ang. ASP
Fra : Datamatiker

Dato : 12-03-01 14:08

Et problem:

Jeg har brug for at hente flere asp funktioner ind på min grænseflade, hvor
de skal køres via "onclick"-hændelsen på mine "input type="button" "knapper.
Jeg har flere knapper på samme side, og action i form kan jeg ikke bruge,
den generere jo også et nyt vindue, og det skal jeg ikke bruge.

Hvordan gør jeg det, og kan i give et eksempel??

Datamatiker studerende

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-03-01 16:35

Datamatiker wrote:

> Jeg har brug for at hente flere asp funktioner ind på min grænseflade, hvor
> de skal køres via "onclick"-hændelsen på mine "input type="button" "knapper.

onClick er en event, der sker hos clienten - ASP bliver udført på serveren.
Derfor kan du kun udføre ASP-funktioner ved at lave et request til serveren.
Hvad vil du opnå? Måske kan det gøres mere elegant på en anden måde...

M.v.h.

Jonathan

Fra : Hendrik Hansen

Dato : 12-03-01 16:52

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> onClick er en event, der sker hos clienten

Ikke nødvendigvis hvis vi snakker ASP.NET

Mvh. Hendrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 12-03-01 21:03

Hendrik Hansen wrote:

> hvor
> "knapper.

> Ikke nødvendigvis hvis vi snakker ASP.NET

Det tror jeg ikke vi gør i dette tilfælde, men du må da gerne uddybe?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-03-01 23:02

> Det tror jeg ikke vi gør i dette tilfælde, men du må da gerne uddybe?

Hendrik tænker nok på ASP.NETs Server Controls, eller server kontroller om
man vil.

Et eksempel kunne være:
<asp:button type="submit" text="Tryk på mig" OnClick="Submitfunktion"
runat="server"/>

Det vil automatisk genere en knap i outputtet med et specifikt navn, dette
gør at serveren kan gendkende knappen og ved at den skal udføre functionenen
Submitfunktion når der trykkes.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-03-01 16:51

Jakob Andersen wrote:

> [...]
> man vil.
>
> Et eksempel kunne være:
> <asp:button type="submit" text="Tryk på mig" OnClick="Submitfunktion"

Smukt! - Det ligner jo fuldstændig JSP!

> Det vil automatisk genere en knap i outputtet med et specifikt navn, dette
> gør at serveren kan gendkende knappen og ved at den skal udføre functionenen
> Submitfunktion når der trykkes.

Men altså stadig ved at udføre et request mod serveren?

M.v.h.

Jonathan

Fra : Hendrik Hansen

Dato : 13-03-01 18:51

> Men altså stadig ved at udføre et request mod serveren?

Ikke nødvendigvis. Kontrollerne er bygget op således at de fungerer som et
abstraktionslag, der reagerer forskelligt alt efter hvilken klient, der
benyttes. Således vil en valideringskontrol lade en IE 3.0 lave et roundtrip
til serveren hver gang indholdet i en form skal valideres, mens den vil
sende noget client-side JavaScript kode med ud til valideringen hvis
klienten er en IE 5.5. Der vil selvfølgelig altid ske en efterfølgende
validering på serveren.

Mvh. Hendrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-03-01 12:03

Hendrik Hansen wrote:

> [...]
> sende noget client-side JavaScript kode med ud til valideringen hvis
> klienten er en IE 5.5. Der vil selvfølgelig altid ske en efterfølgende

Ok - men så vil jeg synes det lidt på kanten at snakke om ASP-kode, der
eksekveres ved et onClick event. Så vil jeg mene, det er ASP-genereret
Javascript kode, der udføres.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Hendrik Hansen

Dato : 14-03-01 20:04

> Ok - men så vil jeg synes det lidt på kanten at snakke om ASP-kode, der
> eksekveres ved et onClick event. Så vil jeg mene, det er ASP-genereret
> Javascript kode, der udføres.

Alt dette er transparent for ASP-udvikleren, så for ham vil det være en
server-side OnClick event, der bliver affyret, uanset om en del af arbejdet
klares via et client-side script som kontrollen generer.

Mvh. Hendrik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-03-01 22:33

Hendrik Hansen wrote:

> Alt dette er transparent for ASP-udvikleren, så for ham vil det være en
> server-side OnClick event, der bliver affyret, uanset om en del af arbejdet
> klares via et client-side script som kontrollen generer.

Selv om Bill Gates skriver koden for dig, bliver "onClick" altså ikke til et
server-side event.
Man kan i alle ASP-versioner lade serveren generere Javascript kode, så der
er ikke så meget nyt i princippet, selv om det sker lidt mere automagisk i
ASP.NET.

M.v.h.

Jonathan