Et supergodt fif mod skævsidninger!!!!!!
Fra : Søren Houlberg

Dato : 09-02-03 22:25

Hej Alle!

Jeg har i dag overværet en utroligt dygtig hundemand og hans visioner og
ideer til træning MED sin hund.

En af de fantastiske ideer han kom op med var en, tror jeg, særdeles
effektiv ide til hvordan man undgår skævsidninger - samtidig med, at man har
en god kontakt med hunden.

Det er såre simpelt.
Spænd en snor på ca. 1,5 meter (helst uden metal involveret da hunden kan
blive nevet af det) om mavsen på hunden - lige der hvor den har en talje (og
pas på tisseren ved hanhunde) Denne snor kan du nu hive i ved at tage den
bag ryggen på dig selv og holde den i højre hånd. Når hunden under
skoledressur skal sidde plads, kan du hive i snoren - som så haler hundens
bagende ind mod dig og derved få hunden ind på ret kurs og på denne vis
støtter hunden. Intet mindre end genialt! Istedet for at tage ekstra
skridt - fysisk flytte hunden - prikke den i bagdelen - og hvad man ellers
kan finde på af krumspring....

Jeg har kun prøvet det én gang så hvorvidt det virker kan jeg endnu ikke
sige - men det var utroligt nemt at arbejde med og det generede
tilsyneladende heller ikke min hund synderligt - kun lige den første gang
hendes bagdel pludselig ændrede kurs uden "hendes tilladelse" blev hun lidt
forbavset.

Prøv det - og fortæl om det virker.

God fornøjelse!

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 10-02-03 12:13

On Sun, 9 Feb 2003 22:25:07 +0100, "Søren Houlberg"
<skodfilter@mail.dk> wrotd:

> [...]
>hendes bagdel pludselig ændrede kurs uden "hendes tilladelse" blev hun lidt

,,,,,,,,,,,,,,hvad med at sætte snore rundt om hovedet også? så det
får den "rette" stilling, man kunne også lave hunden til en hel
"maiunetdukke" med snoretræk i alle benene og over det hele ?"ironi"

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 10-02-03 12:35

"Punish the deed not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> får den "rette" stilling, man kunne også lave hunden til en hel
> "maiunetdukke" med snoretræk i alle benene og over det hele ?"ironi"

Lige mine tanker .. det var bestemt ikke den måde jeg ville falde for
der er helt sikkert andre og bedre metoder .. sad faktisk og undrede
mig over hvornår der var en der ville gå ind og kommentere metoden .
.........tror bestemt ikke den er rar for hunden ...
hejhils fra Ami

Fra : Søren Houlberg

Dato : 10-02-03 18:21

Hej i To (og nok også andre)

Det lyder tilsyneladende som den rene tortur - det som jeg har skrevet....
Men:
Prøv at tage en snor og sæt bag ryggen på dig selv - hold hver snorende i
hver sin hånd og træk - gør det ondt i ryggen???
Næh... vel?
Ville det gøre ondt på hunden at gøre tilsvarende? Vi snakker jo bløde træk
og ikke ryk som folk ofte benytter sig af i hundens halsbånd - med
strubeskader til følge.
Som sagt mener jeg bestemt dette er en MEGET bedre metode end så mange andre
mere eller mindre tåbelige - og ubrugbare fiduser.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-02-03 19:33

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message
> [...]

andre
> mere eller mindre tåbelige - og ubrugbare fiduser.

Men hvad er det, du mener, at hunden lærer af det? Har du lært den andet,
end at den ind i mellem bliver trukket ind på plads, og når snoren så ikke
er der, kan den bare blive siddende skævt?

-Trine

Fra : Claus

Dato : 10-02-03 21:26

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> end at den ind i mellem bliver trukket ind på plads, og når snoren så ikke
> er der, kan den bare blive siddende skævt?

Hej.

Den metode har været brugt af brugsfolk i en menskealder og den virker.
Hunden lærer at gøre det rigtigt fra start, den får aldrig lov til at sidde
skævt, derfor er det narturligt for den at sidde lige.

Claus

Fra : Karin

Dato : 10-02-03 21:46

Trine Dyrgaard wrote:

> Men hvad er det, du mener, at hunden lærer af det? Har du lært den andet,
> end at den ind i mellem bliver trukket ind på plads, og når snoren så ikke
> er der, kan den bare blive siddende skævt?

Lige mine ord! Efter min mening er det dårlig hundetræning hvis man
fysisk påvirker (læs: tvinger) hunden til noget. Man kan sagtens lære en
hund alle mulige øvelser uden at skubbe, rykke, trykke og presse hunden
hen i den ønskede position. Altså kort sagt: man bør slet ikke røre
hunden når man træner (med undtagelse af kæl og klap, selvfølgelig)

Venligst,
Karin

Fra : Helle Jensen

Dato : 10-02-03 21:22

Hej

Lyder som et godt fif og for mig at se, er det ikke ubehageligt for hunden.
Jeg ser den ekstra line som en vejleder for hunden - en hjælp til at udføre
øvelsen rigtigt. Nøjagtig på samme måde som den almindelige line skal
vejlede hunden og ikke straffe, rykke, hive osv. På denne måde må hunden
udføre flere rigtige øvelser, få flere belønninger og herved lære øvelsen
hurtigere.

Hilsen Helle

Fra : Søren Houlberg

Dato : 11-02-03 20:24

Kære Helle!

Tak for de venlige ord.

Min hund prøvede det 3 gange (3 tilrettevisninger) i søndags hvor jeg selv
lærte metoden. Siden har hun faktisk ikke lavet en skævsidning - så hvis det
var 3 korrektioner der skulle til på denne smarte vis - så kan jeg meget
varmt anbefale metoden!
--- og ja - til Jer andre...... Selvfølgelig burde hun have lært det fra
starten og uden at blive skubbet, puffet, mast og få korrektioner hele
tiden. Men denne metode er nem for både hund og ejer - og den gør intet
ondt.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Jo-Ann Nielsen

Dato : 14-02-03 23:07

Hej Søren !

Det er altid godt at få nye ideer til hvordan tingene kan gøres, men lige
den der måde er jeg ikke så vild med, og da slet ikke til noget så "simpelt"
som at lære hunden at sidde lige på plads.

Min hund (altså den jeg har trænet med *S*) ved at PLADS er inde ved mit
venstre ben -helt oppe af benet ! Alt andet er "sid". Hvordan har jeg så
lært hende det ? Joh...ved først at sige "plads" idet hun sidder rigtigt !
Lyder måske underligt, men i starten har jeg simpelthen lokket hende ned i
"plads" og så kun sagt ordet plads i det hun sid lige præcis som jeg ville
have ! Ellers har jeg ikke sagt noget - ja, og nu har hun da efterhånden
bestået nogle prøver, og det er meget meget sjældent hun bliver trukket for
skævsidninger. Hvis hun gør - så er det i indkald hvor hun er så ivrig efter
at komme ind at hun af og til glemmer alt om at sidde "rigtigt".

Jeg tror ikke sådan umiddelbart jeg ville bruge "din metode" men hvem ved -
hvis ikke min (ellers udemærkede) metode virker på min lille hanhund som
jeg skal igang med at træne nu her, så vil jeg da have din metode i
baghovedet.

Held og lykke med træningen.

Mvh

Jo-Ann