CSS og em, ex, px, pt
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 04-02-03 22:19

Jeg har forsøgt at finde en forklaring på hvad de forskellige px, em, ex
ect. virker, men kan ikke umiddelvar finde dem nogen steder. Nogen der har
et godt link, hvor jeg kan læse om det

Allan Bach

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 04-02-03 22:46

px=pixel. En fast størrelse.
1em = fontens størrelse.
1ex = højden på bogstavet x i fonten. (bruges sjældent i praksis).

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-02-03 23:05

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> writes:

> Jeg har forsøgt at finde en forklaring på hvad de forskellige px, em, ex
> ect. virker, men kan ikke umiddelvar finde dem nogen steder. Nogen der har
> et godt link, hvor jeg kan læse om det

Den autoritative reference er
<URL:http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/syndata.html#length-units>

Længderne em, ex og px er "relative" fordi de afhænger af noget andet
(em og ex af fontstørrelsen og px af skærmen). Normalt regner man dog
ikke px som relativ, da man jo designer til at blive vist på en skærm,
og derfor tager pixels som baseenhed.

Længderne in, cm, mm, pt og pc er absolutte og har en fast størrelse
hvis mediet er kendt (print på papir fx.). Inches (in) er 2.54
centimeter, cm og mm er normale i Danmark, points (pt) er 1/72 inch og
picas (pc) er 1/6 inch (= 12 points).

/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@brics.dk
Ph.D. i datalogi søger stilling som software-udvikler i Øst- eller

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-02-03 23:33

Allan Schuster Bach wrote:

> Jeg har forsøgt at finde en forklaring på hvad de forskellige px, em, ex
> ect. virker, men kan ikke umiddelvar finde dem nogen steder.

det er kun px som virker rigtigt godt, det betyder de prikker som komputer skærmen
består af.
glem de tre andre. venligst.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-02-03 00:52

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> det er kun px som virker rigtigt godt, det betyder de prikker som
> komputer skærmen består af. glem de tre andre. venligst.

Nej, gør endelig ikke det.

Pixels er fint hvis man vil have noget til at passe i størrelse til
fx et billede, der har en størrelse givet i pixels.

Hvis man hellere vil have noget til at passe til teksten på siden, så
er "em" den helt rigtige enhed at bruge. Til gengæld bruges ex,
indrømmet, sjældent.

Hvis man laver stylesheets til print-mediet, så giver det også god
mening at bruge in/cm/mm/pt/pc-enhederne (selvom man selvfølgelig skal
huske at det europæiske A4 og det amerikanske Letter ikke er lige
store). I print giver pixels ingen mening.

/L

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-02-03 20:56

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Hvis man hellere vil have noget til at passe til teksten på siden, så
> er "em" den helt rigtige enhed at bruge. Til gengæld bruges ex,
> indrømmet, sjældent.

Nå hvilken browster understøtter em?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-02-03 21:13

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev :

>Nå hvilken browster understøtter em?

Mon ikke alle, der forstår css, gør det?
Har da ikke oplevet andet.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-02-03 01:07

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Mon ikke alle, der forstår css, gør det?
> Har da ikke oplevet andet.

Jeg lavde en gang nogen test, og kun px og mm og cm virkede.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-02-03 01:17

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> writes:

> Jeg lavde en gang nogen test, og kun px og mm og cm virkede.

Jeg ved ikke hvilke browsere der var med i den test, men selv Netscape
4.79 forstår alle enhederne. Den fatter ikke meget andet, men enhederne
er rigtigt :).

/L

Fra : bonfils

Dato : 06-02-03 12:15

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> huske at det europæiske A4 og det amerikanske Letter ikke er lige
> store). I print giver pixels ingen mening.

Og så er der problemet med accesibility: Angiver man tekststørrelse i
pixels, "låser" det nemlig browseren, så man ikke kan skrue op for
tekststørrelsen.
Det kan man derimod, hvis man bruger de relative størrelser (såsom xx-small
eller - så vidt jeg husker - em) - til glæde for brugere, der har svært ved
at læse brødtekst i 9pixels - selv om ens designer måske får et føl, når hun
ser resultatet.

/Kim Bonfils