forfangenhed
Fra : JBH

Dato : 10-02-03 10:23

Hvor hurtigt kan et lille føl blive forfangen(7 mdr)?
Kan det ske på 1½ uge med to små håndhulde foder morgen og aften.

Fra : PJM

Dato : 10-02-03 10:51

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor hurtigt kan et lille føl blive forfangen(7 mdr)?
> Kan det ske på 1½ uge med to små håndhulde foder morgen og aften.

Hej -har ikke forstand på det,men fandt et par links:

http://www.netdyredoktor.dk/Hest/Hest_Sygdomsleksikon/hest_syg_akut_forfange
nhed.html
http://www.poni-site.subnet.dk/_855500.html
http://www.dinhest.dk/syg_forfang.html
http://www.hesteviden.dk/Hesteviden/Helbred/Forfangenhed.htm

mvh
pjm

Fra : JBH

Dato : 10-02-03 11:09

ja dem har jeg været inde på men kan ikke se noget om hvor hurtigt det går
og hvor meget foder der skal til

PJM <doink@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b27snh$906$1@sunsite.dk...

Fra : Anet

Dato : 10-02-03 12:32

Det er forskelligt hvor meget og hvor lidt foder der skal til før en hests
krop reagerer på det. Heste er forskellige som os mennesker.

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 10-02-03 14:01

"JBH" skrev:
> Hvor hurtigt kan et lille føl blive forfangen(7 mdr)?
> Kan det ske på 1½ uge med to små håndhulde foder morgen og aften.

Forfangenhed kan opstå på en time, hvis man er uheldig nok.
Forfangenhed bliver udløst af toksiner - giftstoffer - som ikke
nødvendigvis har en dyt med fodringen at gøre. Et ondartet ormeangreb
kan fx udløse akut forfangenhed. Henfald af døde orm efter en ormekur
kan udløse akut forfangenhed. En livmoder infektion kan udløse akut
forfangenhed. Alt hvad der bare lugter lidt af forhøjet
tilstedeværelse af hvide blodlegemer i blodet kan udløse akut
forfangenhed.

Ved akut forfangenhed sætter hesten sig på bagparten - dvs. skyder
bagbenene unormalt langt ind under sig for at aflaste de smertende
forben. Er anfaldet slemt nok, vil hovene føles brandvarme og du kan
føle en tydelig dunkende puls.

Heste i alle aldre kan blive forfangene.

Mvh. Lene

Fra : JBH

Dato : 10-02-03 14:20

Hej
dyrlægen siger nu, at han ikke mener det er foder i denne situation men at
det kan være opstået pga stress.
Føllet går fint på forhovene(ikke halt her) men halter på bagbenen det er
som om han går på spidsen af hoven(som npr vi går på tæer).

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e47a260$0$11043$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 10-02-03 14:36

Fint med lidt tilbagemelding. Lad os høre de næste dag hvordan det går.

--
Hilsen
Annette

Fra : JBH

Dato : 10-02-03 17:50

Ok nu viser det sig at han vist slet ikke er forfangen. Der er snart så
mange hestekyndige der har set på ham og alle siger at det ikke har noget
med forfangenhed at gøre. HMMM...

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e47aab0$0$156$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Lene

Dato : 11-02-03 11:35

"JBH" skrev: <JBH@12move.dk> wrote in message
> Ok nu viser det sig at han vist slet ikke er forfangen. Der er snart

> mange hestekyndige der har set på ham og alle siger at det ikke har
noget
> med forfangenhed at gøre. HMMM...

Korrekt! Hesten viser ikke symtomer på forfangenhed. Når den danser
ballet på tæerne, kan det være et problem i den dybe bøjesene,
hovbylder ( og dem skal i få en dygtig smed til at visitere for, de
fleste dyrlæger har ikke nok specialviden til at gøre det rigtigt. Jeg
kan anbefale dig en virkelig ekspert på området - Hesten står i
Herning ikke? ). Det kan også være knæskallerne som låser, hofterne
som glider forkert i skålene, seneskedebetændelse, - - Ja
mulighederne er rigtig mange. Mit mest sandsynlige gæt uden at have
set er at det er i den dybe bøjesene at problemerne sidder.

Jeg skal muligvis ind til Herning i eftermiddag, jeg kan evt. komme og
se på den, men så skal i være hurtige på aftrækkeren med at skrive
herinde, da jeg kører hjemmefra ca kl 14.30

Der er helt sikkert nået helt rav ruskende galt med den lille fyr!

Mvh: Lene

Fra : JBH

Dato : 11-02-03 11:49

Hej Lene

Det er den samme lille pony jeg skrev om i tråden : Hvornår har heste
feber.
Grunden til at jeg spurgte om det med forfangenhed er at den tidliger ejer
mente at ponyen var blevet forfangen her, så hun ville ikke tage den
tilbage. Vi var usikre, selv om vi var meget forsigtige med foder og
trappede langsomt op.
Nu har den tidligere ejer været og set på ponyen i går. Hun tog den med
igen. Ja den havde flere gamle hovbylder som dyrlægen har fjerne. Den
tidligere ejer mente heller ikke den var forfangen. Det mente vi heller ikke
selv, men var i tvivl fordi dyrlægen blev ved med at sige det. Den skulle
også have bjørnefod. Det skulle kunne gå begge veje.

Laila

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e48d17a$0$192$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Lene

Dato : 11-02-03 12:17

"JBH" skrev:
Det er den samme lille pony jeg skrev om i tråden : Hvornår har heste
> feber.
Klip.
> Nu har den tidligere ejer været og set på ponyen i går. Hun tog den
med
> igen.
Klip.

> Laila

Hej Laila,
det havde luret mig, at det var den samme hest, det drejede sig om *s*
Godt i er kommet af med den lille fyr, den har tydeligvis nogle
problemer, som man ikke bare lige løser over en kop kaffe.

Bedre held næste gang.........

Mvh. Lene