Lydkort med god midi-lyd
Fra : Lars Vinther

Dato : 09-02-03 13:49

Jeg bruger et program, der hedder Cakewalk pro audio til at lave musik på
min PC. Lyden er midi, og er derfor jo på ingen måder naturtro, men efter
jeg købte ny PC og bruger det der onboard lydkort, er lyden virkelig blevet
dårlig!! Så jeg tænkte på, om nogle af jer kunne anbefale mig et lydkort til
rimelige penge, som har en god midilyd. Det må ikke koste en bondegård....

Lars

Fra : Per N

Dato : 09-02-03 14:29

On Sun, 9 Feb 2003 13:48:32 +0100, "Lars Vinther"
<lars.vinther@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>rimelige penge, som har en god midilyd. Det må ikke koste en bondegård....

Et Soundblaster Live har en ganske god midi del og da kortet
bruger af PC'en RAM er der næsten ingen grænser for hvor store
soundfonte du kan bruge. Jeg kører selv med en 64 MB stor soundfont
og det lyder bare kanont.
Et SB Live kort kan fås for nogen få hundrede kroner.

Efterfølgeren SB Audigy er også god, men koster betydeligt mere.

mvh Per

Fra : Lars Vinther

Dato : 09-02-03 15:51

> [...]
> Et SB Live kort kan fås for nogen få hundrede kroner.
>
> Efterfølgeren SB Audigy er også god, men koster betydeligt mere.

Tak for hjælpen, men vil gerne lige have uddybet:
Altså...jo større soundfonte du bruger jo mere realistisk lyder det eller
hvad? Hvad er forskellen mellem Live og Audigy?

Lars

Fra : Per N

Dato : 09-02-03 18:00

On Sun, 9 Feb 2003 15:51:02 +0100, "Lars Vinther"
<lars.vinther@tiscali.dk> wrote:

>Tak for hjælpen, men vil gerne lige have uddybet:
>Altså...jo større soundfonte du bruger jo mere realistisk lyder det eller
>hvad?

Ja, det kan det gøre. Det kommer helt an på den enkelte soundfont
og hvilke instrumenter den indeholder. De skal jo passe til det musik
du vil spille, men i store træk har du ret.

>Hvad er forskellen mellem Live og Audigy?

Sorry, aner det ikke. Jeg har kun et Live kort og har ikke prøvet
et Audigy, men jeg vil da gætte på at det er endnu bedre og har
endnu flere features, men det er altså kun et gæt.
Mit SB Live kort er mere end nok til at dække mine behov.

mvh Per

Fra : Kristian Dorland

Dato : 09-02-03 18:09

> Tak for hjælpen, men vil gerne lige have uddybet:
> Altså...jo større soundfonte du bruger jo mere realistisk lyder det eller
> hvad? Hvad er forskellen mellem Live og Audigy?
>
> Lars

Mere plads giver mulighed for højere lydkvalitet. Det behøver dog ikke
betyde det lyder mere realistisk af den grund. Jeg mener ikke at de
soundfonts-biblioteker der følger med SB Live fylder meget mere end 8 Mb,
men de er nu gode nok.

Selv kører jeg med PersonalCopy soundfonts fra www.personalcopy.com. De er
alle gratis. v5r2 fylder omkring 60 Mb og lyder rimelig godt. De andre
biblioteker (Unison m.fl.) er også ret gode.

Jeg kender desvære ikke de præcise forskelle på Live og Audigy, men Audigy
er Creatives high-end lydkort-serie for tiden, ligesom Live var det for 3-4
år siden (eller noget i den stil). Men jeg kan se at Sound Blaster Audigy
Player er nede på 600 kroner nu. Nogen der ved om det er noget værd?

mvh
Kristian

Fra : Olesen

Dato : 09-02-03 18:24

"Kristian Dorland" <usenet@dorPJATland.dk> skrev i en meddelelse
>Men jeg kan se at Sound Blaster Audigy
> Player er nede på 600 kroner nu. Nogen der ved om det er noget værd?

Det siges kun støjniveauet er blevet lavere, men jeg synes
nu aldrig støj har været det store problem i eks. 1024Liveplayer.
Heller ikke i mit onboard som jeg har pt. og faktisk lyder
som det aldrende 1024'er.

MVH

Fra : Lars Vinther

Dato : 10-02-03 15:32

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> [...]
> nu aldrig støj har været det store problem i eks. 1024Liveplayer.
> Heller ikke i mit onboard som jeg har pt. og faktisk lyder

Tak for alle jeres svar..det må blive et audigy eller et live kort så....

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-02-03 03:11

"Per N" <nospam@invalid.mail> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det lyder bare kanont.
> Et SB Live kort kan fås for nogen få hundrede kroner.

Hej Per

Kunne du eventuelt beskrive de lyde lidt bedre, er der måske nogle
lydmoduler, du kunne sammenligne med?

Jeg havde et Isis Maxistudio, hvor der var ret gode lyde, men jeg har solgt
kortet pga for mange problemer med drivere osv. Nu har jeg så købt et STA
Hoontec DAC 2000 C port, men der er ingen lyde i, desværre. Jeg får næppe
råd til et ordentligt lydmodul lige med det samme, men tænkte på, at jeg
nemt kunne samle en maskine fra gemmerne i skufferne og så købe det SB kort,
du omtaler - og så bruge den som lydmodul. Er der noget softvare med til
kortet, så det kan lade sig gøre?

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Per N

Dato : 12-02-03 20:43

On Wed, 12 Feb 2003 03:10:57 +0100, "Claus Tersgov"
<Clausnews@hotmail.com> wrote:

> [...]
>du omtaler - og så bruge den som lydmodul. Er der noget softvare med til

Hejsa

Uha, du tror da åbenbart jeg er ekspert.

Desværre så aner jeg knap nok hvad det er
du spørger om. Jeg er ikke midi ekspert eller
musiker. Jeg har bare muntret mig lidt med
at spille forskelligt midi musik og brugt
forskellige soundfonte til det.
Jeg har aldrig haft hverken keyboards eller
andet musik grej sluttet til min PC.

Jeg ved dog at du kan koble et keyboard
til lydkortet's midi indgang og spille musik
på den måde, men jeg tror ikke at der
følger noget software med til kortet til
den slags. Det skal du vist selv skaffe ved
siden af.

Beklager, men det er alt hvad jeg ved om
den slags.

mvh Per

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-02-03 16:06

In dk.edb.hardware, Lars Vinther <lars.vinther@tiscali.dk> says...
> dårlig!! Så jeg tænkte på, om nogle af jer kunne anbefale mig et lydkort til
> rimelige penge, som har en god midilyd. Det må ikke koste en bondegård....

Jeg kan anbefale en MIDI-boks.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Vinther

Dato : 09-02-03 16:28

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.edb.hardware, Lars Vinther <lars.vinther@tiscali.dk> says...
>
> Jeg kan anbefale en MIDI-boks.
>

> --
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

Hvad er en midi-boks og hvad koster sådan en?

Fra : Olesen

Dato : 09-02-03 17:13

"Lars Vinther" <lars.vinther@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en midi-boks og hvad koster sådan en?

Det er et lydmodul som sidder i en firkantet kasse, som
du betjener via MIDI.

Lydkvaliteten her er i top, ofte flere tusinde lyde
og GM/GS/XG kompatible med
mange af de midifiler som er på markedet.

De behøver ikke koste alverden, men hvorfor
ikke købe et rigtigt keyboard og slutte til ?

Her har du både lyde + klaviatur, og
sålænge du arbejder med MIDI og måske
ikke så meget med alverdens samples, så
burde dette være den nemmeste løsning.