Validere dato indtastning - Hvordan?
Fra : Ukendt

Dato : 08-02-03 19:22

Jeg er ved et fedte et site sammen med PHP og et sted på dette site skal
brugere indtaste en dato.

Denne indtastning skal gemmes i en mySQL database i et DATE felt.

For at undgå at mySQL returnerer en fejl når jeg forsøger at gemme det
indtastede har jeg brug for en grundig validering af det indtastede.

Det handler altså om:
-hvorvidt syntaksen i det indtastede er korrekt!
-om datoen er valid!
-evt. også om at ændre en indtastet syntaks til én der kan puttes i DATE
feltet!

Er der nogen herinde som har rodet med noget tilsvarende og derfor har råd
og tips, måske endda kodeeksempler at dele?

Claus

Fra : Larz

Dato : 08-02-03 22:09

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in
> [...]
>
> Er der nogen herinde som har rodet med noget tilsvarende og derfor har
> råd og tips, måske endda kodeeksempler at dele?

For at undgå problemer er det letteste at lave din datoindtastning som
dropdown felter!

Evt også check <http://dk.php.net/datetime>

--
-
Lars

Fra : Martin Møller Bæk

Dato : 08-02-03 22:15

Larz wrote:
> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in

Brug checkdate()
<http://dk.php.net/manual/en/function.checkdate.php>

Mvh
Martin MB

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-03 11:24

"Martin Møller Bæk" <martin@nospam.aflame.dk> skrev i en meddelelse

> Brug checkdate()
> <http://dk.php.net/manual/en/function.checkdate.php>

Glimrende forslag Martin!

Jeg har nu besluttet at brugerne skal indtaste DD-MM-ÅÅÅÅ i et tekstfelt. Og
for at synliggøre det ønskede indtastningsformat skriver jeg default
DD-MM-ÅÅÅÅ i feltet.

Strengen fra tekstfeltet deler jeg så vha. explode() ved karakteren "-".

Resten burde være nemt.
-Er der tre elementerer
-Er de numeriske med is_numeric()
-Og udgør de tilsammen en valid dato med checkdate()

Tak for hjælpen

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-03 12:15

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i en meddelelse

> Resten burde være nemt.
> -Er der tre elementerer
> -Er de numeriske med is_numeric()
> -Og udgør de tilsammen en valid dato med checkdate()

Er det overhovedet nødvendigt at checke hvorvidt input til checkdate() er
numerisk?

Claus

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 09-02-03 12:33

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Er det overhovedet nødvendigt at checke hvorvidt input til checkdate() er
>numerisk?

Kig i eksemplet nederst på siden:
<http://dk.php.net/manual/en/function.checkdate.php>

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-03 13:11

"Jens Tønnesen" <01-2003nospam@pressefoto.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev i
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Kig i eksemplet nederst på siden:
> <http://dk.php.net/manual/en/function.checkdate.php>

Takker!

Den havde jeg overset ;)

Claus

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 09-02-03 12:41

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
>
> Jeg har nu besluttet at brugerne skal indtaste DD-MM-ÅÅÅÅ i et tekstfelt. Og
> for at synliggøre det ønskede indtastningsformat skriver jeg default

Du kan jo gøre det smart ved med javascript at sørge for at din
vejledningstekst (dd-mm-åååå) forsvinder automatisk når brugeren klikker
på feltet.

> Strengen fra tekstfeltet deler jeg så vha. explode() ved karakteren "-".

Jeg kan ikke huske om det går med '-'er i, men jeg har god succes med at
lade brugerne indtaste dd.mm.åå i en formular (hvor jeg har skrevet
format-eksemplet ved siden af boksen så det også er synligt mens man
taster) det sender jeg til en mysql-'date'-kolonne, og jeg har ingen
problemer til trods for sekretærer på humaniora

> -Og udgør de tilsammen en valid dato med checkdate()

Den ville jeg nok nøjes med - hvis det vel at mærke foregår "bag login".

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-03 11:20

"Larz" <lp@your-pants-coder.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in

> For at undgå problemer er det letteste at lave din datoindtastning som
> dropdown felter!

Ja for mig som skal lave sitet, men for brugerne er det noget skidt. Det er
simpelthen for besværligt (læs tager for lang tid) at anvende.

Claus