Hvor koldt er for koldt ?
Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-02-03 08:37

Jeg har brug for at kunne opstalde en astma-hest men har ikke en stald
der er god nok til dette. Jeg er derfor blevet opfordret til at
indrette bokse i et nyere maskinhus vi har.

Der vil kunne indrettes 7 pæne bokse og der vil være MASSER af frisk
luft med stor udskiftning uden træk. Problemet er bare at disse bokse
vil være lige så kolde som vejret nu er udendørs. Der er så meget luft
i hallen at hestene umuligt kan varme boksene op med kropsvarmen.

Jeg har hørt at det ikke gør noget at boksene er kolde, men der må
trods alt være en grænse alt efter hvad type hest det drejer sig om.

Er der nogen der ved noget om dette ???

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-02-03 08:44

Ole Braad-Sorensen wrote:
> [...]
>
> Jeg har hørt at det ikke gør noget at boksene er kolde, men der må
> trods alt være en grænse alt efter hvad type hest det drejer sig om.

Det kommer vel først og fremmest an på om hestenes pels egner sig til det.

Min erfaring er, at hvis bare der er tørt så opholder vores heste sig
helst udenfor - selv når der er -15 grader.

Så hvis der er tørt, og ingen træk så skulle et moderat antal
frostgrader ikke være noget problem for heste med en ordentlig vinterpels.

-dennis

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-02-03 08:53

Dennis Thrysøe <dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Min erfaring er, at hvis bare der er tørt så opholder vores heste sig
>helst udenfor - selv når der er -15 grader.

Ja, med dine isbukke er der sikkert intet problem, men hvad nu med en
tyndpelset travhest ?

Jeg har selv en isbuk der næsten ikke kan jages ind om aftenen, men
går sent ude alene efter alle de andre står indenfor og gumler. Jeg
kan bare ikke skifte hele bundtet ud med uldtotter selv om det ville
være billigere end at lave bokse )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 12-02-03 12:43

Ole Braad-Sorensen wrote:

> Ja, med dine isbukke er der sikkert intet problem, men hvad nu med en
> tyndpelset travhest ?

Det er nok lidt mere problematisk. Det stiller ihvertfald krav til at
hesten sætter ordenligt pels (det kan en travhest vel også?). Og at den
ikke klippes.

-dennis

Fra : Musen

Dato : 12-02-03 10:40

Hej Ole
Ja det er altså ikke noget jeg har sønderligt forstand på, men mine egne
heste står i en gammel stald, hvor der stort set er ligeså koldt inde som
ude. Shetteren er naturligvis ligeglad, men det er hoppen faktisk også. Før
i tiden da hun stod opstaldet, havde hun ikke ret meget vinterpels, og hun
frøs hvis bare hun blev lidt våd, eller der var mere end 5 graders frost,
men selv her hvor det har været over 20 graders frost, har hun slet ikke
frosset.
De har begge to en rigtig god madras i boksen, som jeg ikke rører ved, så
den isolerer jo ihvertfald når de ligger ned. Og så er der heller ingen
træk, det er nok også vigtigt.

Venlig hilsen Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 12-02-03 10:54

> [...]
> vil være lige så kolde som vejret nu er udendørs. Der er så meget luft
> i hallen at hestene umuligt kan varme boksene op med kropsvarmen.

Hej Ole.

Mine 2 står i en gammel "nedlagt" grisestald og har heller ikke mulighed for
at kunne varme stalden det mindste op. Der er i hvert fald kun en enkelt
grad varmere derinde end udenfor og det er fordi der ingen vind/træk er.
Men står de i madrasser får de faktisk en del varme derfra, både når de står
og ligger og skulle hesten se ud til at fryse kan man jo ligge et
stalddækken på. Det gjorde jeg sidste vinter fordi min Araber frøs fordi hun
ikke satte ordentlig vinterpels. Denne vinter har hun ingen problemer med
det. Men hellere et dækken på og et perfekt indeklima til en astmahest end
omvendt og du kan jo tydeligt se om den fryser.

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 12-02-03 10:55

Fra : Anet

Dato : 12-02-03 12:58

Tilvænning er det rigtige ord for dine fremtidige planer. Du lader hestene
fra sommer af gå i boksene hvor der er koldere og så sætter de simpelthen
bare pels efter det. Men en travhest, fuldblod som regel...er meget
kuldeskær er mit indtryk, araber og sådanne racer egner sig ikke vildt godt
til det. Men f.eks Cæsar, Pi og så din astmahest vil nyde det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-03 13:04

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote in message
> [...]
godt
> til det. Men f.eks Cæsar, Pi og så din astmahest vil nyde det.

Vores hoppe som er traver er 19 år og har astma. Den stald de står i er også
så stor at der er næsten ligeså koldt inde i stalden som udenfor. Dog er der
jo vindstille
Vi har ikke haft nogen problemer med hendes astma siden hun kom til den
stald.
Shetlænderen er måske kun glad for kulden.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-02-03 13:21

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote:

>Vores hoppe som er traver er 19 år og har astma. Den stald de står i er også
>så stor at der er næsten ligeså koldt inde i stalden som udenfor. Dog er der
>jo vindstille

"Vindstille" er netop det der er så godt, samtidig med at der er
uhyggelig mange m2 at gøre godt med.

>Vi har ikke haft nogen problemer med hendes astma siden hun kom til den
>stald.

Jeg tror nok at jeg vover det ene øje og indretter de bokse for at
klare problemet. Jeg kan jo altid "fylde op" med dem der kan klare
kulden hvis der skulle være problemer med det.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-02-03 13:34

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> wrote in message

> [...]
> klare problemet. Jeg kan jo altid "fylde op" med dem der kan klare
> kulden hvis der skulle være problemer med det.

Jo flere heste jo mindre kulde

Fra : Lene

Dato : 12-02-03 18:46

> [...]
vildt godt
> til det. Men f.eks Cæsar, Pi og så din astmahest vil nyde det.

Hej Annette,
du har helt ret, travere er i udgangspunktet mere kuldeskære, men hvis
man vænner dem til det - som du fx har beskrevet, så kan de tåle de
samme kuldegrader som andre heste.

Grunden til at travere er mere kuldeskære, beror på at travere i
løbsform holdes helt ultrakorthårede hele året - dels for at kunne
komme af med varmen, dels fordi selve pelssætningen giver en uønsket
formnedgang. Den sidste del af forklaringen er at amerikanske travere
er noget af de reneste engelske fuldblod som findes. Alle amerikanere
kan uden undtagelse føres tilbage til den engelske fuldblodshingst
Messenger. Amerikanertraveren er fortrinsvis opdrættet i de meget
varme amerikansk stater. I Florida er det ikke unormalt at se en
traver i 30 graders hede blive pakket ind i to tykke ulddækner. Tager
man dem af skælver den af kulde.

I Dk er der mange løbsheste som aldrig kommer på fold uden dækken,
heller ikke i 30 graders hede. Deres pels er så tynd og fin at de
fryser uden dækken. Sådanne løbsheste kan man heller ikke strigle med
almindelige børster, de bliver gnubbet med bomuldshandsker.

Mine egne løbsheste hader kulde, de er næsten ikke til at drive ud af
døren, når det er koldt - selv om de går med lammeskindsforede dækner
som er vandtætte.

Af og til når vejret er specielt gunstigt om sommeren, hiver jeg
dæknerne af så de kan rulle sig uden, men de kommer straks derefter på
igen.

De to følhopper som jeg hentede sidste fredag, har derimod begge pelse
som er en islænder værdig. De har gået i løsdrift de sidste 2 år, så
jeg har dem også gående ud nu - helt uden dækner. Inderst inde ville
jeg gerne have dem ind og stå, men jeg har meget dårlige erfaringer
med at tage en udehest ind om vinteren.

Mvh. Lene

Fra : Liz Brusgaard

Dato : 16-02-03 11:41

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Men en travhest, fuldblod som regel...er meget
kuldeskær er mit indtryk, araber og sådanne racer egner sig ikke vildt godt
til det.

Hej Anet,
Min fire arabere går ude om dagen hele vinteren, også uden dækkener! De kan
gå inde hvis de ville, men foretrækker at være ude medmindre der er både
blæst og regn - så er de bare indenfor - af egen fri vilje. Stalden er
næsten ligeså koldt som udenfor - året rundt. Kun den en hest har
"islandske" pels, de andres pelse er ret fin men meget tæt. Så jeg mener at
alle heste kan tåler kuldegraderne, bare de har adgang til godt læ og ingen
træk. Træk regnes som alt over 2 sekund meter.

Hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 16-02-03 12:35

Hej Liz

Vores lille araberdyr kan ikke tåle kulden sådan rigtigt. Han står og ryster
når det bliver for meget frostvejr og han er eller vant til at gå udenfor
men jeg har været nød til at give ham dækken på meget mod min vilje.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 12-02-03 18:09

Hej Ole,
hvis ellers hesten er vant til kulde, findes der ikke noget der hedder
for koldt.
Problemer med udeheste opstår kun, hvis de pludselig kommer ind i en
varm stald, så får de nemlig ret nemt efterfølgende snot og måske
endda lungebetændelse.
Travheste er nøjagtig lige så hårdføre som andre heste, hvad angår
kulde. I må bare ikke sætte den derud nu, hvis den har været van til
at opholde sig varmt.
Prøv at give den Skanisomovit, det er der mange som har gode
erfaringer med til astmaheste. Vær evt. opmærksom på at hesten kan
være Bleeder i stedet for - det forveksles nemlig tit med Astma.

Mvh. Lene