HD???
Fra : Battlefield´s

Dato : 06-02-03 11:15

Hej Jeg sidder lige med et reklameblad "Familien Danmark". Heri står der om
en Rottweiler, der er blevet helbredt for hofteledsdysplasi ved at spise
Wolles Naturmedicin. I mine ører lyder det helt forkert at en hund med
henholdsvis B og C på hofterne i en alder af 1½ år, som 2 åring lige
pludselig kan have A på begge hofter.
Foruden naturmedicinen gik hunden til svømning.
Kan man "kurere" HD?
Hilsen Vibeke

---

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 06-02-03 11:36

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jeg sidder lige med et reklameblad "Familien Danmark".

Nej hvor sjovt, jeg gør nøjagtig det samme, og tror heller ikke rigtig på
det

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Toft Stryhn

Dato : 06-02-03 12:49

hejsa,
nej man kan ikke blive kureret for hd, men indtil hundene er fuldt udvokset
omkring 2 års alderen, strammer deres ledbånd sig sammen/op, så løsheden
ændre sig. Det er derfor der på de fleste store racer er en minimumsalder på
hunden for at røntgenbilledet kan give en status.

Med venlig hilsen Anette og Bordeauxerne.

Battlefield´s <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e423627$0$1744$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

Fra : Winther

Dato : 06-02-03 12:54

"Battlefield´s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man "kurere" HD?
> Hilsen Vibeke

Jeg må nok indrømme, at somme tider virker HD-foto som en tvivlsom affære.
Måske var hunden ikke færdigudviklet, ved nogle hunderacer er det åbenbart
en fordel, at de bliver fotograferet når de ca er 2 år.
For mig at se, kan motion styrke muskelmassen som så stabiliserer omkring
knoglerne, men det burde ikke give bedre resultat ved rtg. Var der et
universalmiddel, ville det kunne spare samfundet rigtig mange penge med
hensyn til osteoperose hos mennesker.

Jeg har også kendskab til en schæfer som som var HD-fri. Efter en karriere
på 2 år som vægterhund måtte den aflives.... på grund af HD

Men tvivlsom affære eller ikke, i går modtog jeg HD-svar på min schæfertæve,
0 på albuer og A på begge hofter

Vh. Winther

Fra : Stine Frandsen

Dato : 06-02-03 13:12

> Men tvivlsom affære eller ikke, i går modtog jeg HD-svar på min
schæfertæve,
> 0 på albuer og A på begge hofter
>
> Vh. Winther

Til lykke med d et flotte resultat
Stine

Fra : Winther

Dato : 06-02-03 13:17

"Stine Frandsen" <xsantippe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Til lykke med d et flotte resultat
> Stine

Mange tak, Vi kan jo ikke få for mange A-hunde når det handler om
schæfere..

Vh. Winther

Fra : Battlefield´s

Dato : 06-02-03 15:02

Ja, tillykke med det flotte resultat Vh. Winther, og så endda helt uden brug
af Wolles naturmedicin
Nej, jeg tror måske også mere at det kan være svømningen der kan have haft
en positiv virkning. Men under alle omstændigheder tror jeg nu ikke at jeg
ville have avlet på den pågældende tæve. (der stod at hun havde fået hvalpe)
Hilsen Vibeke
"Winther" <falk-petersen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak, Vi kan jo ikke få for mange A-hunde når det handler om
> schæfere..
>
> Vh. Winther

---

Fra : Rikke Andersen

Dato : 06-02-03 15:38

> Kan man "kurere" HD?
> Hilsen Vibeke

Hejsa Vibeke

Hvis man har en fuldt udviklet hund kan man ikke "kurere" hofteskålens
udseende og dermed hundens HD status.

Det man kan gøre er at forebygge hundens problemer som følge af de dårlige
hofter.

Jeg kender ikke Wolles naturmedicin og kan derfor overhovedet ikke be- eller
afkræfte dennes virkning, men der er flere forskelllige ting på markedet,
der har dokumenteret effekt.

Jeg har en Islandsk Fårehund med HD, og nogle af de ting jeg har haft gode
erfaringer med er:

Guldarkupunktur (Man indopererer små guldstykker bestemte steder i hunden)
Cortaflex og Artoflex (Glukosamin- og Condroitinsulfat indeholdende
produkter)
Vital Animin
Kiropraktorbehandlinger for at forhindre at hunden får aflastningsproblemer.

Mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Ella

Dato : 06-02-03 17:11

"Battlefield s" <battlefield@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<3e423627$0$1744$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>...
> Hej Jeg sidder lige med et reklameblad "Familien Danmark". Heri står der om
> en Rottweiler, der er blevet helbredt for hofteledsdysplasi ved at spise
> Wolles Naturmedicin. >

Hej!

Ja, jeg læste også artiklen.

Citat: "..Dyrlægen levnede den ikke mange chancer..."

Jeg må indrømme at jeg rystede på hovedet. En HD-status på C er ikke
ønskværdigt for avlere, men næppe den dødsdom, som artiklen lagde op
til....

Hvad angår forandringen fra C til A hofter har min dyrlæge fortalt mig
at det godt kan ske. På røntgenbilleder er det knogledannelse der
vurderes ved HD-bedømmelse, og da mange hunde ikke er færdig udviklet
før de er 12 mdr. - nogle racer senere - kan HD-bedømmelsen godt ændre
sig til det bedre efter 12 mdr.

Mvh Ella

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 10-02-03 16:33

En i min familie havde, indtil for ca et halvt år siden, en dejlig
spidshundeblanding (7 racer. Spørg mig ikke hvordan).
De havde fået at vide af dyrlægen at hun ingen hofter havde og han
anbefalede Wolles Wow så hun ingen smerter havde når hun gik.
Det hjalp da også på hende men hun havde fået det næsten hele sit liv og jeg
må nu indrømme at det var p....hamrende synd for hunden! Hun havde da lange
perioder hvor det gik godt, men det kunne ændre sig i løbet af en dag. Til
sidst kunne hun hverken rejse sig eller gå ture og så fik hun endelig fred.
10 år blev hun.
Det helbredte ikke i det her tilfælde men tog smerterne for en tid.

Hilsen Betina