Hvilken gås?
Fra : Jens Boesen

Dato : 06-02-03 18:49

Ved nordenden af Tissø stod der i dag en stor flok (180) canadagæs. Bland
dem gik der 2 grågæs. nogle få af canadagæssene var mere grålige end de
andre - dem bestemte jeg til at være ungfugle. Et par stykker havde også
lidt afvigende hvide tegninger i hovedet - lidt mere end de fleste andre -
men stadig var de umiskendeligt canadagæs, bl.a. med sorte ben og næb.
Men så var der én: stort set canadagås på hele kroppen, men med klart orange
ben og næb (helt uden sort eller bare mørkt), næsten hvidt hoved med en
lille sort kalot og gråbrun hals. Den er bestemt ikke at finde i Fugle i
felten. Jeg ville gætte på enten en krydsning med snegås (Kan det lade sig
gøre?) eller bare en albinistisk canadagås. Hvad var det for én?

Med venlig hilsen
Jens Boesen

Fra : Stig Linander

Dato : 07-02-03 08:03

Thu, 6 Feb 2003 18:49:07 +0100, skrev Jens Boesen bl.a. ...

> Men så var der én: stort set canadagås på hele kroppen, men med
> klart orange ben og næb (helt uden sort eller bare mørkt), næsten
> hvidt hoved med en lille sort kalot og gråbrun hals.

Hybrid Canadagås/Grågås?

Jeg så noget lignende for fire år siden. Uddrag fra ng'en ...

* From: Stig Linander
* Date: Sat, 02 Jan 1999 15:12:37 GMT
* Newsgroups: dk.fritid.ornitologi
* Subject: Gundsømagle Sø, 02-Jan-1999

> Én af Canadagæssene havde hvidt ansigt, fuldstændig som Bramgås,
> d.v.s. sort isse og sort ved øjet.
> Hybrid? Eller blot partiel albinisme?
> Den var lige så stor som de øvrige Canadagæs, muligvis med en
> anelse kortere hals.

Jeg erindrer dog ikke noget om orange ben og næb.

* From: Thomas Nielsen
* Date: Sat, 02 Jan 1999 15:50:33 GMT
* Newsgroups: dk.fritid.ornitologi
* Subject: Re: Gundsømagle Sø, 02-Jan-1999

> Det er formentlig en hybrid grågås/canadagås - de kan i hvert fald se
> sådan ud - og er den almindeligste hybrid af canadagås.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page