En par spørgsmål om Serial ATA
Fra : Rasmus Wulff Jensen

Dato : 08-02-03 11:35

Okay, here goes...

- Er der pt. nogen grund til at købe Serial ATA harddiske?

- Hvis man køber et bundkort med Serial ATA understøttelse er man så
fremtidssikret, eller kommer der bare serial ATA 2,3..... (jeg tænker på om
det fungere som Ultra DMA/33/66/100/133, eller interfacet pt. er klargjort
til de hurtigere versioner af harddiskene)?

- Serial ATA er noget der snakkes om til HD, men kommer det også til f.eks
cd/dvd-drev (så vi helt slipper for ide)?

- Hvad er Serial ATA's specs i forhold til støj og varme-udvikling

/Rasmus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-02-03 14:25

In article <b22ms9$2i73$3@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, Rasmus Wulff Jensen wrote:
> [...]
> det fungere som Ultra DMA/33/66/100/133, eller interfacet pt. er klargjort
> til de hurtigere versioner af harddiskene)?

Næh, det bliver ligesom med USB 1.0, USB 1.1, USB 2.0. Altså et nyt drev
kan køre på en langsom bus.

> - Serial ATA er noget der snakkes om til HD, men kommer det også til f.eks
> cd/dvd-drev (så vi helt slipper for ide)?

Ja. Med tiden skal det nok komme.

> - Hvad er Serial ATA's specs i forhold til støj og varme-udvikling

Bit'ene larmer ikke når de farer gennem ledningen, så det larmer
ikke mere. Men den højere clock på signalet (når der anvendes 1
ledning i stedet for 8 eller 16 til at flytte signalet skal
tingene arbejde hurtigere) vil give lidt mere varme. Men det er
nok ikke noget i forhold til den mekaniske varme der vil komme
fra dit drev.

Fra : Olesen

Dato : 08-02-03 14:55

"Rasmus Wulff Jensen" <wulff-jensen@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Okay, here goes...
>
> - Er der pt. nogen grund til at købe Serial ATA harddiske?

Nej.

> [...]
> det fungere som Ultra DMA/33/66/100/133, eller interfacet pt. er klargjort
> til de hurtigere versioner af harddiskene)?

Vil være bagudkompatibelt, ja, men S-ATA
vil komme i 3 versioner de kommende år, som USB 1 og nu 2.

> - Serial ATA er noget der snakkes om til HD, men kommer det også til f.eks
> cd/dvd-drev (så vi helt slipper for ide)?

Se det er det gode spørgsmål.
Sålænge der kun snakkes om det til harddiskene, og
cd-rom drev + brænderne ikke ser ud til at ville få
samme interface, så ser jeg ingen fornuft i at satse
på S-ATA, bare fordi det er ny og smart...
Du kan også få S-ATA indstikskort til PCI-portene....

> - Hvad er Serial ATA's specs i forhold til støj og varme-udvikling

Vides ikke, men varmen sker i harddiskene, og vil helt sikkert
ikke blive lavere end idag.

MVH