Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Om at låne penge
Fra : Allan

Dato : 06-02-03 18:13

For at sætte jer lidt ind i sagen må jeg lige komme med en "forhistorie"

I mine unge dage (10-12 år siden) var jeg ikke så god til at administrere
mine penge.
Dvs at jeg brugte flere end jeg tjente. Overtræk på dankort for derefter at
flytte bank. "kvik" lån uden at betale afdrag.
Selvfølgelig og velfortjent røg jeg i RKI.

Nu har jeg efterhånden betalt al min gæld, plus noget i nærheden af
ågerrenter og vil låne nogen penge
(ikke efter samme metode som før - denne gang vil jeg gerne betale tilbage).
Jeg har ikke stået i RKI et halvt års tid og jeg har lige nu ikke nogen gæld
overhovedet.

Efter at have snakket dels med bank og søgt om lån hos GE er jeg blevet
afvist begge steder.
Banken sagde at jeg var i RKI og GE ville ikke give nogen forklaring.
Jeg fortalte til bankdamen at jeg ikke var i RKI - hendes svar var : Du
_har_ været uden at yddybe det nærmere.

Jeg er IKKE i RKI - har tjekket flere gange og så på tidligere adresser.
Min årsindkomst er 300.000-360.000 - fast arbejde og altid haft det.

Nu kommer jeg så til hovedspørgsmålet >> Kan jeg være registreret andre
steder ?
En nævnte for mig at jeg kunne være erklæret insolvent (?) Hvad er det ? Og
hvem gør det ? Og hvor tjekker man det ?

Håber at nogen kan hjælpe mig med svar på noget af det.

Mvh. Allan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-02-03 21:47

> Banken sagde at jeg var i RKI og GE ville ikke give nogen forklaring.
> Jeg fortalte til bankdamen at jeg ikke var i RKI - hendes svar var : Du
> _har_ været uden at yddybe det nærmere.

Nogle banker - og realkreditinstitutter - låner først penge ud op til 3 år
efter at man er fri af RKI. Om det er rimeligt kan jo altid diskutteres, men
det er formentlig det problem, du er rent ind i.
En anden ting kan være din årsopgørelse - den er jo fra 2001, og vil derfor
vise din tidligere dårlige økonomi, og evt. gamle skattegæld.
Det samme gælder, hvis du får trukket i lønnen. Det kan være helt uskyldigt,
men altså nok til at de siger nej.

Mvh Maria

Fra : Frantz

Dato : 06-02-03 23:17

"Allan" <allan.moller@get2net.dk_f-j-e-r-n-d-e-t-t-e> skrev i en meddelelse
> Min årsindkomst er 300.000-360.000 - fast arbejde og altid haft det.

Med den fede årsindkomst bør det ikke være nødvendigt at låne penge, bare det var mig -
jeg nøjes med mindre og har likviditetsoverskud hvert år, nu akkumuleret til 1,6 mio
kroner !
Det er et spørgsmål om balance mellem indtægter og udgifter, bruger du 10% mindre end dine
indtægter, så vil også du have en akkumuleret formue, som mange af os !

Fra : Martin Christiansen

Dato : 07-02-03 00:16

"Frantz" <ullered@sunsite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mindre end dine
> indtægter, så vil også du have en akkumuleret formue, som mange af os !

Arhh... Hvor langt 300-360.000,- om året rækker er vel også et spørgsmål om
hvor i landet man bor. Bolig- og leveomkostningerne er vidt forskellige.
Hvis jeg boede i den anden ende af landet ville jeg have et kæmpe overskud
hvert år. Nu har jeg valgt at bo i storkbhn., og må så nøjes med et mindre
overskud.

Mvh - Martin

Fra : Allan

Dato : 07-02-03 16:45

> [...]
mindre end dine
> indtægter, så vil også du have en akkumuleret formue, som mange af os !

Ja ja tillykke med det !

Nu syntes jeg ikke det er en fed årsindkomst - jeg bruger en del timer af
min fritid på det
Og dine gode råde med at spare penge op - ja det kunne min mor have gjort
lige så godt og hun har desuden prøvet det.

Men hvordan kan det være at bankerne kan "spærre" en i 3 år efter ? Må de
lave sådan et register ?

Allan

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 07-02-03 21:39

"Allan" skrev
> Men hvordan kan det være at bankerne kan "spærre" en i 3 år efter ? Må de
> lave sådan et register ?
>
> Allan
************
Skift bank.

Alle banker registrerer på en eller anden måde dine tidligere
låneforespørgsler, og din bank har sikkert på et tidspunkt tjekket dig i
RKI.
Når du først er ude af RKI kan de IKKE se at du har været der - medmindre de
har registreret det tidligere i deres eget system.
Bla. Nordea kører vist med automatisk RKI kontrol af samtlige kunder - og
forsøger så at undgå tab ved ikke at give lån/forskud til dårlige betalere.
Normalt vil det heller ikke være muligt at oprette PBS - betalingsaftaler
hvis man er i RKI.

/Jens S., Esbjerg

Fra : Allan

Dato : 08-02-03 09:21

> [...]
> Alle banker registrerer på en eller anden måde dine tidligere
> låneforespørgsler, og din bank har sikkert på et tidspunkt tjekket dig i

Vil ja da kraftigt overveje.

> Normalt vil det heller ikke være muligt at oprette PBS - betalingsaftaler
> hvis man er i RKI.

Men det har jeg godt nok kørt med i alle årene - uden problemer.
Jeg har Amagerbanken.

Men tak for svarene.

Allan

Fra : Leonard

Dato : 08-02-03 11:20

"Allan" <allan.moller@get2net.dk_f-j-e-r-n-d-e-t-t-e> wrote:

>Jeg fortalte til bankdamen at jeg ikke var i RKI - hendes svar var : Du
>_har_ været uden at yddybe det nærmere.

Find en anden bank.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Lars [2000]

Dato : 10-02-03 01:21

"Allan" <allan.moller@get2net.dk_f-j-e-r-n-d-e-t-t-e> skrev i en meddelelse

Snip...

> [...]
tilbage).
> Jeg har ikke stået i RKI et halvt års tid og jeg har lige nu ikke nogen

Snip...

Hej Allan,

Kedelig bank du har der...

RKI får dem til at gå helt i baglås. Hvis de får opfattelsen at du har
forsøgt at skjule det med RKI er du ude på forhånd.

Husk at banken lever af at låne penge ud, og i øjeblikket er de ekstra
sultne. Du har blot brug for lidt ekstra tid til at forklare situationen.
Undgå at stå i en situation hvor sagsbehandleren er i tidspres, og skal
træffe en afgørelse på 30 sekunder, mens der står 5 andre kunder i kø. Ring
til banken og forklar, at du er i tvivl om hvordan du bedst styrer din
økonomi, og bed om at få et møde med en bankrådgiver hvor i kan drøfte sagen
i ro og fred. Så har du sikret dig at bankrådgiveren har afsat 15 minutter
som han/hun jo gerne vil have et resultat ud af. Fortæl på mødet
bankrådgiveren åbent at du har været i RKI, fortæl hvorfor og anfør datoen
for at du blev slettet. Hav dokumentation parat for sletningen fra RKI, for
hvor meget du har betalt i afdrag på gælden pr. måned, og for din indtægt
gennem de sidste 5 år. Hvis de stadig afviser at give lån, så spørg om hvor
lang tid efter RKI der skal gå før de vil.

Hvis du generelt har problemer med at snakke med bankfolk (Det er der mange
der har!) kan det være bedre at skrive et brev.

Jeg har tidligere hjulpet en arbejdskollega (der ikke var så god til at tale
for sig), i en lignende situation. Vi formulerede sammen et brev og sendte
det til 10 banker i området. Han bad ikke om at få et lån, men bad om at få
et tilbud på at overflytte alle hans bankforretninger til den pågældende
bank. D.v.s. et tilbud på renten på en lønkonto med Dankort og en
kassekredit svarende til 1 månedsløn, og på et forbrugslån svarende til ca.
4 månedslønninger.

I brevet lagde vi hans økonomiske fortid åbent frem (kortfattet), men lagde
derefter vægt på at dokumentere følgende:

1) At han var ude af RKI. Han vedlagde et papir fra RKI med datoen for ophør
af registeringen.
2) Hans evne til at betale lån tilbage, dokumenteret ved en oversigt over
hvad han havde betalt i afdrag på gæld i gennemsnit hver måned gennem det
seneste halvandet år.
3) Hans indkomst gennem de sidste 5 år.

Brevet var holdt på 1 side. Til sidst i brevet bad han om at få en samtale
med en bankrådgiver hvis der var yderligere spørgsmål.

Han fik svar fra 7 banker, heraf afviste 2 at give ham lån. 1 skrev at de
ville tage en højere rente på lånene, men at renten ville blive sat ned til
det normale efter 6 måneder. De sidste 4 tilbød lån på almindelige vilkår.

Jeg tror du skulle prøve med et brev. Det giver bankrådgiveren mulighed for
at drøfte sagen med andre uden tidspres. Hold dig fra GE og lignende, de er
alt for dyre i renter.

Med venlig hilsen

Lars

Det drejer sig om at overbevise banken om at du kan (og vil) betale et vis
sum penge hver måned. Du skriver du har betalt din tidligere gæld. Find
bilagene frem og beregn hvor meget du har betalt hver måned f.eks. gennem de
sidste 12 måneder.

Skriv et brev til banken hvor du slår på at du
1) Har fast indtægt og har haft det gennem de sidste år.
2) Har betalt hele din tidligere gæld, og kan afdrage et fast beløb hver
måned
3) er blevet slettet af RKI.

Lav en opstiling de viser hvor meget du har Når du har

For banken drejer det sig om at

1) Sammel al din dokumentation for at du har betalt din gæld.
2) Beregn hvor meget du har betalt i afdrag om måneden f.eks. gennem det
sidste års tid.

Fra : Lars [2000]

Dato : 10-02-03 01:21

Fra : Lars [2000]