Kloster sogn, Viborg amt?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-02-03 14:21

I folketællingen 1845 for Nykøbing Mors, optræder i husstand nr. 32,
familie nr. 1, en arbejdsmand Christen Michelsen, 43 år og han angives
at være født i Kloster sogn, Viborg amt. Hans kone hed Bolette
Poulsdatter og børne hed Michel Peter Michelsen og Maria Michelsen.

Hvilket sogn kan det være? Ørslevkloster er naturligvis en mulighed,
men arkivalier derfra haves ikke lige ved hånden.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : LisBJensen

Dato : 05-02-03 14:45

"Kurt Hansen" skrev d. 05-02-03 14:21 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvilket sogn kan det være? Ørslevkloster er naturligvis en mulighed,
> men arkivalier derfra haves ikke lige ved hånden.

Har du forsøgt at finde ham på http://www.familysearch.com
Huske at afgrænse søgningen til +/- 2 år fra forventet fødselsår.
Jeg fandt disse, det kunne jo være en mulighed:
34. Christen MIKKELSEN - Vital Records Index / DE
Gender: M Birth/Christening: 02 Apr 1801 Tjele, Viborg, Denmark

31. Christen Mikkelsen - Pedigree Resource File
Gender: M Birth/Christening: 3 Feb 1803 Mausing, Vinderslev, Viborg, Dk.

Forsat god jagt.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-02-03 15:38

Wed, 05 Feb 2003 13:44:49 GMT, skrev LisBJensen:

>Har du forsøgt at finde ham på http://www.familysearch.com
>Huske at afgrænse søgningen til +/- 2 år fra forventet fødselsår.
>Jeg fandt disse, det kunne jo være en mulighed:
[klip]
>Forsat god jagt.

Selv om der ikke lige noget der tyder på noget med "Kloster", er det
da bestemt værd at undersøge. Tak

Kurt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-02-03 17:08

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Wed, 05 Feb 2003 14:21:07 +0100

> [...]
>
>Hvilket sogn kan det være? Ørslevkloster er naturligvis en mulighed,
>men arkivalier derfra haves ikke lige ved hånden.

Ved ikke om det hjælper, men der er et Klosterlund i Engesvang sogn som
tidligere lå i Viborg amt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Ole Munk

Dato : 05-02-03 17:51

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilket sogn kan det være? Ørslevkloster er naturligvis en mulighed,
> men arkivalier derfra haves ikke lige ved hånden.

Jeg tror Ørslev Kloster er den mest oplagte mulighed. Jeg har selv en Anders
Mogensen født 17/4 1852 i Ørslevkloster. Ved folketællingen i 1860 i Gislum
sogn, Gislum herred er hans fødested angivet som Kloster.

mvh Ole

Fra : Krabsen

Dato : 05-02-03 18:24

Hva' med Grinderslevkloster?

Lige nord for Breum i Salling og dermed tættere på Mors end Ørslevkloster?

mvh

Krabsen

Fra : Carsten Fischer

Dato : 05-02-03 21:05

Hej Kurt

Nu mailede vi jo lidt m.h.t. Kjellerup slægten. Og i Kjellerup slægtsbogen
er der jo netop nævnt en stedbetegnelse som hedder "Kloster, Viborg".

Her tror jeg roligt at vi kan udlede, at der højst sandsyndlig menes
Asmildkloster i Asmild sogn.

Altså lige på den anden side af søerne.

Det var jo også herfra næsten hele Kjellerup slægten kom fra.

mvh

Carsten Fischer

Krabsen <news@krabsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1rhbo$qtn$1@sunsite.dk...

Fra : Emil Stautz

Dato : 17-02-03 19:59

"Krabsen" <news@krabsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hva' med Grinderslevkloster?
>
> Lige nord for Breum i Salling og dermed tættere på Mors end Ørslevkloster?
>

> mvh
>
> Krabsen

I FT-1845, Store Magleby sogn, forekommer en tjenestekarl, der skal være
født i "Kloster Sogn, Aarhuus Amt".
Jeg har foreløbig sporet ham nogle omgange baglæns i lægdsrullerne, og
fødestednavnet er Breum.

Grindeslevkloster har muligvis blandt lokale folk blot heddet Kloster.

mvh

Stautz

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-03 20:10

Mon, 17 Feb 2003 19:59:13 +0100, skrev Emil Stautz:

> [...]
>fødestednavnet er Breum.
>
>Grindeslevkloster har muligvis blandt lokale folk blot heddet Kloster.

Det kan jeg bekræfte er tilfældet, også den dag i dag (jeg bor kun et
par kilometer derfra).

Det er nu i det hele taget typisk og jeg ved da, at også de indfødte i
Løgumkloster i daglig tale siger "Kloster". Folk har det med at afende
snuppelser og lave bekvemme sammentrækninger. Mon ikke også
urindbyggerne i Døllefjeldemusse har en lidt mere mundret daglig
betegnelse for deres by?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 17-02-03 20:47

Du lyder da ikke som sallingbo

(havde indtil for et par år siden gamle venner i Breum)

/Krabsen

p.s. Hvad er en urin-dbygger? VVS-mand på Sallingsk?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-03 20:55

Mon, 17 Feb 2003 20:46:30 +0100, skrev Krabsen:

>Du lyder da ikke som sallingbo
>
>(havde indtil for et par år siden gamle venner i Breum)

Næh, jeg er skam født morsingbo - ikke for at prale, blot en
konstatering af fødested

>p.s. Hvad er en urin-dbygger? VVS-mand på Sallingsk?

Jeg hørte engang Steen Broman (den oprindelige programvært i
musikquizzen Kontrapunkt), som var en gudbenådet fortæller og en stor
humorist. Han berettede om en kanotur ad svenske åer og kanaler og de
kom efterhånden så langt ud i de smalle afkroge, at "urin-yggerne var
anal-fabeter" Plumpt måske, men morsomt når Steen Broman fortalte.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-02-03 21:01

> [...]

musikquizzen Kontrapunkt), som var en gudbenådet fortæller og en stor
humorist. Han berettede om en kanotur ad svenske åer og kanaler og de
kom efterhånden så langt ud i de smalle afkroge, at "urin-byggerne var

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-02-03 01:09

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev Mon, 17 Feb 2003 21:00:59 +0100

>Næh, jeg er skam født morsingbo - ikke for at prale, blot en
>konstatering af fødested

Helt uden for emnet, og så måske alligevel:

Jeg var for mange Herrens år siden elev på en kostskole på Sjælland. På
førstedagen ville forstanderen vide hvor de forskellige elever kom fra.

Han bad så folk rejse sig hvis de kom fra Sjælland, fra Fyn, fra Nord-
Syd- Øst- eller Vestjylland, fra Bornholm, fra Vendsyssel, osv, osv.
Tilsidst spurgte han om nogen ikke var blevet nævnt.

Og straks rejste der sig to - som oplyste at de kom fra Mors.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 07:50

Tue, 18 Feb 2003 01:09:29 +0100, skrev Arne Feldborg:

> [...]
>Tilsidst spurgte han om nogen ikke var blevet nævnt.
>
>Og straks rejste der sig to - som oplyste at de kom fra Mors.

Jamen, hvis folk spøger mig om jeg kommer fra Nordjylland, Vestjylland
eller Midtjylland, svarer jeg da osse nej. For det første vil det være
forkert rent geografisk, da Nordjylland jo forbindes med Vendsyssel,
Vestjylland med Vesterhavet og Midtjylland med Silkeborgsøerne. Næh,
jeg kommer fra *Mors*!

Der er en gammel historie om et par morsingboer der var ude på isen
ved Sallingsund for at stange ål. Det blev tæt tåge og de forvildede
sig ind under land på Salling-siden. Her råbte nogle indfødte dem an
med spørgsmålet: "Hwa æ I for nu minneske?", hvortil de svarede: "Wi
ær æ minneske - wi æ mossingboe"!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Valdemar Lund

Dato : 27-02-03 21:19

> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Hvilken slags er du? En morsingbo fortalte mig engang at en rigtig en af
slagsen var bette, brerøvee å så høj han forstand o pæng, dette gjaldt dog
kun dem fra syd de nordlige var efter hans udsagn hyvee å mier ødsel.

Venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-02-03 08:02

Thu, 27 Feb 2003 21:19:06 +0100, skrev Valdemar Lund:

> [...]

>slagsen var bette, brerøvee å så høj han forstand o pæng, dette gjaldt dog
>kun dem fra syd de nordlige var efter hans udsagn hyvee å mier ødsel.

Bette og brerøvee? Det kan man vist ikke just sige, men ansats til
mave (min slægtsforskningsmuskel) er jo et status symbol i 50-års
alderen
Den med karakteristikken af sønderherredsfolk passer vist godt nok!

Nu er der bare det, at jeg inden for de seneste par uger har
konstateret fransk varmblod i Ballerne. Gennem min morfar, Marinus
Balle, har jeg en tip-tip-tip-tip der har vist sig at være født i
Paris. Som musketer i det Delmenhorstske geworbene Infanterie-Regiment
havnede han i Nykøbing, hvor han besvangrede den lokale skønhed, Maren
Olesdatter.

Som knægt kaldte min mormor mig altid "din flåni" eller "din
flannerøre" (på fransk "flaneur"). Jeg var naturligvis smigret, for
jeg synes det lød eksotisk, men nu er det endelig gået op for mig hvad
det betød, og så er det pludselig ikke så morsomt mere. Men hun var
osse en Støvlbæk!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Krabsen

Dato : 17-02-03 21:44

Nu blev jeg lidt nysgerrig - Mogenstrupvej - ja den kørte vi jo ad, når vi
skulle fra Hvalpsund til Niels Juels Vej - men du bor da godtnok i den anden
ende
Du er ikke bange for bilens bremser, når du kommer hjem en sen aften??

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-02-03 07:52

Mon, 17 Feb 2003 21:44:23 +0100, skrev Krabsen:

> [...]

>ende
>Du er ikke bange for bilens bremser, når du kommer hjem en sen aften??

Ja, her får begrebet "Helt derude hvor kragerne vender" en helt ny
dimension. Her slutter asfalten simpelthen og hvis man kører de sidste
par hundrede meter af vores grusvej, havner man i fjorden

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-02-03 16:19

Wed, 05 Feb 2003 14:21:07 +0100, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>
>Hvilket sogn kan det være? Ørslevkloster er naturligvis en mulighed,
>men arkivalier derfra haves ikke lige ved hånden.

Foreløbig tak for alle kreative forslag. Nu er der noget at arbejde
med

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 06-02-03 18:05

Hej Kurt.

Jeg faldt over disse:

Lund Teglværk, Ørslevkloster sogn, Viborg amt.

samt

Ellen Margrethe Olga Gade Johansen, født 1 marts 1910 i Horsens, Kloster
sogn, døbt 8 marts 1910 i Katolsk Apostolsk Kirke, Horsens, død 4 Maj 1991 i
Skive Sygehus, begravet 8 Maj 1991
3. Susanne Olesen [Sanne], født 23 oktober 1962 i Horsens, Kloster sogn,
døbt 2 december 1962 i Horsens, Koster Kirke, konfirmeret 14 april 1977 i
Horsens, Sønderbro Kirke.

6. Elmar Olesen, født 24 april 1930 i Vejle, Søndermarks Kirke sogn, døbt
22 juni 1930 i Give, Sogn, ref nummer A+B, stilling: Cigarmager. Han viet:
Gurli Grethe Petersen, gift 20 april 1957 i Kloster Kirke, Horsens.

Det er godt nok ikke Viborg Amt.

De har da også i Viborg en gade der hedder Klostergade så måske har de haft
et Kloster Sogn engang.

Om gråbrødrenes fordrivelse fra deres kloster i Viborg

Gråbrødre kloster og kirkes bygningshistorie Personligheder knyttede til
Gråbrödre kloster og kirke

Danmarks Slotte & Herregårde
.... -----, 3000, 431. *: ØRSLEV KLOSTER,
1, 432. Ørslev kloster sogn, 2, 432. Fjends herred, 3, 432. Viborg amt, 4,
432.

Flere eks. kan sikkert findes på nettet.

Hilsen Jean