Båd på svaj - stranden
Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 12-03-01 14:26

Vi overvejer at købe en lille jolle. Hvilke regler gælder der for at have
sin båd liggende for svaj i en eller anden beskyttet vig, eller for at smide
den på en eller anden mere eller mindre tilfældig offentlig eller privat
strand?

Og hvad med søsætning og optagning.

mvh

Erik Breum Petersen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-03-01 14:40

Erik Breum Petersen skrev...
> [...]
smide
> den på en eller anden mere eller mindre tilfældig offentlig eller

Tag fat i den lokale politistation, de kan informere dig hvorvidt det er
lovligt på det sted du har udset dig.
Du skal jo ha' noget at fortøjre den i, og det er antagelig lidt
større end en stegepande (= en historie fra det virkelige liv!)

> Og hvad med søsætning og optagning.

Der gælder de samme regler for disse ting som for den almindelige
færdsel på stranden. Hvilket betyder du kan være nødt til at sejle et
andet sted hen, for at søsætte og optage jollen.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Stefan Lund

Dato : 13-03-01 12:44

Jeg har en jolle liggende på en offentlig sjællandsk strand, og var derfor
igennem samme overvejelser.

Kommunens tekniske forvaltnig henviste til skovløberen (?), og med ham fik
vi en aftale om at have båden liggende. Dog med det forbehold, at han kunne
kontakte os hvis båden viste sig at være til gene (hvilket den endnu aldrig
har været). Til gengæld koster det os ikke noget

Den absolut eneste negative side af sagen er, at optagning og søsætning sker
fra en stenstrand, hvilket betyder at vognen med båden er utroligt svær at
håndtere. Det er ganske enkelt umuligt for mig at søsætte den alene, idet
hjulene borer sig ned i stenene. Jeg har en ide om at en sandstrand nok
ville have været et bedre valg.

Held og lykke
Stefan

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 13-03-01 12:47

Hej Erik,

Det er kystinspektoratet du skal have fat i, og de fortæller dig at det er
forbudt-for-budt at have en båd af en hvilken som helst størelse liggende
for svej på offentligt vand.

Men er det en flink person du snakker med - og det plejer det at være
fortæller de dig at båden ikke må genere andre og at du skal huske at
fortøjre den forsvarligt.

/Hans-Henrik Andresen