virus el. hvad ?
Fra : Erling

Dato : 09-02-03 17:33

Hej fra en ny.

Håber jeg spørger det rigtige sted, - prøver også i
"virus" og "grafik"
..
Jeg har lige haft en bekendet i telefonen vedr. at hans comp. pludselig
genstartede mens han var på "nettet", og da den startede op skrev den kun
"jl" hen over hele skærmen, og han kommer ikke videre.
Den skriver jl straks efter "COMPAQ" opstartsbilledet, og hav kan hverken
komme i bios eller til startmenu (kører W98).

Er det en virus ?
For mig lyder det mere som et defekt videokort eller ?

Mvh.
Erling

Fra : Black-Out

Dato : 09-02-03 17:33

Hmm.. En af mine bekendte har samme prob. Kunne være rart hvis nogle vidste
hvad det var :)

Fra : Madsen

Dato : 09-02-03 17:54

Erling skrev:

> Håber jeg spørger det rigtige sted, - prøver også i
> "virus" og "grafik"

Jeg ved ikke hvad du mener med grafik, men det rigtige sted at
spørge angående virus er gruppen <news:dk.edb.sikkerhed.virus>.

> [...]
> pludselig genstartede mens han var på "nettet", og da den startede
> op skrev den kun "jl" hen over hele skærmen, og han kommer ikke

Prøv at starte pc'en på Win98 bootdisken og skriv følgende ved
prompten, efterfulgt af et tryk på Enter efter hver linie:

Fdisk /mbr
Sys C:

> Er det en virus ?

Måske, men sikkert bare MBR som er blevet beskadiget (det spor
på harddisken som sørger for at boote styresystemet). Ovenstående
sletter ikke noget på harddisken. Fdisk /mbr reparerer bootsporet.
Sys C: overfører systemfilerne fra bootdisketten til harddisken.

Madsen.

Fra : Peter Ravn

Dato : 09-02-03 18:17

Normalt sker det hvis der sidder en diskette i a drevet.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Ravn

Fra : Erling

Dato : 09-02-03 19:40

> Jeg ved ikke hvad du mener med grafik, men det rigtige sted at
> spørge angående virus er gruppen <news:dk.edb.sikkerhed.virus>.

Det var også den jeg mente- er der da andre grupper vedr. virus på Sunsite ?

Iøvrig tak for svaret - det prøver vi
Erling

Fra : Krumme

Dato : 10-02-03 01:06

Det lyder for mig som en defekt harddisk. Hvis man har installet en windows
hvor harddisken i bios er sat til LBA og man så kommer til at indstille den
til Large eller Normal, kan man komme ud for at problemet opstår.

Det har noget at gøre med at en del af en systemfil kun delvist bliver
indlæst.

Det kan være at der er en bad sector netop ved en vital systemfil

jeg anbefaler en overfladescanning i en anden maskine og evt. en frisk
windows

mvh:
Krumme