Hvor er i fra ?
Fra : Berit Nielsen

Dato : 11-02-03 11:39

Tænkte på om i alle sammen bor i den anden ende af landet ??
Jeg er fra Højbjerg.
Men har mine heste opstaldet i Tranbjerg (På Rideskolen).
Hvis der er nogen af jer der bor i nærheden kan vi måske ride en tur en dag
??

Fra : Marlene

Dato : 11-02-03 12:50

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e48d2ac$0$155$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> Men har mine heste opstaldet i Tranbjerg (På Rideskolen).
> Hvis der er nogen af jer der bor i nærheden kan vi måske ride en tur en

Hej Berit.

Jeg bor i Mårslet - og det er jo ganske tæt på! Jeg er dog ikke begyndt at
ride min 30-årige fjordhest, da hun bukkede, bare jeg kiggede på hende, da
jeg fik hende. Men jeg kan nu få lov til at ligge over hende, hvor hun går
rundt med mig. Hun har nok ikke været ude at ride i trafikken i 15-20 år, så
at ride tur på hende, skal jeg vist ikke lige.......... Men det der lige
interesserer mig er; hvad er det for en rideskole i Tranbjerg? Har ikke hørt
om den. Jeg har gået på Skåde Rideskole, men det er virkelig en meget typisk
rideskole, hvor man faktisk ikke lærer at _ride_ eller omgåes hesten.

Mvh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 12-02-03 10:44

Jeg bor heller ikke så langt væk fra jer 2, men måske lige langt nok til at
ride sammen; med mindre vi rider det meste af turen for os selv, eller det
skulle være en hel-dags-tur *S*
Men jeg bor Blegind med min Araber og Shetlænder, som begge trænger til at
blive trænet op.....

Iben

Fra : Musen

Dato : 13-02-03 12:04

Hej Iben
Er det Blegind ved Hørning du bor i?
Venlig hilsen Musen

Fra : Berit Nielsen

Dato : 13-02-03 17:29

Hej Iben

Hvad er det for en araber du har ?
Nu er jeg jo nysgerig.

Hilsen Berit
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-03 18:40

> Hvad er det for en araber du har ?
> Nu er jeg jo nysgerig.

Hun er en efterhånden ret "gråhvid-skimmel" OX og Shagya Araber. Det er ikke
heste der er flest af herude, så du kan ikke undgå at genkende hende hvis du
kommer forbi. Hun går sammen med en tyk sort Shetlænder ...... Men her i
vinterperioden går de dog bag ved gården; langt fra synlige fra vejen.

Iben

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-02-03 18:52

Halløjsa.

Nu er jeg jo en ret nysgerrig fætter, der næsten ikke kan få nok at vide når
det gælder heste og mine spørgsmål får tilsyneladende aldrig ende: er der
tale om forskellige typer af araberheste? Og hvad er i så fald den mest
"ægte" araber-type - sådan historisk set? Hvad ville en beduiner for 1000 år
siden f.eks. have redet rundt på? (Ja, nu er der nok en masse sjove
mennesker, der vil til at skrive "kameler", men dèr kom jeg jer nok i
forkøbet, hva'!?).

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene

Dato : 18-02-03 19:31

"Trond Øyvind Hermansen" skrev:
hvad er i så fald den mest
> "ægte" araber-type - sådan historisk set? Hvad ville en beduiner for
1000 år
> siden f.eks. have redet rundt på?

Hej Trond,
for 1000 år siden ville en beduin ikke have redet på det man i dag
forstår ved en ren araber, men for 600 år siden kunne han have gjort
det.

Kryptisk?

Nej, slet ikke! For at en araber i dag kan regnes for - ren - i Saudi,
så skal den kunne føre sin stamtavle tilbage til en af de fem hopper
som Profeten Muhammed ejede - og han levede i 600-tallet. Alt andet er
i deres øjne anden sortering, og må derfor heller ikke starte væddeløb
i Saudi sammen med rene arabere. Disse helt og aldeles rene arabere
findes der kun et lille bitte fåtal af udenfor Saudi. Derfor er der en
palaver uden lige når heste fra resten af verdenen vil have lov til at
starte væddeløb i Saudi. De er nemlig totalt kolde overfor de
betegnelser som araberfolk i resten af verdenen bruger - ox, asil og
lign. De sætter sig ned og undersøger papirene og næsten alle som
kalder sig ditten og datten dumper en nærmere granskning. Selv efter
hesten er godkendt af deres strenge kvalitetskontrol kan de finde på,
yderligere at forlange en dna-prøve. Efter et løb er det ikke
uanmindeligt at taberne forlanger en ekstra ekstra kontrol af
vinderens papirer og dna-test - og sådan blev den danskejede " rene "
araber som vandt løb i Saudi for et par år siden, fradømt sin præmie
fordi den dumpede en dna-prøve. Papirene var nemlig ægte, men hesten
var byttet ud med en anden - og se tilbagebetaling af præmien var en
kæmpe kamel for ejerne at sluge, da nogen af pengene i mellemtiden var
brugt.
Jeg ved ikke, hvem der var ansvarlige for denne lille ombytning, men
det var ihverttilfælde utrolig dumt gjort!

Mvh. Lene

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 18-02-03 23:45

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> i Saudi sammen med rene arabere. Disse helt og aldeles rene arabere
> findes der kun et lille bitte fåtal af udenfor Saudi.

Hvad kalder man så sådan en helt ren araber med aner tilbage fra 600-tallet?
Det hedder måske ikke noget specielt?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

P.S. Iøvrigt rigtigt mange tak for et meget uddybemde svar.

Fra : Lene

Dato : 19-02-03 12:16

> [...]
>
> mvh
> Trond Øyvind Hermansen
>
> P.S. Iøvrigt rigtigt mange tak for et meget uddybemde svar.

meget kan jeg, men ikke tale arabisk *g*
Jeg mener, at man resten af verdenen kalder dem for Asil - ( nogle
kalder dem OX ) men som du ser, så anerkender araberne ikke denne
betegnelse uden en helt masse tingel tangel og tamtam, så den er vel i
realiteten ikke det papir værd som den er skrevet på. Jeg mener, hvor
fedt er det at kalde sig haflinger, hvis avlsforbundet i Østrig
stiller sig op og griner af en? Hvor fedt er det at kalde sig
islænder, hvis islænderforbundet på island, stiller sig op og siger:
Ja, den er god med dig!

Ser du Trond, nu laver vi et lille regnestykke - vi antager:
5 hopper får i bedste fald i hele deres levetid 10 føl.
Vi indfører nemlig en risiko som hedder tidlig død, sult, manglende
frugtbarhed, ude af stand til at avle pga. arbejde, avler først i en
sen alder, osv osv osv.
Nu siger vi så at en generation skifter i bedste fald hvert 8 år.
2000år minus 600år = 1400år divideret med generationskifte på 8 = 175
genrationer.

Nu siger vi så 5 hopper blev ved et generationskifte til 10
levedygtige og fertile afkom der alle går i avlen, og som alle har den
samme gennemslagskraft som deres mødre. Så er mit spørgsmål til dig
Trond: Hvor mange heste har vi så efter 175 generationer?

Mvh. Lene

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 19-02-03 16:08

"Lene" <hamadryad@mail.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
> samme gennemslagskraft som deres mødre. Så er mit spørgsmål til dig
> Trond: Hvor mange heste har vi så efter 175 generationer?

Hej Lene.

Det var da det vildeste regnestykke jeg er blevet udsat for siden jeg gik ud
af folkeskolen.

Hmm, men svaret kan vel ikke rigtigt blive andet end, at det stadig kun
drejer sig om 5 hopper, eller hvad!?
Jeg mener, hvis 5 hopper kun får 10 føl, så må ca. halvdelen jo være hopper
og den anden halvdel være hingste, ikke? Eller er jeg helt afsporet? *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Lene

Dato : 23-02-03 13:48

"Trond Øyvind Hermansen"
> [...]
hopper
> og den anden halvdel være hingste, ikke? Eller er jeg helt afsporet?

Hej Trond,
regnestykket er helt vildt - og bliver regnet efter reglen om
ekponentiel vækst. Og jeg kan lige så godt bryde sammen og tilstå at
jeg er for doven til at regne det ud selv *s*. Men resultatet bliver
meget meget stort - men ser du hvis man bare tager halvdelen af dette
tal og regner dem for exporterede ud af Saudi. Igen halvere fordi
mange arabere er blevet brugt som forædlere med et fåtal af " rene "
afkom, så når man ned på et tal som trods alt er så lavt - at alle de
arabere som kaldes rene ( se blot den blå avis ), simpelthen umuligt
kan være det. Det har araberne ( nu taler vi om menneskene *s*)
forlængst indset, og derfor har de deres egen kvalitetskontrol af
blodet, når araberheste udefra vil have starttilladelse i arabiske
væddeløb.

For at få starttilladelse som ren araber i Saudi, skal hesten kunne
føre sine aner tilbage til en af de 5 hopper som Muhammed havde, alle
andre bliver afvist som værende ikke rene, og bliver nægtet start.

Men derfor kan hesten godt gælde som " ren " ifølge de regler og
regulativer som hersker i andre lande.

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 00:09

> For at få starttilladelse som ren araber i Saudi, skal hesten kunne
> føre sine aner tilbage til en af de 5 hopper som Muhammed havde, alle
> andre bliver afvist som værende ikke rene, og bliver nægtet start.

Beklager Lene.
Du har her igen rodet dig ud i noget som du absolut ikke har forstand på.
En araber skal ikke for at starte i saudiArabien kunne føres tilbage til de
5 stamhopper.
Men den skal kunne føret i direkte linie tilbage til ørkenen, for at blive
registret som OX Araber.
Og OX Araberen er det reneste rene du kan få.
DSAH, er under lagt ECAHO, som igen er underlagt WAHO
og ligeligt for befolkningen i Saudiarabien og for Danskere gælder deres
regler.

Den forklaring du er på vej ud i , i dit tidligere indlæg har noget med
blodlinier at gøre,
og igen er du ganske forkert informeret, om det du udtaler dig om.
Jeg vil råde dig til at tage et kig på nogle af de udemærkede arabersider
der findes på nettet.
Så kan du være bedre informeret til næste gang, du udtaler dig om araberen.
http://www.waho.org/
http://www.ecaho.org/
http://www.arabian.demon.co.uk/index.html
http://ahsa.asn.au/arabians.htm
http://www.arabitalia.com/
http://www.asilclub.com/

The ASIL ARABIAN is a horse whose pedigree is exclusively based on Bedouin
breeding of the Arabian peninsula,
without any crossbreeding with non-Arabian horses at any time.
The word “asil” (Arabic, pronounced: asseel) means pure, true, noble and
genuine.
The ASIL ARABIAN horse should have the riding qualities and the
characteristics of type which distinguish the desert Arabian.

Læser du bare lidt på disse sider vi du se at der gælder samme regler, alle
steder i verden for registrering af araberhesten

Sidst vil jeg sige at afvisningen af Kin Kade Kid i Dubaii absolut intet
havde med at vi i Danmark ikke avler rene arabere.
Kin Kade Kid er desværre forvekslet i England hos hans avler.
Og er istedet for OX Araber, Sahagay Araber.
Og et eller andet sted går der så en Shagay araber rundt og er OX Araber.
Sagen var meget beklagelig, især for de implicerede parter, de ejer Kin Kade
Kid, eller et afkom efter ham.
Alle er de nu fjernet fra stambogen.

Med venlig hilsen Berit Nielsen
http://www.arabiskrideklub.dk

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 00:13

> [...]
> Sagen var meget beklagelig, især for de implicerede parter, de ejer Kin Kade

(klip)

Den historie må du gerne fortælle lidt mere om. Den har jeg ikke hørt før....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 24-02-03 13:45

"Anet" skrev:
> Den historie må du gerne fortælle lidt mere om. Den har jeg ikke
hørt før....

> --
>
> ~Hilsen
> Annette~

Ja, lad os høre noget mere om denne hest, der udgav sig for at være
ren, men som så bagefter blev afvist ved en DNA-prøve som en " fake ",
og som derfor ikke måtte starte sammen med de virkelig rene arabere,
og som man forlangte pengepræmien tilbage fra. Så viser det sig måske
at jeg alligevel ved en lille bitte smule om arabere.

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 15:44

> Nåe Berit, hvis reglerne for registrering er de samme, hvorfor blev
> der så iværksat en undersøgelse at Kin Kade Kids stamtavle inden har
> fik lov til at komme til Saudi? Hvorfor aksepterede de ikke bare hans
> papirer? Hvorfor herskede der inden han skulle starte der igen,
>pludselig tvivl om hvorvidt han nu også var ren nok? Hvorfor lugtede
> araberne pludselig " ugler i mosen " og udbad sig en DNA-test?

Nu er det sådan at der ALTID udtages stikprøver ved store distanceridt,
arabershows, og lign.
Som jeg skrev tidligere, for at teste for eventuelle stoffer i hestens blod.
Kin Kade Kid er IKKE som du fejlagtigt påstår undersøgt inden han skulle
starte der igen.
Han var i Dubaii for at deltage i et stort ridt/ løb.
Og der er ikke nogen arabere der har lugtet nogen lunte.
Den er opdaget som værende ikke efter de blodtyper dens forældre skulle
have,
da dens DNA ikke kunen være som den var så.
DERFOR går man ind og checker yderligere, og opdager at hesten faktisk slet
ikke er en OX,
men derimod en Shagay araber fra samme avler.

> Kin Kade Kid er uden tvivl ikke hverken ox - asil eller det reneste
> rene - han er det vi på bredt vestjysk kalder: en ren økonomisk
> øretæve til alle dem, som har afkom efter ham som nu ikke kan registreres.

Ja undskyld mig.. men du lyder som en gammel harm gimpe.
Det er da en katastrofe for ejeren af en hest at opdage at den
pågældende hest de har købt for værende en race, pludselig slet ikke er det.
At hesten har været startet op i Arabergalop,
og har været en succes, som mange at stutteriets tidligerer araberheste er
endnu merer beklageligt.
Men selvfølgelig skal pengepræmier og så viderer tilbagebetales,
da hesten urethensigtsmæssigt er kommet til dem, da det viser sig den slet
ikke er en OX araber.Kin Kade Kid er en dejlig hest,
og bliver ikke mindre succesfuld af at han pludselig ingen stamtavle har.
Han har gjort det flot, og det er sørgeligt at han,
ejeren og dem der har købt hans afkom nu står i en klemme på grund af en
svigfuld avler i England.

> Kin Kade Kid er det, vi vel nok kan kalde en registreringsbrøler af de
> helt store. Hvem der er skyld i den er jo svært at kloge i. Men der er
> vel også et par røde ører hos dem i DK, der ikke har fundet /
> gennemskuet fejlen - eller?

Kin Kade Kid er ikke en registreringsbrøler.
Men hesten der blev solgt med OX araberen Kin Kade Kids papirer er rent fup.
Kin Kade Kid er blodtypebestemt, og DNA testet ved fødslen,
og er derefter registret i Stambogen.
Og da var han med rette DNA.
En eller anden har så bare fusket, og solgt en forkert hest med en forkert
stamtavle.
Så den eneste der kan sidde med røde øre er dig for din harme, og manglende
medfølelse.
Det er muligt for alle uærlige mennesker at sælge en uren hest med en andens
stamtavle.

> Fast står en ting: Araberes stamtavler bliver ikke bare lige godkendt
> for pålydende i fx Dubai. Hvis hesten ikke vurderes som værende ren,
> så får den startforbud i væddeløb med de arabere som er rene. Det som
> afgør om hesten er ren eller ej, er ikke om den er efter en tilfældig
> ged der er slingret ud af økenen - det afgørende er moderlinien!
> Mvh. Lene

Det siger sig selv.

At en hest der starter i et løb for araberheste udelukkes,
hvis den ikke er ren.
Det siger sig selv at en travhest ikke kan blive en islænder.
Og at en shetlænder ikke kan blive DV (på den anden side har de optaget en
traver i FOR registeret, så hvem ved)
Og jeg har set mange araberblandinger, med så meget type at de kunne være
rene.
Hvem skal checke at jeg ikke sælger min rene araber, videre uden papirer, og
en anden med ?
Uanset hvad er det ikke et job for avls kontoret, men et job for politiet.
Men forstå min pointe.

Og så prøver jeg lige igen.
En OX araber er en hest der i lige linie kan føres tilbage til en ørkenhest.
Og lad det så dermed være sagt at moderlinie,
eller andet ikke afgør om en ox araber kan stambogsføres.

Hilsen Berit N

Fra : Lene

Dato : 24-02-03 16:41

"Berit Nielsen" skrev:

> Kin Kade Kid er IKKE som du fejlagtigt påstår undersøgt inden han
skulle
> starte der igen.
> Han var i Dubaii for at deltage i et stort ridt/ løb.

Væddeløbsbladet skrev: Det står uklart om Kin Kade Kid kommer til
start i Dubai, da der pludselig er opstået tvivl om hans afstamning.
Senere artikel i Væddeløbsbladet: En DNA-test har vist at Kin Kade Kid
ikke er ren araber.

> Og der er ikke nogen arabere der har lugtet nogen lunte.
> Den er opdaget som værende ikke efter de blodtyper dens forældre
skulle have,
> da dens DNA ikke kunen være som den var .

Nemlig, den var en ikke ren araber.

> [...]
> Det er da en katastrofe for ejeren af en hest at opdage at den
> pågældende hest de har købt for værende en race, pludselig slet ikke

Jamen jeg er skam også harm! Jeg er harm på vegne af alle dem, som nu
står med et meget dyrt avlet afkom og som ikke har fået en nikkel i
erstatning af hingsteejerne. De har jo spundet en hel del guld i
bedækninger, og de har ikke travlt med at have ondt, ud over at det
åbenbart gør ondt på dem at slippe slanterne.

> At hesten har været startet op i Arabergalop,
> og har været en succes, som mange at stutteriets tidligerer
araberheste er
> endnu merer beklageligt.

Nemlig, det giver godt nok stutteriet et blakket ry! Hvorfor har
stutteriet ikke DNA-testet resten af deres heste, det ville måske øge
tilliden til deres troværdighed bare lige lidt. Hvis de ikke har noget
at skjule, så skulle det da være en smal sag.

> Men selvfølgelig skal pengepræmier og så viderer tilbagebetales,

Jamen, så synes jeg ejerne skal se at komme igang med det. For jeg
kender mange der gerne ser en kompensation på deres dyrt avlede afkom
efter Kin Kade Kid. Så længe pengene sidder dybt i ejernes lommer, har
jeg faktisk lidt svært ved at synes det er så synd for dem!

> da hesten urethensigtsmæssigt er kommet til dem, da det viser sig
den slet
> ikke er en OX araber.

Hvem der lige har lavet fejlen, med Kin Kade Kid er der vist ikke
kommet et helt entydigt svar på endnu. Du gengiver jo bare ejernes
tårervædede version. Hvis det virkelig er avlerens fejl, hvorfor er
ejerne så ikke gået rettens vej endnu?

Kin Kade Kid er en dejlig hest,
> og bliver ikke mindre succesfuld af at han pludselig ingen stamtavle
har.

Jo ser du, det er nemlig det helt springende punkt: Hans resultater
kan ikke anerkendes, fordi han ingen stamtavle har! Han har været med
i løb som han overhovedet ikke har nogen berettigelse i. Han er grebet
i det de fleste andre vil kalde snyd!

> Han har gjort det flot, og det er sørgeligt at han,
> ejeren og dem der har købt hans afkom nu står i en klemme på grund
af en
> svigfuld avler i England.

Det er tilstadighed ikke bevist, at det er avleren der er synderen - -

> Kin Kade Kid er ikke en registreringsbrøler.

Aha, hvorfor har den så ingen papirer i dag?

> [...]
rent fup.
> Kin Kade Kid er blodtypebestemt, og DNA testet ved fødslen,

Ja, og i mellemtiden er hesten blevet byttet ud med en anden som nu
uretmæssigt bærer navnet Kin Kade Kid. Det er det andre plejer at
kalde for at: fuske med papirene.

> En eller anden har så bare fusket, og solgt en forkert hest med en
forkert
> stamtavle.

Ja - og det kan vel ligesåvel være de nuværende ejere som så mange
andre.

> Så den eneste der kan sidde med røde øre er dig for din harme, og
manglende
> medfølelse.

Jeg får først ondt af ejerne, når de har ydet økonomisk kompensation
til dem som har betalt i dyre domme for at få et afkom efter deres
hingst.

> Det er muligt for alle uærlige mennesker at sælge en uren hest med
en andens
> stamtavle.

Nej, det er det ikke! Hvis reglerne i araberavlen var stramme nok, var
dette aldrig sket!
Det er heller ikke alle og enhver der kan købe en uren hest. Man kan i
dag ( og har kunnet det de sidste mange år ), forlange en
blodtypebestemmelse inden man kaster 2 kilo guld efter en hest med
tvivlsomme papirer.
Det er almindelig kotyme i væddeløbsverdenen at udbede sig en
blodtypebestemmelse inden et køb af en meget dyr hest.

> [...]
papirer, og
> en anden med ?
> Uanset hvad er det ikke et job for avls kontoret, men et job for

Der er ingen pointe at forstå! Hvis et avlsforbund ikke kan sikre ved
behørig identification af individerne, at hestene har en berettigelse
i stambogen, så bedes de venligst lukke biksen! Der er muligheder nok:
Brændmærkning, Frysemærkning, Chipsning, Blodtypebestemmelse,
DNA-prøve.

> Og så prøver jeg lige igen.
> En OX araber er en hest der i lige linie kan føres tilbage til en
ørkenhest.

Der findes andre ørkenheste end araberne - fx Jaf - Berbere -
Dongola - - alle stammer fra ørkenen, og alle er de ikke rene arabere,
nogen af dem har ikke det allerringeste med ren araber at gøre. Derfor
kan du ikke sige at en hvilkensomhelst gedebuk der er vaklet ud af
ørkenen er en araber!

> Og lad det så dermed være sagt at moderlinie,
> eller andet ikke afgør om en ox araber kan stambogsføres.

Nå, hvad afgør det så? En blodtransfusion af Kin Kade Kid eller et
andet kræ som har sand mellem tæerne?

Mvh. Lene

Fra : Berit Nielsen

Dato : 24-02-03 21:17

Men med hensyn til dine mange bekendte med dyre bedækninger.
Så har Kin Kade Kid avlet på 2 - 3 rene OX hopper, og bedækningen var LANGT
fra dyr.
Og så må du tale om krydsninger under alle omstændigheder.
Og så har de ikke betalt mere end de har fået.
Uanset hestens race.

Så alle dine bekendte der står i kø, må jo være lige så usandfærdige som dig
???
Eller var det væddeløbsbladet .... hmmm nå ja alt hvad der står på tryk er
jo sandt (Damn, det havde jeg glemt).

Ved du hvad Lene.
Jeg vil undlade at diskutere mere med dig,
da du tilsyneladende er så dum som en dør ( som vi siger her i Århus).
Men jeg vil i samme åndedrag printe din maile ud og vidregive den til Frank
& Rie.
Så må vi se hvormeget fakta du så har i din hånd.

Fra : Anet

Dato : 24-02-03 22:35

> [...]
> & Rie.
> Så må vi se hvormeget fakta du så har i din hånd.

Hvem er nu Frank og Rie??????????????

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Heidi Falch

Dato : 24-02-03 23:22

Anet <anet49@hotmail.com> skrev:

<snip>

>Hvem er nu Frank og Rie??????????????

Umiddelbart vil jeg gætte på ejerne af det omtalte dyr

--
Knus,

Trolden

Fra : Heidi Falch

Dato : 24-02-03 23:17

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev:
<snip>

>da du tilsyneladende er så dum som en
>dør ( som vi siger her i Århus).

Ehm, bare fordi man ikke nødvendigvis er enige om en eller flere
ting, behøver man vel næppe være dum?

Måske dk.snak.mudderkastning var en ide? ;o/

--
Knus,

Trolden

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 24-02-03 23:25

In article <10461251150.472645883465663@dtext.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:
> [...]
> ting, behøver man vel næppe være dum?
>
> Måske dk.snak.mudderkastning var en ide? ;o/

Mener du ikke hestepærekastning ?

JonB

Fra : Heidi Falch

Dato : 24-02-03 23:29

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> skrev:

<snap>

>Mener du ikke hestepærekastning ?

Nix - der er ingen grund til at det skal lugte også Besides,
mudder klistrer bedre (ihvertfald på hestene... *suk*) Men det
burde en pony som dig da vide alt om ;oP~

--
Knus,

Trolden

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-02-03 09:46

In article <10461257910.779803102823465@dtext.news.tele.dk>, Heidi Falch wrote:
> [...]
> mudder klistrer bedre (ihvertfald på hestene... *suk*) Men det
> burde en pony som dig da vide alt om ;oP~

så kan man jo blande tingene ;-D

JonB

Fra : Lene

Dato : 25-02-03 10:08

"Berit Nielsen" skrev:
> [...]
til Frank
> & Rie.
> Så må vi se hvormeget fakta du så har i din hånd.

Kin Kade Kid kan ikke avle rene afkom, da han ikke selv er ren - hvem
er så den dumme nu min pige?

Og print du bare, det du lyster. Frank og Rie ( ejerne ), var jo
fantastisk hurtige til at melde ud i væddeløbsbladet at de ingen penge
har til at dække de tab som folk må have haft på " the artist former
known as Kin Kade Kid "
Dem som har brugt " the artist former known as Kin Kade Kid " troede
jo på den var ren og har jo så af gode grunde ikke fået det blod, de
har betalt for!

Der er kun en eneste ting, jeg ikke forstå i sagen om " the artist
former known as Kin Kade Kid ", og det er: Hvorfor hulen går dem som
har afkom efter ham ikke sammen om et fælles sagsanlæg?

Og angående artiklen i Væddeløbsbladet: Ejerne stod selv frem i en
senere artikel og " græd snot " over deres kranke skæbne. I den
artikel bekræftede de i store træk, alle de foregående artikel der
havde været om hesten. Samtidig med de lige fik fortalt, at de ikke
rigtig vidste om de overhovedet havde tænkt sig at få hesten bragt
hjem til Danmark igen, men nu var den jo heller ingenting var værd
mere......

Hvis der er nogen mennesker jeg ikke har ondt af, så er det
denondelynemig ejerne af " the artist former known as Kin Kade Kid "
Hvad er der egentlig sket med den, har de fået den beskåret lige bag
ved ørene? Det vi andre kalder for: den tætteste barbering en hest kan
få?

Jeg har derimod utrolig ondt af dem der har fået lavet afkom efter
ham - det er nemlig til størstedelen almindelige små fisk, der nu står
med håret i postkassen.

Og jeg kan sku godt forstå, du ikke vil diskutere mere med mig bette
Berit. Dels har jeg ret og du uret om arabernes krav til
moderliniernes betydning. Dels så cykler du rundt i renheds
betegnelser på en hest, der er dømt så uren som en araber overhovedet
kan blive: Den er frataget sine papirer og alle dens afkom er smidt ud
af stambogen! Dels lagde du ud med i et af dine andre indlæg, at gøre
dig klog på ridning af travheste - ser du bette ven, det skulle du
aldrig have gjort, for dermed bevæger du dig ind på min hjemmebane. Du
påstår, at du har redet op mod 30 heste på banen, men ingen kender dig
på JVB? Hvilken træner har det lige været for? Anders And?

Lene.

Fra : Jan L

Dato : 25-02-03 12:12

> Kin Kade Kid kan ikke avle rene afkom, da han ikke selv er ren - hvem
> er så den dumme nu min pige?

Tja jeg kan kun se en der må være den dumme nu.
Da jeg ved at undersøge de indsatte links om arabere,
og følge denne lille spændende diskution,
har kunen et at du Lene faktisk vader i det som tidligere er nævn af neto
Berit N.
Enda i selv samme tråd.

Omkrin araberen, er det jo neto den fineste og mest rene hest man kan få.
Og efter at gennemlæse de udenlandseke sider med araberorginationer,
og den danske har de rent faktisk samme optagelses krav omkring
stambogsføring.
Netop det nægter du Lene i op til flere tråde... som jeg læser det.
Og så sviner du ydermere en tragedje til ved at ligge skylden fast.
Ud far noget du har læst.
Jeg kan desværre ikke se andet end at den der kaster med mudder, eller
hestpære her er Lene.
Da Berit N rent faktisk kun nævner noget omkring det som er fakta og som man
kan læse.
Der er ingen konkrete skyldsanvisninger i hendes indlæg omkrin den der hest
kin kade kid.

Og sidst syntes jeg at denne tråd er gået for vidt,
pga den spydighed du Lene har udvist.
Det er ikke længere et debat, men en jeg vil hav ret, når man gør det på den
måde.

Jeg tror på at Lene har ret i nogle ting, og at hun er en erfaren dame.
Men her kan jeg læse at araberen stambogsførelse i samtlige lande hvis den
kan føres direkte tilbage til ørkenen.
Og det er rent faktisk det som denne diskotion drejer sig om.

Og ikke en enkelt hest der har vist sig at være ikke raceren,
når den har gået for at være raceren.

Er jeg den eneste der har en holdning til det her ...??

Hilsen Jan L
(Århus)

Fra : Heidi Falch

Dato : 25-02-03 21:14

Jan L <bizarre_life@ofir.dk> skrev:

<snip>

>Er jeg den eneste der har en holdning
>til det her ...??

Jeg gav vist udtryk for min holding i et tidligere indlæg...

--
Knus,

Trolden

Fra : Anet

Dato : 25-02-03 12:46

> [...]
> påstår, at du har redet op mod 30 heste på banen, men ingen kender dig
> på JVB? Hvilken træner har det lige været for? Anders And?

Undskyld....men det var mig og ikke Berit der sagde at jeg havde kendt ca. 30 travheste i min tid som rytter. Og det var mig der
udtalte mig om ridningen på travheste og travheste som rideskoleheste....Jeg har aldrig i mit lange liv kørt eller redet nogen
travheste på nogen bane og har derfor heller aldrig haft en træner *Smiler*.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 26-02-03 13:09

"Anet"skrev: > Undskyld....men det var mig og ikke Berit der sagde at
> [...]
nogen
> travheste på nogen bane og har derfor heller aldrig haft en træner

Hov - - jamen var det ikke i en anden tråd? Øh, de tråde er da også så
lange....... Sorry Annette, her blev der vist lige skudt med lidt for
brede haglbyger.

Knus Lene

Fra : Lene

Dato : 24-02-03 14:09

"Berit Nielsen" skrev: > Og OX Araberen er det reneste rene du kan få.
> DSAH, er under lagt ECAHO, som igen er underlagt WAHO
> og ligeligt for befolkningen i Saudiarabien og for Danskere gælder
deres
> regler.

klip

Fra : Lene

Dato : 24-02-03 17:43

Jeg skrev:
> [...]
tilfældig
> ged der er slingret ud af økenen - det afgørende er moderlinien!

Dette er kopieret fra DSAH's hjemmeside:
En fuldblodsaraber er en hest, hvis oprindelse i alle led kan føres
tilbage til en originalaraber (OA), avlet i ørkenen.

Hertil kommer, at visse blodlinier anses for at være mere værdifulde
end andre, men for alle gælder det, at moderdyret bestemmer
blodlinien, således at enhver fuldblodsaraber tilhører moderens linie.
Her skal nævnes de mest berømte, EL KHAMSA, der betyder de fem, nemlig
KOHEILAN som almindeligvis siges at repræsentere den mest kraftfulde
og ofte ret store type, omend ikke nødvendigvis den smukkeste. SEGLAWI
som regnes for den ædleste og hurtigste af de fem. ABEYAN der betegnes
som den mindste og smukkeste. HAMDANI sjælden, men eftertragtet, med
det mest klassiske hoved. HADBAN ikke særlig talrig.

Alle fuldblodsarabere siges at nedstamme fra disse fem, som har
forskellige side linier. Fablerne er mangfoldige. En lyder: Muhammed
og hans fire nærmeststående mænd flygtede på de fem hopper fra Mecca
til Medina i Hejiranatten 15. juli år 622 f. Kristi fødsel, hvorefter
alle de fem blev mærkede med profetens tommelfinger, således at
beduiner lægger stor vægt på halshvirvelen, mangler den, er hesten
ikke mærket af Muhammed, og derfor ikke af højeste kvalitet.

Fakta er altså:
at moderlinien er afgørende for om en araber er ren eller ej. En OA er
en araber som er avlet i ørkenen OG kan føre sine aner tilbage til en
af Muhammeds fem hopper.

Den hest som vi kender i DK under navnet Kin Kade Kid er lige så ren
en araber som min højre albue.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 20:11

hej Trond

Du skal have fat i Berit der skiver her i gruppen. Hun ved en masse om
arabere og har selv en rigtig skøn en af slagsen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 18-02-03 20:20

"Trond Øyvind Hermansen" skrev:>
> Nu er jeg jo en ret nysgerrig fætter, der næsten ikke kan få nok at
vide når
> det gælder heste

Hej igen Trond,
nu æææælsker jeg jo og tale om mine kære travheste, så nu skal du få
lidt til din nysgerrighed som du garanteret ikke vidste......

Faktisk alle amerikanske travere nedstammer fra en engelsk
fuldblodshingst: Messenger. Han er på hingstesiden direkte efterkommer
at en af de en af de allerførste arabere som kom ud fra Saudi, nemlig
Darley's Arabian. På morsiden gik han tilbage til Godolphin Arabian og
Byerley Turk. Dette faktum gør at de fleste amerikansk travere faktisk
er renere engelske fuldblod, end det som man i dag forstår ved
engelske fuldblod. Dette dels fordi man tidligt har lukket stambogen -
undtagen for engelsk fuldblod, men i praksis har man så ikke benyttet
denne mulighed fordi de bare ikke er gode nok.. Dels fordi man lige
fra starten har brugt liniekryds intensivt i avlen. Fordelen har været
en stor ophobning af evnen til at trave hurtigt, og dermed bedre og
bedre rekorder. Bagsiden af medaljen er en meget lille genetisk
variation som har medført store fertilitetsproblemer specielt for
hingste.

Hvorfor er der så i dag en stor forskel på amerikaner travere og
engelske fuldblod? Joh, ser du, den engelsk fuldblod er avlet selektiv
på at løbe hurtigt i galop, og det gør en hest bedst, hvis bla. der er
en stor smidighed i rygsøjlen. En traver er avlet selektivt på at løbe
hurtigt i trav, og det gør den bla. bedst når den kan sprede sig -
dvs. løbe på to spor med benene, hvor forhovene danner et spor inderst
og baghovene et andet spor yderst som er meget meget bredere end
forhovenes spor + med en overtrædning på op til 2 meter!

Nu ved du så også hvorfor jeg ikke kan lade være med at grine lidt,
når man taler om at overtrædningen er god, hvis den sker med 2
hovlængder, på en ridehest.

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 18-02-03 20:24

Hej Lene

Ganske interessant beretning om trav og galophestes aner og avlen der er
skyld i det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Liz B.

Dato : 19-02-03 20:31

Hej Trond,

Hvis du vil vide mere om arabere så kig ind på :

http://reinback.com

Der findes en ret udførlige forklaring på det hele.
Desuden er der info på: www.DSAH.dk og hvis du vil have flere links bare
sige til.................! Jeg har mange!

Hilsener Liz (med 4 skonne arabere)

Fra : Iben Holst

Dato : 17-02-03 18:33

> Er det Blegind ved Hørning du bor i?
> Venlig hilsen Musen

Ja *S*

Iben

Fra : Musen

Dato : 22-02-03 14:51

> Ja *S*

Nååj det er da pussigt jeg er selv vokset op i Hørning og har boet der til
jeg blev 17

/Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 23-02-03 18:17

> Nååj det er da pussigt jeg er selv vokset op i Hørning og har boet der til
> jeg blev 17

Ok .... jeg har kun boet her i Blegind i 4 1/2 år og føler mig stadig som
ny-tilflytter *S*

Iben

Fra : Musen

Dato : 23-02-03 19:50

Ok .... jeg har kun boet her i Blegind i 4 1/2 år og føler mig stadig som
> ny-tilflytter *S*

*GG* ja i sådan en lille by kan man være tilflytter længe. Vi bor selv i en
lille flække og selv vores naboer som har boet her i 25 år er stadig
tilflyttere i de "indfødtes" øjne *GGG*
Kender du forresten Hanne Gammelgård? Hun bor vist i Blegind endnu

Venlig hilsen Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 24-02-03 13:34

> Kender du forresten Hanne Gammelgård? Hun bor vist i Blegind endnu

Jeg kender hende ikke, men om det er efternavnet eller hele navnet der siger
mig et eller andet, kan jeg ikke lige greje. Kan du fortælle noget om hende
som kan spore mig ind ??

Iben

Fra : Musen

Dato : 25-02-03 20:53

klip---
.. Kan du fortælle noget om hende
> som kan spore mig ind ??

Tjae hun er lærer på Højboskolen og hun er ikke ret høj....Faktisk temmelig
lav (men sig ikke jeg har sagt det hvis du møder hende *SSS*) Hun er vel
omkring 50-55 år vil jeg tro. Og så mener jeg at hendes datter hedder
Stine...Men er ikke helt sikker.

/Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 26-02-03 11:30

> [...]
> lav (men sig ikke jeg har sagt det hvis du møder hende *SSS*) Hun er vel
> omkring 50-55 år vil jeg tro. Og så mener jeg at hendes datter hedder

Nå .... det siger mig ikke rigtig noget, men måske skulle jeg spørge min
mand som har boet hér hele sit liv. Han må da vide noget!

Iben

Fra : Musen

Dato : 26-02-03 22:51

klip---
> Nå .... det siger mig ikke rigtig noget, men måske skulle jeg spørge min
> mand som har boet hér hele sit liv. Han må da vide noget!

Ja mon ikke han ved det? Hvor gammel er han og hvad hedder han (hvis jeg må
være så fri at spørge? *SSS*)

/Musen

Fra : Iben Holst

Dato : 27-02-03 07:37

> Ja mon ikke han ved det? Hvor gammel er han og hvad hedder han (hvis jeg

> være så fri at spørge? *SSS*)

Jo det må du da! Når jeg nævner hans navn for andre Blegindboere eller
Hørningboere (også forhenværende *S*) så har de enten slet ingen kendskab
til ham eller også siger de "Nåh ....HAM!!" Måske fordi han er lidt til en
side *GG*
Han hedder Albert og er ... ja hvad er det nu .... 33 år!

Men desværre kender han intet til en Hanne Gammelgård.....

Iben

Fra : Musen

Dato : 27-02-03 19:01

> [...]
> Han hedder Albert og er ... ja hvad er det nu .... 33 år!
>
> Men desværre kender han intet til en Hanne Gammelgård.....

Nææh han er vist for gammel til at jeg kender ham *SSS* Sjovt nok har jeg en
søn der hedder Albert

/Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-02-03 13:41

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Tænkte på om i alle sammen bor i den anden ende af landet ??

Hvilken ende er "den anden" ???

>Jeg er fra Højbjerg.

Jeg er fra Højby, og det er efter min mening den "ene ende". )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 11-02-03 13:56

On Tue, 11 Feb 2003 11:38:38 +0100 Berit Nielsen wrote:

> Tænkte på om i alle sammen bor i den anden ende af landet ??

Det ved jeg ikke, jeg har ikke genkendt et af de bynavne i har nævnt så
det kan godt være.

> Jeg er fra Højbjerg.
> Men har mine heste opstaldet i Tranbjerg (På Rideskolen).
> Hvis der er nogen af jer der bor i nærheden kan vi måske ride en tur en dag
> ??

Jeg er fra Hillerød, bor i øjeblikket i København og har ingen hest.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Tine Gade

Dato : 11-02-03 14:06

Fra : john lundsgaard

Dato : 11-02-03 15:51

Det er egentlig synd for jer, der alle sammen bor i en ende )),

jeg bor nemlig på midten (Egtved)

John

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 11-02-03 17:16

Hejsa.

Godt med en presentationsrunde. Gitte - to islændere sammen med mine døtre -
Fajstrup ved Hammel. Det må være midten.

V H Gitte

Fra : Musen

Dato : 11-02-03 18:47

Det var da en god ide´. Har selv tit tænkt det samme. Jeg bor i Brædstrup
mellem Horsens og Silkeborg. Har mine to prutheste herhjemme

Venlig hilsen Musen (Mia)

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 11-02-03 22:11

On Tue, 11 Feb 2003 11:38:38 +0100, "Berit Nielsen"
<berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Tænkte på om i alle sammen bor i den anden ende af landet ??

   Nu er Vordingborg jo godt nok næsten i Polen - men den anden
ende kan jeg vist ikke gå med til at det er ;) Til dem der ikke har
det store geografiske kendskab så ligger det på Sydsjælland :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 12-02-03 09:14

Jeg er Fra Herning hvor min hest står på rideskole.

Fra : Pia J

Dato : 12-02-03 10:30

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> wrote in message
> det store geografiske kendskab så ligger det på Sydsjælland :)

Nå, så er vi da hele 2 fra den ende. Men jeg har ingen heste pt. :(

:Pia

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-02-03 17:25

Bor i Hobro mlm. Aalborg og Randers, har en gammel mølædt hoppe som kan ses
på nedenstående adresse. Rider til dagligt på Nordjysk Ridecenter i
Svenstrup syd for Aalborg. Er iøvrigt 28 år gammel.

http://www.oyvind.dk/danish/heste/
http://www.nordjysk-ridecenter.dk

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 12-02-03 22:03

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev:
>Tænkte på om i alle sammen bor i den
>anden ende af landet ??

Mon dog

>Jeg er fra Højbjerg.

Hinnerup her

>Men har mine heste opstaldet i
>Tranbjerg (På Rideskolen).

Den kører jeg forbi stort set dagligt, når jeg kører ud til mit
lille dyr i Mårslet (faktisk har vi jord *både* i Mårslet og i
Tranbjerg

>Hvis der er nogen af jer der bor i
>nærheden kan vi måske ride en tur en dag
>??

Gerne for min skyld - jeg har en hest, jeg stort set må bruge som
jeg vil, der hvor Assa står nemlig hendes mor, og da jeg pt. er
arbejdsløs (har slet ikke tid til at få et job, hvad så med alle
de ting, jeg render rundt og laver med hestene - hvornår skulle
jeg lige få tid til dem? , har jeg tid nok

Kunne også være sjovt nok at få sat lidt ansigter på folk herinde.

--
Knus,

Trolden