SD-RAM eller DDRRAM ?
Fra : Peter Konner

Dato : 06-02-03 14:11

Hej NG,

Jeg står p.t. og vakler mellem 2 PC'ere med rimelig ens specs.
Den største forskel i de 2 er ram'en....

Den ene har 512 MB SD 133MHz
Den anden har 256 MB DDR PC2100

Hvad er forskellen i hastighed på de 2 typer ?
Kan det mærkes på PC'ens generelle ydelse ?
Siger det noget om alderen på M/B'et ?

På forhånd mange tak !
/Peter

Fra : johnjohn

Dato : 06-02-03 14:24

On Thu, 6 Feb 2003 14:10:52 +0100, "Peter Konner"
<admin@pointfigure.dk> wrote:

> [...]
>
>Den ene har 512 MB SD 133MHz
>Den anden har 256 MB DDR PC2100
>
>Hvad er forskellen i hastighed på de 2 typer ?

DDR står for double-data-ram. Rammen har ca. dobbelt så stor
overførselskapacitet.

>Kan det mærkes på PC'ens generelle ydelse ?

Det kommer an på, hvilken cpu det er.

Hvis det er en P4, så må sdram absolut frarådes.

Men AMD's cpu'er er anderledes konstrueret og kører faktisk udmærket
med sdram. Forskellen imellem sdram og ddr ram er måske op til 10 %.
Der findes så chipsets til DDR ram der kører i dual band. De hiver
ekstra 10 % hjem. Det er hele forskellen.
Læs det her:
http://www.ocworkbench.com/ocwb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=35;t=000629

>Siger det noget om alderen på M/B'et ?

Ja, absolut. Sdram er ikke fremtidens ram. Men stadig forholdsvist
billigt.

Jeg vil sige, at hvis du virkelig skal købe alt nyt og ikke kan
genbruge gammel sdram, - herved spares mange penge. Så køb endelig
ikke noget sdram.

DDR ram pc2100 er faktisk ikke meget bedre. Man bør købe DDR pc2700 i
dag. Ialfald hvis man vil bruge det i den næste pc også.
Desuden kan det være en fordel at købe 2 stk. 256 fremfor 1 stk. 512,
da dual band ram er fremtiden (så skal man have 2 sticks).
Men pas på, visse ECS bundkort (som P4S5A) kører ikke ret gerne med 2
ram sticks, men vil have det hele i een.

mvh

John

Fra : Peter Konner

Dato : 06-02-03 14:34

"johnjohn" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> Men pas på, visse ECS bundkort (som P4S5A) kører ikke ret gerne med 2
> ram sticks, men vil have det hele i een.

Tak for et super svar

Det drejer sig ganske rigtigt om to P4 2.4GHz-maskiner, men jeg blev lidt
mistænkelig pga. SD-ram'en. !!
Havde faktisk overvejet at bygge selv på et ASUS-P4PE med PC2700 DDR, men
dette tilbud var rimeligt billigt.

Hvis M/B'et understøtter DDR/PC2100, er der så god chance for, at der også
kan bruges PC2700, evt PC3000 (de nye HyperX) ?

/Peter

Fra : johnjohn

Dato : 06-02-03 14:47

On Thu, 6 Feb 2003 14:33:39 +0100, "Peter Konner"
<admin@pointfigure.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis M/B'et understøtter DDR/PC2100, er der så god chance for, at der også
>kan bruges PC2700, evt PC3000 (de nye HyperX) ?

Det kan jeg ikke gætte mig til. Nogle bundkort kan ikke udnytte mere
end pc2100 ram, og man køber kun pc2700 ram, fordi det er godt at have
næste gang og fordi det ikke koster meget mere.

Pc2100 kan køre 133 MHz. Dette kaldes også DDR266 (2x133, double data
derfor en faktor 2)
Pc2700 kan køre 166 MHz. Kaldes også DDR333.
Pc3200 er for 200 MHz. Kaldes DDR400.

Visse bundkort kan udnytte pc2700 ved at køre ram asynkront 33 MHz
hurtigere end bussen imod cpu'en. Som bekendt kører P4 med enten 4x133
= 533 eller 4x100=400.
Da P4 ikke laves endnu som P4 fsb 4x166 kan man ikke udnytte pc2700
ram uden enten at overclocke eller ved at køre ram asynkront. Men de
er meget taknemmelige at overclocke. 25 % er ikke uopnåeligt.

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 06-02-03 14:59

"Peter Konner" <admin@pointfigure.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis M/B'et understøtter DDR/PC2100, er der så god chance for, at der
> også kan bruges PC2700, evt PC3000 (de nye HyperX) ?

Det kan det godt, men RAM vil aldrig køre hurtigere end motherboardet
understøtter (med mindre man overclocker).
Dvs at et board der max kan tage pc2100 RAM, max vil køre som pc2100
selv med pc2700 RAM.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-03 11:55

In dk.edb.hardware, johnjohn <johnknuhtsen@mail.dk> says...
> DDR står for double-data-ram. Rammen har ca. dobbelt så stor

Double Data Rate

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen