsage irritabilitet, utidighed,
svimmelhed (dehydrering) osv..hvis væskeindtaget er i underkanten flere dage
i træk. At det er en vinterdag har ikke noget med de 40 ml væske pr. kg
legemsvægt at gøre. En varm fugtig sommerdag, skal du tværtimod drikke mere
væske end 'tommelfingerreglen' siger. Men i væskeregnskabet indgår også
kaffe (omregnet til 75 %, da kaffe er vanddrivende) - drikker du for eks. 1
liter kaffe pr dag, så svarer det til 750 ml væske, mælk på cornflakes er
også 'ren væske - der kan snildt gå 300 ml..osv osv.
Så det er faktisk ikke så svært at nå 'målet' hver dag, bare man lige husker
at drikke et ekstra glas juice/vand eller lign. selvom man ikke føler tørst.
Når man først føler tørst, så er man allerede dehydreret (mener at kroppens
væskeunderskud vist er 2% ell i den stil, første gang man føler
tørst..deromkring,..) - sådan er de fysiologiske regler nu engang..
:) maria

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-02-03 23:59

"maz" <mackSLET@DETTEmail.dk> skrev

> Hehe..nu ved jeg jo ikke hvad du vejer, men hvis du vejer 125 kg,

Uhyggeligt tæt på.

> [...]
> enkelt dag eller 2, men det kan så forårsage irritabilitet, utidighed,
> svimmelhed (dehydrering) osv..hvis væskeindtaget er i underkanten flere

Min praksis siger noget ganske andet, (og min omgivelser er enige med mig:)
Normalt, uden hårdt fysisk arbejde og varme/hedebølger klarer jeg mig fint
med 2,5l. i døgnet.

> At det er en vinterdag har ikke noget med de 40 ml væske pr. kg
> legemsvægt at gøre. En varm fugtig sommerdag, skal du tværtimod drikke
mere
> væske end 'tommelfingerreglen' siger.

Enig, når der svedes skal der mere vædske til.
Når jeg referere til en vinterdag er det jo fordi at den sjældent indeholder
extreme varmegrader, men når det rigtigt er sommer i Danmerk er 5-6 liter da
dejligt.

> Men i væskeregnskabet indgår også
> kaffe (omregnet til 75 %, da kaffe er vanddrivende)- drikker du for eks. 1
> liter kaffe pr dag, så svarer det til 750 ml væske

Det med de 75% vil flee nok være uenig med dig i, for mig selv betyder det
intet, jeg drikker aldrig kaffe.

, mælk på cornflakes er
> også 'ren væske - der kan snildt gå 300 ml..osv osv.

Naturligvis.

Men nok om mig, hvor har du tallet 40ml. fra?

Måske du har det fra en vejledning for vædsketerpi for dehydrerede?

Mvh.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-02-03 23:59

Fra : Uffe Ravn

Dato : 12-02-03 19:23

Fra : maz

Dato : 12-02-03 20:00

"Uffe Ravn" < wrote in message
> Tjeck lige dine tal igen, jeg kan ikke rigtigt få det til at passe.

Jajada, okay, em 'mindre' tastefejl. Det skal naturligvis være 0,04 l x 30
kg= 1,2 liter pr. kg. legemsvægt. Men mængden er nu rigtig nok...
Så de store hankønsvæsener på +80 kilo kan godt tømme vandhanen - helt
præcist: (0,04 x 80 kg) = min. 3,2 liter væske pr. dag - og ikke opgjort i
alkoholiske drikke....
:) maria

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 13-02-03 11:34

Jeg synes jeg hørte igår, at drikker man mere end 4 liter vand om dagen,
begynder man at udvaske kroppens mineraler - er der noget om det?

mvh
anne lise

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 13-02-03 11:46

Anne Lise Kirk Jensen wrote:
> Jeg synes jeg hørte igår, at drikker man mere end 4 liter vand om dagen,
> begynder man at udvaske kroppens mineraler - er der noget om det?

Det er nok natrium-kaliumbalancen du tænker på.
Man kan godt drikke for meget. Over 4 l. er for meget, med mindre man
sveder meget eller det er meget varmt.

Marianne Feddersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-02-03 22:19

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev

> Man kan godt drikke for meget. Over 4 l. er for meget, med mindre man
> sveder meget eller det er meget varmt.

Det behøver det nu slet ikke at være, vædskeindtag skal ses i forhold til
personens størrelse.

Mvh.

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-03 18:20

> Jeg synes jeg hørte igår, at drikker man mere end 4 liter vand om dagen,
> begynder man at udvaske kroppens mineraler - er der noget om det?

Hm ....Ja noget om det er der! - men det jeg har hørt er, at man helst ikke
må drikke ret meget mens man spiser, fordi det udvasker kroppens mineraler.

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-03 18:42

> Hm ....Ja noget om det er der! - men det jeg har hørt er, at man helst
ikke
> må drikke ret meget mens man spiser, fordi det udvasker kroppens
mineraler.

Ja det var vist ikke rigtigt formuleret. Det udvasker de mineraler og andre
gode ting man sidder og spiser hvis man drikker for meget imens ....

Iben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-02-03 20:51

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev

> [...]
andre
> gode ting man sidder og spiser hvis man drikker for meget imens ....

Så er det jeg, igen, spørger hvor skulle de blive vasket hen?

Mvh.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 17-02-03 21:56

Hej Uffe

Uffe Ravn wrote:
> Så er det jeg, igen, spørger hvor skulle de blive vasket hen?

Hvor plejer væske at ende?

Jeg mener at kunne huske fra biologitimerne på gymnasiet, at der inde i
kroppens celler er en vis mængde salte, ligeså udenfor. Hvis man drikker
mere end godt er, vil kroppen forsøge at udligne forskellen ved at
flytte noget af saltet fra inde i cellerne til udenfor. Det kaldes
vistnok osmose. Væsken udskilles til urin og dermed vaskes saltene ud af
kroppen.

Hvis nogen kan forklaringen bedre end jeg er de velkomne til at rette
mig, da det er mange år siden jeg lærte det.

Marianne Feddersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-02-03 22:15

Hej Marianne

> [...]

> mere end godt er, vil kroppen forsøge at udligne forskellen ved at
> flytte noget af saltet fra inde i cellerne til udenfor. Det kaldes

Rigtig nok, men så skal der drikkes RIGTIG meget, men heldigvis genvindes
saltene igen når vandet indgår i blodbanen.

Væsken udskilles til urin og dermed vaskes saltene ud af
> kroppen.

Her er har du fat i lidt af det rigtige, når nyrene skal udskille vædsken
igen, taber de bla.
kalium og natrium hvilket kan medføre mangel på disse stoffer.

Men om vædsken indtages sammen med, eller imellem måltiderne, har intet med
udvaskningen at gøre. Det har den samlede vædskeindtagelse derimod.

> Hvis nogen kan forklaringen bedre end jeg er de velkomne til at rette
> mig, da det er mange år siden jeg lærte det.

Det være hermed gjort

Mvh.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 18-02-03 06:05

Hej Uffe

Uffe Ravn wrote:

> [...]
>
> Men om vædsken indtages sammen med, eller imellem måltiderne, har intet med
> udvaskningen at gøre. Det har den samlede vædskeindtagelse derimod.

Beklager, jeg svarede på det med udvaskning af salte, ikke hvornår det
indtages, det skulle jeg selvfølgelig havde tydeliggjort.

> Det være hermed gjort

Mange tak for det.

Marianne Feddersen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-02-03 08:59

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message
> Hej Uffe

> Hvor plejer væske at ende?

Det meste vand ryger ud med urin.
Andet(ofte sammenlignelige mængder fordamper ud i udåndringsluften og pr
sved
Nyrerne sørger for at der ikke udvaskes for mange mineraler=salte, så svaret
på "hvormeget skal drikkes" er INDTIL IKKE TØRSTIG

Under specielle kost-forhold kan der være grund til at holde igen med
vand-indtag og dermed salttab - det er vist aldrig optrådt i Danmark.
Selv en soldag gir dobbelt limonadeforbrug ikke dobbelt salttab - nyrerne
sikrer balancen genialt.

Det påstås at gamle dehydreres ved at drikke FOR LIDT, men også dette er
usikkert -
Men det er da en sjov undskyldning at snuppe en øl (eller sprutsodavand)
mere "for at undgå dehydrering".

Osmose forklarer en masse, og stiller ny spørgsmål. At husmødre har gavn af
den af forskerne halvfordøjede viden, tvivler jeg på.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-02-03 22:40

Tak Bo for dit indlæg,
ved en fejltagelse fik jeg læst det, og nu overvejer jeg seriøst at afskaffe
mit killfilter, hvor du er den eneste beboer.

Rart at se der også kan komme sammenhængende indlæg fra dig.

Jo jeg vover mit ene øje, og fjerner mit kilfilter!

*KNOLP*

Mvh.

Fra : Iben Holst

Dato : 19-02-03 15:04

> Nyrerne sørger for at der ikke udvaskes for mange mineraler=salte, så
svaret
> på "hvormeget skal drikkes" er INDTIL IKKE TØRSTIG

Vil det sige at man reelt kun behøver at drikke det man føler sig tørstig
til og ikke een ml mere .... og så er alt ok ??

Iben

Fra : Bo Warming

Dato : 19-02-03 16:28

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message
> svaret
>
> Vil det sige at man reelt kun behøver at drikke det man føler sig tørstig
> til og ikke een ml mere .... og så er alt ok ??

Har børn og voksne en tilkapslet flaske læskedrik eller vand indenfor
rækkevidde, og griber ud efter den når tørst, så ordner væskebalancen sig
selv - ingen sygdomsudbrud er rapporteret.

Jeg blander Aldi-danskvand med Schweppes i forholdet 3-1 - citrusolier kan
blive for meget.

Dertil kommer så for visse voksne alkoholisk lækkertørst nu og da

Fra : Iben Holst

Dato : 20-02-03 19:24

> Har børn og voksne en tilkapslet flaske læskedrik eller vand indenfor
> rækkevidde, og griber ud efter den når tørst, så ordner væskebalancen sig
> selv - ingen sygdomsudbrud er rapporteret.

Dvs. at det også har en stor del med det visuelle at gøre og ikke kun den
tørst der normalt driver en til at gå hen til vandhanen?
- at man faktisk skal sørge for at have en flaske / et glas vand i nærheden
altid for at være sikker på at få vand nok?

Iben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-02-03 21:35

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev

> [...]
nærheden
> altid for at være sikker på at få vand nok?

Fakta er, at jo mere arbejde der skal gøres for at indtage vædsken, jo
størrer skal tørstfornemmelsen være før man handler på den.

Det menneske der har vædske i et glas ved sig hele dagen, får drukket mere
som følge af tørstfornemmelsen, end den person der skal gå 100m. for at
drikke.

Mvh.

Fra : Iben Holst

Dato : 21-02-03 13:24

> [...]
> som følge af tørstfornemmelsen, end den person der skal gå 100m. for at

Ja, det lyder meget logisk og det er også sådan jeg selv sørger for at få
vand nok; ved at have en flaske ved siden af mig hele tiden.

Men jeg synes stadig det er lidt underligt at det bliver lagt ud, at man
bare skal gå efter sin egen tørst, så skal man nok få sit væskebehov
opfyldt. For netop når man skal "arbejde for sagen" for at få vand, kan man
risikere kun at få 1/4 af det vand man ellers ville drikke hvis vandet var
lige for næsen af en. Så umiddelbart kan man jo ikke gå efter at tørsten
søger for den rette mængde, med mindre man generelt sørger for at have vand
hos sig altid ..... og konklusionen må da være, at man ikke kan lade tørsten
bestemme selv, med mindre man gør et stykke "forarbejde".
Er jeg helt gal på den?

Iben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-02-03 21:46

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev

> [...]
tørsten
> bestemme selv, med mindre man gør et stykke "forarbejde".

Nej jeg er ret enig med dig Iben,
mange ting kan forrykke ens sult og tørstfornemmelse.
Sygdomme, medicin, stress og andre begivenheders opmærksomhed.
Ligeledes kan man, hvis man bevidst undlader at lyttte til kroppens

Så lyt til din krop, og lær dine børn at gøre det samme.

Mvh.

Fra : Iben Holst

Dato : 23-02-03 18:24

> Så lyt til din krop, og lær dine børn at gøre det samme.

Jeg er godt i gang ....i de sidste par måneder, har jeg erfaret at jeg med 2
1/2 - 3 liter vand dagligt kan holde mange ting fra døren; især ømme
nakkemuskler og hovedpine, men jeg får altså ikke så meget indenbords hvis
jeg ikke altid har en flaske vand ved siden af ..... Jeg er nødt til at lave
"forarbejdet" for at få tørsten og lysten til vandet!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 18-02-03 11:11

> Så er det jeg, igen, spørger hvor skulle de blive vasket hen?

Ud af kroppen inden de når at gøre gavn!!

Iben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-02-03 22:31

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev

> Ud af kroppen inden de når at gøre gavn!!

Og hvilken vej skulle det ske ifølge din teori?

Mvh.

Fra : Iben Holst

Dato : 19-02-03 15:00

> Og hvilken vej skulle det ske ifølge din teori?

Nu er det jo ikke MIN teori......
- men eftersom det er vandet der efter sigende skulle udvaske, må det jo
være dén vej som vand nu primært kommer ud *S*

Iben

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-02-03 21:11

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev

> Nu er det jo ikke MIN teori......
> - men eftersom det er vandet der efter sigende skulle udvaske, må det jo
> være dén vej som vand nu primært kommer ud *S*

Er vi enige om at næringsstoferne optages via tarmsystemet og ind i
blodbanen?
Og at væske optages samme vej?

Altså vil de næringsstoffer der er vandopløselige optages i blodbanen,
uanset om vædskeindtagelse sker samtidig med eller imellem måltiderne.

Overskydende vædske udkilles sammen med affaldsstoffer via nyrene i urinen.

Mvh.

Fra : Bo Warming

Dato : 19-02-03 21:24

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> [...]
> uanset om vædskeindtagelse sker samtidig med eller imellem måltiderne.
>
> Overskydende vædske udkilles sammen med affaldsstoffer via nyrene i

Det er en uundgåelig masse-konstans betragtning, at hvad kommer ind, må ud,
så udover vægtforøgelse bliver vandet til urin, sved og vanddamp i
udåndingsluft.

At man kan forlade sig på tørst som regulater, gælder selvfølgelig ikke børn
på drop og meget små børn, er ikke har evnen til at vise deres behov til
forælderen. Ved nogen om i hvilke situationer sådanne forekommer?

Normalt er det over 80% af vandet der forlader os som urin, men i
sommervarme kan det være mindre..