konkurrencer
Fra : Henrik H

Dato : 07-02-03 13:11

Er der nogle som kender til nogle lydigheds-, hyrde-,
agilitykonkurrencer e.l.. Dette fordi jeg meget gerne vil opleve
hvordan en trænet hund samarbejder med sin fører, samt for at få
oplevelsen af en garvet hund i aktion.

Jeg bor i nærheden af Hillerød

MVH

Henrik Hansen
Borderen Mille

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-02-03 17:52

Kære Henrik!

Hvad lydighed angår så prøv at kigge på Politihunde hjemmesiden (
www.danskph.dk ) der er garanteret en konkurrence i dit lokalområde. Ring og
aftal så er der nogen til at "tage sig af dig" eller tag ud og kik.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 09-02-03 13:48

Hej

På DKK's Hjemmeside kan du finde stævne lister over agility, lydighed,
markprøver m.m. så måske var det et besøg værd?
her er linket ; http://www.dansk-kennel-klub.dk/

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Søren Voigt

Dato : 07-02-03 18:01

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> agilitykonkurrencer e.l.. Dette fordi jeg meget gerne vil opleve
> hvordan en trænet hund samarbejder med sin fører, samt for at få

Velkommen til markprøve (det er en apporteringsprøve på koldt vildt.) i
Dansk Retriever Klub Region Sydsjælland på søndag d. 9 februar 2003. Det
foregår i Harrestedskov mellem Fuglebjerg og Kyse på Næstved-Slagelse
landevej (nr. 22). Der er skiltet ved landevejen op i skoven.

Der afholdes brugsprøve (stambogsførende), begynderklasse (prøveklasse),
åbenklasse (prøveklasse), og vinderklasse (konkurrenceklasse). Vi starter
kl. 9 og du kan som tilskuer komme ind og se alle klasserne. Der deltager 30
Labrador Retriever, 11 Flatcoated Retriever, 6 Golden Retriever, 1
Cheasapeake Bay Retriever og 1 Curly-Coated Retriever.

Hvis man som medlem af DRK ønsker at deltage i prøven kan man stadig når at
tilmelde sig indtil i aften (fredag) kl. 2100. Se information på
http://www.drk-region-sydsjaelland.dk/rapportoeren.htm#arrangementer.
Begynderklasse er dog allerede fuldtegnet. For brugsprøve er der tilmelding
på dagen.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-02-03 18:20

Hej Søren
Jeg synes lige du skal gøre opmærksom på at prøven du nævner er en uofficiel
prøve.
Det er måske rart at vide hvis man kun kommer som tilskuer.
Knæk og bræk med prøven
ønsker Vibeke

"Søren Voigt" <soren_voigt_fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.drk-region-sydsjaelland.dk/rapportoeren.htm#arrangementer.
> Begynderklasse er dog allerede fuldtegnet. For brugsprøve er der

---

Fra : Søren Voigt

Dato : 07-02-03 20:14

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

uofficiel
> prøve.
> Det er måske rart at vide hvis man kun kommer som tilskuer.

For det første er brugsprøven bestemt ikke uofficiel eftersom den skrives i
hundens stambog.

For det andet begriber jeg ikke hvad forskel det gør for en tilskuer om
prøven er stambogsførende eller ej. Henrik H skriver at han er interesseret
i "at opleve hvordan en trænet hund samarbejder med sin fører, samt for at
få oplevelsen af en garvet hund i aktion.". I betragtning af, at stort set
alle de hunde der stiller i vinderklasse på vores C-prøve på søndag er
prøvet på B-prøve og flere af dem er Jagtchampions og Brugschampions, så
skulle der sådan set være rig mulighed for Henrik H. (og andre) for at se
elitehunde arbejde.

Jeg har ikke lagt skjul på, at prøven - bortset fra brugsprøven - ikke er
stambogsførende, men jeg synes at du har en underlig elitær indstilling til
hundearbejdet når du nedgør de præstationer som almindelige hundeførere
leverer på vores C-prøver ved at sige at det er en uofficiel prøve.

med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Carina Graversen

Dato : 07-02-03 20:23

Hej Henrik.

> Dette fordi jeg meget gerne vil opleve
> hvordan en trænet hund samarbejder
> med sin fører, samt for at få oplevelsen
> af en garvet hund i aktion.

Den 2. marts afholder redningshundetjenesten i Frederikssund en såkaldt
A-prøve i det internationale prøveprogram IRO. I dette program skal alle
bedømmes i lydighed samt en færdighedsbane. Herudover vælger man et
hovedmoment: ruinsøg, sporsøg eller terrænrundering.

Den 26. og 27. april er der så udtagelseskonkurrence til VM for
redningshunde - også i Frederikssund. Her kommer landets bedste
redningshunde og kæmper om de eftertragtede pladser, så jeg tror godt man
kan forvente at se mange hunde på et højt plan .

Den 3. til 6. juli er der så VM for redningshunde. I år er det Danmark der
er arrangør ... og ja, det er Frederikssund der arrangerer det

Så vidt jeg ved, bliver lydighed og færdighedsbanen placeret på et stadion,
hvor der vil være god mulighed for at følge med i disciplinerne. Der vil
endvidere være mulighed for at overvære ruinsøget samt sporsøget -
terrænrunderingen er det ikke rigtigt muligt at finde et areal af passende
sværhedsgrad, hvor også publikum kan se hvad der foregår...

Hvis du synes dette lyder spændende, er du velkommen til at skrive tilbage,
så skal jeg gerne være leveringsdygtig i nærmere oplysninger mht. tid og
sted - jeg skal i øvrigt med til kvalifikationskonkurrencen, og håber
så at kvalificere mig til VM. Kommer du ud og kigger, må du jo lige komme
hen og hilse på .

Hilsen
Carina
ina@redningshund.dk

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 08-02-03 09:08

Da en border collie ikke er en jagthund og heller ikke en decideret politi-
eller redningshund, tror jeg at det er i Danmarks civile Hundeførerforening
DCH, du vil kunne hente mest inspiration til din hund.
Vores border collie går til både lydighed og agility i DCH og hun er meget
dygtig og meget glad for begge dele.
Den nærmeste klub på Hillerød jeg kunne finde er Helsingør?
Adressen er: http://www.dch-helsingor.dk/
På hjemmesiden kan du finde mange oplysninger, som jeg tror at du kan bruge.
Mange hilsener fra Ulla
og borderen Naddie

Fra : Carina Graversen

Dato : 14-02-03 21:03

Hej Ulla

> Da en border collie ikke er en jagthund og heller ikke en decideret
politi-
> eller redningshund,

Der er nu da ellers flere border collier her i Danmark, der er godkendte
redningshunde. Umiddelbart er borderen måske ikke den nemmeste hund at
arbejde med, men kan man styre den i DcH-programmet, så burde man også kunne
styre den som redningshund. Til gengæld er borderen jo meget arbejdsivrig og
udholden, og også generelt gode til at omgås andre hunde og mennesker, så
jeg ser bestemt ikke racen som mindre egnet til redningshund end andre racer
(altså forudsat at føreren kan styre en border collie !!!).
___

> tror jeg at det er i Danmarks civile Hundeførerforening
> DCH, du vil kunne hente mest inspiration til din hund.

Hmmmm - jeg vil nu mene, at der er stor klasseforskel på at se de
redningshunde, der er til konkurrence om verdensmesterskaberne for
redningshund og så de hunde der går til konkurrence i DcH-programmet ....

Lydigheden dømmes væsentlig hårdere, og der er både en gruppe af mennesker
man skal gå igennem samt skud i prøven.

Færdighedsbanen indeholder en hel del lydighed og så er der en
dirrigeringsbane, hvor hunden først skal sendes ud til en kegle, hvor den af
sig selv skal blive stående. Herefter er der rundt om keglen placeret 3
borde med en indbyrdes afstand af 40 meter, som hunden skal dirigeres ud til
skiftevis og hoppe op på (dvs. ved det bord der er længst væk, står
hundeføreren vel 50 - 60 skridt væk). Hundeføreren har en lille cirkel på
max. 2 x 2 meter at bevæge sig på, og skal så dirigere hunden rundt på banen
!!!! Der er også en bæreøvelse, hvor hundeføreren skal løfte sin hund op og
bære den ca. 10 meter. Herefter skal hunden overdrages til en fremmed
person, der så bærer den yderligere 10 meter og sætter den ned på jorden.
Hunden skal nu uden kommando blive stående roligt ude hos personen uden at
sige noget (dette er faktisk ret belastende for hunden, at den bliver
overdraget til en fremmed og så skal blive ved denne indtil hundeføreren når
frem - de fleste hunde vil meget gerne, meget hurtigt løbe hjem ti deres
fører).

Herudover skal hunden bedømmes i eet af følgende hovedmomenter: ruinsøg,
sporsøg eller terrænrundering.

I ruinsøget er området 400 - 800 m2 stort, og kan indeholde flere etager
samt kælder. Hundeføreren må ikke gå med ind i området, så hunden skal i
nogle tilfælde selv løbe op på 2. eller 3. sal og gennemsøge området.
Samtidig er der en del larm og fremmede personer der går rundt i området.
Søgetiden er 40 minutter.

Sporsøget er et 2.000 skridt fremmedspor der er 3 timer gammelt. Der er 7
knæk, hvoraf mindst 2 er spidse. For enden af sporet sidder en person, som
hunden skal markere. Til sammenligning kan det nævnes, at et DcH-spor i
ELITE-klassen er 1.000 skridt langt !

Terrænrunderingen foregår i et 25 - 30.000 m2 stort område, hvor der kan
være bebygget eller ruinområder der skal gennemsøges. Søgetiden er 30
minutter. Til sammenligning kan det nævnes, at en DcH-eftersøgning i
ELITE-klassen er 22.500 m2 stor !!!

Så hvis man virkelig »gerne vil opleve hvordan en trænet hund samarbejder
med sin fører, samt for at få oplevelsen af en garvet hund i aktion« - så
tror jeg nu stadigvæk det vil være meget interessant at kigge forbi
verdensmesterskaberne i Frederikssund i juli .

Hilsen
Carina
- Der i øvrigt har været medlem af DcH i over 13 år nu, og går i
ELITE-klassen med sin egen hund

Fra : Mari

Dato : 09-02-03 04:52

> [...]
> agilitykonkurrencer e.l.. Dette fordi jeg meget gerne vil opleve
> hvordan en trænet hund samarbejder med sin fører, samt for at få

Mugge opdaterer agilitykalenderen
http://www.mugge.suite.dk/agilidk.htm

Kig i den og find et stævne, hvor du kan møde op.
Indendørs koster det entre - men ikke til de fleste udendørs.

På stævner med "rød" startbog er der flest af de toprutinerede.
Agilityfolk kører langt for at gå til stævner. Da jeg var aktiv, brugte jeg
snildt 15-18 tusind på tilmeldingsgebyrer og kørsel til stævner. Så
regn med at hundesport på konkurenceplan ikke er en billig affære.
Men......... det giver tifold tilbage, medmindre hunden går hen og
bliver et "redskab". Kan man holde tømmerne og lade såvel træning
som ambitioner ske 100% på hundens præmisser - så er det absolut
noget af det bedste, man kan foretage sig i sin fritid.

Ridehuset på Noagård i Boeslunde v/ Skælskør - den 22/2 og
hvis du vil lidt tættere på, så er et af de store vinterstævner
i Gundsølillehallen (rute 6 mod nær Roskilde) den 29+30/3.

Den 11/5 på Ålholmskolen i Hillerød og ved Frederiksborghallen 14+15/6.

Stævnerne starter typisk klokken 10:00. Medbring en god havestol,
termokaffe/tøj madkurv o.lign.
og et telt eller læsejl, for der er meget ventetid hvis man vil se det
bedste.

/Mari