Oracle: tnsnames i tnsnames.ora ignoreres
Fra : Nielsen

Dato : 05-02-03 10:09

Newbie panik

Jeg forsøger at forbinde mig op til min Oracle base på en anden NT server
via Toad. Det er også lykkedes tidligere men nu ?"?!"
..
Nu siger den ORA-12154 tnsnames kan ikke tolkes. Det plejer at være fordi
tnsnames.ora er overskrevet med en standard tnsnames.ora under
reinstallation af min arbejdspladsen.

Den er nu opdateret på C:\orant\network\admin - men den læser det ikke. Jeg
tror den læser en anden tnsnames et sted?!?!?!

Der er en række entry i min tnsnames.ora og de virker, det vil sige når jeg
prøver med et tilfældigt brugerid og password mod en anden database, så
svare den som forventet at passwordet er forkert. Prøver jeg et tilfældigt
"ikke eksisterende" database navn svare den som forventet 12154 tnname kan
ikke tolkes.

Hvis jeg fjerner tnsnames.ora helt så virker de andre entry stadigvæk
?!?!?!?!?!??

Hvordan finder man ud af hvem der resover mit tnsname ? Findes der en
hemmelig tnsnames.ora et sted.

Total newbie på Oracle.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-03 17:12

Det er vil ikke sadant at du opgraderer din Oracle?? c:\orant\...
lyder som om det er en Oracle 7.x du kører. Din tnsnames.ora ligger
også et andet sted på din maskine.
Jens Christensen

Fra : Kim Thoudahl

Dato : 06-02-03 12:32

Du kan have flere Oracle homes på den samme maskine, det er
sansynligvis det der er dit problem.
Hvis du har flere homes, vil du have flere tnsnames.ora liggende, og
oracle klienten tager så den der hører til det valgte home. Du kan få
Oracle til at vælge den samme tnsnames ved at lave en key i din regdb
under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE. Keyen hedder TNS_ADMIN, og
skal pege på det bibliotek hvor din 'rigtige' tnsnames.ora ligger. Vær
opmærksom på, at det enkelte home kan overskrive denne værdi, hvis der
også ligger en nøgle under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ORACLE\ALL_HOMES med navnet TNS_ADMIN.
/Kim

Fra : Nielsen

Dato : 07-02-03 10:56

Jeg rettet i en tnsnames på et netværks drev, og så virkede det. Uden at
forstå hvad den lavede derude.
Nu kan jeg se hvorfor - Min Regdb peger der ud.

Tak for hjælpen.

Fra : Ken Madsen

Dato : 06-02-03 19:36

"Nielsen" <nomaill@nospam.com> wrote in message
> [...]
Jeg
> tror den læser en anden tnsnames et sted?!?!?!

Har du prøvet at genstarte din listener service?, så læser den tnsnames
igen!

Ken Madsen

Fra : Michael Hjorth

Dato : 06-02-03 22:17

Nielsen wrote:

> [...]
>
> Hvordan finder man ud af hvem der resover mit tnsname ? Findes der en

Du kan have et problem hvis der ligger en tnsnames.ora i dit login
katalog. Prøv at starte en DOS-prompt og se om der ligger en i det
katalog du står i når den åbner. Det har drillet mig en gang at jeg
havde kopieret min tnsnames over på et netværksdrev da jeg skulle have
ny maskine. Da jeg så havde kopieret den ind på C-drevet på den nye
maskine og nogle måneder senere prøvede at rette den ville det ikke slå
igennem, da den blev ved med at læse den der lå på netværksdrevet.

Michael.