Blande egne farver udfra CMYK
Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 04-02-03 22:07

Jeg har brug for at blande noget olie- eller akrylmaling, saa det matcher
bestemte CMYK farve-koder. Jeg har ledt rundt paa nettet for at finde ud af
hvem der saelger noget maling der kan bruges som mine CMYK basis-farver, men
uden succes. Er der nogen der kan hjaelpe mig med nogle produkter eller
ideer til hvordan jeg faar loest dette lille problem?

Fra : Angelbo

Dato : 05-02-03 11:31

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden succes. Er der nogen der kan hjaelpe mig med nogle produkter eller
> ideer til hvordan jeg faar loest dette lille problem?

Hej Kasper

Der findes nogle farver, der hedder colour-Kit fra Artes Liberales, det er
acrylfarver. Jeg har købt mine hos et firma, der hedder Lyreco, som
forhandler kontorartikler, men på farverne står et tlf. nr. 36753222, du kan
måske ringe og høre der, hvor de forhandles. Hov, der står, at de anbefaler
YMC-systemet. Om det er det samme, som CMYK, skal jeg ikke kunne sige. Jeg
ved ikke lige, hvad K'et står for.

Mvh
Lisbeth

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 05-02-03 14:01

It seems Angelbo wrote:
> Om det er det samme, som CMYK, skal jeg ikke kunne sige. Jeg
> ved ikke lige, hvad K'et står for.

CMYK står for Cyan, Magenta, Yellow og blacK og tak for dit svar - det vil
jeg kigge på.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-02-03 15:55

Angelbo skrev:
> Hov, der står, at de anbefaler YMC-systemet. Om det er det
> samme, som CMYK, skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved ikke lige,
> hvad K'et står for.

Det er det samme (næsten):
C = Cyanblå
M = Magentarød
Y = (Yellow) Gul
K = (?) Sort

Det er de 3 *subtraktive* grundfarver + sort, som man bruger i
såkaldt firefarvetryk.

(I modsætning til farve-tv eller computergrafik, hvor man bruger
de 3 *additive* grundfarver RGB (orangeRød, Grøn og Blå)).

Nu ved jeg ikke, hvad du vil opnå ved at blande netop disse
grundfarver?

Du kan ikke efterligne farvetryk ved at blande de subtraktive
grundfarver i form af *maling*. Meningen er at man ved hjælp af
rasterteknik trykker (på hvidt papir) først Gul, så Magentarød,
så Cyanblå. Og til sidst korrigerer man lys/skygge-virkningen ved
hjælp af sort (K). Trykfarverne er lidt gennemsigtige - derved
fremkommer virkningen - som faktisk er en *illusion*.
Prøv at se på et firefarvetryk med en meget kraftig lup.

Rent kunstnerisk *kan* man vist godt "spille" på teknikken ved
at male nogle mere eller mindre overlappende prikker med de
nævnte grundfarver og betragte det på afstand.

[litteratur: "Farbe" Harald Küppers, Callwey (1977)]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : max

Dato : 06-02-03 05:45

> [...]
> uden succes. Er der nogen der kan hjaelpe mig med nogle produkter eller
> ideer til hvordan jeg faar loest dette lille problem?

Hej Kasper,
Hvad med at bruge pantone systemet...
max

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 06-02-03 22:21

It seems max wrote:
> Hej Kasper,
> Hvad med at bruge pantone systemet...

Kan man købe/blande maling i farver fra Pantone systemet og hvor gør man
det i såfald?

Fra : max

Dato : 07-02-03 15:36

> Kan man købe/blande maling i farver fra Pantone systemet og hvor gør man
> det i såfald?

http://www.pantone.com/products/products.asp?idArea=30&bShowProducts=1
http://desktoppub.about.com/cs/color/bb/pantonebooks.htm
http://www.cyclart.com/paintchips1.html

Hvilken slags maling, væg, akryl, olie..etc..
Din lokale farvehandel kan nok matche en
pantone farve.. Tegnecenteret i kbh har en
masse forskelligt..