Over 256MB RAM = Ustabil (Soltek sl-75kav~
Fra : JRS

Dato : 06-02-03 12:31

Halløj folken !

Nu har jeg prøvet sådan ca alt hvad jeg selv har kunnet finde på og vil nu
gerne høre om der er nogen der har nogle gode ideer jeg ikke selv har kunnet
komme på...

Problemet :

Har nu i længere tid kørt med 2 x 128megs SD133 (Apacer og Spectek) på mit
Soltek sl-75kav mobo med en XP1600+ (ingen OC), og det har bare været klippe
stabilt .. Kører tit en uge af gangen uden jeg genstarter (og dette bare for
nu lige at gøre det en gang imellem).
Nu var det så lige jeg tænkte at jeg da vist skulle ha noget mere ram i , så
jeg købte mig en stang "V-data 512MB SD133" og smed i .. Dette resulterede i
at min computer pludseligt begyndte at "fryse" midt i det hele .. Bare midt
i windows.. Ligemeget om jeg sidder og bruger den eller den bare står og
DL'er med CuteFTP eller slet intet .. Pludseligt kan jeg bare ikke bevæge
musen mere, og så ved man ligesom hvad klokken har slået... :-/
Prøvede så forskellige opsætninger med RAM'en .. De 512 for sig selv (prøvet
i alle 3 slots) ; Med de 512 + 128 osv osv ..
Intet virkede .. Stadig ustabil..
Byttede mig så til 2 x 256 PQI SD133 og har nu prøvet med:
begge i = ustabil
1 i (256mb) = stabil
256 + 128 = ustabil
osv osv ..
Altid når jeg smider mere end 256megs i bliver den ustabil ...
Har opdateret BIOS til den nyeste, og de nyeste VIA drivere til chipsættet
Har prøvet at lukke alle "unødvendige" programmer ned, så som Personal
Firewall, DU-Meter, Creative software osv osv.. Samme resultat .. Ustabil
med det samme jeg har mere end 256 megs ram i .. 8^(

Nogen ideer ? ?

Alt modtages med kyshånd !
MVH
JRS

ps. Win2K SP3 med alle opdateringer fra microsaft update ..

Fra : Michael

Dato : 06-02-03 12:58

"JRS" <jrs@hotmail.com> wrote in message
> [...]

> MVH
> JRS
>
> ps. Win2K SP3 med alle opdateringer fra microsaft update ..

Der er _muligvis_ et problem med Via KT133 chipsettet og for meget ram. Jeg
kender en med et Asus board, som også fik underlige problemer efter at have
købt mere ram. Jeg søgte lidt på nettet, og fandt flere som fik problemer
når de installerede mere ram.

Det er et stykke tid siden, og jeg kan ikke huske om problemet var:

- mere ram end 256MB
- mere ram end 512MB
- alle 3 sokler blev brugt

Fra : JRS

Dato : 06-02-03 13:23

"Michael" <none@none.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> når de installerede mere ram.
>
> Det er et stykke tid siden, og jeg kan ikke huske om problemet var:

Har bare også læst om andre der havde 512 megs og over på samme board .. Og
det er jo vist også KT133+ der sidder på ..
Har også prøvet kun at bruge én sokkel med 512megs .. samme resultat ..
Ud fra manual ogsåvidere skulle den kunne tage 1,5gb ram, så ... fatter ik
en dør af det her ..

MVH
JRS

Fra : Per N

Dato : 06-02-03 13:57

On Thu, 6 Feb 2003 12:58:00 +0100, "Michael" <none@none.com> wrote:

> [...]
>når de installerede mere ram.
>
>Det er et stykke tid siden, og jeg kan ikke huske om problemet var:

Hej

Jeg har samme motherboard og det kører fint med 2 x 256 MB Apacer,
men bliver ustabilt med 3 x 256 MB Apacer. ( 3 identiske stænger )

Om det så skyldes boardet eller at Windows 98 ikke har det godt
med så megen RAM til rådighed ved jeg ikke, men jeg har ihvertfald
opgivet at smide mere RAM i indtil videre.

mvh Per

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 06-02-03 22:22

> Om det så skyldes boardet eller at Windows 98 ikke har det godt
> med så megen RAM til rådighed ved jeg ikke, men jeg har ihvertfald
> opgivet at smide mere RAM i indtil videre.

øh windows 98 kan ikke udnytte mere end 128 MB så alt andet vil være lidt
spild

/Glen

Fra : Christian Mygind

Dato : 06-02-03 22:30

Glen Kjaerulff wrote:

> øh windows 98 kan ikke udnytte mere end 128 MB så alt andet vil være
> lidt spild

Hvis du prøver at genoplive den gamle hoax-historie så var det 512 mB, som
historien påstod var max for 98.

/Chr

Fra : [SANTA]-Cinnober

Dato : 06-02-03 16:32

"Michael" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> Der er _muligvis_ et problem med Via KT133 chipsettet

Soltek SL75-KAV kører med KT133A chipset og ikke KT133..men hvad forskel på
KT133 og KT133A der er , ved jeg ikke.....

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-02-03 13:56

"JRS" <jrs@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Nogen ideer ? ?

www.memtest86.com gerne med samme rammodul i flere maskiner.

Kører selv med SL-75KAV og 768MB (3x256 IBM 33L3125) og det kører fint.

--
Bjarke Andersen

Fra : JRS

Dato : 06-02-03 14:07

> "JRS" <jrs@hotmail.com> crashed Echelon writing

> www.memtest86.com gerne med samme rammodul i flere maskiner.
>
> Kører selv med SL-75KAV og 768MB (3x256 IBM 33L3125) og det kører fint.

Dejligt at få lidt input .. Testede de 512 mb V-Data og fik 1 fejl i løbet
af 2½time .. Nu prøver jeg lige at teste de 2x256 PQI .. Men regner
egentligt ikke med det vil give noget resultat, da den umiddelbart laver de
samme krumspring ligemeget hvilket ram jeg smidder i den ..
Fandt forresten også ud af for 1 års tid siden, at når jeg smed 128mb
Kingston i går den helt grasat .. Kan ikke engang læse rent fra HD'en .. Men
stangen virkede fint i andre maskiner ... Sjovt bundkort det her

MVH
JRS

Fra : JRS

Dato : 06-02-03 16:24

"JRS" <jrs@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> samme krumspring ligemeget hvilket ram jeg smidder i den ..

Humm .. Fik 2 fejl i test 5 i 3. omgang .. Tog omkring 2timer før fejlen kom
Ved ik hvor meget det gør .. Hvis det virkeligt er fejlen der får compen til
at fryse er windows sku god til at ramme den ..
Virker desuden lidt sjovt at den fandt en fejl der minder om det samme ved
den første 512 blok ... Mon bundkortet kan give en ram fejl .... (?)

MVH
JRS

Fra : minibyb

Dato : 06-02-03 17:38

jeg kører med samme mb og har en 256 noname + kingston 512 og jeg har INGEN
problemer haft tværtimod da den kingston kom i begyndte det først at rykke!
(hvad den nu kunne)

Søren

Fra : JRS

Dato : 06-02-03 17:52

"minibyb" <minibyb@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
INGEN
> problemer haft tværtimod da den kingston kom i begyndte det først at

Sku et mærkeligt board jeg har fået mig her så .. Købte det jo godtnok også
brugt, men ellers ser det jo ud til at virke ...

Det eneste jeg ikke har forsøgt er at rive lydkortet ud og se om det kunne
hjælpe (SB Live 1024). Har læst at det skulle ha lidt problemer med VIA
chipsættet.. Men kan ikke lige se hvorfor fejlen skulle vise sig når jeg
smider mere end 256mb ram i ..
Så sidder der da godtnok også et æld gammelt 10mbit LAN kort i .. Men at det
skulle skabe problemer kunne jeg da ikke lige forestille mig ..

MVH
JRS

Fra : Christian Mygind

Dato : 06-02-03 19:26

JRS wrote:
> [...]
> Så sidder der da godtnok også et æld gammelt 10mbit LAN kort i .. Men
> at det skulle skabe problemer kunne jeg da ikke lige forestille mig ..

For lige at gnide salt i såret vil jeg fortælle dig, at jeg sidder med samme
bundkort, XP-cpu, over 256 mb RAM (1x256+2z128), SB Live 1024 OG et 10 mbit
netkort. Det kører glimrende.
Mit gæt er din RAM eller strømproblemer, i betydningen ustabil voltage.

/Chr

Fra : JRS

Dato : 06-02-03 20:31

"Christian Mygind" <mygind@FJERNc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mbit
> netkort. Det kører glimrende.
> Mit gæt er din RAM eller strømproblemer, i betydningen ustabil voltage.

Jamen, der var du da heldig

Har en Chieftech 340W PSU, så synes da det burde være nok .. Og det ville da
næsten også være utroligt at den lige gir op ved over 256mb ram .. I så
tilfælde må det være ustabil volt den ikke kan klare ja, da den jo ikke går
ned når CPU og GFX kører max load .. Går mere ned når den ikke laver noget..
Nu har den faktisk kørt hele dagen uden at gå ned. Men jeg har os siddet ved
den hele dagen ...

MVH
JRS

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 06-02-03 21:59

JRS skrev:
> Nu har jeg prøvet sådan ca alt hvad jeg selv har kunnet finde på og
> vil nu gerne høre om der er nogen der har nogle gode ideer jeg ikke
> selv har kunnet komme på...

Det kan være at dit bundkort står til for hårde ram-timings.
I BIOS skal du sætte Bank interleave til disabled (ikke 2-bank eller
4-bank interleave)
CAS delay skal stå til 3 (ikke 2).
Jeg er lidt usikker på om jeg husker navnene rigtigt, men indstillingerne
er der, så led lidt.

Alternativt kan du prøve at resette BIOS.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : M_abs

Dato : 07-02-03 12:22

Hvad med nyeste BIOS?
http://www.soltek.de/English/download/S75KAV.html
version Q11

Jeg har samme bundkort med 2x256 mb PC133 ram, Athlon Xp 2000+, og kører
ganske godt.
Det er dog næsten umulig at få den til at køre med Win98 stabilt, dvs sidst
jeg prøvede da jeg havde en Duron 700Mhz, men Win2k,WinXP samt RedHat 8.0
kan køre stabilt.

Fra : JRS

Dato : 08-02-03 14:39

"M_abs" <M_abs@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med nyeste BIOS?
> http://www.soltek.de/English/download/S75KAV.html
> version Q11
>

> Har opdateret BIOS til den nyeste, og de nyeste VIA drivere til chipsættet
<<<<<<<

MVH
JRS

Fra : M_abs

Dato : 10-02-03 15:18

> <<<<<<<

UPS hehe

Fra : JRS

Dato : 11-02-03 23:01

"JRS" <jrs@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Halløj folken !
>
> Nogen ideer ? ?
>
> Alt modtages med kyshånd !
> MVH
> JRS

SÅ.. Nu har jeg fået nyt netkort, og taget mit lydkort ud .. Og hvad sker
der .. ? .. Ikke en skid .. Stadig lige ustabil..
Nu er der kun tilbage at prøve at skifte PSU .. Ellers må det sku være
bundkortet :-/
Oev ...

MVH
JRS

Fra : lu_do

Dato : 12-02-03 01:39

> [...]
> der .. ? .. Ikke en skid .. Stadig lige ustabil..
> Nu er der kun tilbage at prøve at skifte PSU .. Ellers må det sku være

Har lige bokset med et lign. problem .....og der var f...... to !

1) Strømforsyning havde til tider problemer på 3,3 volt siden ! (Codegen
300W)
2) En PC-133 klump fra Apacer der fejlede omend ganske sjældent - MEN DEN
FEJLEDE !!!

Min opsætning nu:

Noname 400W ATX
Soltek SL-75KAV
512MB PC-133 (Før 768!)
80GB Segate HDD
48x Brænder
48x CDR
Geforce 2 (et-eller-andet)
3Com Netkort

Det jeg gjorde for at "trigge" den syge RAM blok var at køre MEMTEST86 under
stressede konditioner.
Altså op med FSB på 140 MHz og så se. De to blokke jeg har i systemet kører
og kører UDEN fejl @140MHz, mens den "lettere defekte" blok havde problemer
!!! (her fandt jeg fejlen på 2 min - det ville tage 2 timer for at
fremprovokere samme fejl @ 133MHz)

Håber at du kan bruge ovenstående til noget konstruktivt - inden du drøner
din l.... computer ud ad vinduet

Hygge
/Lu_do