Max arbejdstemperatur for SCSI diske?
Fra : Wee-Hung Martin Tong

Dato : 12-03-01 11:48

Hejsa alle

Jeg har problemer med en workstation på mit arbejde.

Specifikationer således:

Asus P2B-DS (2 x 450Mhz Pentium 2)
3dlabs Oxygen 96mb Permedia 3 (AGP)
Adaptec AAA-131CA
DV Master Pro

Der sidder 5 SCSI diske i et Yeong Yang Cubekabinet.

1 x boot drev (C:): 9 GB SCSI LVD med WinNT4 (onboard SCSI)
1 x lyd data drev (D:): 18 GB SCSI LVD (onboard SCSI)
1 x video drev (E:): 3 x 18GB SCSI UW, der kører Raid 0 (Adaptec AAA-131CA)

Problemet er, at der tit er periodiske fejl på Raid drevet (E:). Nogen gange
kommer og går den ene harddisk på RAID arrayet.

Kan dette skyldes varmeproblemer. Jeg har taget siderne af og de fire 18Gb
harddiske, som sidder under hinanden, udvikler helvedes masse varme. Ligefør
man brænder sig på dem.

Kabinettet er fedt at se på, men dårlig designet til kabinetkøling. Der
sidder en blæser i strømforsyningen og to foran på fronten. Men Plastikket
foran er jo i vejen og bag den ene blæser sidder 9gb harddisken.

Nogen der ved hvad der kan være i vejen?

Mvh. Martin

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 12-03-01 15:35

Hej Martin

Du har temmelig sikkert et varmeproblem. Køb 5 harddiskskuffer med aktiv
køling. Zitech Computer har mange forskellige modeller. Jeg har selv skuffer
til alle mine harddiske i et lignede system som dit.
Nu har du vel et backup af dit stripe set.

Hilsen Mikkel

Fra : DWM

Dato : 12-03-01 16:49

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> køling. Zitech Computer har mange forskellige modeller. Jeg har selv skuffer
> til alle mine harddiske i et lignede system som dit.

Samme her og jeg kan absolut anbefale de harddisk skuffer med 2 kølere og ID
display som man kan købe ved Zitech. De er dog lidt dyre (7-800kr pr. stk mener jeg)
Før havde jeg 4 diske i mit system hvor de sad 2 og 2 sammen og efter 6 måneders
kørsel har jeg haft problemer med bad sectors på begge af de nederste diske.
Samtidigt er det tydeligt at det var et varmeproblem da man kunne se på de nederste
diske hvilke chips der blev varme på de øverste. (selv på metallet var der mærker)
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS. No it´s not my real emailadress

Fra : WMT

Dato : 13-03-01 22:01

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
skuffer
> til alle mine harddiske i et lignede system som dit.

Jeg har desværre det problem, at kabinettet er et såkaldt cube-kabinet. Se
evt.

http://www.mediapark.ne.jp/intertek/cubuspec.html

Selvom den er opgivet til at have 6 x 5 1/4 har den kun 4. Ingen mulighed
for harddiskskuffer, der sidder allerede et plextor 40x max, Iomega 2gb og 1
3½ floppy. Ingen extra blæser-options overhovedet = stegeovn.

> Nu har du vel et backup af dit stripe set.

Det er ikke så vigtigt, bruges kun til video har fortalt brugerne om
situationen.

Hvilket kabinet kunne ellers anbefales med masser af køling of udvidelse?

Mvh. Martin Tong