Forskel på 10.000rpm og 7.200rpm harddiske~
Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 05-02-03 19:51

Hej jeg vil gerne høre om der er nogle der kan fortælle mig forskellen på
10.000rpm og 7.200rpm harddiske er 10.000rpm andet end bare hurtigere...
fx. hvorfor er 10.00rpm's hardisken 37 gb her:
http://www.snabel-a-computer.dk/iow9000.html

MVH. Jeppe

Fra : Rune Christiansen

Dato : 05-02-03 20:05

"Jeppe Nørgaard" <webmaster@jeppedb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10.000rpm og 7.200rpm harddiske er 10.000rpm andet end bare hurtigere...
> fx. hvorfor er 10.00rpm's hardisken 37 gb her:

Interfacet er SCSI, og ikke IDE

Fra : Jeppe Nørgaard

Dato : 05-02-03 20:08

men kan den har den mere plads på en måde ??

Fra : Jacob Jespersen

Dato : 06-02-03 23:53

Jeg ved ikke om du henviser til de nye IDE
harddiske med 10.000 rpm? For hvis du gør
så er de ikke kommet frem endnu. Men fordelene
ved hurtigere "Rounds per minut" er at der er mindre
søgetid og for det meste hurtigere overførsel.

-Jacob Jespersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-03 11:59

In dk.edb.hardware, Jacob Jespersen <fonsie@nork.auc.dk> says...
> ved hurtigere "Rounds per minut" er at der er mindre

Rpm står nu for rotations per minute (round er betegnelsen for et skud
ammo).

Og gider du så ikke skrive _under_ det du citerer?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jacob Jespersen

Dato : 07-02-03 14:49

Hejsa...

Nu jeg tænker over det, så var det heller ikke ret smart at
jeg skrev "rounds per minute" men det giver da en idé af
hvad jeg mener. Tror måske at jeg ha spillet for meget,
FPS spil.

Du må undskylde at jeg er lidt en newbee på usenet endnu,
men jeg lær det jo nok engang.

-Jacob Jespersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-02-03 17:47

In dk.edb.hardware, Jacob Jespersen <fonsie@nork.auc.dk> says...
> hvad jeg mener. Tror måske at jeg ha spillet for meget,
> FPS spil.

Miljøskadet

Fra : Henrik Dissing

Dato : 07-02-03 19:48

On Fri, 7 Feb 2003 11:58:39 +0100, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen
steder.dk> wrote:

>Rpm står nu for rotations per minute (round er betegnelsen for et skud
>ammo).

Faktisk kalder Atomica det for Revolutions Per Minute

>Og gider du så ikke skrive _under_ det du citerer?

Glimrende råd som ikke kan gentages ofte nok, og skønt at se at det for en
gangs skyld blev modtaget positivt. Man risikerer altid at blive udskældt
fra højre og venstre når man forsøger at udbrede kendskabet til god
netikette.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : o&u

Dato : 05-02-03 20:48

On Wed, 5 Feb 2003 19:50:48 +0100, "Jeppe Nørgaard"
<webmaster@jeppedb.dk> wrote:

> [...]
>10.000rpm og 7.200rpm harddiske er 10.000rpm andet end bare hurtigere...
>fx. hvorfor er 10.00rpm's hardisken 37 gb her:

Den billige model (som koster kanont meget) er med IDE harddisk. De
findes ikke hurtigere end 7200 rpm.

Den dyrere er med scsi harddisk. Det er måske nok lidt hurtigere.
Alene rotationen, men det er mere med flere harddiske, at det er en
gevinst. De bliver kanont varme.

Hvad er totalprisen hvis du køber delene på den billige enkeltvist på
edbpriser.dk ?

grafikkort 2800, processor 5650, ram 1712, harddisk 1839, dvd asus
395, floppy 125, kabinet uden rude DX01BD 685, bundkort asus P4PE m.
audio 1419

hvilket 14625 m. moms, og 2. års garanti.

Differencen er 5375 kr. !!

Min kommentar er at et grafikkort som leadtek winfast a280 til 1685
kan være ligeså godt, og en overclocked P4 2.4 GHz fsb 533 til 1711
kan snildt køre 3.066 GHz også, hvis du køber samsung ram istedetfor
(fsb 170 MHz). Samsung bliver 1848 kr.

Så har vi sparet 1115 kr. på grafikkort, 3939 på cpu og brugt mere 136
kr. på ram.

Den samlede besparelse er på 10263, det er over 50 %. Så det må
nærmest kaldes udsalg.

Ok, så køb lige et tastatur og en mus cordless til 800 kr. da.
samt cpu køler og kabinet blæser til ialt 500. Besparelsen er stadig
9000 !

Man kan da blive helt ophidset over sådan en salon-køber.

mvh

John

Fra : H3nrik V!

Dato : 05-02-03 21:47

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> audio 1419
>
> hvilket 14625 m. moms, og 2. års garanti.

Hummmm... Klart værd at tage med...!

> [...]
> kan være ligeså godt, og en overclocked P4 2.4 GHz fsb 533 til 1711
> kan snildt køre 3.066 GHz også, hvis du køber samsung ram istedetfor

Se, dét kunne jeg ikke have sagt bedre selv... ;)

LOL! Salon-køber...! :D

--
/H3nrik V!

Hey - Intel made a P4 2.66 with a 166MHz FSB - and marked it as a 1.6 GHz...
;)

My opinion of dual channel DDR pretty much follows:
http://www.overclockers.com/tips00157/

Fra : Martin K. Andersen

Dato : 06-02-03 01:10

Hehehe, kan kun give o&u ret.. hvis man handler hos den forhandler har man
sgu ikke tjekket markedet godt nok. God kommentar ellers der

Martin A

- Hellere en god trekant end en ond firkant

Fra : Henrik Dissing

Dato : 06-02-03 12:34

On Thu, 6 Feb 2003 01:09:57 +0100, Martin K. Andersen wrote:

>Hehehe, kan kun give o&u ret.. hvis man handler hos den forhandler har man
>sgu ikke tjekket markedet godt nok. God kommentar ellers der

Ja, I er nogen fandens karle!

John, "H3nrik V" og Martin: Det er fint at dele ud af sin viden til dem som
ved mindre end én selv, men man kan altså godt gøre det uden at være
nedladende.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : johnjohn

Dato : 06-02-03 22:10

On Thu, 06 Feb 2003 12:34:13 +0100, Henrik Dissing
<hendis@post.tele.dk> wrote:

>Ja, I er nogen fandens karle!
>
>John, "H3nrik V" og Martin: Det er fint at dele ud af sin viden til dem som
>ved mindre end én selv, men man kan altså godt gøre det uden at være
>nedladende.

Det kan du have ret i ! men svært er det.

John

Fra : JAM

Dato : 06-02-03 12:04

En anden gang så hører spørgsmålet hjemme i news:dk.edb.hardware.drev og
ikke her.

Mvh
Jakob