Hvad kom først. Action man(GI JOE) eller H~
Fra : Lars Darse

Dato : 10-02-03 19:31

Vi er 2 der har et væddemål igang.

Hvad huserede først. Action man aka GI JOE eller HE-Man

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 10-02-03 19:42

On Mon, 10 Feb 2003 19:31:14 +0100, Lars Darse <darkoberg@hotmail.com>
wrote:

>Hvad huserede først. Action man aka GI JOE eller HE-Man

He-man er fra 1982 og jeg er næsten sikker på at GI Joe startede i
1983.

Mvh. Brian
--
http://www.patricia-brinch.dk
http://www.zelinski.dk

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 10-02-03 19:46

On Mon, 10 Feb 2003 19:41:47 +0100, Brian B. Christensen
<not@for.public> wrote:

>He-man er fra 1982 og jeg er næsten sikker på at GI Joe startede i
>1983.

Glemte jeg at fortælle at jeg var Masters of the universe geek indtil
jeg var 18

/Brian
--
http://www.patricia-brinch.dk
http://www.zelinski.dk

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-02-03 20:53

Hej Lars

Lars Darse wrote:
> Vi er 2 der har et væddemål igang.
>
> Hvad huserede først. Action man aka GI JOE eller HE-Man

http://www.gijoe.com/authentic/pl/page.history/dn/default.cfm

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Towers/6247/history.html

http://www.yesterdayland.com/popopedia/shows/toys/ty1130.php

Lidt nede på siden står der at He-man startede i 1981

Google er din ven.

Marianne Feddersen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 10-02-03 21:14

Lars Darse" <darkoberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi er 2 der har et væddemål igang.
>
> Hvad huserede først. Action man aka GI JOE eller HE-Man

Jeg legede med Action Man i 1977 eller '78, men jeg erindrer ikke at han
skulle have heddet GI Joe.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-02-03 09:59

Lars Darse wrote:

> Vi er 2 der har et væddemål igang.
>
> Hvad huserede først. Action man aka GI JOE eller HE-Man

Action Man og GI Joe er ikke det samme.

GI Joe = Action Force.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Svend Pedersen

Dato : 11-02-03 11:35

"Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Action Man og GI Joe er ikke det samme.
>
> GI Joe = Action Force.

Men så er Action Man klart den ældste og stammer helt tilbage fra 1970erne.
1975-77 gætter jeg på.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-02-03 19:17

Hej

Svend Pedersen wrote:

> Men så er Action Man klart den ældste og stammer helt tilbage fra 1970erne.
> 1975-77 gætter jeg på.

GI Joe = 1964

He-Man = 1981

GI Joe blev i England introduceret som Action Man i 1966.

Informationer er læst i de links som Marianne sendte.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 11-02-03 23:15

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> "Kevin Edelvang" <barok@DETTE.skal.fjernes.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Men så er Action Man klart den ældste og stammer helt tilbage fra
1970erne.
> 1975-77 gætter jeg på.

Både GI Joe og Actionmanden har rødder i WW2-krigslegetøj

Da jeg i 1987 legede He-man&Skeletor med fireårig søn, mener jeg at både
tegnefilms-videoerne og plastikdukkerne (der helt dominerede Fætter BR) var
helt ny - I DANMARK.

Men amerikanske comic strips med He-Man kan nok være så gamle som Spiderman
og Hulk og Batman og Superman,altså fra mellemkrigstiden

Min onkel i USA emballerede sine julegaver med disse hefter i 1954 (samt med
popkorn), og jeg mener der var et hav af hovedpersoner, der lignede He-Man
og en næsten identisk hammerfed blond Thor