MOR(?) ER DEN BEDSTE(?) I VERDEN
Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-03 02:47

MOR(?) ER DEN BEDSTE(?) I VERDEN

MOR ER CENTRAL, far er der mindre at sige om. I begge tilfælde er det en
latterlig tanke at børneprofessionelle nogensinde kan gøre forældrene rangen
stridig.

Mine citater om fædre og mødre, søger jeg at dele op i fornuftige
undergrupper.

"MOR og Jalousi" gir eksempler på at "Mor er den værste i verden"

"MOr og Frihed" gir eksempler på "Mor er den bedste i verden", men mødre er
en udfordring og der er jo både noget man vokser med eller knækker halsenpå

Emnet er kompliceret - elle opdeliner overlapper!

Fædre og Frihed/ Fædre og Jalousi er knap så uoverkommeligt.

MOR ER DEN VÆRSTE I VERDEN

Moj "A kind of jealousy. Mothers are easily jealous of their sons´friend
if they are exceptionally successful. Ususlly a mother loves herself in her
son more than she loves the son himself. Nietzsche

moj "Og fornylig rev en kvinde et barn til sig, da det ville hen til mig:
>Tag børnene bort< råbte hun - >den slags øjne svider børnesjæle<"."
Landsbyboerne mener, at den gudløse vismand Zarathustra's nærvær vil
nedbringe sygdom over dem.

moj "Alle børn er konger i deres mor's fantasi's kongerige. Freud.

MOj "En dreng kunne ikke falde til ro efter en begået fejl. Det vidner
om en for sart samvittighed, som sætter sit eget moralske selv så højt, at
det ikke vil tilgive det noget.

moj "En god opdragelse består i at man skjuler hvor højt man sætter sig
selv. Marie von Ebner-Eschenbach

moj "Fra moderen. - Enhver bærer et billede på kvinden i sig fra moderen:
af dette bliver han bestemt til i det hele taget at højagte kvinderne eller
ringeagte dem eller i almindelighed være ligegyldig over for dem.

MOj "I fortiden skabte folk hekse,nu skaber de mentale patienter
Thomas Szasz

moj "In our society a man who does not cry at his mothers funeral, will
risk death penalty. Albert Camus

MOj "Jeg kan ikke lide min mor, og det er pinligt for mig at høre min
søsters stemme. Jeg blev altid syg, når jeg var sammen med dem. Vi har
næsten aldrig skændtes...Jeg ved, hvordan jeg skal omgås dem, selvom det
ikke passer mig. Nietzsche

MOj "Man må finde sig i at blive kaldt "snegl" af linealmennesker.
Jacob Paludan

MOj "Mangen en mand blev geni, blev helt, blev digter blev sindsyg
ved den pige, han ikke fik Søren Kierkegaard

MOj "Når jeg søger min dybeste modsætning, instinkternes umådelige
gemenhed, da finder jeg altid min moder og søster - at tro sig beslægtet med
sådan canaille ville være at bespotte min guddommelighed. Den behandling,
jeg lige til dette øjeblik udsættes for af min moder og søster, indgyder mig
en usigelig gru: her arbejder en fuldkommen helvedesmaskine, med en
usvigelig sikkerhed om det øjeblik, hvor man kan såre mig blodigt - i mine
højeste øjeblikke... for da mangler der enhver kraft til at værge sig mod
giftigt kryb...Nietzsche

MOj "Never marry a man who hates his mother, because he'll also
hate you

moj "No woman can shake off her mother. There should be no mothers,
only women. BERNARD SHAW

moj "Psychiatry's chief contribution to philosophy is the
discovery that the toilet is the seat of the soul.
Alexander Chase

moj "Som enhver søn dog kan begejstre sin moder!Shakespeare

Moj "Some mothers need happy and honoured children, some need
unhappy ones-otherwise they will not be able to exhibit their maternal
excellence.Nietzsche

moj "Vi starter spædbarnets liv med at svøbe det, det er en form for
trældom". Rousseau

moj "We have to hate our immediate predecessors to get free of their
authority. D. H. Lawrence

MOj. "If a man is in a minority of one, we lock him up.
Oliver Wendell Holmes Jr.

Moj "One ultimately loves one´s desires, not the thing desired.Nietzsche

MOR ER DEN BEDSTE I VERDEN

mof "Alle vore sympatier skyldes hvad vi blev tiltrukket af ved de
mennesker der lærte os op Cicero

mof "An ounce (gram) of mother is worth a pound (kilogram) of clergy.
Spanish proverb

mof "Børn foragter deres forældre, indtil de selv bliver fyrre, hvorpå de
pludselig bliver ligesom forældrene - så systemet bevares. Quentin
Crewe

mof De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig
misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine børn:
I kan gøre, hvad I vil. Astrid Lindgren

mof Den største forbrydelse forældre kan begå imod deres børn, er at have
glemt deres egen barndom Aksel Sandemose

mof Det er svært at slås med en fjende, der har forposter i ens eget
hovede. Sally Kempton

mof Det evigt-kvindelige drager os opad Goethe

mof En moders omhu når videre end hendes erfaring.

mof Fordi Gud ikke kunne være overalt, opfandt han mødre
Jødisk ordsprog

mof Give me the children until they are seven and anyone may have them
afterwards. St. Francis Xavier, Jesuitleder I Japan 1580

mof God could not be everywhere, and therefore he made mothers.
Jewish Proverb

mof Hvor forældre gør for meget for deres børn, vil børnene ikke gøre
meget for sig selv. Elbert Hubbard

Mof I have found the best way to give advice to your
children is to find out what they want and then advise them to do it.
Harry Truman

mof Lykkens børn må rose deres moder. Danske Ordsprog

mof Men are what their mothers made them. Ralph Waldo Emerson

mof Mennesker er,hvad deres mødre gjorde dem til
Ralph W.Emerson

mof Min søn er den mægtigste person i Grækenland. For athenienserne
regerer Grækenland, jeg athenienser­ne, min kone mig og min søn min kone.
Themistokles

mof Min største præstation har været, at jeg kunne befri mig fra min
mors, min svigermors og mine tanters for­-mynderskab.
Rosalyn Carter

mof Opdrag børn, og du kommer til at sætte pris på dine forældres
godhed. Kinesisk ordsprog

mof Sandelig, mødrene, der opdrager børnene for fremtiden de første fem år
af deres liv, grundlægger lande og byer. Jean Paul

mof Sku moderen vel, som vil have datteren. Danske Ordsprog

Mof Some are kissing mothers and some are scolding mothers, but it
is love just the same, and most mothers kiss and scold together.
Pearl Buck

mof The mother-child relationship is paradoxical and, in a sense, tragic.
It requires the most intense love on the mother's side, yet this very love
must help the child grow away from the mother and to become fully
independent. Erich Fromm

Mof The witty head, who defined upbringing like this, was
not wrong: whatever is left, when you have forgotten everything you have
learned in school. Albert Einstein

mof There are one hundred and fifty-two distinctly different ways of
holding a baby - and all are right. Heywood Broun

mof There is a good deal of curiosity even in maternal
love.Nietzsche

Mof This is the reason why mothers are devoted to their children more
than fathers: it is that they suffer more in giving them birth and are more
certain that they are their own. Aristotle

mof Tired mothers find that spanking takes less time than
reasoning and penetrates sooner to the seat of the memory.
Will Durant

MOf What the mother sings to the cradle goes all the way
down to the coffin. Henry Ward Beecher

Mof What the mother sings to the cradle goes all the way down to
the coffin. Henry Ward Beecher

mof. Barndomstiden er aldrig forbi.Der lever altid noget i os fra
dengang, det følger os, og det rækker helt ind i det evige.
Olfert Ricard

FAR ER DE BEDSTE I VERDE N

fæf Sønner har altid en oprørsk lyst til at blive skuffet over det, som
fædrene var grebet af. Aldous Huxley

fæf To a hoarding father succeeds an extravagant son.
Spanish Proverb

fæf Drengen dør sent i en mand, og moderen vågner tidligt i en pige.
Anonym

fæf Vil du tie stille, når du taler med mig, sagde manden, hans søn
svarede igen. Danske ordsprog

fæf When a father gives to his son, both laugh; when a son gives
to his father, both cry Jewish Proverb, Anonymous Saying of
Jewish Origin

fæf En moders omhu når videre end hendes erfaring.
Meïr Aron Goldschmidt

fæf Fathers and sons are much more considerate of one another than mothers
and daughters.

fæ f Det irriterende ved uhæmmede børn er, at de ofte bliver lige så
ordentlige og værdifulde mænd og kvinder, som de velopdragne. Mark Twain

fæf Believe me! The secret of reaping the greatest fruitfulness
and the greatest enjoyment from life, is to live dangerously!
Friedrich Nietzsche

fæf You don't have to deserve your mother's love. You have to deserve
your father's. He's more particular Robert Frost

fæf Børn foragter deres forældre, indtil de selv bliver fyrre, hvorpå de
pludselig bliver ligesom forældrene - så systemet bevares. Quentin
Crewe

FÆf Children begin by loving their parents. After a time they judge
them, Rarely, if ever do they forgive them. Oscar Wilde

fæf Forældrene lever videre. - De uopløste dissonanser i forholdet
mellem forældrenes karakter og indstilling klinger videre i barnets væsen og
udgør dets indre lidelseshistorie.Nietzsche

fæf Give me the children until they are seven and anyone may have them
afterwards. St. Francis Xavier

fæf Hvis fader og sønner lever godt sammen, forfalder hjemmet ikke.

fæf Hvor gammel en mor end bliver, leder hun altid efter tegn på, at
hendes midaldrende børn skal blive til noget. Florida
Scott-Maxvell

fæf If you love your children you will slap them sometimes, if you love
your wife you will leave her sometimes. Malay Proverb

fæf Lad lykkeligt anlagte mennesker formere sig, så må menneskeslægten
jo engang blive lykkelig. Karen Blixen

fæf Men profess a total lack of ability to wash baby's face simply
because they believe there's no great fun in the business, at either end of
the sponge. Heywood Broun

FÆf OM NIETZSCHES (PRÆSTE-)FAR: En høj spinkel skikkelse, et ansigt med
fine træk, venligt og godgøende. Elsket og velkommen overalt, lige så meget
for sin åndrige konversation som for sin varme medfølelse, agtet og elsket
af lændmændende, når han som åndelig vejleder der gav velsignelse i ord og
handling.

fæf Opdragelse er eksempel og kærlighed, intet andet.
Friedrich Fröbel

FÆf Der kommer i ethvert menneskes liv uvægerligt et
tidspunkt, da han i sit væsens billede på ny møder sin egen far.
Stephen Zweig 1881-1942

fæf Psykiatri gør det muligt for os at rette vores fejl ved at
erkende vores egne forældres. Lawrence J. Peter

fæf Woman understands children better than man does, but man is
more childlike than woman. Nietzsche

FAR ER DEN VÆRSTE I VERDEN

fæj Når en far berømmer sin søn, berømmer han sig selv.
Kinesisk ordsprog

fæj Parents wonder why the streams are bitter, when they
themselves have poisoned the fountain. John Locke
(1632-1704)English Philosopher

fæj Psychiatry's chief contribution to philosophy is the discovery
that the toilet is the seat of the soul.
Alexander Chase

fæj The chief cause of human errors is to be found in the prejudices
picked up in childhood. Rene Descartes

fæj The ideal is youth, handsome, empty youth. Henry Miller

fæj The persons hardest to convince they're at the retirement age are
children at bedtime. Shannon Fife

fæj The worst misfortune that can happen to an ordinary man is to have
an extraordinary father. Austin O'Malley

fæj There never was child so lovely but his mother was glad to get
him asleep. Emerson

fæj We justify our vices, compromises and snobberies by protesting: 'It'
s for the children's sake.' Anton Chekhov

fæj When one has not had a good father, one must create one.
Nietzsche

fæj Jeg taler helst med børn; thi om dem dog håbe, at de kan blive
fornuft-væsener; men de, der er blevet det - Herre Jemini!
Søren Kierkegaard

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Svend Pedersen

Dato : 11-02-03 09:57

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

Tak for citaterne, men pas på med at krænke kvindernes selvfølelse. Den er
ikke rationelt begrundet, men stærk. Du kan ikke med logik overbevise en mor
om, at far er ligeværdig. Vi så for nyligt et eksempel på, at mor ikke
nødvendigvis er den bedste i verden - jeg tænker på "swingkid", hvis
ægteskab åbenbart er ved at gå i opløsning på grund af moderens jalousi
over, at den hjemmegående far har en større stjerne hos det 13-måneder gamle
barn.

Vi udearbejdende fædre har i tusinder af år oplevet, at mor tog patent på
alt med børnene, og at vi derfor blev rangeret ned på en andenplads hos det
spædebarn. Fint nok, så tog vi en bajer og ventede på, at knægten var gammel
nok til at det kunne forsvares at købe en modelbane til ham.

Men i eksemplet med "swingkid" er moderens irrationelle jalousi altså blevet
et familieproblem. Ligesom du sikkert vil få hele koret af hylende kvindfolk
på nakken, hvis du påstår, at far er lige så god til at dikke-dikke som mor.

I forhold til kræsenheds-diskussionen er nedenstående citat, som jeg har
klippet fra den alenlange liste, lige i øjet:

[...]

Se, her var der tale om en klog kvinde ...

Fra : [webwoman]

Dato : 11-02-03 17:28

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e48ba68$0$147$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Tak for citaterne, men pas på med at krænke kvindernes selvfølelse.

Sådan en stribe citater kan da næppe krænke nogens selvfølelse - medmindre
vedkommende lider af mangel på selvværd *S*

> Du kan ikke med logik overbevise en mor
> om, at far er ligeværdig.

Om mødre/fædre er ligeværdige afhænger ikke af deres køn - men af deres
gerninger.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-03 11:35

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> "De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig misforstået
> frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine børn: I kan

Jeg syns jeg med mine citatvalg har strøget mødre med hårene, der er fler om
mødre end om fædre, og der er fler om at mor er den bedste i verden, end det
modsatte.(og jeg sluttede af med
"Vil du gøre noget godt for (dine) ørn, så gør moderen glad")

I stil med Astrid Lindgrens snusfornuftige oprør mod politisk korrekthed om
at børn må alt, har jeg to sjove kætterier på en trådstart med især citater
i dk.politik om "korporlig strafs mangelfuldhed" - som er lige så
opdragelses-relevant som retsvæsens-relevant.

" Speak roughly to your little boy, and beat him when he sneezes:
He only does it to annoy, because he knows it teases. Lewis
Carroll(forfater tilAlice i Eventyrland)

"Beat your child once a day. If you don't know why, he does.Chinese proverb

Lad os se i øjnene at vi straffer ofte for at sætte os i respekt, og børn
skal undertiden adlyde blindt.

LIDT MER ASIAT-VISDOM

`The glad man is he who does not lose his child's heart.'K'ung Fu-tse

Mand og hustru skal opføre sig overfor hinaden som om de var gæst i
hinandens hjemKung-Fu-Tse

It is not truth that makes man great, but man who makes truth great.
Confucius

Jeg skal fortælle jer, hvad viden er.At vide når man ved noget, og at vide
når man ikke ved noget.Det er viden.Confucius (som er lige så anti-snobbet
som Nietzsche, men mere snusfornuftig og let at gå til)

Fra : Mølleren

Dato : 13-02-03 20:50

ok ok fedt sjavs

Fra : Kristina

Dato : 13-02-03 20:55

Mølleren hvad mener du ?

Fra : Soren Pedersen

Dato : 13-02-03 21:21

"Kristina" <madsjepsen@12moveFJERNDETTE.dk> wrote in message
> Mølleren hvad mener du ?

Jeg tror at mølleren måske kender fænomenet warming - Personligt gætter jeg
på at Bo Warming er den person på usenet overhovedet der oftest forekommer i
folks kill-filtre. Hvis du vil vide mere kan du søge på Google.

Mvh
/Søren