Variabler - sprogversionering
Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 08-02-03 18:53

På min ASP side - Er ikke nået længere
flash.swf?Country=UK
Eller
flash.swf?Country=UK

I Flash filen (Bruger Flash MX)

Jeg har nogle tekster i flash filen.

Eksempel
"Hej"
Når Country i ASP er UK skal Teksten være Hallo

Gernerelt skal Country bruges mange steder i Flash filen og jeg har 10-15
ting som er sprogafhængig.

Skær det gerne ud i pap

Er ikke Flash kyndig, men ASP koder. Har dog tid til at lege, men vil da
gerne lige have lidt hjælp.
Link til artikel, noget kode eller en fed forklaring vil være yders
interessant.

Jan

Fra : Peo

Dato : 09-02-03 08:15

Et par ideer.

Når du skal have variablerne ind i flash-filmen, så er det rigtigt at du kan gøre det ved
at tilføje variablerne og deres værdier for enden af filnavnet:
flash.swf?country=uk&theme=blue&.... osv.

Der er dog et lille problem med denne metode og det er at for hver gang du ændre i en
eller flere af variablerne, så "ser" browseren det som en helt ny swf-fil, og loader den
derfor fra serveren i stedt for fra brugerens cache (hvis altså brugeren har været på din
side før.) Dette er selvfølgeligt et problem hvis str. hænger sammen med fil-str. på
swf-filen.

Løsningen på dette problem er at (kræver at brugeren har en flash 6+ player) embedde
variablerne med det nye Flasvar-tag.
HTML:

<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"

codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,
0,0"
WIDTH="960"
HEIGHT="601"
id="afvikling"
ALIGN="">
<PARAM NAME=movie VALUE="flash.swf">

<!-- Her indsættes variablerne-->
<PARAM NAME=FlashVars Value="variable1=variable1s værdi&variabel2=variabel2s værdi...">

<PARAM NAME=quality VALUE=high>
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>
<EMBED src="flash.swf"

<!-- Her indsættes variablerne-->
FlashVars="variable1=variable1s værdi&variabel2=variabel2s værdi..."

quality=high
bgcolor=#FFFFFF
WIDTH="960"
HEIGHT="601"
NAME="flash"
ALIGN=""
TYPE="application/x-shockwave-flash"
PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer">
</OBJECT>

SLUT HTML.

Husk iøvrigt at URLencode dine variablers værdier, og værd opmærksom på at der ved denne
metode er en øvre grænse på 63 Kb for hvor meget tekst der kan passes til flash'en.

En ide mere:

Hvis du i stedet for kun at embedde informationer om hvilket sprog filmen skal være på, og
så have alle sprogene indbygget i flash-filmen, hvorfor så ikke gøre flashfilmen endnu
mere generisk.
Dette kunne gøres ved at alle tekster der skal versioneres hentes ind som variabler ala:
FlashVars="greeting=Greetings!&menu1=About me&menu2=My work"
På denne måde kan du fuldstændigt styre sproget, uden på noget tidspunkt at skulle
redigere i flash-filen.

/peo

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-02-03 10:27

Takker for dit svar

Ville dette virke i netscape - læste et sted det ikke ville virke der. Kunne
selvfølgekig bare prøve, men nu sidder jeg jo lige og skriver.

Fra : Peo

Dato : 09-02-03 11:16

Ja... Dvs. det skulle jeg mene
Jeg har aldrig testet det i Netscape, men til gengæld heller aldrig har læst at det ikke
skulle virke.
Der er jo også taget højde for begge browser-typer, da både object og embed -taget
tilføres variablerne (som du kan se i det førnævnte eks. så står variablerne der to
gange).

Du kunne jo være manden der bekræftede formodningerne!?

/peo

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-02-03 11:17

Takker.

Jeg tester mandag --> er jo TOTALT fremme i skoene når jeg møder mandag med
alt det jeg ved nu.

Fra : Peo

Dato : 09-02-03 11:30

Off topic!

...Hvor møder du?

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-02-03 12:41

Er freelancer - pt hos et reklamebureau i København
Helst databaser og ASP.
Men fik en lille opgave hvor jeg skulle bruge ovenstående, da jeg skulle
give variabler videre til Flash.
Har 5 dage til det og det virker vist allerede - brugt 3 timer.

Mit CV hvis det var det du søgte www.webmasteren.dk