Hvidløg - hvilke fordele/ulemper?
Fra : Heidi Rydgren

Dato : 06-02-03 17:57

Hejsa NG;

Jeg har efterhånden hørt ret meget om hvidløg i diverse udgaver - friske,
pulver, pasta, granulat....

Men hvilke fordele/ulemper er der ved brug ?

Til sidst - hvad bruger I selv ?

**Heidi

Fra : Tanja Bromley

Dato : 06-02-03 18:53

"Heidi Rydgren" <rydgren@indbakke.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG;
>
> Jeg har efterhånden hørt ret meget om hvidløg i diverse udgaver - friske,
> pulver, pasta, granulat....
>
> Men hvilke fordele/ulemper er der ved brug ?

Først og fremmest vil jeg sige, det er vigtigt, produktet er 100 % rent. -
Her hentyder jeg til de typer hvidløgspulver, hvori der er iblandet
konserveringsmidler og jeg ved ikke hvad - det er der for det første ingen
grund til at hælde i sin hest, og for det andet værgrer mange heste sig ved
at æde disse produkter.

Ellers må man vel veje arbejdsbyrden op. Der er jo selvfølgelig større
arbejde i at tilberede (pille) friske hvidløg hver dag - specielt hvis man
har flere heste. Her er pulver/granulat nemmere.
Men pulver støver ... så enten må man løse det problem, eller anvende pasta
i stedet.

Det er vist ret individuelt, hvad man foretrækker

> Til sidst - hvad bruger I selv ?

Jeg bruger 100 % rent, kinesisk hvidløgspulver. - Det er billigt (50,- kr.
pr. kg) og støvproblemet er jeg ude over, fordi jeg i forvejen serverer
hestenes mad i våd form (pga. valset korn, der jo som bekendt også støver).

/Tanja

Fra : Berit Nielsen

Dato : 06-02-03 20:44

> [...]
> pr. kg) og støvproblemet er jeg ude over, fordi jeg i forvejen serverer
> hestenes mad i våd form (pga. valset korn, der jo som bekendt også

Lyder spændende.
Hvor køber du det ??

Fra : Tanja Bromley

Dato : 06-02-03 21:37

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder spændende.
> Hvor køber du det ??

Æhh, lokalt .... Bornholm
Men det må kunne fåes i hele landet - i hvert fald har flere på
HesteNettet nævnt, at de kan få et tilsvarende produkt til samme pris (og
nogle endda billigere) i Jylland og på Sjælland - vistnok via deres lokale
foderstof ?

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 06-02-03 23:06

Jeg bruger hvidløgsflager. Det er nemmere end at bruge pulver da pulveret
godt kan klumpe hvis det udsættes for fugt i luften (har jeg hørt). Jeg har
ikke haft dette problem da jeg brugte pulver. Bruger det som sundt til
hestene og så gør det godt på en hostedisponeret hest ....

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 07-02-03 20:25

hvidløg er desuden godt for imunforsvaret og opbygger ens velvære og
velbefindende. Det skulle også forbedre kredsløbet og en del andre gode
ting.

--
Hilsen
Annette

Fra : Torben Hansen

Dato : 10-02-03 19:52

Hej!

Hvidløg er godt men man skal huske ikke at give det året rundt da de kan
blive immune over for virkningen.
Denne oplysning har jeg fra forskellige dyrlæger.
Hilsen Tine.

Fra : Anet

Dato : 11-02-03 08:45

Jeg bruger det kun i vinterfodret når hestene er på natstald.

--
Hilsen
Annette

Fra : Tanja Bromley

Dato : 11-02-03 12:34

"Torben Hansen" <radiospeak@radiospeak.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Hvidløg er godt men man skal huske ikke at give det året rundt da de kan
> blive immune over for virkningen.
> Denne oplysning har jeg fra forskellige dyrlæger.

Det er nemlig rigtigt. Hvidløg skal helst gives i intervaller, da det ellers
mister en stor del af sin virkning.
Jeg giver selv hvidløg i 14-dages intervaller vinteren over - og det
fungerer rigtig godt.

/Tanja