eneforsørger på su
Fra : Rikke Pedersen

Dato : 06-02-03 16:18

hej gruppe

hvilken hjælp kan man få som eneforsørger når man er på su.. Min datter er 5
måneder og jeg er lige startet på sygeplejerskeuddannelsen

mvh
R,p

Fra : Jannie og Jens

Dato : 06-02-03 22:06

"Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
5
> måneder og jeg er lige startet på sygeplejerskeuddannelsen

Hvordan kan du være ene forsørger, der må da være en far.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-02-03 22:00

Jannie og Jens wrote:
> "Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan du være ene forsørger, der må da være en far.

der kan da være utallige muligheder...... faderen kan være død... ikke
eksisterende.... bortgået i vrede....... ikke værd at samle på..... you name
it...
blot fordi man får børnepenge kan man da godt være eneforsørger...........

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Jannie og Jens

Dato : 07-02-03 17:03

> blot fordi man får børnepenge kan man da godt være eneforsørger...........
>
> --
Det forstår jeg ikke, jeg betaler børnepenge, og er dermed forsørger,
hvordan kan moderen så være ene forsørger.

Men det var nu ikke derfor jeg spurte, der er nemelig forskel på den hjælp
hun kan få, i forhold til om hun modtager børnebidrag eller om hun er ene
forsørger.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-02-03 16:48

Jannie og Jens wrote:

> Det forstår jeg ikke, jeg betaler børnepenge, og er dermed forsørger,
> hvordan kan moderen så være ene forsørger.

hvis feks faderen er uoplyst så modtager moderen stadig børnepenge, blot fra
staten i stedet, så vidt jeg er informeret....

en eneforsørger i min bog er en voksen der står alene med ansvaret for et
barn...... uanset at der kommer ekstra økonomisk ind forskellige steder
fra.....

> Men det var nu ikke derfor jeg spurte, der er nemelig forskel på den
> hjælp hun kan få, i forhold til om hun modtager børnebidrag eller om
> hun er ene forsørger.

hvilken forskel??? uanset så kommer der så vidt jeg ved de samme penge ind
når man bor alene med et barn, om faderen er kendt eller ej......

Fra : Jannie og Jens

Dato : 07-02-03 18:20

> hvis feks faderen er uoplyst så modtager moderen stadig børnepenge, blot
fra
> staten i stedet, så vidt jeg er informeret....

Det var lige netop derfor jeg spurte.

> en eneforsørger i min bog er en voksen der står alene med ansvaret for et
> barn...... uanset at der kommer ekstra økonomisk ind forskellige steder
> fra.....

man kan føle, at man står meget alene med ansvaret, men det bliver man ikke
nødvendigvis ene forsørger af.

> hvilken forskel??? uanset så kommer der så vidt jeg ved de samme penge ind
> når man bor alene med et barn, om faderen er kendt eller ej......

Ja det burde der gøre, og det var såmen bare det jeg spurte ind til, for
hvis hun ike fik noget fra faderen, måtte der være noget galt.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-02-03 19:00

Jannie og Jens wrote:

> Det var lige netop derfor jeg spurte.

jeg har netop spurgt de forskellige mænd jeg lige har i nærheden, og de
giver mig ret... i de tilfælde hvor faderen er "ikke eksisterende af
forskellige årsager" så går staten ind og dækker det beløb som faderen
normalt skal betale i børnepenge.....

> man kan føle, at man står meget alene med ansvaret, men det bliver
> man ikke nødvendigvis ene forsørger af.

hvad gør så udslaget?? der er langt mere i ordet "forsørger" end bare at
betale ved kasse 1......

> Ja det burde der gøre, og det var såmen bare det jeg spurte ind til,
> for hvis hun ike fik noget fra faderen, måtte der være noget galt.

ja men som sagt..... der er mere i at være forsørger end bare at
betale........

Fra : Louise

Dato : 07-02-03 22:24

> hvad gør så udslaget?? der er langt mere i ordet "forsørger" end bare at
> betale ved kasse 1......

[klip]

> ja men som sagt..... der er mere i at være forsørger end bare at
> betale........
>
> --
> Knus Sabina

Vil give dig 100% ret i det du har skrevet!

Louise

Fra : Jannie og Jens

Dato : 07-02-03 23:53

> hvad gør så udslaget?? der er langt mere i ordet "forsørger" end bare at
> betale ved kasse 1......

Den fader der kun betaler, betegnes i serviceloven som forsørger, men det må
være et fortolknings spørgsmål.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-02-03 10:20

Jannie og Jens wrote:

> Den fader der kun betaler, betegnes i serviceloven som forsørger, men
> det må være et fortolknings spørgsmål.

vil han også være i stand til at modtage kontanthjælp som forsørger hvis han
ikke bor sammen med barnet??
vil han kunne modtage diverse tillæg fra staten som forsørger??
eller er den slags forbeholdt den af forældrene der har barnet boende??

Fra : Jannie og Jens

Dato : 08-02-03 15:34

> vil han også være i stand til at modtage kontanthjælp som forsørger hvis
han
> ikke bor sammen med barnet??

ja det gør man da.

> vil han kunne modtage diverse tillæg fra staten som forsørger??
> eller er den slags forbeholdt den af forældrene der har barnet boende??

jeg går ud fra, at du tænker på børnebidrag og børnetilskud, selvfølgelig
tildeles de kun den der har barnet boende.

Men som sagt om man er forsørger eller ej må være et fortolknings spørgsmål.

Jens

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 08-02-03 17:21

Jannie og Jens wrote:

> ja det gør man da.

jeg beklager, det mente jeg ikke man gjorde, men lidt research har
korrigeret min opfattelse.......

> jeg går ud fra, at du tænker på børnebidrag og børnetilskud,
> selvfølgelig tildeles de kun den der har barnet boende.
>
> Men som sagt om man er forsørger eller ej må være et fortolknings
> spørgsmål.

det er vel ene og alene et spørgsmål om formulering..... der kan man jo
vælge at skrive forsørger, eneforsørger eller enlig forsørger....... hvis de
danske regler ellers gælder, så vil man ifølge din opfattelse aldrig blive
enefosørger, da staten altid vil gå ind og dække de penge der normalt kommer
fra den anden forælder.....

Fra : Jannie og Jens

Dato : 08-02-03 20:20

> [...]
> danske regler ellers gælder, så vil man ifølge din opfattelse aldrig blive
> enefosørger, da staten altid vil gå ind og dække de penge der normalt

jae det kan du godt sige.

Jens

Fra : Lykke Andersen

Dato : 07-02-03 10:02

jeg synes det er et stygt spørgsmål,
selvfølgelig er der en far, men han kan være ude af billedet, i disse
moderne tider findes der insimationer af enlige kvinder....eller som i min
søsters tilfælde, fyren og den nye kæreste, kan ikke gøres tilpas m.h.t. alt
hvad børnene har på og ejer.
så det endte med, at børnene kun går til deres far i det tøj, de den dag
har på,
ingen pakkede tasker, han må selv sørge for alt,
det er dyrt og de skal have dobbelt af alt,
tåbeligt- men så kan de ikke kritisere moderen for hendes smag og midler.
det betyder jo så for søster, at hun ikke modtager børnepenge og hun er i
høj grad ENEFORSØRGER:

Fra : Jannie og Jens

Dato : 07-02-03 17:08

> jeg synes det er et stygt spørgsmål,

Det var ikke sådan ment, men hvis hun er ene forsørger, er der mulighed for,
at hun kan få det faderen skulle betale fra det offendtlige.

> tåbeligt- men så kan de ikke kritisere moderen for hendes smag og midler.
> det betyder jo så for søster, at hun ikke modtager børnepenge og hun er i
> høj grad ENEFORSØRGER:

Jeg gad vide hvordan faderen er slubet for at betale, hvis ikke din søster
friviligt har givet afkald på børnebidraget.

Jens

Fra : Lykke Andersen

Dato : 08-02-03 10:20

hej
jo min søster gav "frivilligt" afkald på børnepengene, men forlangte så at
de selv skulle sørge for ALT.
jeg tror faktisk at faderen og dennes kæreste troede, at det ville blive
billigere, end at betale til børnene.
har hørt, at de er blevet klogere.

Fra : Jannie og Jens

Dato : 08-02-03 15:39

"Lykke Andersen" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de selv skulle sørge for ALT.
> jeg tror faktisk at faderen og dennes kæreste troede, at det ville blive

Tjae det kommer an på hvordan man regner, jeg køber tøj til mine børn, så de
har hvad de skal bruge når de er hos mig, ligeledes har de nok ligeså meget
legetøj her som de har hjemme. men et barn kan nu ikke slide for 900 kr. tøj
op på 2 weekender.

Og jeg syntes sommetider at det er lidt dumt, for det tøj jeg køber er jo
som nyt, når de vokser fra det, men så er det jo godt at der er andre børn i
familien.

Jens

Fra : Lykke Andersen

Dato : 09-02-03 14:48

hej jens
det var også det, jeg mente med at ordningen var lidt tåbelig,
søsters børn er af hver sit køn, de må har stabler af pænt næsten ubrugt
tøj. som de er vokset fra.
jeg ville foretrække, at begge forældre kunne tålerere hinandens smag og
pakke tasken,
jeg tror mine børn ville være stolte af at vise, hvad far har købt, eller
blusen de lige fik af mor. til modparten.
men jeg kan jo nemt være klog, da jeg er så heldig at gift med ungernes far.
hej fra lykke

Fra : Jannie og Jens

Dato : 09-02-03 16:47

> [...]
> blusen de lige fik af mor. til modparten.
> men jeg kan jo nemt være klog, da jeg er så heldig at gift med ungernes

du har ganske ret.

Jens

Fra : Henriette

Dato : 06-02-03 22:37

Du kan søge om ekstra støtte til studerende med børn. Det er ikke meget jeg
tror ca. 5000,- om året før skat og udbetales kvartalsvis. Socialkontoret
har ansøgningsskema og du kan først få fra det kvartal du søger (du kan vist
ikke nå det i dette kvartal, men først til sommer). Og ellers tror jeg nok
det jhedder legater, særlig støtte fra kommunen til eks. barnedåb, dyr
medicin, særlige fornødne anskaffelser. Men spørg din sagsbehandler (håber
det er et godt menneske).

Go' jagt. Henriette

Fra : Lykke Andersen

Dato : 07-02-03 10:06

hej rikke
hvis du er på su, er du så ikke i kontakt med en studievejleder,
jeg kender ikke til det, men har disse mennesker ikke forstand på hvilke
muligheder, der kunne være, elles må din sagbehandler kunne oplyse dig om
det,
men jeg ved, at du på kommunen kan søge om hel eller delvis friplads, der så
bliver indkomstbestemt , når dit barn en dag skal passes, det fik vi nemlig
under orlov.

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-02-03 14:27

In an article of 7 Feb 2003 Lykke Andersen wrote:

> [...]
> muligheder, der kunne være, elles må din sagbehandler kunne oplyse dig om

Mange uddannelser har også en socialrådgiver tilknyttet.

--
Uffe Holst

Fra : Girlie

Dato : 07-02-03 19:43

> hej gruppe
>
> hvilken hjælp kan man få som eneforsørger når man er på su.. Min datter er
5
> måneder og jeg er lige startet på sygeplejerskeuddannelsen

Jeg er ENEforsørger på SU. Faderen bor i USA og betaler børnebidrag, men
derfor er jeg alligevel eneforsørger.
I statens øjne ophører man først med at være eneforsørger, hvis man flytter
sammen med en, der bidrager til hjemmets husholdning økonomisk.

Dette kan du få!

3500 SU (Efter skat)
450,- (SU tilskud til forældre under udd)
2000 :
(Den kvartale børnecheck fordelt på hver måned - du får grundbeløbet på 3000
kr og 2 ekstraordinære tillæg fordi du er 100% enlig forsørger - ialt ca
6000 pr kvartal).
2200 i boligsikring (det får jeg i hvert fald...)
Friplads i daginstituion
Befordringsrabat - ca 70 kr./måneden for mit vedkommende
Derudover kan du få SU lån på 2000.

Når alle udgifter er betalt, er der bestemt ikke meget at lave sjov med (Dvs
købe Mad, kropsplejeprodukter, rengøringsmidler, vaskemønter, tøj og
transport - fritidsbudgettet er vist på 50,-..*g*) men det KAN lade sig
gøre. Jeg har fået en alletiders bankrådgiver, der har hjulpet mig med
budget. Herhjemme kører jeg "kurvertsystemet" - kan anbefales...

Kontakt kommunen - socialforvaltningen - og de vil kunne oplyse dig om det
hele, så du får udfyldt alle de rette blanketter

Held og lykke - fra en enlig mor, der har 4½ år tilbage af sin uddannelse,
men kun har SU til de næste 3½..!!!
Men hovedet højt og ryggen rank: vi klarer det

Fra : Louise

Dato : 07-02-03 14:45

> hvilken hjælp kan man få som eneforsørger når man er på su.. Min datter er
5
> måneder og jeg er lige startet på sygeplejerskeuddannelsen

Du kan af kommunen få supleret op til den takst andre forsørgere får.
Kontakt din kommune og spørg dig frem

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-03 20:39

"Louise":

> Du kan af kommunen få supleret op til den takst andre forsørgere får.
> Kontakt din kommune og spørg dig frem.

Vær sød at komme med en paragraf-henvisning for den påstand

Carina

Fra : Louise

Dato : 09-02-03 11:59

> Vær sød at komme med en paragraf-henvisning for den påstand
>
> Carina

ER ikke lige den bedste til paragraffer, men giove mig et par dage, så skal
jeg se om jeg kan finde en.

Har haft en veninde der havde arbejde og hun fik af kommunen suppleret op.
Så det burde jo være der et sted!

Louise

Fra : Jannie og Jens

Dato : 09-02-03 13:45

> [...]
> jeg se om jeg kan finde en.
>
> Har haft en veninde der havde arbejde og hun fik af kommunen suppleret op.

Jeg er bange for, at det ikke er det samme, i ovenstående tilfælde må der
være tale om aktivlovens §§ 30 og 31 der gælder hvis man har arbejde, men
ikke når man er under uddannelse.

Jens

Fra : Louise

Dato : 09-02-03 19:35

> Jeg er bange for, at det ikke er det samme, i ovenstående tilfælde må der
> være tale om aktivlovens §§ 30 og 31 der gælder hvis man har arbejde, men
> ikke når man er under uddannelse.

Så må jeg have taget fejl...
Det er jeg ked af, men kan du Rikke Pedersen ikke kontakte kommunen og høre
dig frem?

Louise

Fra : Louise

Dato : 12-02-03 16:45

Har fået tilsendt den nedenstående som mail! Prøv selv at led lidt og se om
der ikke dukker noget op der kan bruges.
Har desværre ikke selv haft tiden til at gøre det!

Louise

"Sekretariatet for Retsinformation har modtaget din e-mail af 9. februar
2003.
Reglerne om kontanthjælp findes i lov om social service, som du finder i
Retsinformation på følgende måde:
Du klikker på Retsinformation (Pegasus-ikonet) og dernæst på Søgning.

Du er nu i Feltsøgning i regler. Her udfylder du feltet Forskriftens titel
med ordene lov om social service.

Du klikker nu på Søg, og der fremkommer herefter 72 dokumenter. Klik nu på
Vis dokumentliste, og der har du dokumenterne.
Ved at klikke på det blå link, får du den fuldstændige ordlyd frem på
skærmen. Du skal have fat i det dokument, der står som nummer 7 på listen,
LBK nr 755 af 09/09/2002 Bekendtgørelse af lov om social service.

Det er Socialministeriet som administrerer loven. Du kan kontakte
ministeriet angående spørgsmål til ordlyden, enten via e-mail på adressen

sm@sm.dk eller på telefon 33 92 93 00.

Egentlig vil jeg først og fremmest foreslå dig at tale med en sagsbehandler
i din kommune. Alle har en sagsbehandler, det er fordelt efter vores
cpr.numre. Du skal bare henvende dig hos din kommune, og bede om at komme
til at tale med en sagsbehandler. De kender de relevante regler.

En anden mulighed er at kontakte studievejledningen på din
uddannelsesinstitution. Her har man også de relevante regler.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Merete Krebs Gjesing
Sekretariatet for Retsinformation"