AMD strømforbrug.
Fra : Jens Petersen

Dato : 10-02-03 23:18

Hej.

Hvor meget strøm bruger en T-bred 1700+ i forhold til en gammel Athlon
800 (sokkel A), der er jo flere generationer til forskel?

Den gamle skulle have en 300W PSU ifølge AMD og det skal den nye også,
men bruger den væsentlig mere strøm eller kan jeg stadig bruge min
250W?

--
Jens

Don't get me wrong...but I'm right!!!

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 10-02-03 23:27

> Hvor meget strøm bruger en T-bred 1700+ i forhold til en gammel Athlon
> 800 (sokkel A), der er jo flere generationer til forskel?

Hejsa

Kig på denne hjemmeside: http://users.erols.com/chare/elec.htm . Der finder
du en komplet liste over alle CPU´er og deres effektforbrug.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---

Fra : Jens Petersen

Dato : 11-02-03 00:35

On Mon, 10 Feb 2003 23:27:29 +0100, "Lasse Kjærsgaard"
<lassekj@get2net.dk> wrote:

>Kig på denne hjemmeside: http://users.erols.com/chare/elec.htm . Der finder
>du en komplet liste over alle CPU´er og deres effektforbrug.

Tak.

Den bruger en smule mere, men ikke mere end hvis jeg klokker den gamle
til 950MHz, og der kørte den da stabilt.

Nåmen så venter vi lidt med en ny PSU

--
Jens

Don't say we didn't warn you.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 11-02-03 01:03

Jens Petersen wrote:

> Hvor meget strøm bruger en T-bred 1700+ i forhold til en gammel Athlon
> 800 (sokkel A), der er jo flere generationer til forskel?

Socket A ?

> Den gamle skulle have en 300W PSU ifølge AMD og det skal den nye også,
> men bruger den væsentlig mere strøm eller kan jeg stadig bruge min
> 250W?

Thoroughbred er netop lavet med en 0,13 mikron teknologi, derfor bruger
den en lavere spænding, men flere Ampere pga. et højere antal transistorer.
T-bird 800 er der to udgaver af, en med Vcore 1,7 V og en med 1,75 V.
Effektforbruget i en T-bred 1700+ er kun 10-11 % højere end i en T-bird
800, så det er ikke der at forskellen ligger.

Strøm(Ampere)   :

T-bird 800
1,7 Volt   :    28 A
1,75 Volt   :    26 A

T-bred 1700+   :    32,9 A

Du skal have en PSU som kan give mere end 30 Ampere på den spænding som
forsyner cpu'en.
Indtil for et par dage siden troede jeg det var 3,3 V-spændingen, men nu
er jeg ikke længere så sikker - da f.eks. min Aopen PSU kun kan levere
20 A på den, og så vidt jeg ved er der mange der bruger sådan en til
deres Athlon/Duron/XP osv. som kræver flere Ampere.
5 Volt-spændingen kan der derimod leveres 30 A på.

Fra : Jens Petersen

Dato : 11-02-03 01:16

On Tue, 11 Feb 2003 01:02:34 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Socket A ?

Jeps.

>Thoroughbred er netop lavet med en 0,13 mikron teknologi, derfor bruger
>den en lavere spænding, men flere Ampere pga. et højere antal transistorer.

Ja og så lige på grund af hastigheden.

> [...]
>deres Athlon/Duron/XP osv. som kræver flere Ampere.
>5 Volt-spændingen kan der derimod leveres 30 A på.

Jeg prøver med den nuværende PSU.

Det kan da aldrig gå værre end helt galt

--
Jens

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Leony

Dato : 11-02-03 08:26

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver med den nuværende PSU.

Det er i hvert fald den billigste løsning

> Det kan da aldrig gå værre end helt galt

Systemet vil blive meget ustabilt hvis strømforsyningen ikke kan klare
mosten. Hvis du oplever det, skifter du strømforsyning.
Man kan ikke altid regne med Watt angivelserne og så tro at hvis de er
under 250 W, så kan man klare sig med en 250 Watts psu.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Morten L.

Dato : 12-02-03 17:46

Nu sidder der jo switch-mode's på bundkortet, der drosler forsyningen ned
til de 1,6-7 volt CPUen skal ha'

Groft set, bliver 3,3V 15 A til ca. 1,7V ca. 30A

Man bruger ikke (længere) liniære regulatorer - man stoppede vist med
Pentium classic....

/Morten

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 12-02-03 18:26

Morten L. wrote:

> Nu sidder der jo switch-mode's på bundkortet

Dvs. en række kondensatorer som skiftevis serielkobles og parallelkobles
for at konvertere ned til den Vcore som processoren skal have?

Fra : Rune Larsen

Dato : 16-02-03 01:15

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Dvs. en række kondensatorer som skiftevis serielkobles og parallelkobles
> for at konvertere ned til den Vcore som processoren skal have?

Nej.
Strømmen igennem en spole styres af en switch - ved at lade switchen køre
med en dutycycle på f.eks. 50%, kan spændingen på udgangen af spolen
transformeres fra 3,3 - 1,65V. Ved at variere dutycycle, kan
udgangsspændingen varieres.
Prøv at søge på buck-converter på nettet.

/Rune