ang. nye regler
Fra : Musen

Dato : 08-02-03 18:54

Jeg kom lige til at tænke på de der nye regler for hestehold (som tidligere
blev diskuteret herinde) idag. Kommer de til at gælde ALLE der holder heste?
Grunden til at jeg spørger er, at der hvor vi købte Ronzo, der stod to andre
heste, og det var også sådan nogle meget sølle eksemplarer. De bliver lukket
ind sidst i oktober og så ser de ikke en solstråle igen før først på
foråret. Sådan har han altid holdt dem sagde han, for det var jo alt for
besværligt at skulle lukke dem ud og ind hver dag (de stod i en koboks
sammen)
Men så er det jeg tænker, at hvis de regler også gælder ham (og hvorfor
skulle de egentlig ikke det) Så har jeg vel pligt til at melde ham for grov
overtrædelse af de regler der...Altså når de træder i kraft, har jeg ikke?
Jeg har ihvertfald stor lyst til at gøre det...Men omvendt, så holder han jo
faktisk bare heste som han holder køer. De kommer heller ikke ud hver dag,
og det har man ikke pligt til. Det er da en skæv fordeling.

Venlig hilsen Musen

Fra : JBH

Dato : 08-02-03 21:15

Mht de nye regler er det så regler vedtaget ved lov. Bliver det kontrolleret
ellers tror jeg ærlig talt ikke de er meget værd.
Der findes jo et utal af gamle stalde og man vil nok næppe bygge hele
stalden om i mange tilfælde.

Personligt er jeg til løsdrift, men jeg har da set heste der har trivedes
godt i spiltov og heste der ikke havde det så godt i bokse. Kommer jo også
meget an på hestens ejer - hvordan denne behandler hesten.

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e454434$0$13180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 08-02-03 22:55

Du kan læse hele forslaget på dansk rideforbunds internet side. Så vidt jeg
husker gælder reglerne for alle heste dog er heste der er til stævne, kåring
osv. fremmed sted undtaget for at skulle lukkes ud på fold hver dag.

--
Hilsen
Annette

Fra : Musen

Dato : 09-02-03 07:56

> [...]
kåring
> osv. fremmed sted undtaget for at skulle lukkes ud på fold hver dag.

Har lige læst dem, og kan ikke finde nogen "undskyldning" for at denne mand
ikke skulle lukke sine heste ud i halve år ad gangen. Måske man skulle tage
en snak med ham allerede nu. Så ved han da i det mindste at der kommer en
lov mod det på et senere tidspunkt.

V.h. Musen

Fra : Berit Nielsen

Dato : 09-02-03 10:01

> [...]
tage
> en snak med ham allerede nu. Så ved han da i det mindste at der kommer en

Selvfølgelig gælder de nye vedtægter for alle som holder heste.
Desværre vil de nok ikke være mere værd end de regler der er i dag.
Mange holder desværre heste sådan at de ikke kommer ud i vinterhalvåret,
og når de så går ude ser de sjældent en sjæl i ugevis.
De bliver ofte ikke beskåret, og lever tid af samme foder som der ellers
bliver brugt på stedet.
Det være sig hønsefoder, grisefoder eller foder til køer.
Hestene bliver ofte, heller ikke beskåret.

Det er mange gange sådanne ponyer som familiens børn har haft, redet og
elsket engang.
Men de er blevet voksne, flyttet fra reden og så nænner familien ikke at
skille sig af med dem.
Og så går de stort set for egen hånd.
Sådanne tilfælde har Dyrenes beskyttelse, Hestens værn og så videre mødt
utallige af.
Kontaktet vedkommende med en løftet pegefinger, og så var det det.
Dyrene lever stadig under samme forhold, og man sidder tilbage og syntes at
dyreorganisationerene er til grin.

Derfor vil jeg se at der sker andet end denne lov vedtages,
men hvem skal udføre arbejdet ????
Kommer der et dyrepoliti som skal føre alle disse realiteter ud i livet.
Eller vil man bare klappe i hænderne og sige at nu er det vedtaget,
og så sker der stort set ikke mere.

Hilsen Berit Nielsen

Fra : JBH

Dato : 09-02-03 10:14

Har nu læst forslaget. Mange ting er meget gode men jeg synes nu de er meget
detaljeret må jeg sige.
Feks
.. Luftskiftet skal være mindst 200 m3 pr. time pr. hest,
Ammoniakkoncentrationer må højst være 20 ppm, Kuldioxidkoncentrationen må
højst være 3.000 ppm og svolv-dinitrogen-indholdet må højst være 0,5 ppm,
Naturlige lyskilders areal skal svare til mindst 7% af gulvarealet(det er
der vist ikke mange gamle stalde der overholder)

Jeg har svært ved at tro det går igennem som lov.

Laila

Berit Nielsen <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4618d9$0$214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 09-02-03 10:23

Ja nu er de kloge personer på Christiansborg jo vældig kendte for at lave en
hel del skrivebordsarbejde så jo sådan et lovforslag skal nok gå igennem.

De flerste bokse på ridecentre er standardstørrelse som er 3 x 3 meter og så
skal alle disse bokse også laves om. De fleste steder er spiltove heldigvis
afskaffet og det syntes jeg er godt.

--
Hilsen
Annette

Fra : JBH

Dato : 09-02-03 11:04

Ok jeg synes godt nok der er mange steder, hvor der stadig er spiltove -
gamle stalde. Synes jeg har lidt svært at se om det er misrøgt, men jeg kan
godt se det er kedeligt, hvis de ikke bliver lukket ud og redet hver dag.
Kan da godt se at bokse kan være bedre, men løsdrift er i mine øjne det mest
perfekte. MEn jeg løfter da ikke en pegefinger foverfor folk der ikke har
løsdrift, bare de passer deres heste synes jeg ikke det er misrøgt. Så
hellere bruge kræfterne der hvor der virkelig forekommer misrøgt.

Ok men hvis det bliver lov er jeg ret sikker på det ikke bliver overholdt.

Synes godt nok ikke jeg har set en eneste stald der er så perfekt som
beskrevet i vedtægterne.

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e461dd7$0$197$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 09-02-03 11:31

Næh, det er jo nemt at sidde på Christianborg og beslutte uden at vide noget
om de dyr og behov som man sidder og lovgiver om, ikke?

Jeg syntes også at løsdrift er en god ting. Vi har bokse herhjemme til hver
hest og så kommer de ud på folden fra tidlig morgen til det bliver mørkt.

--
Hilsen
Annette

Fra : dorthe jensen

Dato : 09-02-03 13:02

Hej allesammen

jeg sad lige og læste jeres indlæg og så kom jeg til at tænke på hvor travlt
vi får når de nye regler træder i kraft, jeg har hørt mange rystende
historier om heste der ikke blev passet ordentligt.
Jeg har selv oplevet nogle der købte en hest hvor vi brugte den første uge
på at klippe lort ud af pelsen, hesten var fin og rar men det var da synd
for den.
jeg tror at jeg ville kunne mælde de første fem bare lige ved at tænke mig
lidt om.
Prøv at tænke på alle de heste der står rundt omkring hvor der ikke er nogen
der ser dem.
venlig hilsen Dorthe.

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e462dc4$0$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : JBH

Dato : 09-02-03 13:21

Ja det er noget værre svineri. Man skulle hellere bruge tid på at få den
form for hestehold afskaffet.

dorthe jensen <dorthejensen30@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4642f9$0$158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Anet

Dato : 09-02-03 13:31

Jeg mener ikke at dyrevelfærd er kun at give dem store bokse. Dyrevelfærd er
i høj grad at heste som I beskriver får et godt liv og bliver passet godt.
Om en hest har en stor eller lille boks syntes jeg er mindre betydlig når
bare de kommer på fold hver dag og bliver redet, nusset, striglet og fodret
korrekt.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-02-03 13:37

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Jeg mener ikke at dyrevelfærd er kun at give dem store bokse.

Ih, hvor rigtigt!
Boksens størrelse er mange gange helt uden betydning.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : JBH

Dato : 09-02-03 13:36

Netop - kunne ikke skrevet det bedre.
En hest kan godt stå i den flotteste stald, uden at den har det specielt
godt - være sky og mangle omsorg.

Laila

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e4649ee$0$162$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Musen

Dato : 09-02-03 21:30

> [...]
> Naturlige lyskilders areal skal svare til mindst 7% af gulvarealet(det er
> der vist ikke mange gamle stalde der overholder)

Ja jeg ved ihvertfald ikke hvordan jeg overhovedet tjekker om vi overholder
lige den del af det. Ligesom den med lyset, den er der nok heller ikke mange
ældre stalde der kan overholde. Vores kan ihvertfald ikke, men på den anden
side er vores heste også ude i alle de lyse timer hver dag, så det kan vel
være et fedt?

> Jeg har svært ved at tro det går igennem som lov.

Det ville da ellers være fint hvis den gjorde...og så blev håndhævet

Venlig hilsen Musen

Fra : Lene

Dato : 09-02-03 22:15

"Musen" svarede på:
Klip:

> Det ville da ellers være fint hvis den gjorde...og så blev håndhævet

Hej,
jeg tror at den lov vil møde massiv modstand fra DRF. For hvis den
bliver gennemført, så kan 90% af landets rideskoler godt dreje nøglen,
sammen med alle danske væddeløbsbaner, og skarpt forfulgt af 98% af
alle de hestestalde som private hesteholdere har.
Derudover så vil dyreværnet gå konkurs, for udgifterne til
dyreværnskonsulenter vil eksplodere - det er nemlig rigtig mange
menneskers ynglingsbeskæftigelse at rende og melde deres naboer, som
de er sure på, til dyreværnet.

Jeg håber personligt på at loven bliver gennemført, for ud over en
øget velfærd for dyrene, så kan vores lille murerfirma se frem til at
få rigtig rigtig travlt med staldbyggeri!

Mvh. Lene

Fra : Musen

Dato : 09-02-03 21:28

klip---

> Selvfølgelig gælder de nye vedtægter for alle som holder heste.
> Desværre vil de nok ikke være mere værd end de regler der er i dag.

Jo men mon ikke det alligevel er nemmere at få "knaldet" folk på det, nu
hvor der kommer helt friske regler for det?

> Mange holder desværre heste sådan at de ikke kommer ud i vinterhalvåret,
> og når de så går ude ser de sjældent en sjæl i ugevis.

Ja det er utroligt hvad folk byder dyr

> De bliver ofte ikke beskåret, og lever tid af samme foder som der ellers
> bliver brugt på stedet.
> Det være sig hønsefoder, grisefoder eller foder til køer.

Det var præcis det jeg oplevede med Ronzo. Det eneste "foder" han kendte til
var inselage til køer, og han kiggede undrende ned i sin kryppe de første
mange gange jeg serverede rigtigt hestefoder til ham. Det eneste foder jeg
indtil nu har kunnet få ham til at spise, er faktisk Vrinsk

> Hestene bliver ofte, heller ikke beskåret.

Nej det tror jeg godt nok heller ikke han er blevet. Faktisk havde han
aldrig fået løftet ben før jeg fik ham :o/

> [...]
det det.
> Dyrene lever stadig under samme forhold, og man sidder tilbage og syntes

Pyyyh så må det jo faktisk være endnu værre for den stakkels hest, for har
den aldrig oplevet andet, så ved den jo ikke bedre - trods alt - men har den
været nusset om og elsket, må det jo da være helt forfærdeligt pludselig at
være overladt til sig selv

> [...]
> Kommer der et dyrepoliti som skal føre alle disse realiteter ud i livet.
> Eller vil man bare klappe i hænderne og sige at nu er det vedtaget,

hmm ja sådan havde jeg egentlig ikke lige tænkt på det...Det er jo rigtigt
nok.

Venlig hilsen Musen

Fra : JBH

Dato : 10-02-03 00:59

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e46b9bc$0$13190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]

> mange gange jeg serverede rigtigt hestefoder til ham. Det eneste foder jeg
> indtil nu har kunnet få ham til at spise, er faktisk Vrinsk

Og det er vel den form for misrøgt man skal koncentrere sig om, ikke om
luftskiftet er mindst 200 m3 pr. time pr. hest eller naturlige lyskilders
areal svarer til mindst 7% af gulvarealet eller den præcise box's
størrelse.

Jeg kan da nævne mange islænderstalde hvor heste omend de går i boxe er
flere heste i en box. Jeg ville aldrig melde dem, men så jeg misrøgt hvor
heste ikke fik beskåret hove eller stod i lort til knæene mm ville jeg da
bestemt gøre det.

Laila