Ombygning af carl gustav riffel
Fra : Poul Mortensen

Dato : 09-02-03 17:26

hej Ng
Jeg har fået en gammel Cg riffel og vil gerne selv ombygge den .
Er der nogen der kender til steder hvor man kan købe reservedele, og jeg
mener ikke våben butikker eller andre fordyrende led.

Fra : PJ

Dato : 09-02-03 23:28

"Poul Mortensen" <totmosegaard@1031.inord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener ikke våben butikker eller andre fordyrende led.
> +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hmmmm...............!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

> Hvad mener du så - Kræmmermarkeder, Osama bin Laden eller hvad???

Og hvad vil du ombygge den til?

PJ

Fra : Claus Johannsen

Dato : 11-02-03 11:34

Sæt den langt ind i våbenskabet, det kan sjældent betale sig at makke med et
våben, der som regel er særdeles godt brugt. Du kan sagtens købe et
velfungerende våben til billigere penge, end at ombygge en brugt
militærriffel.

Claus.

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 11-02-03 16:56

Jeg er ikke enig med dig i at en Carl Gustav er noget som skal sættes ind i
skabet, jeg har set flere gode ombygninger og det er noget at det mest
robuste og velskydende våben der findes. Det har selvfølgelig sine
begrænsninger i patronvalg, hvis man hjemmelader pga. af riflens strigning.
Jeg har set betydelig dyrere rifler på skydebanen, hvor jeg mener at løbet
bedst egner sig til spændskiver, men jeg vil ikke betænke mig på at købe en
Carl Gustav igen hvis det var valget.

MVH
Poul

Fra : PJ

Dato : 11-02-03 23:37

Kan du stikke den Claus? Han har fået og ville da gene "købe" igen - ´men
vil ikke bruge penge på de "fordyrende led" - ja hvis man fik alt gratis, så
ville jeg "måske" også ombygge mine gamle Carl G.. rifler. Men de er vist
bedre til "spændeskiver" med de neslidte piber, som alle Carl G. har.
Nå! Men han ved tilsyneladende bedre selv - så hvorfor spørge andre? Bagest
i våbenskabet står mine.

Knæk og bræk
Pierre Jakobi
skytte

Fra : Claus Johannsen

Dato : 12-02-03 21:00

"PJ" <0032723m00101@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> bedre til "spændeskiver" med de neslidte piber, som alle Carl G. har.
> Nå! Men han ved tilsyneladende bedre selv - så hvorfor spørge andre?

Ja! men jeg har da også set gamle C.G. rifler bygget om, der var
velskydende, men så var der jo også hældt, en tre fire tusind lapper i dem.
Det mener jeg ikke det kan betale sig. Der kan købes andet, der er af nyere
dato som fungerer bedre.
Jeg ville beholde den så orginal som mulig, og så nyde at skyde med den som
den er.

Claus.

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 13-02-03 08:06

Jeg vil gerne de den riffel der kan måle sig med en gammel Karl Gustav til
under 500 kr.
Jeg har set nye rifler der er meget ringere end den her gamle.
Selvfølgelig findes der opslidte løb på disse her, men det er en smal sag at
måle. Med hensyn til at kunne sætte 3 træffere inden for 10 cm er sku. da
ikke riflens skyld hvis det ikke kan lade sig gøre men skytten manglende
evner.
Jeg har set flere skytter der kun bruger 1 plaster til at dække 3 skud med
på en gammel ombygget, Karl Gustav.
Prøv lige at se på udgangshastigheden på dit ammu. da jeg før skrev at
stigningen i riflen har betydning for træfningen.
En Karl Gustav er beregnet til en langsom kugle (under 800m/sek) da en
hurtigere vil få den til at kæntre.Men det ved du jo nok alt om.
Jeg vil så lige til slut gerne give mit besyv med at hvis man ikke kan lave
noget selv, fordi man er udstyret med 10 tommelfingre så er det selvfølgelig
bedst at købe en færdig riffel hos våbenhandleren.
Hvis du vil lære at skyde er du i velkomne til Aalborg og omegns
jagtforening træninger i Hvorup, så kan du også se hvordan en Karl Gustav
kan ramme for billige penge.
Det var mine sidste ord i denne sag

Med venlig hilsen
Poul Jacobsen

Fra : Frans Jensen

Dato : 13-02-03 13:43

On Thu, 13 Feb 2003 08:05:55 +0100, "Poul Jacobsen"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrote:

>Jeg vil gerne se den riffel der kan måle sig med en gammel Karl Gustav til
>under 500 kr.

jamen du skal da være velkommen på besøg,

jeg har en Eddystone(licensfremstillet for Remington)
den militære betegnelse på riflen her i DK er
model 53/17
det er kaliber 30-06Spr.

den har en egenspredning på 21 milimeter på 100m.

og kostede 300 kr. og da jeg fik den var den stadigvæk smurt ind
i ferronat,
manden jeg købte den af, havde skudt under 20 skud med riflen så
man kan vel tale om en ny riffel

>Jeg har set nye rifler der
>Jeg har set flere skytter
>Prøv lige at se på udgangshastigheden på dit ammu.
<klip-klip-klip>

selvfølgelig kan man få en riffel af så dårlig kvalitet at den er
ubrugelig, men det hører vist til sjældenhederne,

jeg har faktisk set flere ubrugelige skytter end rifler,

så min konklusion må være:
spar gerne noget på riflen,
men køb en ordentlig kikkert,
og køb en masse ammunition(alt under 200 træningsskud pr. år er
efter min mening for lidt)

--
Jo værre stat, desto flere love.

- Tacitus -

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 13-02-03 16:43

Vi to kunne sagtens blive enig.
Hilsen
Poul

Fra : Claus Johannsen

Dato : 12-02-03 21:12

Har du skudt med den?
Hvordan skyder den? Kan den holde 3 skud indenfor 10 cm. på 80 meter.
Hvilken form for jagt skal den bruges til?
Hvis det kun er til at skyde en buk hver tredie år, så er det vel i orden.
Men skal den have nyt aftræk,skæfte,løb afkortes kikkert med baser,
omforandring af sikring, og ændring af bundstykkets greb, samt en evt. ny
brunering. Ja!!! så er det efter min mening en dødssejler.

Claus.