Bilaterale( ordforståelse)
Fra : NDan

Dato : 09-02-03 14:26

Er der nogen der kan fortælle betydningen af dette ord:

BILATERALE

ordet optræder i sammenhæng med spinalstenose ( forsnævring af
spinalkanalen ),( smerter i lænderyggen )

På forhånd tak

NDan

Fra : Mone

Dato : 09-02-03 14:51

"NDan" skrev d. 09-02-03 14:26 dette indlæg :
> Er der nogen der kan fortælle betydningen af dette ord:
>
> BILATERALE
>
>Hej NDan

Prøv at se på dette link.

http://www.medinfo.dk/online/tidligere/200103/4_bilat.php

Det var det eneste jeg kunne finde med det navn. Jeg prøvede også at
gå ind på Netdoktor, men der fandtes ordet slet ikke.

Med venlig hilsen
Mone

http://www.kandu.dk/

Fra : Mari

Dato : 09-02-03 16:19

"NDan" <ndan@c.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan fortælle betydningen af dette ord:
> BILATERALE
> ordet optræder i sammenhæng med spinalstenose ( forsnævring af
> spinalkanalen ),( smerter i lænderyggen )

Ordet bruges i mange sammenhænge, hvor man vil skelne mellem en-, to- eller
mangesidig.

Bi er en forstavelse (præfix) som f.eks. i "biflod" = en tilstødende flod
altså
en forstavelse, der "fordobler" i forhold til selve ordet/begrebet.

Dvs. det er i ordet lateral, du skal finde betydningen af ordet.
http://dictionary.reference.com/search?q=lateral

Lateral = side. F.eks. "i forbindelse med", "placeret på, ved eller fra
siden" "Sideløbende".

Uniliteral - lig med ensidig
Bilateral - lig med dobbeltsidig/gensidig
Multilateral - lig med flersidig/mangesidig.

Engelsk: Having two sides. Involving or affecting two parties, countries
etc.
Fransk: Tosidet, dobbeltsidig og som juridisk term gensidigt forpligtende.

http://dictionary.reference.com/search?q=bilateral

Selve forståelsen af diagnosen skal jeg ikke gøre mig klog på.
Se lidt her:

http://www.dadlnet.dk/klaringsrapporter/1996-03/1996-03-0687.htm
http://www.auh.dk/akh/afd/afd-e/dk/instruks/ryg/19.html
http://www.rigshospitalet.dk/HSSRReumatologi.nsf/pics/3(1)%20NYHEDSBREV.doc/