Gødnings prøver ...& Ormekur
Fra : Berit Nielsen

Dato : 09-02-03 09:44

Hvor mange af jer har fulgt foreskrifterne og fået / får jeres hestes
gødning chekket,
inden i giver ormekure ??

Selv har jeg i mange år købt mine ormekure udenlands, til billigere penge
end i danmark.
Jeg køber så med hjem for flere.
Men alle har vi selv afleveret gødningeprøver hos vores Dyrlæge forinden,
og fået af vide hvad slags kur de forskellige heste skal have.
Vi sparer bare det som Dyrlægen tjener på at skulle sælge os ormekuren.

De sidste par år har begge mine egne været ormefri, og har derfor ikke fået
ormekur.
Men i år har de altså fået orm, er jeg næsten sikker på.
Syntes vommen er lidt flommet, samt at pelsen i lysken er blevet lidt lodden
her på de sidste par uger.
Så mandag skal jeg op til dyrlægen og aflevere gødningeprøverne fra mine
heste.
Og så må vi se om de skal have en kur.

Jeg har hørt at vi kan forvente os et stort ormeår i år, hvad siger i til
det ?
Har vi ikke kunnet forvente det siden de ændrede reglerne for ormekure ?
Jeg mener hvor mange har ikke førhen bare givet fast hvert år,
og nu får de dem måske ikke fordi vi skal blande Dyrlægen ind i det.
Hvad er din mening om den nye måde det fungerer på.

Jeg mener selv at forslaget er glimrende, der er bare for lidt opfølgning på
det.
Og alt for mange heste får nu slet ikke ormekurene.
Det burde være lovpligtigt at ormebahandle sine dyr.

Fra : Musen

Dato : 09-02-03 11:17

> Hvor mange af jer har fulgt foreskrifterne og fået / får jeres hestes
> gødning chekket,
> inden i giver ormekure ??

Jeg har...

> [...]
> Men alle har vi selv afleveret gødningeprøver hos vores Dyrlæge forinden,
> og fået af vide hvad slags kur de forskellige heste skal have.

Jeg købte et "lager" inden de blev receptpligtige, og har derfor også haft
dem liggende indtil nu. Dem jeg havde er nu brugt op... Men mine har haft
orm hver gang de er blevet tjekket, og jeg har af og til skulle give noget
andet ormekur end den jeg ville have givet, hvis jeg bare selv havde gjort
det rutinemæssigt.

> Vi sparer bare det som Dyrlægen tjener på at skulle sælge os ormekuren.

Vores dyrlæge har lavet den ordning, at når man får lavet en gødningprøve,
så indgår der automatisk en ormekur i prøven. Det koster altså ialt 125,- at
få lavet gødningprøve og give ormekur, så det er jo ikke ret meget mere end
det kostede førhen. Her er vi så bare sikre på at hestene får det de har
brug for, og at vi ikke bare giver dem noget.

> [...]
lodden
> her på de sidste par uger.
> Så mandag skal jeg op til dyrlægen og aflevere gødningeprøverne fra mine

Jeg har lige fået Ronzo tjekket, men fik at vide, at det ikke var sesson for
det nu, for det er ikke til at se om der er orm eller ej. Altså kan de godt
blive testet negative og så alligevel have orm. Så jeg får dem begge to
tjekket igen til maj.

> Jeg har hørt at vi kan forvente os et stort ormeår i år, hvad siger i til
> det ?
> Har vi ikke kunnet forvente det siden de ændrede reglerne for ormekure ?

Jeg tror nu mere det hænger sammen med vejret. Er det ikke noget med, at
hvis der ikke er ret lange perioder med frost, så kan de bedre overleve, og
dermed kommer der mange orm den næste sommer? Men hænger det sådan sammen,
vil jeg da tro, at der ikke bliver ret mange iår, for vi har da både haft
meget frost og hård frost.

> Jeg mener hvor mange har ikke førhen bare givet fast hvert år,
> og nu får de dem måske ikke fordi vi skal blande Dyrlægen ind i det.
> Hvad er din mening om den nye måde det fungerer på.

Min mening er, at vi måske får nogle der ikke giver ormekur, men det tror
jeg nu også der var førhen. På den andne side så undgår vi alle de steder,
hvor man giver en unødvendig ormekur eller for lidt, og dermed gør ormene
resistente. Så jeg er altså helt med på den nye måde at gøre det på. Det
svarer jo egentlig lidt til, at vi alle sammen tog en lusekur to gange om
året, bare lige for at være sikre. Så ville vi vist hurtigt kunne få gjort
lusene resistente overfor alt hvad der findes af midler.

> Jeg mener selv at forslaget er glimrende, der er bare for lidt opfølgning

> det.
> Og alt for mange heste får nu slet ikke ormekurene.

Ja det kan du have ret i

> Det burde være lovpligtigt at ormebahandle sine dyr.

tjae...hvis bare man kunne

Venlig hilsen Musen

Fra : Anet

Dato : 09-02-03 11:32

Man skal så lige huske at hestene skal have det nyeste ormemiddel da ormene
godt kan have udviklet resistens over for de gamle ormemidler så en garanti
for ormefri heste med ældre ormemidler skal man nok ikke helt tro på.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 09-02-03 21:20

> [...]
garanti
> for ormefri heste med ældre ormemidler skal man nok ikke helt tro på.

Ja det er jo rigtigt nok. Jeg har brugt det, at få lavet en test et stykke
tid efter at jeg har givet dem kuren, så jeg var sikker på at de så var
ormefrie. Det gør dyrlægen uden beregning

Venlig hilsen Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-02-03 11:49

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor mange af jer har fulgt foreskrifterne og fået / får jeres hestes
>gødning chekket,
>inden i giver ormekure ??

Det gør vi her!

Vi har sammen med dyrlægen lavet en plan for foldskifte og
gødningsprøver. Det har nu vist sig at virke sådan at sidste gang var
der kun een hest er skulle have ormekur. På denne måde sparer vi flere
penge end dem der har investeret i en bunke ormekure eller kører
udenlands efter dem. Samtidig er vi med til at gøre miljøet mere
medicinfrit. Vi *ER* jo økologer

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 09-02-03 12:34

Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> penge end dem der har investeret i en bunke ormekure eller kører
> udenlands efter dem. Samtidig er vi med til at gøre miljøet mere

Jeg tror også, at det er meget vigtigt at overveje hestenes omgivelser
og flokkens udskiftning, samt som du skriver, planlægge fornuftige
foldskift.

Hvis ikke man er opmærksom på den slags, tror jeg meget vel man, at man
kan risikere slet ingenting at få ud af ormekurene.

-dennis

Fra : MAIKEN.N

Dato : 09-02-03 17:40

Hej alle i gruppen.

Min hest har - før reglen om gødningsprøver trådte i kraft - altid fået
ormekure 4x årligt. Forskellige præparater naturligvis. Da så alt dette med
gødningsprøver trådte i kraft, fik han så naturligvis også taget en prøve.
Jeg troede at "den hellige grav" var velforvaret, da jeg jo i alle de år jeg
har haft ham,- og det er efterhånden 13 år - har været meget påpasselig. Men
trods alt det, viste det sig alligevel at han havde mange orm!!!!! Jeg var
nu ret rystet over det, og følte mig helt ussel! Vi har nu også været meget
påpasselige med foldskifte, og omlægning af sommerfolde hvert 2. år. Så
efter den oplevelse, må jeg sige at gødningsprøver er verdens bedste ting!
Nu får alle heste taget den samtidig, og ormekure til de heste hvor det er
nødvendigt bliver også givet samtidig. Jeg betaler gerne for en
gødningsprøve, så jeg kan se nødvendigheden af en ormekur. Sidst alle heste
fik taget prøver var han ormefri, og fik derfor ikke nogen kur. Havde jeg nu
ikke fået taget prøven, ja så havde jeg jo bare givet ham en ormekur. Så jeg
syntes det er meget vigtigt at man følger alle forskrifter med prøver
olign., men også de omgivelser hesten bevæger sig i.

Mange hilsner fra
Maiken.

Fra : Lene

Dato : 09-02-03 21:59

"Berit Nielsen" skrev:
> Hvor mange af jer har fulgt foreskrifterne og fået / får jeres
hestes
> gødning chekket,
> inden i giver ormekure ??

Klip.

> [...]
> det.
> Og alt for mange heste får nu slet ikke ormekurene.
> Det burde være lovpligtigt at ormebahandle sine dyr.

Hej Berit,
de heste som går herhjemme bliver checket i april / maj måned, men det
sker kun fordi jeg selv vil vide hvordan deres status er. Som kendt
hesteejer langer banedyrlægerne nemlig alle de ormekure ud som man
beder om - man siger bare hvor mange heste man har og får så det
antal. Har man tæt på 20, får man bare en kasse.
Væddeløbsheste rejser jo meget og er derfor også under et meget større
smittepres - derfor er de regler aldeles værdiløse for os, og det ved
dyrlægerne godt. Jeg tror de fleste med løbsheste gør som jeg: giver
hesten en ormekur, hvis de ikke ved hvad de ellers skal finde
på....... Fx har jeg pt. en hest som 2 gange er gået kold i løb. Der
er taget blodprøver, og den er blevet lyst i halsen - begge
undersøgelser viste intet, hvad gør man så??? Stikker den en ormekur,
ser om det hjælper. Hvis det ikke hjælper, så ved man i det mindste,
at den ikke har orm.

Rigtig mange folk er helt holdt op med, at give deres heste ormekure.
Jeg hentede 2 følhopper i fredags og de er smæk fyldt med orm. Den ene
hoppe er radmager af orm og desuden tom - trist!
Desværre har folk det med at gå og udtænke sig en masse forklaringer
på, hvorfor lige netop deres heste ikke har brug for ormekur. I det
her tilfælde lød forklaringen: De har begge fået det samme at spise,
men den ene er bare ikke så sulten som den anden, derfor er den mager.
Begge heste havde i øvrigt meget lange hove. Forklaring: De kan ikke
li at smeden banker på hovene!
Tjah, man skal høre meget før ørene falder af, men ind imellem er det
lige ved!

Det mest mærklige er, at de begge var hingstet ved en amerikansk
verdensrekordholder, hvor alene forbedækningen havde kostet en hel del
guld - det havde der åbenbart været råd til, men ikke til en ormekur,
så hoppen havde holdt på sit føl.

( Nogle gange har man bare sådan en lyst til at smække en øretæve -
den onde lyne mig! ).

Jeg har ikke hørt, at der skulle komme specielt mange orm i år - hvad
skulle forklaringen være på det?

Mvh. Lene

Fra : Iben Holst

Dato : 10-02-03 10:36

> Hvor mange af jer har fulgt foreskrifterne og fået / får jeres hestes
> gødning chekket,
> inden i giver ormekure ??

Det gør jeg!
For hvorfor gå og give hesten kur for noget den ikke har behov for - det er
jo også een af de grunde til at ormene bliver resistente overfor kurene;
fordi de får det for tit og fordi det meget nemt kan være uden grund!
Som andre har jeg også førhen givet ormekur 4 gange årligt, fordi sådan
gjorde man altså bare for at undgå ormene, men jeg kan absolut bedre lide
denne "nye" måde.

Hvis man selv kører til dyrlægen med prøven, koster det velsagtens flere
penge konsekvent at give hesten ormekur man har købt i udlandet, end hvad
det koster for en analyse + kuren de 2 gange årligt det skulle være
nødvendigt.

Iben

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-02-03 11:49

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange af jer har fulgt foreskrifterne og fået / får jeres hestes
> gødning chekket,
> inden i giver ormekure ??

Jeps, altid gødningsprøver, pånær når det drejer sig om mavebremselarver -
her holder jeg øje med æg på hestene om sommeren, og indtil nu har de været
svært plagede, så jeg giver Eqvalan eller tilsvarende hver december, når
frosten sætter ind.
Mine heste har været ormefri i 3 år nu, men har hvert år fået
december-ormekuren (efter dyrlægens råd). Og jeg bestiller skam disse
ormekure i udlandet, for der er virkelig penge at spare, når man har mere
end et par heste/ponyer.

> Jeg har hørt at vi kan forvente os et stort ormeår i år, hvad siger i til
> det ?

Det tvivler jeg stærkt på, eftersom vi har haft heftigt frostvejr i lange
perioder (i hvert fald her på øen).

> Har vi ikke kunnet forvente det siden de ændrede reglerne for ormekure ?

Jeg tror nu kun det er et fåtal, der helt har stoppet brugen af ormemidler.
Førhen var der jo også mange, der ikke gav ormekur, selvom de ku' købes uden
recept i nærmeste rideudstyrsforretning. Så jeg tror ikke, det har ændret så
meget på lige dét område.

Jeg synes bestemt gødningsprøver er af det gode. - Jeg brugte bestemt ganske
mange flere penge på ormemidler førhen, end hvad jeg gør i dag. Og det er jo
ikke kun pengepungen, der lettes - også hestene gavner det, at de slipper
for at blivefyldt med unødvendige giftstoffer flere gange årligt.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 10-02-03 12:31

Dem der efter det nye system indførelse "glemmer" at give deres hest ormekur
er jo ikke dem der har hestene på ridecentrene men mere de i forvejen
oversete heste der går rundt om på gårdene og er et levn fra børns opvækst.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 10-02-03 13:24

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e478d60$0$233$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> er jo ikke dem der har hestene på ridecentrene men mere de i forvejen
> oversete heste der går rundt om på gårdene og er et levn fra børns

Altså! Det skærer helt i mit hjerte, når I flere gange nævner de heste, der
bare står og ikke bliver passet ordentligt, fordi ejeren har besluttet at
beholde hesten, selvom barnet for længst er vokset op. Det er sådan en hest,
jeg har taget til mig/fået foræret, og jeg kan bare ikke holde ud at tænke
på, at sådanne heste har været vant til at blive striglet, nusset, redet
osv. for lige pludselig at blive glemt - det er værre, som vistnok Musen
skriver, end hvis hesten ikke har oplevet nusseriet.

Men så vil jeg endnu engang fortælle lidt om Musse, min fjordhest på snart
30; hun har det så godt nu - venter dog på en kammerat - igår løb hun rundt,
vrinskede, bukkede og havde det bare godt. Hun var helt forårskåd (bagefter
var hun dog også træt :) ) Er der nogen af jer, som kender til gamle heste,
der er så friske, at de løber rundt og ellers ikke virker særligt gamle?

Kh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 10-02-03 14:07

> [...]
heste,
> der er så friske, at de løber rundt og ellers ikke virker særligt gamle?

(klip)

Det kaldes LIVSGLÆDE........dejligt at høre om....*smiler*

--
Hilsen
Annette

Fra : Lene

Dato : 10-02-03 14:10

"Marlene" skrev
Klip
> [...]
heste,
> der er så friske, at de løber rundt og ellers ikke virker særligt

Jeps, jeg har en god gammel mokke på 28, som opfører sig som en kåd 2
års. Hun er nok den mest berejse traver i hele nordeuropa, for hun
pendler i fast rutefart mellem Polen, Irland, Sverige og Danmark, hvor
hun tager besværlige unghingste under kærlig behandling for dominans.
Der ud over har hun været lånt ud til Frankrig, Østrig, Tyskland og
Italien.

Mvh. Lene

Fra : Marlene

Dato : 10-02-03 15:00

Lene <hamadryad@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e47a464$0$11019$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> hun tager besværlige unghingste under kærlig behandling for dominans.
> Der ud over har hun været lånt ud til Frankrig, Østrig, Tyskland og

Ha, ha, ja hende kan jeg sagtens huske, du har skrevet om! Jeg griner stadig
ved tanken :)

Kh. Marlene.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 10-02-03 19:57

> [...]
heste,
> der er så friske, at de løber rundt og ellers ikke virker særligt gamle?

Hejsa.
Der hvor mine heste står ( På Rideskole ).
Er de fleste af elevhestene, ponyer og heste fra min tid som barn.
Der er en enkelt pony på 30 (i år), en anden på 17, en tredie på 19 og en
hest på ca. 23.
Alle hestene laver ganske lidt, og går på daglig fold og nyder ellesr bare
livet som gamle.
De har tjent deres, og har så rigeligt fortjent at slappe af, siger ham der
har rideskolen.
Dejlig flot holdning, og utroligt at så mange af hans heste bliver så gamle.
Han må jo gøre noget rigtigt *SS*

Hilsen Berit N

Fra : Marlene

Dato : 11-02-03 09:43

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e47f5fb$0$215$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
der
> har rideskolen.
> Dejlig flot holdning, og utroligt at så mange af hans heste bliver så

Det er virkeligt dejligt at høre. Jeg tror, det er langt fra sådan på alle
rideskoler. Jeg kunne forestille mig, at en del rideskoler tænker økonomisk,
og det koster jo at fodre på en hest :( Men dejligt at høre om!

Kh. Marlene.

Fra : Liz Brusgaard

Dato : 16-02-03 12:10

Hej gruppen,
Undskyld at jeg først kommer på banen nu - komputeren har været ned i snart
14 dage, så der er meget der skal indhentes

Ang. orme, så siger min dyrlæge at ældre heste (hoppen er 15 år) udvikler
resistans til orme. Jeg var nemlig overbevist om at hun havde orme sidste
efterår, (hun var bleven meget vommet at se på, med en appetit som en
"hest"!), men gødningsprøven vist negativ! Så ingen ormekur til hende.
Kort tid efter, læste jeg om en Schweitzisk undersøgelse, der vist at
gødningsprøver ikke nødvendigvis påviser tilstedværelse af orme. Jeg mener
at de sagde at prøverne var værdiløs!
Er der andre der ved noget om det, eller har hørt det samme?

Hilsener Liz

Fra : Anet

Dato : 16-02-03 12:30

En spændende teori. Nogen der har nogen links??

--
Hilsen
Annette

Fra : fudge

Dato : 22-02-03 20:57

Fra : fudge

Dato : 23-02-03 20:53

Hej Liz

Vi har 5 heste derhjemme, har nogle gange haft 10. Vi har fået dyrlægen til
at tage gødningsprøver mange gange, men han tager kun af nogle af dem. Men
alligevel får alle, fordi de formentlig har orm.

Jeg nægter at tro på at heste aldrig får orm. Jeg tror de gør hver år. Du
skriver, at din hest var meget vommet, det kan godt være tegn på at den har
haft det, men mange taber sig, hvis de får orm.

Hilsen Susanne

Fra : Liz B.

Dato : 23-02-03 21:20

"fudge" <fudge@oncable.dk> skrev >
> [...]
> skriver, at din hest var meget vommet, det kan godt være tegn på at den
har haft det, men mange taber sig, hvis de får orm.

Hej Susanne,

Heste får orme, ingen tvivl om det. Men man kan sagtens forestille sig at
de udvikler resistans til dem også.

Det er også meget vigtigt hvordan folde skift er, og hvor meget græsning
der er til rådighed. Nu er jeg så heldig at have ca. 7ha til min fire stks.
plus et par kalve til at gå og æde græsset efter dem. Så hestene behover
slet ikke ormekur hvert år. Hoppen var ret vommet, men er kommet sig godt
her i vinteren, og man kan næsten ikke se at hun har haft 6 føl i løbet af
hendes 14 år. (Ikke allesammen min, og hun skal ikke have flere!)

Hilsen Liz