Kryptochisme!!
Fra : Betina Knakkegaard

Dato : 09-02-03 20:21

Min hund blev dømt kryptokid af dyrlægen for en uge siden.
Han anbefalede at han blev opereret inden han blev fem da han ellers kunne
risikere at få kræft.
Efter dyrlægens udsagn sidder den anden sten i bughulen og chancen for at
den ryger ned er, så at sige, lig minus!
Nu er mit spørgsmål så : Nogen der har fået samme besked om deres hund og er
der virkelig ingen chancer for at den kommer ned?
Det er en Hvid Schæfer og han er 8 mdr. gammel.

Hilsen Betina Thygesen

Fra : x Vuf x

Dato : 09-02-03 20:46

Sun, 9 Feb 2003 20:21:20 +0100, Betina Knakkegaard wrote:

> [...]
>der virkelig ingen chancer for at den kommer ned?
>Det er en Hvid Schæfer og han er 8 mdr. gammel.

Vent! Jeg har set eks. på 14 mdr.!
Der kan være større risiko for kræft, men det er ikke givet, at den får det!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Dyr har ikke andre guder end dig, så behandl dine dyr,
som du vil, din gud skal behandle dig...

Fra : Winther

Dato : 09-02-03 21:34

"Betina Knakkegaard" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> der virkelig ingen chancer for at den kommer ned?
> Det er en Hvid Schæfer og han er 8 mdr. gammel.

Jeg har en kryptochid schæfer på 3 år. Kennelen tilbød mig en ny hund og jeg
måtte beholde den gamle, eller få halvdelen af købesummen retur. Jeg valgte
at beholde ham, og få halvdelen af pengene tilbage. Jeg har ikke tænkt mig
at få ham opereret pga. kræftrisikoen, da jeg tror risikoen er minimal.
Men, - havde der dukket nogle adfærdsmæssige problemer op, vil jeg ikke
udelukke, at have fået ham opereret. Det gjorde der heldigvis ikke.

Vh. Winther

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-02-03 10:27

> [...]
> Men, - havde der dukket nogle adfærdsmæssige problemer op, vil jeg ikke
> udelukke, at have fået ham opereret. Det gjorde der heldigvis ikke.

Du skal fortsat være opmærksom på adfærdsændringer! Og være opmærksom
på at de kommer langsomt så det faktisk kan være svært at opdage for
den der omgås hunden i det daglige. Min gamle jagthund var også
kryptochid, og blev opereret så den gemte sten blev fjernet. Troede
jeg. Gennem de følgende 10 år blev han hyperaktiv, og viste nogen af
de tegn man kunne forvente hvis han ikke var blevet opereret. Da han
blev aflivet for 2 uger siden, på grund af udbredt tarmkræft, fandt
dyrlægen ud af at kræften var begyndt i den gemte testikel, og havde
spredt sig derfra. Det har været drøjt med en hund der selv i en alder
af 12 år var så hyperaktiv at jeg sommetider måtte ud at gå tur selv
om natten. Ikke fordi han skulle noget, der skulle bare brændes energi
af..

Problemerne kan komme endnu, risikoen for at der opstår kræft omkring
den skjulte testikel øges med alderen. Operationen vil være lettere på
en yngre hund, end på en ældre hund hvor der er begyndende kræft.

Og gå så til en dyrlæge som virkelig fjerner stenen, og ikke bare
udskriver en regning på operationen.....

Hilsen Kim

Fra : Susanne

Dato : 11-02-03 12:20

Kim Christensen <nemoris@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:de3df7b6.0302110127.174d6280@posting.google.com...

> [...]
> af 12 år var så hyperaktiv at jeg sommetider måtte ud at gå tur selv
> om natten. Ikke fordi han skulle noget, der skulle bare brændes energi

Hejsa.

Jamen , der kan også ske andre adfærdsændringer end at hunden bliver mere
aktiv.
Den "gemte " testikel får det for varmt , idet den sidder i bugen istedet
for pungen og det kan give ændringer i hormonerne. Det kan give udslag i
øget dominans.

Mvh
Susanne og Victor, der pga. kryptochisme blev kastreret.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 11-02-03 12:42

Se nu er det jo en god ting at jeg har fundet denne debat for alle disse
ting fortalte dyrlægen mig ikke!
Bailey er 8 mdr nu og den har jo så siddet der et stykke tid nu, men hvornår
kan man begynde at mærke disse ændringer på ham?

Hilsen Betina

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-02-03 19:21

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message news:<3e48e0de$0$11052$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> Bailey er 8 mdr nu og den har jo så siddet der et stykke tid nu, men hvornår
> kan man begynde at mærke disse ændringer på ham?

Du kan godt vente lidt endnu. Så længe Bailey ikke er mere end 8 mdr
kan du stadig være heldig at stenen indfinder sig. Ændringerne kan
komme langsomt efterhånden som han kønsmodnes. Selv da behøver der
ikke komme ændringer lige med det samme. Når de kommer er det bedst at
få den gemte sten fjernet.

Hilsen Kim

Fra : Helle Jensen

Dato : 12-02-03 11:35

Hej Bettina

Jeg har også en hund, der er krytorkid. Han er idag seks år og blev først
kastereret for to år siden. Set i bakspejlet var det en stor fejl at vente
så længe. Hans adfærd begyndte at ændre sig allerede i ca. 5-6 måneders
alderen, hvor han begyndte at blive agressiv overfor andre hanhunde og mere
dominant. Jeg så det på det tidspunkt ikke som et udtryk for kryptorkismen
men bare som udtryk for, at jeg havde fået en vanskelig hund.

Efter han er blevet kastereret, er hans opførsel markant ændret, han er ikke
længere på samme måde udfarende overfor alle andre hanhunde, da jeg nu har
kunnet lære ham, hvordan man opfører sig. Dog hænger noget af den dårlig
opførsel overfor andre hunde ved. Det er jo blevet vane at være sådan. Men
vi arbejder fortsat meget med det.

Min dyrlæge gjorde heller ikke mig opmærksom på adfærdsændringerne og
frarådede endda operation, fordi hun kunne mærke stenen og derfor ville
kunne opdage eventuel kræft.

Jeg kan faktisk kun sige positivt om kastrationen og det har ikke ødelagt
noget af alt det gode, som også var i min hund. Kastrationen har kun gjort
ham dejligere og givet ham et nemmere liv med andre hunde.

Hilsen Helle

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-02-03 12:01

Hej Helle

Han er dominerende, men det har han hele tiden været.
Dog oplevede jeg for nogle dage siden at han snerrede af min venindes pige,
hvilket jeg blev ret overrasket over og med det samme rettede ham for. Han
har ikke gjort det siden men jeg vil ikke risikere det igen for jeg ved s..
ikke om han lige pludselig snapper ud efter hende eller min egen datter på
tre mdr.
Han kan fint med andre hunde. Det ser ud til at det kun er leg der er i hans
tanker lige nu. Han er stadig dominerende overfor dem men ligeså snart de
gør tegn til at de ikke vil have hans dominans at føle, overgiver han sig
med det samme.
Tror nu at jeg vil overveje at få ham kastreret, ret kraftigt!
Men kan man ikke nøjes med at fjerne den sten der ikke er faldet ned så han
stadig er "hanhund"?

Hilsen Betina

Bailey : http://medlem.jubii.dk/betina79

Fra : Susanne

Dato : 12-02-03 13:33

Betina von Ahnen Thygesen <betina@deskstar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4a28cd$0$11021$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Tror nu at jeg vil overveje at få ham kastreret, ret kraftigt!
> Men kan man ikke nøjes med at fjerne den sten der ikke er faldet ned så

Hej Betina.

Jeg lod vores hanhund kastrere i den kryptorchide side først. Og det
fungerede egentlig fint. Senere har jeg så fået fjernet den anden, da vi fik
hans søster. Set i bakspejlet var det jo nok bedre at have fjernet dem begge
på engang, men det er jo som bekendt let , at være bagklog. Jeg ville også
have beholdt den "normale" for at han stadigvæk skulle være hanhund overfor
andre hunde ( øhh).
Jeg er også ret sikker på, at hvis han kunne vælge, ville han gerne have
beholdt den ene sten. Efter han fik fjernet den sidste, er han helt sikkert
strøget nederst i rangorden her. Jeg syntes, det er forfærdelig og at de to
andre hunde er frygtelige overfor ham...men han lader nu ikke til at tage
det så tungt :c)
Men han er helt sikkert forandret til det bedre. Knap så dominerende, som
inden han fik den første sten fjernet. Så jeg er lykkelig for, at jeg fik
det gjort.
Operationen var for hans vedkomne ikke noget særligt og han var frisk og
klar 5 kvarter efter jeg afleverede ham hos dyrlægen. Så frisk, at han
lettede ben op af skranken *sss*
Susanne Laurberg Andersen
www.tibetanskterrier.dk

Fra : Helle Jensen

Dato : 12-02-03 13:48

Men kan man ikke nøjes med at fjerne den sten der ikke er faldet ned så han
> stadig er "hanhund"?

Hej Bettina
Som Susanne har svaret kan det godt lade sig gøre at fjerne den ene sten. Og
jeg kan godt forstå din tankegang - man har jo købt en hanhund, fordi den er
hanhund. Min erfaring er dog at mine hunde (jeg har to, som begge blev
kastereret på samme tid) ikke er blevet mindre hanhunde af kastration, de
er bare blevet det på en mere behersket/fornuftig måde (giver det
mening????).

Mine hunde er cairnterrier, som, da det er en lille hunderace, bliver
kønsmodne en del tidligere end din schæfer. Ændringerne (hvis der kommer
nogen) i din hund kan derfor godt komme senere end det gjorde ved min
kryptorkide hund.

Som sagt tidligere, synes jeg ikke, at jeg mistede noget ved at få mine
hunde kastererede - nærmere tværtimod.

Fra : Therese

Dato : 12-02-03 17:26

Min Berner, der blev kastreret allerede 7 mdr gammel er i hvert fald også
hanhund med stort H på alle de gode måder.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Kim Christensen

Dato : 11-02-03 19:16

> [...]
> øget dominans.
>
> Mvh
> Susanne og Victor, der pga. kryptochisme blev kastreret.

Ja absolut. Symptomerne er forskellige. Fælles er at de ikke kommer
fra dag til dag, men langsomt hen ad vejen. Den der omgås hunden i det
daglige kan nemt vænne sig til hundens langsomt ændrede adfærd, og på
den måde overse at der er ved at være noget galt.

Hilsen Kim

Fra : René Kofoed

Dato : 12-02-03 09:51

Hej Betina.
Kryptokisme er en af de mest udbredte grunde til at, hunden lige pludselig
bliver aggressiv.
Forestil at, din mand får et par alt for stramme bukser på, den ene sten
sidder i klemme og får en masse tryk, som (efter sigende) gør rigtig Avs.
Tror du ikke også på et tidspunkt at, din kære husbond begynder at, blive
lidt muggen og tvær pga. smerten??
Der er kræftrisikoen, men hvad med den unødige smerte du påfører dit kære
dyr, som kan undgås med en (for mig at, se, lille) operation.
Mit råd er : få den kastreret hurtigst muligt, så du undgår muligheden får
at, hunden får ondt.
Mange hilsner fra
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-02-03 10:06

Hej Rene

Det sidste jeg vil er at han skal have ondt og jeg vil for alt i verden
undgå at han bliver aggressiv da jeg har en lille pige på tre mdr.
Men jeg hører bare fra, efterhånden en masse, at jeg skal prøve at vente og
se om den ikke kommer ned.
Ved du om kryptochisme er meget udbredt?

Fra : René Kofoed

Dato : 12-02-03 10:47

Hej Betina.
Jeg ved ikke om det er udbredt i den forstand, men schæferen er måske lidt
mere disponeret for det.
Du kan også vælge at, vente, men hvad nu hvis "skaden" sker?? Så kan man i
bagklogskabens ansigt sige til dig at, du skulle nu også have kastreret
hunden inden!!
Jeg synes du skal gøre op med dig selv, hvad du selv føler er det rigtige.
Ikke hvad alle andre, inklusiv mig, mener du skal gøre.
Hvad synes du der er det bedste og mest dyrevenlige at, gøre overfor din
hund?? Det er derudfra du skal tage din beslutning om hvorvidt du vil vente
eller ej.
Mange venlige hundehilsner fra
Susanne, Coco og Xawier.

Fra : x Vuf x

Dato : 12-02-03 11:24

Wed, 12 Feb 2003 10:06:08 +0100, Betina von Ahnen Thygesen wrote:

>Men jeg hører bare fra, efterhånden en masse, at jeg skal prøve at vente og
>se om den ikke kommer ned.
>Ved du om kryptochisme er meget udbredt?

Ja. Dog mest hos dem, der kigger for tidligt efter det!

--
Mvh Sonja Petersen http://www.sonpet.com/ kennel***@sonpet.com fjern de 3 *

Papillonhvalpe. Nu er uldtotterne gamle nok til at flytte hjemmefra.
Mail mig og du får måske mit tlf.nr.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-02-03 13:05

Hej Sonja

Er der forskel på store og små racer hvornår "grænsen" er nået for hvor
længe man kan/skal vente?

Fra : x Vuf x

Dato : 12-02-03 21:33

Wed, 12 Feb 2003 13:04:50 +0100, Betina von Ahnen Thygesen wrote:

>Hej Sonja
>Er der forskel på store og små racer hvornår "grænsen" er nået for hvor
>længe man kan/skal vente?

Næææ det tror jeg ikke. Lige bortset fra, at store hunde nok bli'r
lidt senere kønsmodne. Men det kan jeg ikke se, har nogen indvirknng
på, hvornår stenen evt. kunne falde på plads. Jeg ville vente til
hunden var 1½ år.

Fra : Winther

Dato : 12-02-03 23:08

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Betina.
> Kryptokisme er en af de mest udbredte grunde til at, hunden lige pludselig
> bliver aggressiv.

Det var da noget af en påstand at komme med.

> [...]
> Tror du ikke også på et tidspunkt at, din kære husbond begynder at, blive

At smerter giver adfærdsændringer kan vi ikke blive uenige om, men at sætte
kryptochisme = smerter, det kan man ikke.
At kryptochide hunde kan blive mere dominante/agressive, skyldes altså ikke
smerter, det skyldes øget produktion af kønshormon i den tilbageholdte
testikel.

Kenneler giver penge/anden hvalp omkring 1 år, så mon ikke det er fordi
sandsynligheden for at det hele kommer på plads er minimal. Skulle det
alligevel ske, vil der være meget forskel i størrelse på testiklerne, og
rent avlsmæssig bør man ikke bruge den, da der har været problemer.

Vh. Winther

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 12-02-03 23:40

Hej Winther

Jeg talte med opdrætteren om det lige efter jeg havde været til dyrlægen og
hun tilbød at tage Bailey tilbage og at jeg så fik pengene igen. Men
eftersom jeg ikke vil af med ham, blev det lavet om til at hvis jeg på et
tidspunkt gerne vil have en hund til, hos hende, ville det blive til halv
pris. Jeg synes det er en ok deal.
Han er efter dyrlægens mening ude af avlen og jeg ved at min hund ville
blive diskvalificeret hvis jeg udstillede ham. Selvom han evt beholdt sin
manddom (hvilket han ikke kommer til den arme hund) ville jeg ikke have
samvittighed til at avle på ham.

Fra : Pia J

Dato : 13-02-03 09:05

> manddom (hvilket han ikke kommer til den arme hund) ville jeg ikke have
> samvittighed til at avle på ham.

Hvis han alligevel skal kastreres på et eller andet tidspunkt, så er der jo
ingen grund til at vente. Eksempel er min hund Max og hans helbror fra et
senere kuld, som blev kastreret da han var 7 mdr. De er i dag lige store,
Buddy en smule mere spinkel, men det har han været fra starten. Så han skal
nok vokse færdig alligevel.

:Pia

Fra : René Kofoed

Dato : 17-02-03 19:10

Hej Winther.
Jeg undskylder meget. Det var den opfattelse jeg fik da der var en venlig
sjæl der ville forklare mig om det.
Stenen kan vel også komme i "klemme" hvis den ligger for langt oppe, hvor
der ikke er plads??
Hvorfor danner stenen mere kønshormon når den ikke er faldet ned??
Pga varmen??
Håber på hurtigt svar.
På forhånd tak.
Mange hils fra
Susanne.

Fra : Winther

Dato : 18-02-03 08:47

> [...]
> sjæl der ville forklare mig om det.
> Stenen kan vel også komme i "klemme" hvis den ligger for langt oppe, hvor

Jo, den kan sagtens komme i klemme, hvis den sidder uheldig, men det mest
almindelige er, at de ingen gener har af det.

> Hvorfor danner stenen mere kønshormon når den ikke er faldet ned??
> Pga varmen??

Ja, pga varmen. Stenene har to funktioner, sædproduktion og produktion af
kønshormon. Da den tilbageholdte sten ikke producerer sæd, sker der en
overproduktion af kønshormon. Dette kan resultere, at hunden bliver
overpotent, agressiv over for andre hanhunde, rastløse og hvad der ellers
kan ske af underligheder når der er for meget kønshormon.

> Håber på hurtigt svar.

Håber du lkan bruge det

Vh. Winther.

Fra : René Kofoed

Dato : 18-02-03 13:23

Hej Winther.
Tak for svaret.
Jeg ved ikke så meget om hunde i den tilstand, men en del om heste. Har
måske draget for mange paralleller.
Men jeg er dog ops på vigtigheden af 2 sten i pungen.
Har selv en schæferhvalp på 7 mdr. begge hans sten har ligget nede i pungen
siden han var 9 uger.
Troede at, den øgede aggresivvitet også udmøntede sig over for mennesker og
ikke kun andre hanhunde.
Skriv endelig igen, da jeg gerne vil lære.

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 13-02-03 09:33

Nu har jeg så liget et til spørgsmål.
Hvad ville en operation af Bailey komme til at koste? Hvis både den gemte
sten skal fjernes og han skal kastreres helt?

Fra : Pia J

Dato : 13-02-03 10:10

> Nu har jeg så liget et til spørgsmål.
> Hvad ville en operation af Bailey komme til at koste? Hvis både den gemte
> sten skal fjernes og han skal kastreres helt?

Jeg ved ikke nøjagtig hvor svært det er at fjerne den gemte - men jeg skyder
på 2-3000. Normalt kan man ikke få tilskud fra sygeforsikringen (hvis man
har sådan en) til kastration, men hvis det er en nødvendighed for hundens
sundhed, og det kan du nok godt få dyrlægen til at skrive, så kan du få det
refunderet. Tror jeg.

:Pia

Fra : Susanne

Dato : 13-02-03 10:50

Betina von Ahnen Thygesen <betina@deskstar.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4b57ac$0$11072$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> Hvad ville en operation af Bailey komme til at koste? Hvis både den gemte
> sten skal fjernes og han skal kastreres helt?

Jeg havde været et sted og spurgt til prisen og de sagde, jeg skulle regne
med alt over 3000 kr., alt efter hvor svær den var , at få fat i. Jeg
skiftede hurtig dyrlæge, da jeg et andet sted fik en helt anden pris , at
vide. Med operationen og efterbehandling og ormemiddel til mine katte kom
jeg af med 975 kr. ialt. Man skal selvfølgelig ikke skifte dyrlæge for
enhver pris, men min "nye" dyrlæge er mindst lige så dygtig og nok mere
personlig i deres behandling.

Så forhør dig lidt omkring

Susanne Laurberg Andersen
www.tibetanskterrier.dk

Fra : Therese

Dato : 13-02-03 15:11

Hos vores dyrlæge koster det knap 1800 kr

--
Mange hilsner
Therese