IRQ under WinXP
Fra : Kim

Dato : 06-02-03 21:01

Lidt i tvivl om det er hard- eller softwaregruppen
jeg skal spørge i:

Har lidt problemer med framerates på mit skærmkort, men
har måske fundet forklaringen:
Både mit skærmkort, netkort og lydkort har IRQ 5.

Men jeg kan sgutte få lov til at flytte nogen af dem i WindowsXP.

Kan jeg flytte IRQ på 1 eller 2 af dem, og vil det hjælpe ?

Mvh, Kim

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-02-03 22:40

Kim 's insignificant opinion was stated in: news:b1ueqh$28l$1@sunsite.dk

> [...]
>
> Men jeg kan sgutte få lov til at flytte nogen af dem i WindowsXP.
>
> Kan jeg flytte IRQ på 1 eller 2 af dem, og vil det hjælpe ?

Jeg sidder lige og lurer på det samme, xp har valgt at samle det hele på irq
3. Der er ingen umiddelbare problemer, men jeg tvivler på at det er det mest
hensigtsmæssige.

3 SbLive
3 acpi
3 Radeon Gfx kort
3 Rtl8139
3 via usb
3 via usb

6 disk
8 cmos ur
12 genious (keyboard&mus)
13 fpu
14+15 IDE

Jeg prøver at flytte sb kortet på 5'ern og gfx kortet på 10'ern.
I bios har jeg valgt "pnp os installed" , men efter som xp ikke helt har
styr på det, prøver jeg at override det.

Ser om det hjælper, men kunne godt tænke mig at høre hvad andre har
erfaret..

/sune

Fra : Kim

Dato : 06-02-03 22:46

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver at flytte sb kortet på 5'ern og gfx kortet på 10'ern.
> I bios har jeg valgt "pnp os installed" , men efter som xp ikke helt har
> styr på det, prøver jeg at override det.

Jamen, jeg kan ikke flytte en sk.. i enhedhåndtering.
"Skift indstilling" er grå og kan ikke aktiveres...

Mvh, Kim

Fra : Sune Storgaard

Dato : 06-02-03 23:12

Kim 's insignificant opinion was stated in: news:b1uktk$3kf$1@sunsite.dk

> "Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jamen, jeg kan ikke flytte en sk.. i enhedhåndtering.
> "Skift indstilling" er grå og kan ikke aktiveres...
>
> Mvh, Kim

Det er lidt mere tricky end som så med XP..

Du kan ikke gøre en ski i enheds håndtering nej, og det er faktisk heller
ikke sikkert at det hjælper at assign en irq manuelt i bios. XP skal vist
installerest i standard pc tilstand før du kan gøre det, har du acpi er den
fast besluttet på at gøre det selv, uanset..

/Sune

Fra : Kim

Dato : 06-02-03 23:31

> [...]
den
> fast besluttet på at gøre det selv, uanset..

Hmm...Jeg prøver at rykke et af kortene til et andet slot, tror jeg.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 07-02-03 01:00

Kim 's insignificant opinion was stated in: news:b1uni8$ipe$1@sunsite.dk

> "Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hmm...Jeg prøver at rykke et af kortene til et andet slot, tror jeg.

Prøv at se denne:
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=47
Der er 2 links midt på siden som også er et besøg værd.

Umiddelbart er det ikke muligt, men det er vel et spørgsmål om hvor meget
man vil splitte sin xp ad..

/Sune

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 06-02-03 23:37

On Thu, 06 Feb 2003 21:01:24 +0100, Kim wrote:

> [...]
>
> Men jeg kan sgutte få lov til at flytte nogen af dem i WindowsXP.
>
> Kan jeg flytte IRQ på 1 eller 2 af dem, og vil det hjælpe ?

Nope hjælper ikke, bare lad Windows om at styre IRQ/DMA osv....

/Glen

Fra : Madsen

Dato : 07-02-03 13:09

Kim skrev:

> Både mit skærmkort, netkort og lydkort har IRQ 5.

Hvis Win2000 eller XP har fundet pc'en ACPI-kompatibel så kører Windows
med IRQ-sharing. Det plejer dog at være IRQ 9 der bliver brugt til det,
men det er muligt at den også kan finde på at vælge andre adresser.

Prøv at læse: <http://makeashorterlink.com/?L2FD5354>

Madsen.