TV + Børnehave fødselsdags visit !!!!
Fra : Heidi N. K.

Dato : 10-02-03 18:51

Hej

Lidt om os:
2 voksne 35 og 40 år
1 barn - pige 3½ år.

Vores datter går i børnehave.
Hun har i dag været hjemme hos en af de andre børn fra stuen, for at
fejre en 5 år fødselsdag.

Børnene havde ikke leget med legesagerne i hjemmet, men spist is og
slik samt set Harry Potter videofilm.

Umiddelbart blev jeg lidt sur, da jeg i eftermiddags hørte dette...men
har nu gået og funderet lidt over om det mon er helt normalt i dagens
danmark, at invitere gæster for så at "overraske" med en videofilm.

Måske voksne også gør dette "mod" andre voksne

Der er to ting der gav mig "sure" opstød.
1; Jeg mener at det er en falit erklæring at børnene ikke kan
beskæftiges med noget andet end en video, når nu der holdes
fødselsdag.

2; Jeg mener desuden at min datter på 3½ er for lille til at se Harry
Potter. Jeg har dog kun læst og set alverdens reklamer om filmen, men
mente absolut at den var for større børn og barnlige sjæle.

Da vi ikke har andre børn en vores kære datter, mangler vi
selvfølgelig erfaring i hvad der er rigtigt og hvad der er forkert,
men vores dømmekraft plejer normalt at række lang........syntes vi
selv.

Er vi helt forkert på den og skal vi prøve at rette lidt ind til højre
og lade sagen ligge ??

Mvh
Heidi

Fra : Stine

Dato : 10-02-03 20:31

"Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har nu gået og funderet lidt over om det mon er helt normalt i dagens
> danmark, at invitere gæster for så at "overraske" med en videofilm.

Har selv i min barndom været udsat for det samme! Jeg mener ikke, at hverken
jeg eller mine jævnaldrende har taget skade af det...

> Måske voksne også gør dette "mod" andre voksne

Vi har da et vennepar, som vi jævnligt inviterer til video, så det "gør
voksne også mod hinanden"

> Der er to ting der gav mig "sure" opstød.
> 1; Jeg mener at det er en falit erklæring at børnene ikke kan
> beskæftiges med noget andet end en video, når nu der holdes
> fødselsdag.

Måske har fødselsdagsbarnet ønsket det sådan?

> 2; Jeg mener desuden at min datter på 3½ er for lille til at se Harry
> Potter. Jeg har dog kun læst og set alverdens reklamer om filmen, men
> mente absolut at den var for større børn og barnlige sjæle.

Vores søn på samme alder har set den flere gange... Jeg går ud fra, at det
er 1'eren, som jo ikke er speciel voldsom (i forhold til 2'eren). Slukker du
for fjernsynet under nyhederne, hvis din datter er i nærheden?

> [...]
> selv.
>
> Er vi helt forkert på den og skal vi prøve at rette lidt ind til højre

I er måske en "anelse" pylrede, men bare rolig - det går over når/hvis barn
nummer 2 kommer :)

En anden ting, når nu du skriver Jeres alder. Jeg har lagt mærke til, at jo
ældre forældrene er, jo større er trangen til at overbeskytte børnene.

Vores datter (6 år) har en veninde, hvis forældre nærmer sig de 50. Vores
datter har gået fra børnehaven til skolen (stisystem) siden skolestart.
Hendes veninde vil ikke gå med uden sin mor.

En aften da veninden var hjemme hos os, siger hendes mor - jeg kommer og
henter kl. 18. Jeg siger, at hun da selv kan gå hjem (det er vores genbo).
Men uha nej. Det er vist for farligt. Så måtte jeg jo spørge, om hun var
sikker på, at det ikke var hende, der ligesom havde indpoet datteren, at det
var farligt at gå fra børnehaven ned til skolen. Hun måtte krybe til
korset...

/Stine

Fra : Tine Andersen

Dato : 10-02-03 20:35

> [...]
> selv.
>
> Er vi helt forkert på den og skal vi prøve at rette lidt ind til højre
Jeg synes, der er to sider af denne sag:

1) ungerne så film
2) filmen var Harry Potter

Med hensyn til 1), så synes jeg, at det er helt i orden. Det kan godt være
lidt skræmmende for et sæt forældre at have måske 22 børn i huset, og hvis
det er første gang, ved de måske ikke bedre.

Med hensyn til 2), er den helt gal. Et barn på 3.5 år skal under ingen
omstændigheder se HP - slet ikke i en flok, hvor der ikke er en voksen til
hvert barn. Min søn på 5,5 har set den lidt af gangen med Far i hånden og
med overspringning af de 'farligste' steder.

Jeg ved ikke, hvad din mave-fornemmelse har reageret på, men hvis det var
valget af film, kan jeg godt forstå det. Rasmus Klump, Thomas Tog eller
Pingu ville have været mere velvalgt.

Tine, mor til d 5,5 og p 10,5 år

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 10-02-03 22:37

"Tine Andersen" <tine.nospam.andersen@post3.nospam.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:78T1a.74183$Hl6.7467358@news010.worldonline.dk...

> [...]
>
> Jeg ved ikke, hvad din mave-fornemmelse har reageret på, men hvis det var
> valget af film, kan jeg godt forstå det. Rasmus Klump, Thomas Tog eller

Hej!!

Generalt kan jeg ikke se noget galt i at de har set film og at filmen var
Harry Potter kan jeg ikke se at man skal hidse sig op over. Vores datter på
4½ har set den herhjemme sammen med os og havde da nogen spørgsmål til den,
men synes egentlig den var specielt uhyggelig.
Jeg vil også sige at det kommer meget an på hvad børnene er vant til. Min
datter har en jævnaldrene veninde der ikke engang tør se 101 dalmatiner og
den dur. Hvor vores datter ser alt (har også set krigsfilmen med faren,
forstod ikke så meget da den var på engelsk. Men hun fangede da pointen i
den og synes bomberne var sjove)
Så jeg synes der er lidt pylret over det.

Med venlig hilsen
Heidi Bojsen, 27 år og mor til 2.

Fra : Lars Fischer

Dato : 10-02-03 22:10

hnk451@hotmail.com (Heidi N. K.) wrote

> Umiddelbart blev jeg lidt sur, da jeg i eftermiddags hørte
> dette...men har nu gået og funderet lidt over om det mon er helt
> normalt i dagens danmark, at invitere gæster for så at
> "overraske" med en videofilm.

Hmm. Da jeg var barn (sådan engang i stenalderen) så vi da osse
film til børnefødselsdag nogen gange. Det var klart et hit. Det
var nok ikke video dengang (smalfilm, måske), og film var nok
heller ikke så almindelige dengang som nu, men bør syn's altså det
er sjovt at se film sammen - lissom voksne.

> 1; Jeg mener at det er en falit erklæring at børnene ikke kan
> beskæftiges med noget andet end en video, når nu der holdes
> fødselsdag.

Nå. Din datter har været gæst hos andre mennesker. Bemærk: gæst.
Det var deres arrangement, ikke dit. Andre mennesker har andre
vaner, interesser og værdier end dig. Hvis du ikke kan magte det,
så må du jo holde din datter hjemme. Men - ærlig talt, så tager
hun sikkert mere skade af ikke at få et lidt bredere indtryk af
verden end hun gør af at se en video i ny og næ.

> [...]
> Harry Potter. Jeg har dog kun læst og set alverdens reklamer om
> filmen, men mente absolut at den var for større børn og barnlige

Jeg ville personligt nok heller ikke ha' valgt Harry Potter til så
små børn; man skal være noget ældre for at kunne følge med i
historien. Jeg kan ikke forestille mig at børn i den alder tager
skade af at se den, det meste går bare hen over hovedet på dem.

> Er vi helt forkert på den og skal vi prøve at rette lidt ind til
> højre og lade sagen ligge ??

Hvad er alternativet til at lade sagen ligge? At fortælle andre
mennesker hvordan de skal holde fødselsdag? Det vil jeg mene er en
uheldig reaktion på et gæstebud. At beholde datteren hjemme? Det
ville da være synd. Så, ja - træk vejret, og lev med at andre
vælger ting du ikke ville ha valgt. Trøst dig - det bliver meget
værre når hun bliver teenager.

/Lars

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 10-02-03 23:03

"Heidi N. K." <hnk451@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> selv.
>
> Er vi helt forkert på den og skal vi prøve at rette lidt ind til højre

Hej Heidi

Lidt om mig
32 år mor til 4 børn på henholdsvis pige 2 år, dreng 3½ år, pige 5 år og
dreng 6½ år.

Jeg ville personligt ikke blive sur eller stødt hvis min 3½ årige havde set
HP til en børnefødselsdag, men nu ved jeg jo også, at han i perioder vil
synes den er "sej" og resten af tiden vil han rende ind til legetøjet eller
ud i køkkenet og snakke med moderen til fødselsdagsbarnet. Den slags bider
bare ikke på ham.

Jeg ved video også bliver praktiseret nogen gange, når mine er ude til
børnehavefødselsdag, her er det typisk Løvernes Konge, Monsters Inc. og den
slags der ville blive vist. Vores børnehave er ikke begejstret for at de
skal se film, fordi sådan en fødselsdag er så kort (vores er en
deltidsbørnehave og derfor er gæsterne der kun 2½ time) og skal de også
spise, ja så er tiden gået.
Jeg har aldrig ladet dem se hverken video eller TV, men plejer at lade dem
lege på værelserne til de skal spise og efter maden, hedder det legeplads,
med mindre det står ned i tove, men det var jo ikke det du spurgte om

Jeg synes ikke, det er noget at blive oprørt over, med mindre datteren får
mareridt af den og I på forhånd har fortalt børnehaven, at hun nemt kan
blive bange for noget i TV. Hvis hun ikke gør det og i øvrigt ikke reagerer
på, det hun har set, så synes jeg, du bare skal fortælle børnehaven, at du
ikke synes, at det med HP var en god idé og spørge om deres mening om
arrangementet og om det ville blive accepteret en anden gang. Jeg formoder
pædagoger og forældre aftaler fødselsdagens forløb inden den afholdes? - Det
gør vi i hvert fald hos os.

Jeg synes, det er rigtigt, som en anden skriver, at dit barn er gæst og
derfor må tage det nogenlunde som det kommer, omvendt var der blevet vist
pornofilm, så var de fleste forhåbentlig stået af.
Grænsen er svær at sætte, hvis fødselsdagsbarnet brændende ønsker at
præsentere sine legekammerater for HP, ja så er det jo svært at sige nej.

Mit bedste råd må være at tage den med ro og så som sagt tale lidt med
pædagogerne i morgen. Du kan selvfølgelig også tage problematikken op på et
forældremøde men pas på, for du kan nemt såre en velmenende familie, som
bare ville glæde deres fødselsdagsbarn.

MVH Rikke

Nemme opskrifter?
Se www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Lykke Andersen

Dato : 11-02-03 09:46

som mor til drenge på 3 1/2, 5, 9 år, har vi prøvet en del fødselsdage.
film kan være ok, på en dag hvor det øsregner elign.
men lige Harry Potter kunne jeg ikke drømme om, at vise for de små, den er
barsk og dejlig, for den rette alder, mine unger og jeg elsker den, men der
er forskel på, hvor meget de kan klare.
børnene skal selv vælge deres dag, det skal gæsterne så ikke blande sig i.
for mig ser en videofødselsdag ikke værrere ud, end en dag på mc.donalds.

jeg foretrækker at bage en masse boller, pølsehorn osv. Forlange at alle
unger møder op med gode sko og rygsække, for straks at slæbe dem med ud i
div. stand og skovkanter med hver deres fyldte rygsække.
her er ingen arr. leg, da naturen i sig selv må opfordre.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 11-02-03 11:57

> [...]
> 1; Jeg mener at det er en falit erklæring at børnene ikke kan
> beskæftiges med noget andet end en video, når nu der holdes

Enig - men pas på med at belære det gavmilde værtspar. Din datter bliver
bare ikke inviteret en anden gang. Og børnene har jo haft en vidunderlig
eftermiddag. Men altså, jeg er enig i, at det er fattigt og dumt blot at
sætte en videofilm på.

For godt venskabs skyld skal I nok ikke sige jeres mening direkte - men
måske gennem eksemplets magt vise, at der er bedre måder at holde
børnefødselsdag på end med videofilm. Det bliver jo jeres tur til at gøre
gengæld en dag.

> 2; Jeg mener desuden at min datter på 3½ er for lille til at se Harry
> Potter. Jeg har dog kun læst og set alverdens reklamer om filmen, men
> mente absolut at den var for større børn og barnlige sjæle.

Jeg tror ikke rigtigt på, at film kan gøre skade. Ellers ville
morgentegnefilmene på de forskellige kanaler være forbudte. Selv Disney Sjov
ville være forbudt, for meget af det der foregår er direkte grotesk. Selv de
ældre Disney-film kunne jo være ret makabre - som da den onde stedmoder i
Snehvide sparker til et skelet nede i fangekælderen.

I 1970erne forbød man på de finske biblioteker Anders And, fordi han gik med
bar rumpe. Censur kan godt gå for vidt. Jeg tror bare, at filmen er gået hen
over hovedet på din datter.

Har din datter haft vanskeligt ved at sove om natten på grund af filmen?
Hvis ja, så har I en god anledning til at tale om forskellen på fiktion og
virkelighed. Hvis nej, så er der intet problem.

Altså: jeg er enig med dig, men der er jo ikke sket nogen skade. At sige
jeres mening direkte vil være destruktivt for jer og barnet. At vise det
gode eksempel vil være konstruktivt.

Angående eksemplets magt - Her er et god råd fra en erfaren mand: jeg var
den første i børnehavens historie, der inviterede hele børnehaven hjem til
børnefødselsdag. 14 unger i alderen 3-5 år. De to lagkager lavede jeg dagen
før, pølserne og pølsebrødet var lagt klar om aftenen, stuen var pyntet,
saftevandet blandet og bordet dækket. Det tog min kæreste og mig 15 minutter
at gøre klar på selve dagen! 15 minutter - det var alt. Alle spurgte
efterfølgende om ikke det havde været enormt hårdt, og det havde det jo
ikke - det tog 15 minutter. Glæden er stor ved sådan et arrangement, men
glæden er endnu større ved efterfølgende at konstatere, at andre forældre -
gennem det gode eksempel - har set, at det ikke er helt umuligt at have
fjorten vildbasser på besøg, og har fulgt trop. Jo, hvis man tror det er
nødvendigt at have syv aktiviteter i gang til fjorten børn, så er det klart,
at det er umuligt at overkomme for to voksne. Men det er det netop ikke. De
er ikke så fordringsfulde, de kære små.

Prøv at lave sådan en simpel fest om ½ år, når jeres pige fylder 4 - vis, at
man godt kan holde fødselsdag uden videofilm. Prøv at holde det enkelt og
nemt for jer selv, for derved viser I, at man ikke behøver søge tilflugt i
videobutikken for at kunne glæde børn. Læs højt i stedet for. Jeg er
overbevist om, at den 5-åriges forældre får noget at tænke på til næste gang
.... og alle jeres andre venner ...

Fra : LBR

Dato : 12-02-03 21:45

Hej

Jeg vil lige give min mening med.

Jeg synes at det er helt i orden med film, det kunne jo være at
fødselsdagsbarnet har ønsket det sådan. Desuden var vores søn 2 1/2 år da
han så HP, og har absolut ikke taget skade af det. Han elsker den film og
har set den mange gange.

Der var en anden der skrev at forældre som er lidt "gamle" når de får deres
"første" barn/børn, er mere pylleret. Jeg kan kun sige at mine erfaringer er
det samme.

Løsen dog op og lad være med at bekymre dig og lad din datter være med i det
sociale samvær. For at se film og spise slik er dog bare hygge

Hyg Louise