Problemer med opgradering (temperatur)
Fra : Thomas G

Dato : 06-02-03 22:09

Hej Alle

Jeg har netop anskaffet mig en masse nye dele

Soltek MB SL-75FRV, Via KT400
Ati Radeon 9000 Grafikkort
512 MB DDR 2700 ram
AMD 1800+ CPU

Samt et noice control Chieftec kabinet med en 350 watt strømforsyningen og
masse udstyr så jeg slipper for alt for meget larm .... Bla en CPU køler der
i følge deres information skulle kunne holde til nedenstående:

AMD Duron til og med 1,2 GHz
AMD thunderbird til og med 1,2 GHz
AMD XP Palomini til og med 1800+
AMD XP Thouroughbred til og med 2100+
AMB XP Barton til og med 2400+

I MB bios er det muligt at sætte SOLTEK kalder "Anti-Burn Shield II" til at
slukket for PC'en hvis den bliver for varm. På nuværende tidspunkt er den
sat til 85 grader (ifølge soltek er den er varme føler inde i processoren).

Når jeg starter PC'en ved 1533 MHz (133 MHZ FSB) dripler den op på 70 grader
med det samme, og der skal ingen ting til før den går over 85 grader i de 3
sekunder der skal til før den slukker (med åbent kabinet).

Når jeg starter PC'en ved 1150 MHz (100 MHZ FSB) dripler den op på 63 grader
med det samme, og der skal bare lidt lidt pres til før den ryger op i
nærheden af 85 (kun i små peaks så falder den retur til 64 - 70 grader) ...
med kabinettet lukket (der er en 80 MM papst 1500 rpm blæser der blæser luft
ind lige under/midt på CPUen).

I bios er der yderlig en temperatur måling på CPU ekstern der måler mellem
40 grader og 47 grader (lige her og nu).

Mit spg 1 er ... hvor langt op kan jeg tillade mig at sætte den grænsen for
den interne CPU temperatur ? (jeg ved at det står på CPU'en men jeg orker
ikke at pille blæseren af igen ... og da jeg forsøgte at læse bogstaverne
sidste gang kunne jeg næsten ikke se dem).

Mit spg 1 er ... er det min køler der er for dårlig ?

mvh Thomas G

Fra : Niels Bjørk Pedersen

Dato : 06-02-03 22:49

Lyder som om at din CPU-køler ikke sidder rigtigt eller du mangler at have
langt et tyndt lag kølepasta på CPU'en.
-Niels-

Fra : Thomas G

Dato : 06-02-03 22:52

> Lyder som om at din CPU-køler ikke sidder rigtigt eller du mangler at have
> langt et tyndt lag kølepasta på CPU'en.

Paste er der på køleren

Køleren er kontrolleret og kontrolleret igen jeg kan ikke se at den
skulle sidde skævt eller ikke rører et eller andet sted.

mvh Thomas G

Fra : Leony

Dato : 07-02-03 10:58

> Paste er der på køleren

Husk at det skal være et tyndt lag, meget tyndt lag - teksten på cpu
skal kunne ses.
Hvis laget er for tykt virker det isolerende i stedet for varmeledende.

Sad der en thermal pad på profilen? og har du pillet den af inden der
kom pasta på?

> Køleren er kontrolleret og kontrolleret igen jeg kan ikke se at
> den skulle sidde skævt eller ikke rører et eller andet sted.

Det er min erfaring at der går en uge eller to inden at varmeoverførslen
fra cpu til profil er maksimal. Pastaen skal lige "køres til".
Dette står i øvrigt også i Arctic Silver's brugsanvisning, så det er
ikke kun min erfaring.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-02-03 09:02

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> strømforsyningen og masse udstyr så jeg slipper for alt for meget larm
> .... Bla en CPU køler der i følge deres information skulle kunne holde

Er der ingen oplysninger om hvilken CPU køler det er, mærke/model??

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas G

Dato : 07-02-03 10:15

> Er der ingen oplysninger om hvilken CPU køler det er, mærke/model??

Nej Men man kan se et billede af den på www.webconsult.dk

mvh Thomas G

Fra : Thomas G

Dato : 07-02-03 11:51

Hej Alle

God nyhed (for mig

Med en gammel K6 køler profil og blæser afprøvede jeg en teori omkring
overflade (den gamle blæser er meget mere glat i bunden, og den nye havde
meget mere tydelige ridser). Da jeg monterede den gamle køler så jeg at jeg
havde vendt den nye profil "forkert" eller sagt på en anden måde (der ikke
får mig til at fremstå som en PC idiot jeg kunne vende den anderledes.

Da jeg vendte den nye (webconsult) køler om faldt temperaturen til 55 grader
intern og 44 ekstern ved 1533 MHz med åbent kabinet og CPU
belastningsprogrammet kørende i 10 minutter, og til 49 grader intern og 41
ekstern ved 1533 MHz og ingen reel belastning.

Ved at venden den om har jeg åbenbart fjernet de værste kratere i bunden af
profilen fra kølen. (det er min teori

På det vedhæftede billeder kan I se bunden af de 2 kølerprofiler og der er
tydelig forskel. På den fra WebConsult kan I se resterne af køle pastaen der
hvor
der er en stor ridse i bunden (venstre side af profilen på billede - lidt
oppe) BILLEDE LIGGE I BINAER gruppen (se P.S.)

Jeg vil foresten gerne sige tak til WebConsult for utrolig hurtige svar på
mail vedr. mit problem (at jeg selv fandt en løsning gør ikke deres hjælp
mindre værd)

mvh Thomas G

P.S. Jeg har lagt et billede af bunden af profilerne i DK.BINAER med
Emne/subject "Løsning på temperatur problem"

P.P.S Tak til alle der kom med forslag

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-02-03 16:41

> [...]
> der er en stor ridse i bunden (venstre side af profilen på billede - lidt
> oppe) BILLEDE LIGGE I BINAER gruppen (se P.S.)

Det er ikke på grund af en ridse, men fordi du har vendt køleren forkert i
første omgang!

På billedet kan du se, at køleren har en udfræsning på den ene side.
Det skyldes, at soklens Camhouse (Den del af soklen, der rager op ved siden
af CPU'en) er en smule højere end resten af soklen + CPU.
Ved at vende køleren forkert (med den plane flade over camhouse) tilter
køleren en anelse og CPU'en har dårlig kontakt.

Du har faktisk været heldig!
Du kunne så let som ingenting have ødelagt kanten af kernen på CPU'en med
den skæve belastning og den kunne også let have gået til de evige CPUmarker
pga overopvarmning.

Altså udfræsningen skal altid være over camhouse!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas G

Dato : 07-02-03 19:16

> Det er ikke på grund af en ridse, men fordi du har vendt køleren forkert i
> første omgang!

Så var det alligevel mig der var en spasser

> Du har faktisk været heldig!

Tja ind i mellem skal man jo være heldig

mvh Thomas G