Athlon processor - hvor varm ?
Fra : JK

Dato : 12-03-01 12:50

Jeg har netop fået ny computer. Processoren er en Athlon 1Ghz m/266 FSB. Når
computeren har kørt et stykke tid, stabiliserer CPU-temperaturen sig på
mellem 58-61 grader. - motherboardet (et Asus A7V KT133A) bliver ca. 44
grader varm.

Er de ovenstående temperaturgrader normale ?

Jeg spør' - fordi min gamle computer - en Pentium II 350mhz 'kun' nåede
varmegrader på ca. 36-45 - og bundkortet på ca. 35 grader (max !)

/JK

Fra : Frank Mikkelsen

Dato : 12-03-01 12:55

Hmm lidt højt synes jeg. Mit 1200MHz AMD ligger på 40-50 grader uunder
normal drift og motherboard på ca. 30 grader.
Men det kommer sikkert an på din køler og pasta. Er det et problem?

Fra : JK

Dato : 12-03-01 13:30

"Frank Mikkelsen" <flm@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm lidt højt synes jeg. Mit 1200MHz AMD ligger på 40-50 grader uunder
> normal drift og motherboard på ca. 30 grader.
> Men det kommer sikkert an på din køler og pasta. Er det et problem?

til processoren har jeg købt en såkaldt "super ORB duo462-3" - en rund køler
med 2 blæsere. På bundkortet er der også placeret en køler, og ligeså på
mit Asus V7700 G2 kort......det larmer altså lidt ) Jeg har indsat det
i et stort high tower kabinet, så umiddelbart sku' man da tro at der var
gjort noget, for at holde temperaturen nede (?)

Da jeg placerede køleren på CPU'en - bemærkede jeg, at der sad 4 meget små
'gummidupper' i hvert hjørne på processoren - jeg går ud fra, at de 4 dubber
ikke skulle fjernes, før køleren blev monteret ? - der fulgte iøvrigt noget
pasta med, som jeg brugte (meget sparsomt) da køleren sku' på.

/JK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-03-01 15:22

On Mon, 12 Mar 2001 12:54:36 +0100, Frank Mikkelsen wrote:

> [...]

>normal drift og motherboard på ca. 30 grader.
>Men det kommer sikkert an på din køler og pasta. Er det et problem?

(Vil du ikke godt svare under det du citerer?)

I det konkrete tilfælde lyder det mere som om det er den høje
kabinettemperatur der er problemet, hvis der altså er noget.

Løsning: bedre udluftning.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : JK

Dato : 12-03-01 15:28

"Henrik Dissing" <hendis@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> I det konkrete tilfælde lyder det mere som om det er den høje
> kabinettemperatur der er problemet, hvis der altså er noget.
> Løsning: bedre udluftning.

Jeg syns' bare at det lyder underligt - det er et stort high tower kabinet
(?) - jeg ku' forstå det, hvis det havde været ét eller andet mini-kabinet,
hvor alt var meget kompakt, men der er masser af plads - og ingen ledninger
dækker nogen af blæserne - der er også frit over bundkortet.

/JK

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-03-01 00:55

On Mon, 12 Mar 2001 15:28:10 +0100, JK wrote:

> [...]
>hvor alt var meget kompakt, men der er masser af plads - og ingen ledninger
>dækker nogen af blæserne - der er også frit over bundkortet.

God plads hjælper kun lidt hvis den varme luft ikke ledes ordentligt ud. Jeg
skal ikke kunne sige om dette er tilfældet hos dig, men 44 grader lyder
altså varmt.

Er du sikker på at blæserne ikke modarbejder hinanden samt at den kolde luft
kan komme hurtigt nok ind?

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Butch

Dato : 12-03-01 13:12

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg spør' - fordi min gamle computer - en Pentium II 350mhz 'kun' nåede
> varmegrader på ca. 36-45 - og bundkortet på ca. 35 grader (max !)

DEt er ganske normalt. Især hvis du ikke har indsat ekstra kabinet køling.
Hvis maskinen er stabil og du ikke tænker at overclocke behøver du ikke tage
dig af det. Ifølge AMD kan din cpu tåle optil 95c så der er et godt stykke
til loftet endnu. Du kan evt. prøve at tage siden af kabinet og se om
temperaturen falder drastisk. Det er et tegn på du trænger til bedre kabinet
køling.
Hilsen
Butch

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 12-03-01 14:09

> [...]
> grader varm.
>
> Er de ovenstående temperaturgrader normale ?

Hvis din computer er stabil, så er det vel ok uanset hvad temperaturen er
(en udmærket filosofi IMHO)

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : JK

Dato : 12-03-01 14:26

"Søren C. Fischer" <soren@fischer.as> skrev i en meddelelse
> Hvis din computer er stabil, så er det vel ok uanset hvad temperaturen er

Den er meget stabil - så det var bare af ren interesse + en lille smule
bekymring.

/JK

Fra : -=Madsen=-

Dato : 12-03-01 17:53

Jeg tror der er en fejl med temperatur føleren på AsusA7V133, har selv et
med duron 750@750 Mhz., med taisol køler og den bedste køle paste som man
kan købe og der er ikke for meget pasta på. cpuen er 54 grader om kabinettet
er åben eller lukket, køler profilen er kun meget lidt lun .

Er her nogen som har et Asus A7V133 med cpu temp. på under 50 grader ?

Fra : Butch

Dato : 12-03-01 19:07

> køler profilen er kun meget lidt lun .
Det kunne jo tyde på at der ikke er ordenlig kontakt imellem køler og cpu.
Det er klart at cpuen ikke kan komme af med varmen hvis den ikke har
ordenlig kontakt til køleprofilen.
Jeg har et ASUS A7V her rapporterer moboet langt under 50c.
Hilsen
Butch

Fra : Barney

Dato : 13-03-01 00:50

Hej...
Det er alt for meget.....
Har en Kammirat med en A7V + 1100 Mhz.
Når den blev tæsket hårdt Blev den 68 Grader (CPU'en)
Vi kontaktede forhandleren, Og Han Beordrede os til at slukke, og komme ind
med det samme, Vi FIK en ny køler, Og vupti, under Pres NU ligger den på MAX
53 Grader...
Og ja der er problemer med Føleren på Asus Kortet...
+/- 7 Grader....., En opdatering af bios henter intet, selvom det står
skrevet nogle steder.....
<

Barney

Fra : Henrik Dissing

Dato : 13-03-01 01:12

On Mon, 12 Mar 2001 17:53:04 +0100, -=Madsen=- wrote:

>cpuen er 54 grader om kabinettet
>er åben eller lukket, køler profilen er kun meget lidt lun .

De tre udsagn tilsammen taler da netop for at kontakten mellem køler og CPU
ikke er optimal.

Hvis kontakten er dårlig, tilføres der ikke profilen så megen varmeenergi
pr. tidsenhed, og så har det så meget desto mindre betydning hvor varm
luften omkring profilen er, for jo større temperaturforskel der er mellem
luften og køleribben, jo mere energi overføres der pr. tidsenhed til luften
som skal transportere energien ud af systemet.

I en ideel situation ville køleribben have samme temperatur som CPU-kernens
overflade, men det er selvfølgelig ikke praktisk muligt at opnå.

Venlig hilsen
Henrik Dissing